Miksi mä 27v kolmen lapsen äiti en saa sterilisaatiota??

• Viestiketjun aloittaja hyipillerit
  • Ensimmäinen viesti
hyipillerit
Eikö minulla ole siihen oikeus? Pelkäävät että tulen toisiin ajatuksiin? Mutta eikös se ole minun ongelma jos näin kävisi? Itsepähän maksaisin sitten munasolun siirtämisestä kohtuun. Huoh, pitääkö syödä hormoonipaskaa monta vuotta vai miksi en sitä saa?

"äiti neljälle"
Koska jotkut rajat pitää olla.
minäkin olin 21-vuotiaana kahden lapsen äitinä varma että minun lapsiluku on täynnä.
Ja niin vaan kävi että 12 vuotta myöhemmin muutin mieleni.
Nyt olen 39-vuotias neljän lapsen äiti.
lapset on 20-, 19-, 5- ja 3-vuotiaita.

[QUOTE="äiti neljälle";28609079]Koska jotkut rajat pitää olla.
minäkin olin 21-vuotiaana kahden lapsen äitinä varma että minun lapsiluku on täynnä.
Ja niin vaan kävi että 12 vuotta myöhemmin muutin mieleni.
Nyt olen 39-vuotias neljän lapsen äiti.
lapset on 20-, 19-, 5- ja 3-vuotiaita.[/QUOTE]

Tottahan on että mieli voi muuttua,mutta kun sterilisaation kriitereistä yksi kuitenkin ap:llä täyttyy,niin kyllä hänellä siihen oikeus on.

gdjgko
Suomessa ihmisen sterilointia säädellään lailla (1970/283). Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää jokin seuraavista kriteereistä:

hän on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;
hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;
raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;
on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika;
hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia;
hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa.

Sterilisaatio voidaan suorittaa lääkärin päätöksellä tai joissain tapauksissa Valviran luvalla.

----

Sitä pitää osata vaatia ilmeisesti nykyään koska suurin osa lääkäreistä yrittää kieltää sen = rikkovat lakia.

Sterilisaation purkuleikkauksia ei ainakaan julkisella puolella tehdä. Vaihtoehdoksi jää yksityisesti tehtävä IVF. josta Kela ei korvaa sterilisaatiotapauksissa mitään, ei lääkkeistäkään.
24-vuotiaallakin on vielä 15 vuotta jos ei pitempäänkin hyvää lapsentekoikää jäljellä.

Sterilisaation purkuleikkauksia ei ainakaan julkisella puolella tehdä. Vaihtoehdoksi jää yksityisesti tehtävä IVF. josta Kela ei korvaa sterilisaatiotapauksissa mitään, ei lääkkeistäkään.
24-vuotiaallakin on vielä 15 vuotta jos ei pitempäänkin hyvää lapsentekoikää jäljellä.
Minusta onkin hyvä, että itse pitää täysin maksaa jos katuu.

"jojo"
Sterilisaatiohan ei millään tavalla vaikuta kk-kiertoon, joten mietin, mitä minun olisi viisainta tehdä. Haluaisin helpon, mutta varman ehkäsyn, mutta tietysti pienimmät mahdolliset sivuvaikutukset. Ajattelin sterilisaatiota+minipillereitä, mutta näemmä minien sivuvaikutuksena voi seurata kk-häiriöitä ja niitähän mulla kyllä piisaa ihan ilman pillereitäkin.

E-pillerit pitävät kuukautiset säännöllisinä ja ehkäsiyteho on hyvä, joten periaatteessa sterilisaatio olisi turha, tehtiin se kummalle tahansa meistä. Pilleritkään taas eivät ole vailla sivuvaikutuksia.

Mitähän mun kannattaisi tehdä?

mirena-kierukka
Aika monilla hormonikierukka on tosi varma ja auttaa myös menkkavaivoihin, ehkä sitä voisi harkita? Joissain paikoissa sen saa eka kerralla ilmaiseksi, osassa pitää itse maksaa, hintaa en tarkkaan muista mutta olisko 100-200e välimaastossa?

"Leena"
Mikset ota hormonikierukkaa? Voin todella suositella. Itselläni on ollut nyt vuoden, eikä kuukautisiakaan enää tule. Ei mitään vaivoja tai tuntemuksia myöskään. Pelittää noin 5 vuotta putkeen ennen kuin pitää vaihtaa uuteen.

noooh
[QUOTE="Leena";28609435]Mikset ota hormonikierukkaa? Voin todella suositella. Itselläni on ollut nyt vuoden, eikä kuukautisiakaan enää tule. Ei mitään vaivoja tai tuntemuksia myöskään. Pelittää noin 5 vuotta putkeen ennen kuin pitää vaihtaa uuteen.[/QUOTE]

Ei sama asia! Itse haluan NORMAALIN hormonitoiminnan. En usko, että nuo voi olla kenellekään hyviä pitkässä käytössä. Uskotko, että on jotenkin hyvä ja luonnollinen vaihtoehto elimistölle olla fertiili-iässä 5 vuotta ilman kuukautisia?

asfasdfasdf
[QUOTE="Leena";28609435]Mikset ota hormonikierukkaa? Voin todella suositella. Itselläni on ollut nyt vuoden, eikä kuukautisiakaan enää tule. Ei mitään vaivoja tai tuntemuksia myöskään. Pelittää noin 5 vuotta putkeen ennen kuin pitää vaihtaa uuteen.[/QUOTE]

Joo ja mulla oli hormonikierukka yli vuoden ja koko ajan valuin verta. yli vuoden putkeen. Ja lisäks se kuivatti limakalvot ja vaikutti mielialaan. Hormonit on hormoneita aina.

"Leena"
Joo ja mulla oli hormonikierukka yli vuoden ja koko ajan valuin verta. yli vuoden putkeen. Ja lisäks se kuivatti limakalvot ja vaikutti mielialaan. Hormonit on hormoneita aina.
Ihmettelin negatiivista kirjoittelua palstoilla hormonikierukasta gynkologille, joka kertoi suurimman osan asiakkaista olleen tyytyväisiä, ne, joilla on huonoja kokemuksia kirjottelevat ennemmin kuin tyytyväiset. Uskaltauduin asiantuntijan neuvosta asentamaan kierukan ja olen ollut todella tyytyväinen.

Onko tuo sterilisaatiokaan ihan riskitön vaihtoehto? Kyseessähän on jonkinasteinen leikkaus.

"vieraana"
useimmille hormoonikierukka sopii, mä sain siitä kohtutulehduksen. Ollaan miehen kanssa vakavasti harkittu kans sterilisaatiota jommallekummalle, kun oikeastaan ainoa käytettävissä oleva ehkäisyvaihtoehto on kortsut ja mä en saa tulla raskaaksi lääkkeiden takia.

Yhteistyössä