Miksi melkein kaikki lähihoitajat tupakoi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hoiva-alalla
Mä olen lähihoitaja enkä ole koskaan polttanut tupakkaa enkä käyttänyt nuuskaa. Alkoholia juon kohtuudella enkä juo käsidesiä. En ole mikään narkkari. En ole tyhmä luuseri. Teen työni hyvin enkä todellakaan jätä vanhuksia hoitamatta ja kohtele heitä kaltoin. Opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi eli onko musta tulossa sen myötä vähän parempi ihminen? Olen myös ylioppilas joten nousiko mun pisteet? :D

Ei ole kaikki hyvin ihmisellä jonka pitää pakkomielteisesti haukkua yhtä ammattiryhmää ja levittää omia harhojaan totuuksina. Jos on omat asiat kunnossa, niin ei koe tarvetta tuollaiseen käytökseen vaan tajuaa, että lähihoitaja on erittäin tarpeellinen ammattiryhmä.
 
vierailija
Älkää! Ettekö ymmärrä että jos lähihoitajat eivät hoida teidän vanhempia tai isovanhempia niin heitä ei hoida kukaan muu kuin omaiset itse. Sama homma sairaalassa jos nämä lähärit eivät käännä teitä tai syötä tai siivoa ulosteitanne niin saatte lillua omissanne ja nääntyä. Nyt jotain rotia!
 
vierailija
Älkää! Ettekö ymmärrä että jos lähihoitajat eivät hoida teidän vanhempia tai isovanhempia niin heitä ei hoida kukaan muu kuin omaiset itse. Sama homma sairaalassa jos nämä lähärit eivät käännä teitä tai syötä tai siivoa ulosteitanne niin saatte lillua omissanne ja nääntyä. Nyt jotain rotia!
Sen takia hoidankin vanhempani itse, koska en halua antaa rakkaita omaisiani käsidesiä litkivien hullujen kynsiin.
 
vierailija
Sen takia hoidankin vanhempani itse, koska en halua antaa rakkaita omaisiani käsidesiä litkivien hullujen kynsiin.
Olen lähihoitaja enkä ole ikinä edes ajatellut juovani en käsidesiä enkä mitään muutakaan sellaista mitä ei ole tarkoitettu juotavaksi. En myöskään tupakoi. Minulle ihmiset, joita hoidan ovat tärkeitä. Kun joku nukkuu pois on aina surullinen ja tyhjä olo. Johtuuko tämä lähihoitajien syyllistäminen omaisten huonosta olosta vai mistä ihmeestä? Meitä on paljon, jotka teemme työtä lähimmäisen hyvinvoinnin eteen. Teemme pitkää työpäivää, vuorotyötä, viikonloppuisin, jouluna, pääsiäisenä.... koen kohtuuttomana tämän kivittämisen.
 
vierailija
Olen lähihoitaja enkä ole ikinä edes ajatellut juovani en käsidesiä enkä mitään muutakaan sellaista mitä ei ole tarkoitettu juotavaksi. En myöskään tupakoi. Minulle ihmiset, joita hoidan ovat tärkeitä. Kun joku nukkuu pois on aina surullinen ja tyhjä olo. Johtuuko tämä lähihoitajien syyllistäminen omaisten huonosta olosta vai mistä ihmeestä? Meitä on paljon, jotka teemme työtä lähimmäisen hyvinvoinnin eteen. Teemme pitkää työpäivää, vuorotyötä, viikonloppuisin, jouluna, pääsiäisenä.... koen kohtuuttomana tämän kivittämisen.
Uskon, että sinä ja moni muu hoitaja tekevät työnsä sydämellä ja hyvin. Jotkut hoitajat ovat huonoja, ilkeitä, huolimattomia ja julmia. Koskaan ei tiedä, millainen hoitaja omalle kohdalle sattuu. Minimiin vedetyt resurssit myös heikentävät hoidon laatua eli huonosta hoidosta ei voi aina syyttää pelkästään hoitajia. Kaikki kunnia teille hyvin työnne hoitaville lähihoitajille, mutta olosuhteet laitoksissa on surullisen usein sellaiset, että en haluaisi sinne itse enkä omaisiani sinne makaamaan.
 
vierailija
Tiedän mistä puhut. Kun on yksitoista asiakasta ja kaksi hoitajaa niin on tehtävä vain ne pakolliset että kaikille saadaan tasapuolisesti hoitoa. Olisi ihanaa kun ei olisi kiirettä ja ruokailu ym olisi aikaa jutella, syöttää rauhassa ja olla läsnä näille vanhuksille. Koitan repiä omasta ajastani että aikaa olisi enemmän kuunnella, pitää kädestä, hoitaa..... Koen kuitenkin syyllisyyttä eikä sitä korjaa tällaiset työtä alentavat kirjoitukset.
 
vierailija
WT-tausta vaikuttaa. Kun jo yläasteella käytiin "kovistyttöporukalla" koulun nurkan takana tupakalla, niin vaikea siitä tavasta on eroon päästä.

Mitä hoitoalan ammattilaisuuteen tulee, niin siinä pitää erottaa hoito ja lääketiede. Lähäri kyllä tietää miten vaippa vaihdetaan, mutta tietämys lääketieteestä on yleensä enemmän tasoa "diapedes".
Tuo on kyllä totta!
 
vierailija
Tuo on kyllä totta!
Älähän yleistä. Ensinnäkin lähihoitajia on peruskoulu ja lukiopohjaisia sitten on nuoriso ja aikuispuolen suorittaneet lähihoitajat. Sitten on vielä niitä lähihoitajia, jotka ovat vanhoja perushoitajia ja saaneet lh nimikkeen kun perushoitaja poistui.
Sitten on vielä huomioitava erikoistumislinjat, jotka eriävät vuoden yhteisestä peruskurssista.
Tietämystaso voi olla siis todella erilainen 18 v peruskoululaisella kun 40 vuotiaalla yo+muu koulutuksen omaavalla lähihoitajalla.
 
vierailija
Näinhän se on. Lähihoitajat tekee tarpeellista työtä enkä ymmärrä miksi heitä jotkut niin kovasti väheksyy ja suorastaan halveksuu. Kun alalta kuin alalta löytyy mätämunia. Kertoo kyllä lähinnä näiden haukkujien omasta itsetunnosta nämä jutut. Omassa elämässä menee huonosti niin sitä sitten puretaan esim. tällä tavalla. Jos oikeasti on elämässä asiat hyvin, niin ei silloin ole tarvetta tehdä tällaisia aloituksia.

Itse tein lähihoitajan töitä muutaman vuoden ennen kuin kouluttauduin sairaanhoitajaksi töiden ohessa. Tiedän kyllä mitä on lähihoitajan kolmivuorotyö vanhuspuolella. Se on fyysisesti ja henkisesti raskasta, on kova kiire, on aggressiivisia asukkaita joita pitää varoa, osa vanhuksista jo todella heikossa kunnossa ja toivovat kuolemaa. Jatkuvasti sairaslomia koska työ kuormittaa ja sitten on pulaa sijaisista. Ylitöitä vähän väliä. Ja tämä ihan julkisella puolella eikä yksityisellä.

Nykyäänkin olen vanhuspuolella, mutta sairaanhoitajana saan tehdä pelkkiä arkiaamuja. Toki olen tarvittaessa tehnyt joskus illan perään tai viikonloppuja jos on ollut huutava pula sijaisista.
Nythän sellainen on!
 

Yhteistyössä