Miksi mun joka-aamuinen ripuli ja mahanpoltto voi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahavaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahavaiva

Vieras
Osaisiko kukaan kertoa tai onko kellään samantyyppistä vaivaa.
Iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa huomaan, että maha alkaa murisemaan ja on ehkä hieman turvonnut. Yö menee normaalisti, mutta heti kun aamulla silmäni avaan, tulee kiire vessaan. Polttaa ihan älyttömästi ja siitä alkaa kahden tunnin tyhjennys..

Päivä menee taas ihan ok. Oisko joku mitä syön päivän aikana tai illalla? Aiheuttaako esim. vaalea leipä tällaista jollekin?

Tai miten laktoosi-intorelanssi, voiko se puhjeta aikuisiällä? Painottuuko oireet aamuun?

Tällaista ollut jo vuosia, mutta nyt pahemmin. Useita viikkoja jo. Ei ole tullut lääkäriin vielä mentyä. Vois alkaa nyt jättämään ensin pois joitain ruokalajeja.

Kertokaa, jos on ideoita.

Mulla ei nyt ihan tollasta ole, mutta oon ollu jo reilu 5 vuotta ripulilla. Eikä siinä mitään jos se tapahtus aina vaan aamusta, mutta kun pitkin päivää, joskus kymmeniä kertoja :headwall:
Viime lokakuussa mulla todettiin helikobakteeri, sain siihen häätökuurin, mutta oireet edelleen samat. Sillon myös otettiin kaikenmaaliman verikokeet, mutta mitään ei löytyny... Nyt ootan tuloksia helikobakteerin uusintakokeesta. Jos ei mitään enää löydy niin uskoisin joutuvani tähystykseen :/ Pakkohan tää nyt on selvitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Mulla ei nyt ihan tollasta ole, mutta oon ollu jo reilu 5 vuotta ripulilla. Eikä siinä mitään jos se tapahtus aina vaan aamusta, mutta kun pitkin päivää, joskus kymmeniä kertoja :headwall:
Viime lokakuussa mulla todettiin helikobakteeri, sain siihen häätökuurin, mutta oireet edelleen samat. Sillon myös otettiin kaikenmaaliman verikokeet, mutta mitään ei löytyny... Nyt ootan tuloksia helikobakteerin uusintakokeesta. Jos ei mitään enää löydy niin uskoisin joutuvani tähystykseen :/ Pakkohan tää nyt on selvitä.

No eipä kivalta kuulosta tuokaan. Toivottavasti selviää syy.

Jätä maito ja maitoa sisältävät tuotteet kokonaan pois pariksi viikoksi niin näet auttaako . Sitten aloitat kokonaan laktoosittomilla tuotteilla ja jos maha kestää niin voit kokeilla hyla- tuotteita.
Samoin vaan testaat muitakin ruoka-aineita yhden kerrallaan. Pidä myös ruokapäiväkirjaa siitä voit seurata löytyyö yhteys pahojen oireiden ja ruokien välillä.
Lääkäriin kannattaa mennä mutta jos olet jo jotain kokeillut kotona niin saat sillä suljettua vaihtoehtoja pois tai löydät sen mikä aiheuttaa vaivat.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Jätä maito ja maitoa sisältävät tuotteet kokonaan pois pariksi viikoksi niin näet auttaako . Sitten aloitat kokonaan laktoosittomilla tuotteilla ja jos maha kestää niin voit kokeilla hyla- tuotteita.
Samoin vaan testaat muitakin ruoka-aineita yhden kerrallaan. Pidä myös ruokapäiväkirjaa siitä voit seurata löytyyö yhteys pahojen oireiden ja ruokien välillä.
Lääkäriin kannattaa mennä mutta jos olet jo jotain kokeillut kotona niin saat sillä suljettua vaihtoehtoja pois tai löydät sen mikä aiheuttaa vaivat.
Siis ei edes laktoosittomia pariin viikkoon? Kiitos neuvosta. Täytyy varmaan xylitol-purkkakin yrittää sen jälkeen testata.. Sehän saattaa myös olla aiheuttamassa tätä?

Miulla vatta meni todella pahaksi aikanaan (koski ihan hulluna ja istuin pyörtymispisteessä pöntöllä, kunnes vatta meni sekaisin ja kipu tuli tooooooosi löysänä ulos ;) Sori kuvailu...). Ihan muista syistä jätin punaisen lihan niihin aikoihin ja n. kuukauden päästä tajusin, että ne helskutin vattavaivat oli kokonaan poissa.

