Miksi mä olen näin pikkusieluinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirttihirmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirttihirmu

Vieras
Siis miksi mua jostain syystä ärsyttää useinmiten se, että naapurin lapset syövät meillä ja omat muksut pitää itsestään selvänä sitä asiaa, että kaikki kaverit vain pöytään. Olen monta kertaa asiallisesti jutellut tästä muksujen kanssa, mutta eihän ne sitä muista.

Selvennykseksi vielä se, että tiedän naapurin lapsilla on ruoka-aika aikaisemmin kuin meillä ja silti se ruoka maistuu vielä meilläkin. Hankala tilanne tulee silloin, jos mulla onkin ruokaa laitettuna just vain omalle perheelle. Siis jos perheessä on 5 henkilöä ja mulla on paistettuna tasan 5 pihviä. Joskus kyllä sanon ihan suoraan, ettei tästä nyt kovin paljoa tule per nenä, kun pihvejä puolitellaan.

Kiukkusavu tuli jo korvista, kun eilen pojan kaveri tuli marisemaan mulle keittiöön, että eikö sitä ruokaa saa jo. Mulla on niin kova nälkä... Kun lapsen isä tuli lasta hakemaan, hän ihmetteli kovasti, että mitenkäs se nyt pöydässä istuu. Kuulemma söivät just ennen kuin lapsi meille lähti.

En siis raaski käskeä pois pöydästä, vaan kiltisti lappaan lautaselle ruuan. Ihmettelen vain, että onko sitä tullut näin pikkusieluiseksi, että tämmönen tympii. Niin eikä tätä tapahdu joka päivä...

ymmärrettäväähän tuo on, sun kiukku siis! ja minusta todella törkeää käytöstä lapselta (alle 5v vielä ymmärtää..) että tullaan ihan vaatimaan tarjoilua. silloin mun mielestä on oikeutettua sanoa että meillä muonitetaan nyt vain tämä oma porukka, ja tarjota vieraalle vaikka leipä ja lasi maitoa/vettä/mehua.

Eikö lapsia voi lähettää omaan kotiin ennen ruokailua/kattamista... vaikea uskoa, että muissa perheissä jatkuvasti puolitetaan pihvejä, että naapurin lapsetkin saisivat.

mä komentaiisn suoraan vaan pois. :kieh: "nyt kotiin kun me aletaan syömään..sit voit tulla takas". :kieh:

ei ku oikeesti...meillä ruokailut on semmonen mukava hetki istua kaikki yhessä ja vaihtaa päivänkuulumiset. en tod jaksais jos olis vielä muitakin siinä. okei..sillon tällöin ihan jees mutta melkein joka päivä..ei! :o

enkä muutenkaan haluis tarjoo ruokaa niille noin usein. ruoka maksaa.

Mikset juttelisi niitten lasten vanhempien kanssa asiasta?

Mun mielestä toi on kyllä jo aika törkeää ja olisi lasten vanhempien syytä kyllä lapsille opettaa että kaverin kotona ei mennä ruokaa kerjäämään, ja varsinkaan jos omassa kotona on just syöty?!

Kyllä minuakin tuollanen risoisi, ihan varmasti! Eikä tässä nyt kyse ole välttämättä mistään pikkusieluisuudesta, eihän sun tartte ruokkia kaikkia kylän lapsia..

minä teen aina ruokaa kahdeksi päiväksi joten jos joku on kylässä niin heillekin riittää. joka viikko on ystäväni meillä vierailemassa sen verran monen tunnin verran että ruoan tarjoan. sitten täytyy arvioida tietty hommat uusiks jos joskus alkaa kymmenittäin muiden lapsia täällä olemaan.

well... meillä kaverit laitetaan omiin koteihinsa tai lasten huoneeseen siksi aikaa kun oma perhe syö. (eri asia jos joku on hoidossa tai esim yökylässä, tietty). Lapset oppii nopsasti niille tavoille mitä heille opetetaan; tässä yksi esimerkki - itse olet opettanut heidät siihen.

käsket vaan kotia jahka olette syöneet tai lasten huoneeseen odottamaan..itse pinna kireällä kun esikoisen kaveri herätti puhelinsoitolla tänäkin aamuna n.puol 7 (kello ois ollu soimassa 9)ei muuten mutta kun pitäis aamupuol viiteen asti jaksaa vielä töissä ens yönä |O |O .Monta kertaa ks. kaverille sanottu ettei aamulla soittaisi vaan ei mene perille ei

Sinussa on hieman marttyyrin vikaa :) Ehkä sinua kiukuttaa se, ettet saa kiellettyä lapsia. Ensi kerralla sanot lapsille suoraan, että ruokaa on varattuna vain omalle porukalle. Voivat vaikka syödä sitten jos jotain jää.

Minuakin ärsyttää se että ärsyttää :D
Mitä väliä jos joskus muitakin täällä syö mutta silti joskus ottaa päähän. Enkä edes mitään pihvejä puolittele vaan silloin totean että ei nyt ole muille kuin omalle väelle. Viime viikolla kun ei koulut lakaneet vielä niin meidän tyttö oli kaverilla, tulivat tänne kun meillä oli ruoka-aika ja tämä kaveri tulee meille kans syömään. Vaikka siis juuru tuli kotoaan. Kysyinkin että eikö hän syönyt kotona niin ei kun tulivat meille. Silloin vähän ihmetytti... kuitenkin kyseessä nyt kuudesluokkalaiset eli vaikka yksin kotona niin osaisi lämmittää itselleen ruokaa. Mutta söivät sitten kaikki meillä.

Niin sitähän mä tässä jaamailin, että MIKSI se ärsyttää muiden muksuja ruokkia, jos en sitä kerta systemaattisesti kavereilta kiellä... Mä yritän olla johdonmukainen omieni kanssa, että vaikka olisi kuinka kivat leikit kesken, kotiin tullaan ruoka-aikana syömään ettei tarvi naapurissa keittiössä norkoilla. No sehän on sitten menny siihen, että oma muksu saattaa soittaa naapurista, että saanko mä syödä täällä, ettei tarvi pitkäksi aikaa leikkejä lopettaa... Varsinkin yksi meillä on oikea epeli tässä asiassa, vaikka monet kerrat on tästä keskusteltu ja mä olen sitä mieltä, että ruokailuhetki on sellainen, että kaikki (siis koko perhe) istuu yhtäaikaa pöydässä!

Tuo maito + leipä juttu on muuten hyvä! Pitää muistaa kokeilla sitä. Kiitos ehdottajalle :0)

Yhteistyössä