Miksi? Mitä vastaat?

• Viestiketjun aloittaja Sarita-80
  • Ensimmäinen viesti
Rafaliina
Meillä kans ihan mieletön kyselykausi. Kaikki on miksi miksi, ja ihan älyttömät asiatkin vastataan että miksi. :/
Ja lisäksi, meillä ei kelpaa tuo vastaus en tiedä. Pakko neidin mielelstä tietää, ja selittää miksi. Siinä onkin monesti sormi suussa äidillä ja isillä ;) Eilen kysyi miksi puut on vihreitä.. juttu jatkui että entäs miksi aurinko on keltainen. Kaupungilla kysyy miksi tuo ihminen on tuossa, miksi miksi miksi...

marbelia
Kun lapsi kyselee..eikä aikuinen jaksa tai keksi selitystä, siihen voi vastata, jutellaan asiasta myöhemmin tai äiti miettii asiaa ja kertoo vastauksen myöhemmin! Lapsen mielestä me aikuiset tiedetään vastaus kaikkeen koska ollaan aikuisia ja vastaus en tiedä, rikkoo tämän luulon.

Suzu harmaana
Jos oon hirveän väsynyt tai haluan miettiä hetken, sanon "puhutaan siitä myöhemmin". Jos kysymys toistuu monta kertaa, sitten siihen vastataan, koska ilmeisesti asia lasta kiinnostaa, kunnes hän saa asian selväksi.

sissi74
sitten kun itsellä ei enää vastaukset riitä..
meidän pikku miks-miehelle riittää vastaukseksi se,että sanotaan:"siksi,että äiti sanoo niin!"ja on toiminu kyllä hyvin...

Mirpeli
Mä laitan lapsen itsensä miettimään vastausta. Saa muuten melkoisia keskusteluja aikaiseksi.

Enkä lähde ollenkaan vastailemaan sellaisiin miksi-miksi-miksi....
jos huomaa, et toinen ei juuri edes vastausta kuuntele kun kysyy jo seuraavan miksi. Pääsääntöisesti kuitenkin laitan lapsen ensin ajattelemaan itse ja sitten kerron oman näkemykseni. Ei tule loputtomia miks-ketjuja. Meillä on toiminut :)

50luvunäitee
tietysti on ero sillä jatkuvalla miksi miksi hokemisella ja aidolla tiedonhalulla ja uteliaisuudella.
minä olen koko elämäni ollut kirjojen ystävä. niinpä lapsillekin on hankittu omia "tietokirjoja" jo pienenä. niissä selitetään asioita ja lapset jo itsekin "tutkii" asioita sieltä. kuvista katselivat jo ennen kuin lukivat. ja äitikin niistä kirjoista helposti sen selityksen "lapsen kielellä" löytää.

archie
Ai teilläkin, täällä myös tuttua miksi-miksi? Esim. jos tiellä menee auto: kuka ajaa? - joku setä/täti ajaa- kuka setä/täti ajaa? - naapurin setä ajaa- minne ajaa? :p :p

Onona
Mä jaksan jonkun aikaa kärsivällisesti vastata ja selittää, mut kun meillä kysymystulva on mahdoton, aina löytyy kysymyksen -jatkokysymys.. ja sit mä jo kyselen takasin päin, et mitäs itse luulet? Sorrun jopa sanomaan et kipaseppas kysymään isiltä..

Yhteistyössä