Miksi mammat asennoituvat elämään köyhästi koko loppuelämänsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras

Eivätkö naiset yleensä mieti ollenkaan, miten pitää taloutta pystyssä - jopa ilman miestä? Se on lähes aina mies joka tienaa edes jotain monissa kaksplussan kyselyissä. Erityisesti yksinhuoltajaksi joutuvat ovat heti heikoilla jäillä.

Miksi valita ammatti, josta tietää ennakkoon, että se ei elätä? Miksi juuri naiset uhrautuvat ja miehet vievät "tuottoisat" työt? Onko naisille suurin taloudellinen panos miettiä, miten viikon ruokalistan saa ostettua 20 eurolla? Miksi ette mieti, mielummin että millaisesta työstä/ammatista te saisitte paremman rahan elämiseen?

Kun kuuntelee rahakeskusteluja tällä palstalla, niin selvästi moni ei haluaisi elää niukasti, käyden kirpputorilla, valiten aina halvinta. Mutta miksi te ette tee sitten valintoja elämässänne? Toisinkin kun voi valita. Nuukuus voi olla elämäntapa, mutta näyttää kovin harvalle se olevan kuitenkaan kutsumus...

Ovatko naiset nynnyjä vai vain saamattomia, kun olettavat että se on joko mies tai yhteiskunta joka tuo ruuan pöytään ja vaatettaa lapset?

Minä olen ainakin tehnyt elämäni valinnat siten että pidän elämääni mielekkäänä! Ammatin olen valinnut sen mukaan mistä työstä pidän, en tuottoisuuden. Jos jäisin YH:ksi, pärjättäisiin kyllä, tosin ei olis vara paljon juhlia, mutta enpä sitä pidä kovin tärkeänä. Miulle nuo kirppikset ja kierrättämien on elämäntapa, oli rahaa tai ei.

No kun ei sitä rahaa tule ovista ja ikkunoista vaikka kuinka niitä pitää auki. On vaan pakko olla köyhänä,kun ei muutakaan voi. Köyhänä syntynyt,köyhänä eläny ja köyhänä kuolee.

Tienaisin enemmän kun mieheni, jos olisin työelämässä. Vaan en ole, olen kotiäiti ja siihen minun on ollut äärimmäisen helppo asennoitua.

Nynny en ole, enkä saamaton, olen vain tehnyt hyvän valinnan.

Raha ei tuo onnea... mies ei ole hyvätuloinen, mutta on ihana. Kotiäitinä ei juuri tienaa, mutta se on silti antoisaa aikaa. Sitten kun joskus palailen työelämästä niin nautiskellaan paremmasta tulotasosta, nyt nautitaan muista asioista elämässä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Raha ei tuo onnea... mies ei ole hyvätuloinen, mutta on ihana. Kotiäitinä ei juuri tienaa, mutta se on silti antoisaa aikaa. Sitten kun joskus palailen työelämästä niin nautiskellaan paremmasta tulotasosta, nyt nautitaan muista asioista elämässä... :)

No niistähän ei voi nauttia kun on töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:

Eivätkö naiset yleensä mieti ollenkaan, miten pitää taloutta pystyssä - jopa ilman miestä? Se on lähes aina mies joka tienaa edes jotain monissa kaksplussan kyselyissä. Erityisesti yksinhuoltajaksi joutuvat ovat heti heikoilla jäillä.

Miksi valita ammatti, josta tietää ennakkoon, että se ei elätä? Miksi juuri naiset uhrautuvat ja miehet vievät "tuottoisat" työt? Onko naisille suurin taloudellinen panos miettiä, miten viikon ruokalistan saa ostettua 20 eurolla? Miksi ette mieti, mielummin että millaisesta työstä/ammatista te saisitte paremman rahan elämiseen?

Kun kuuntelee rahakeskusteluja tällä palstalla, niin selvästi moni ei haluaisi elää niukasti, käyden kirpputorilla, valiten aina halvinta. Mutta miksi te ette tee sitten valintoja elämässänne? Toisinkin kun voi valita. Nuukuus voi olla elämäntapa, mutta näyttää kovin harvalle se olevan kuitenkaan kutsumus...

Ovatko naiset nynnyjä vai vain saamattomia, kun olettavat että se on joko mies tai yhteiskunta joka tuo ruuan pöytään ja vaatettaa lapset?