Nykyään syön tuas punaista lihhaa (joskin suunnittelen jälleen lopettamista), mutta vattavaivat ei ole palannu takas. Syön sitä lihhaa huomattavasti vähemmän kuin ennen, joten ehkä vatta kestää nykyisen määrän.

En tiijä, liekkö apua ap:n vaivaan, mutta kuhan kerroin kokemuksiani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:

No eipä kivalta kuulosta tuokaan. Toivottavasti selviää syy.

Joo ei oo kivaa ei. Sillon kun tulee hätä niin se vessa on oltava just siinä lähettyvillä, muuten käy huonosti :ashamed: Ja pjerse on kovilla kokoaikasen ripulin takia :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale ruskeilee:
Miulla vatta meni todella pahaksi aikanaan (koski ihan hulluna ja istuin pyörtymispisteessä pöntöllä, kunnes vatta meni sekaisin ja kipu tuli tooooooosi löysänä ulos ;) Sori kuvailu...). Ihan muista syistä jätin punaisen lihan niihin aikoihin ja n. kuukauden päästä tajusin, että ne helskutin vattavaivat oli kokonaan poissa.

Nykyään syön tuas punaista lihhaa (joskin suunnittelen jälleen lopettamista), mutta vattavaivat ei ole palannu takas. Syön sitä lihhaa huomattavasti vähemmän kuin ennen, joten ehkä vatta kestää nykyisen määrän.

En tiijä, liekkö apua ap:n vaivaan, mutta kuhan kerroin kokemuksiani.
Kiitos. Juuri kokemuksia halusinkin kuulla:)

Mulla ne pahat laktoosi-oireet tulee yleensä yöllä ja aamuyöstä sitten rauhoittuu. Oon huomannut, että kahvi tekee mulle tuollaisia oireita mutta vasta aamukahvin jälkeen. Helpompi olis varmaan käydä lääkärissä ja pyytää laktoositestiin. Inhottava testi oli yli kymmenen vuotta sitten, mutta antaa helpommalla vastauksen kun että kieltäytyy maitotuotteista parin viikon ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Siis ei edes laktoosittomia pariin viikkoon? Kiitos neuvosta. Täytyy varmaan xylitol-purkkakin yrittää sen jälkeen testata.. Sehän saattaa myös olla aiheuttamassa tätä?

Ja voin kokemuksesta sanoa että lääkäritkin suhtautuu vakavammin sun oireisiin kun olet jo itsekin tehnyt jotain asian hyväksi vaikka ei se ihan niin pitäisi mennä.

Mä kyllä sinuna menisin lääkäriin. Muutamalla tuttavalla on sun kuulosia oireita ja niillä on todettu Chronintauti. Sit se voi olla tärkkelys allergiaa tai keliakiaa. Mä ite jokunen vuosi sitten joudun jo tiputukseen kyseisen vaivan takia. Oli ripuli ollu monta kuukautta ja silti kävin töissä. Sitten en enää voinutkaan mennä töihin. Olin viikon sairaalassa ja mulle tehtiin kaikenmaailman kokeita verikokeista peräsuolitähystykseen. Sit ku sairaalasta pääsin niin sain 7 eri lääkekuuria. Sitten oireet tuli takas ku lääkkeet oli syöty ja ei vielä niidenkään lääkkeiden jälkeen loppunu. Avuksi otin ternimaitokapselit ja oireet hävis heti. Söin noita kapseleita vuoden ennen kun uskalsin lopettaa niiden syömisen. Syy ei itseasiassa selvinnyt koskaan. Siskolla oli ihan sama juttu, mut sillä todettiin jersiniabakteeri.
Mutta käy ihmeessä lääkärissaä. Verikokeilla ne aloittaa tutkimukset. Tsemppiä sulle ja :hug:

Mulla oli samantyyppisiä oireita varsinkin toi turpoaminen syönninjälkeen iltaa kohti ja sitten vatsa murisi jatkuvasti ruokailun jälkeen. Kipuja ei vatsassa esiintynyt kuin äärimmäisen harvoin. Mulla todettiin kaikki johtuvan keliakiasta :/

Mun entisellä kämppiksellä oli ihan samanlainen vaiva. Lääkärillä kävi ja ruokavalioon tehtiin muutoksia. Sillä siis oli jotenkin ihan persiillään ruokavalio. En tarkkaa muista, mitä kaikkea joutui muuttamaan, mutta ainakin maitotuotteista suurin osa meni vaihtoon ja muistaakseni riisi(?)maito sopii hänelle paremmin. JA joitain viljoja joutuu kai myös välttämään ja mausteita.

Yhteistyössä