Miksi meidän ikkunat huurustuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joku tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joku tietää

Vieras
Asutaan 50-luvulla rakennetussa talossa, ja tässä on sellaiset vanhat tuplaikkunat. Aiemmin en ole moista huomannut, mutta nyt ehkä viikon, pari olen kiinnittänyt asiaan huomiota. Nimittäin osa ikkunoista huurustuu, ei se päällimmäinen, vaan nimenomaan ulommainen lasi pelkästään. Ja kaikki ikkunat ei tätä tee, olohuoneen ikkunoista toinen ja keittiön ikkunoista toinen. Mistähän tuo johtuu?

No nää on kyllä vanhat ikkunat.. en mä oo aiemmin tuommoista ilmiötä huomannut, mutta ehkä se on sitten aina ollut näin. Pitänee tutkia asiaa tarkemmin.

Rakentaja.fi - Rakentaminen - Remontointi

Ikkunan ulkolasin huurtuminen yleensä johtuu liian tiiviistä ulkopokan asennuksesta tai sitten sisäpoka "vuottaa". Sisäpoka pitää olla tiivis ja ulkopoka tuulettuu. Kun kyseessä on aivan uusi ikkuna, niin ottakaa yhteys tehtaan tutepäällikölle niin homma yleensä hoituu.

Oikeestaan tuo huomio selittääkin ainakin meidän jutun. Mies korjaili ja maalaili keittiön pokia vähän aikaa sitten.

Sisällä on lämmintä (eli kosteaa) ilmaa, joka tiivistyy kylmään lasipintaan. Jos ikkunassa on tiivisteet, kannattaa leikata 5 cm pala irti ylhäältä ja alhaalta; sitten ilma kiertää lasien välissä eikä huurru.

Alkuperäinen kirjoittaja joku tietää;22218435:
Mistä tuommoista ikkunateippiä saa ostaa? Se on varmaan ihan helppo tämmöisen kädettömänkin laittaa?

Mä ostin ihan Prismasta. Se on vahvaa väritöntä, kohtuu leveätä teippiä, minkä luvataan irtoavan pokista niin että maalitkin pysyy. Mutta tosiaan ekana kannattaa tarkistaa että itse tiivisteet ovat ok ja sitten lopuksi teippi.

Yhteistyössä