Miksi mamut ei tajua/ei halu ymmärtää sairaaloitten sääntöjä!!! >:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dure
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dure

Vieras
Ihmetyttää mikä on syynä mamuilla kun sairaalassa synnyttäjien osastolla on kielto että ei vieraita kuin vaan isät saa tulla rsv-viruksen takia.
Kysyin itse hoitajalta kotiuttamisesta ja varmistin ettei kotiuttamis tilanteessakaa saa osastolle tulla lapsia.
Van olipahan mamu synnyttänyt lapsen tänään ja lähisuku ihmettelemässä ensin synnärillä ja sitten vielä oli mamu isä lapsensa kanssa osastolla kun äiti ja vauva tuotiin tänne..miksi ei heitä koske nämä säännöt. Maassa maan tavalla ja sillä sipuli. Ärsyttää moinen ylimielisyys.
Juuri sillähän tuo sääntö on ettei pöpöt leviä.
Nyt ne mamut valtasi tuon aulan ja siellä joku ylivilkas lapsi juoksentelee..hohhoi.

Todella raivostuttavaa juuri tuo ilmiö. Aikoinaan kun olin synnyttämässä, niin pari kertaa kävi hoitajat sanomassa viereisen sängyn luona majailevalla mamuporukalle, että vierailuaikoja pitää noudattaa, kun muut synnyttäjät tarvitsevat rauhaa. Eipä vaan mennyt viesti perille. Olisi helkkari soikoon poistettu ne väkisin. Kaiken kukkuraksi yksi naapurisängyn yli-innokkaista sukulaisista tunki myös minun puolelleni, halusi jutella ja katsella vauvaa. Olisin vaan halunnut olla rauhassa.

Meikäläinen kun sattuu synnytysosastolle niin siitä lähtee ylisuuri suku niin nopeesti ettei ole tosikaan. Minähän en aio vierustoverin sukuklaanin bakteereilla saastuttaa lastani, saati kuuntele niiden itsekkäiden pas*apäiden älämölöä ja huutoa. Suomalainen suvaitsevaisuus on opettanut näille että saavat mennä kuin elukat pellossa ja vaatia vaikka moskeijoita keskelle kaupunkia.

Se verran kun oon itsekin ollu joskus kesäsiivoojana sairaalassa ja synnytysosastolla niin voin sanoa että kyllä lievästi otti pannuun mennä siivoamaan huoneita kun siellä majailee kolme sukupolvea ja kasa kakaroita, kukaan ei viitsi edes jalkaansa siirtää että saisi puhdasta vauvoille.

Onko teillä vähän hermot kireellä?

Ei tässä ole edes ensisijaisesti kyse hermoista vaan siitä, että vierailijoiden määrää rajoitetaan että infektioriski olisi mahdollisimman pieni.
On törkeää päästää mamuja osasto täyteen, siinä pahimmillaan riskeerataan vastasyntyneitten henki.

Toinen tärkeä asia tietenkin on, että synnyttäneiden pitää saada levätä. Siinäkään ei ole kyse hermoista vaan siitä, että jos ihminen ei verenhukan jälkeen saa levätä on hän altis kaikenlaisille komplikaatioille infektiot mukaanlukien kun vastustuskyky heikkenee.

Synnytysosastot tai sairaalan vuodeosastot EIVÄT OLE MITÄÄN LEPOKOTEJA, jossa oltaisiin vain lepuuttamassa kireitä hermoja, vaan osastoilla ollaan ihan aiheesta ja siksi on törkeää, etteivät sairaalat välitä potilaistaan ja pidä kiinni säännöistään.

Suosittelen, tehkää kantelu osaston villistä menosta aluehallintovirastojen ylilääkäreille (entisiä lääninlääkäreitä vastaavia lääkäreitä). Tässä linkki josta ohjeet, mutta vapaamuotoinen selostus tapahtuneesta ja omat yhteystiedot kanteluun riittävät niin selvitys pyörähtää käyntiin.

https://www.avi.fi/web/avi/aluehallintovirastot#.U2-ojL7yVy0

https://www.avi.fi/web/avi/terveys;jsessionid=C8D5C0ED2FFE2A3F99B47C2F4C3690B3#.U2-oS77yVy0

Moni maahanmuuttaja tulee maista, joissa kulttuurillisesti säännöt ovat enemmän suuntaa antavia kuin täällä. Sääntöjä ei edes kuulu tai oleteta noudatettavan samalla täsmällisyydellä kuin täällä. Joten ymmärrän lähtökohdan, miksi toimivat kuten toimivat.