Niimpä niin, miksi joku haluaisikaan tehdä itselleen mieluista työtä? Paljon järkevämpäähän se olisi tehdä työtä mistä ei nauti mutta siitäpä maksetaankin hyvin joten mitä sitten vaikka sitä joutuu kestämään vuosikymmeniä?

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

No niistähän ei voi nauttia kun on töissä.

Ai siitä että voi olla kokopäiväisesti lastensa kanssa... no ei voi.

Eihän äiti ole äiti eikä mikään, ellei uhraa koko loppuelämäänsä vain ja ainoastaan lapsille kotona heitä palvellen. Eläkkeellä on sitten hyvä valittaa marttyyrin kruunu kutreille laskettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja sotku:

Miksi valita ammatti, josta tietää ennakkoon, että se ei elätä?

Miten voi ennakoida avioeron?

No avioero ei koskaan ole kiva tilanne kenellekkään, mutta jos raha-asiat ovat ennakkoon kunnossa niin eihän se pitäisi hetkauttaa taloudellisesti pahemmin esim lasten kanssa jäävää naista.

Alkuperäinen kirjoittaja idu:

Niimpä niin, miksi joku haluaisikaan tehdä itselleen mieluista työtä? Paljon järkevämpäähän se olisi tehdä työtä mistä ei nauti mutta siitäpä maksetaankin hyvin joten mitä sitten vaikka sitä joutuu kestämään vuosikymmeniä?

Maailmassa on paljon erilaisia ammetteja, hyvin monessa niistä tienaa keskivertoa enemmän. Mediaania paremmin tienaa puolessa ammateissa... Ihanko kaikki ne ovat ihan kamalia?

Öö, johtuu ehkä siitä, että suuri osa kaksplussalla ovat äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla, jolloin yleensä tulotaso ei päätä huimaa. Ja jos siinä rytäkässä vielä jää yksinhuoltajaksi, ei kyllä paljon juhlita, olit sitten mies tai nainen.

Mulle raha ei vain yksinkertaisesti merkkaa niin paljon kuin monelle muulle. Kirppiksiä kiertelisin vaikka olisin miljonääri, on se senverran kivaa puuhaa =)

Jos tienaisin kuussa 3000 euroa käteen tekemällä 8 tunnin työpäiviä tai vastaavasti saisin kuussa käteen 500 euroa hoitamalla lapsia kotona niin mä valitsen ihan varmasti sen lasten kanssa kotona olon.

Mulle tarjottiin vakipaikkaa niillä ehdoin että palaan töihin kun lapsi on noin vuodenikäinen. Minut oltaisiin siis vakinaistettu tuolloin. En suostunut (vaikka työni oli minulle äärettömän antoisaa ja ihanaa) sillä haluan mieluummin olla lasten kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja idu:

Maailmassa on paljon erilaisia ammetteja, hyvin monessa niistä tienaa keskivertoa enemmän. Mediaania paremmin tienaa puolessa ammateissa... Ihanko kaikki ne ovat ihan kamalia?

Vaikea sanoa toisten puolesta ;) Mutta henk.koht. voin ajatella tekeväni vain työtä missä voin olla luova ja toteuttaa itseäni, mieluiten tehdä käsillä jotain, niillä aloilla eivät palkat päätä huimaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mulle raha ei vain yksinkertaisesti merkkaa niin paljon kuin monelle muulle. Kirppiksiä kiertelisin vaikka olisin miljonääri, on se senverran kivaa puuhaa =)

Jos tienaisin kuussa 3000 euroa käteen tekemällä 8 tunnin työpäiviä tai vastaavasti saisin kuussa käteen 500 euroa hoitamalla lapsia kotona niin mä valitsen ihan varmasti sen lasten kanssa kotona olon.

Peesi. Lapset on pieniä vaan kerran, tienaamaan ehtii loppuikänsä... mullekaan raha ei ole mikään elämänarvoja ratkaiseva tekijä.

Toiset hakevat onnellisuutta sen mammonan sijasta. Jos joku on haaveillut pienestä pitäen ammatista jossa ei liksaa saa, niin oma on valintansa lähteekö sille alalle vai hankkiiko parempituloisen ammatin josta ei tykkää ja sitten on onneton työelämässä vuosikymmeniä.

Jos laiha rahakukkaro riittää ja voi olla onnellinen, niin minusta olisi tyhmää vaihtaa siitä pois.

Yhteistyössä