Eri kulttuuristakin tulevat ymmärtävät, että täällä sääntöjä on noudatettava, mutta se voi vaatia enemmän rautalangan vääntämistä ja jopa tiukkoja toimenpiteitä, mutta kyllä se tajuaminen yleensä jossain vaiheessa tapahtuu. Tätä taustaa vasten minusta on täysin käsittämätöntä, että sääntöjen noudattamista ei vaadita: Heillehän suorastaan opetetaan, että täällä(kään) sääntöjä ei ole tarkoitus noudattaa!

Nimenomaan suvaitsevaisuuden näkökulmasta puuttumattomuus on pahinta välinpitämättömyyttä. Miten kovin vieraasta kulttuurista tuleva voisi koskaan pärjätä vieraassa kulttuurissa ja kyetä sopeutumaan, jos he eivät opi uudessa kulttuurissa toimimista? Tällaiset ovat juuri tärkeimpiä oppeja, joita vieraassa kulttuurissa selvitäkseen on ymmärrettävä. Täydellinen karhunpalvelus heille itselleenkin yrittää suvaita väärässä kohtaa ja väärissä asioissa.

En odota, että ulkomaalaiset muuttuisivat suomalaisiksi, mutta itsekin ulkomailla pariin otteeseen pidempään olleena, on joitain asioita, joita on syytä oppia ja noudattaa paikallisten kanssa toimiessa, jos aikoo pärjätä.

Munki ollessa vuodeosastolla, oli joku somaliäiti paikalla ja onneks aivan toisessa päässä osastoa. Järki ois lähteny siinä kunnossa jos se sirkus ois ollu mun huoneessa tai siinä lähellä. Puolsukua paikalla ja sellanen elämä että...

Somalit kärsii nälänhädästä -> kun ei saa ruokaa, aivot jää kehittymättä -> kun aivot jää kehittymättä, henkilöstä tulee vitun tyhmä -> somaleista tulee naisia ja lapsia raiskaavia, yhteiskuntarauhaa rikkovia eläimen tasolla olevia sekopäitä. Nälänhätä on vakava ongelma!

Minua ei ärsytä yhtään ne mamut/romanit, joita sinne lappaa, mutta mua ärsyttää ne suomalaiset hiirihoitajat ja kätilöt ja lääkärit, jotka ei uskalla ajaa ylimääräisiä vieraita sieltä pois! Vittu mitä idiootteja, oikeesti. Ollessani itse siellä, siellä oli romanipariskunta jolla lappasi vaikka ketä katsomassa uutta tulokasta. Vitutti lopulta niin paljon, että kunhan siskoni sai lapsensa, niin kävelin itse ihan pokkana samalle osastolle vierailulle siskoani ja hänen lastaan katsomaan. Eipä tullut kukaan kieltämään muakaan.

Mikä sitä hoitohenkilökuntaa vaivaa?

Itseänikin ärsytti kun huonekaverilla ramppasi jatkuvasti vieraita, miksei voi tavata vaikka sairaalan kahviossa tai aulassa, vaan pakko tunkea siihen pieneen huoneeseen!! Ja tämä huonekaveri oli ihan kantasuomalainen, että ei ilmeisesti vaan manut harrasta..

Alkuperäinen kirjoittaja se on se nälänhätä;29889714:
Somalit kärsii nälänhädästä -> kun ei saa ruokaa, aivot jää kehittymättä -> kun aivot jää kehittymättä, henkilöstä tulee vitun tyhmä -> somaleista tulee naisia ja lapsia raiskaavia, yhteiskuntarauhaa rikkovia eläimen tasolla olevia sekopäitä. Nälänhätä on vakava ongelma!

Eipä ole ruoka ainakaan sun aivoja kehittänyt. Et selkeästy ymmärrä lukemaasi kun ei kommenttisi liity millään tavalla ketjun aiheeseen.

Kun olin kuopuksen syntymän jälkeen osastolla, oli mulla yksi huonetoveri vuodeosastolla.
Muuten meni hyvin, mutta kun tuo kyseinen nainen teki lähtöä kotiin, haki hänen miehensä hänet vauvan isosiskon kanssa, joka oli vatsataudissa!!
Ei mielestäni ihan hirveän paljon älyä vaadi olla tuomatta vastasyntyneiden osastolle vatsatautista isosiskoa.

Viimeisintä odottaessa odottelin supistusten alkamista osastolla ja huonekaverina oli mamunainen, jolla oli koko ajan vieraana kaks miestä. Osastolla oli lupa vierailla lapsen isällä ja sisaruksilla.. naureskelin miehelleni että jos se nainen ei vain tiennyt kumpi miehistä on lapsen isä. Nämä olivat kuitenkin yllättävän hiljaisia eivätkä paljoa viettäneet aikaa huoneessa.
Ei muuten häirinnyt, mutta oli pakko laittaa ihan kaikki tavarat lukkojen taakse kun poistuin huoneesta hetkeksikään. En luota, en yhtään.

Ja täällä kyllä onneksi hoitajat uskaltaa sanoa ja niin että menee perille jos on ylimääräisiä/häiritseviä vieraita tai vierailuajan ulkopuolella.

Viimeisintä odottaessa odottelin supistusten alkamista osastolla ja huonekaverina oli mamunainen, jolla oli koko ajan vieraana kaks miestä. Osastolla oli lupa vierailla lapsen isällä ja sisaruksilla.. naureskelin miehelleni että jos se nainen ei vain tiennyt kumpi miehistä on lapsen isä. Nämä olivat kuitenkin yllättävän hiljaisia eivätkä paljoa viettäneet aikaa huoneessa.
Ei muuten häirinnyt, mutta oli pakko laittaa ihan kaikki tavarat lukkojen taakse kun poistuin huoneesta hetkeksikään. En luota, en yhtään.

Ja täällä kyllä onneksi hoitajat uskaltaa sanoa ja niin että menee perille jos on ylimääräisiä/häiritseviä vieraita tai vierailuajan ulkopuolella.

Oys:ssä itsekin synnytin 2010 ja 2013, eikä ne mitään uskaltaneet sanoa romaneille ainakaan. Itselläni oli ihan oululainen huonetoveri, mutta eipä silti tullut mieleenkään jättää tavaroita lojumaan kun poistuin huoneesta vaan lukkojen takana niitä säilytin. Vaikkei huonekaveri olisikaan varas, niin vapaastihan ne narkit ja muut tuollakin sairaalassa voi liikkua halutessaan, vain tyhmä jättää tavaransa levälleen.

[QUOTE="vieras.";29889851]Eipä ole ruoka ainakaan sun aivoja kehittänyt. Et selkeästy ymmärrä lukemaasi kun ei kommenttisi liity millään tavalla ketjun aiheeseen.[/QUOTE]

Vastasin siihen miksi mamut käyttäytyy typerästi.

Somaliassa suurin osa kansasta ei ole koskaan käynyt koulua edes sen vertaa että olisivat oppineet lukemaan. Koulusivistyksen puutteesta johtuen myös tietämys bakteerien ja virusten olemassaolosta ei ole kovinkaan laajalle levinnyt, vaan sen sijaan tautien uskotaan johtuvan mm. pahoista hengistä. Tämä on ainakin osaselitys sille, miksi monet somalit käyttäytyvät enemmän tai vähemmän harkitsemattomasti terveydenhuoltoon liittyvissä yhteyksissä.

[QUOTE="Minna";29889457] Kaiken kukkuraksi yksi naapurisängyn yli-innokkaista sukulaisista tunki myös minun puolelleni, halusi jutella ja katsella vauvaa. Olisin vaan halunnut olla rauhassa.[/QUOTE]

Minulle näin teki eräs ihan suomalainen äiti miehensä kanssa, ja olin juuri imettämässä vauvaa.

Tollot on tolloja kansalaisuudesta riippumatta.

Minulla oli myös maaliskuussa kättärillä hermot kireällä, kun ei saanut nukuttua.
Mamut olivat kauan vierailuajan jälkeen huutamassa käytävällä...vierailuaika loppui klo.19.00 ja olivat käytävillä vielä klo 22 jälke3en.
Ja ei siinä ehkä mitään, jos olisivat olleet hiljaa, mutta huusivat siellä ja lapset juoksentelivat käytävillä.
Niille sanottiin(kuulutettiin useampaan otteeseen) lopulta(uskon, että vihaiset potilaat olivat valittaneet)niin yksi kätilö meni sanomaan suoraan.
Tuohon tilanteeseen tarvittaisiin vartija.
Mitä toisaalta siihenkään tulisi, jos kaikki olisivat yli kymmeneen asti vierailemassa ja huutaisivat kovaan ääneen?

Yhteistyössä