Miksi liikunta aiheuttaa pahat kivut jalkoihin?

  • Viestiketjun aloittaja fer
  • Ensimmäinen viesti
fer
Olen kolme kuukautta nyt lenkkeillyt. alkuun kävin lenkilä 3x/viikossa, vajaan puolentunnin lenkillä. siitä sitten lisännyt ja nyt käynyt puolentunnin lenkillä 5-6x/viikko. Huomaa kyllä että kunto kasvanut kun jaksaa nopeammin kävellä ja puolessa tunnissa menee pitempi lenkki kuin alkuun.

Mutta ongelma on jalat. jalat ja etenkin polvet todella kipeät aina välillä. sitten kun menee järkyn kipeäksi niin pidän taukoa ja jatkan lenkkeilyä varovasti. Mutta siitä ei ole silti mitään hyötyä. jalat vain kipeytyy. toinen polvi on välillä niin kipeä että joka askeleella sattuu niin paljon että ei koko painoa uskalla jalalle laittaa. ja kyykistyminen yhtä tuskaa.

Mistä nuo jalka kivut voi johtua? olen lämmitellyt ja venytellyt ennen lenkkiä ja lenkin jälkeen. Nyt kun lenkkeilly säännöllisesti, tuntuu että liikunta vain pahentaa kipua.
 
"vieras"
Jalkojen lihasten huono kunto? Puoli tuntia kävelyä päivässä on niin älyttömän vähän, että sen ei pitäisi aiheuttaa kipuja terveelle ihmiselle.

Sinulle sopimattomat kengät?

Jos juokset niin hyvä lihaskunto ja hyvät kengät on vieläkin tärkeämpää!!!
 
kunnon kengät
Sun kengät ei tue jalkaa tai tukee väärään suuntaan joka aiheuttaa virheasentoa nilkaan ja polviin. Nyt hankkimaan myyjän opstuksella kunnon kengät niin asento korjaantuu, lihakset vahvistuu ja kivut lakkaa.
 
kunnon kengät
[QUOTE="A p";24835621]Siis en juokse, kävelen reipasta kävelyvauhtia hiekkatiellä. ja ihan lenkkeilyyn tarkoitetut lenkkarit jotka ostettu urheilukaupasta.[/QUOTE]

Oliko myyjä apuna kun ostit? Jos sinä et tarvotse pronaatiotukea ja kengissä on sellaiset tai päin vastoin voi kalliitkin merkkikengät olla sinulle väärät.
 
"A p"
[QUOTE="vieras";24835611]Puutteellinen kehohuolto eli lämmittelyt ja palautukset puuttuu?

Väärä kenkä, väärä juoksupaikka?

Tai. Alkava nivelrikko. Onko suvussa?[/QUOTE]

Aloitukseen laitoin että lämmittelyt hoidettu. kengissä ei pitäs olla vikaa, eikä hiekkatiessä. tuosta nivelrikosta en osaa sanoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24835640]Entäs palauttavat venyttelyt? Ne ovat yhtä tärkeitä.[/QUOTE]

heh, puolen tunnin hiekkatiellä kävelyn jälkeen... ei tarvita kyllä mitään kovin kummosia venyttelyjä.
 
hrr...
Osta polvituki, joka auttaa sen ajan jotta sun lihakset kasvaa ja tukee polvea kun pääset kunnolla vauhtiin.
Lenkin jälkeen laita kylmägeeliä kipukohtiin reippaasti ja harson sidot päälle, jotta se aine oikein muhii alla.
 
Mulla puolestaan särkee säärten luut, varsinkin kun kävelen alamäkeen. Hyvät lenkkarit on. Olen lähes varma, että kyse on mun huonosta lihas ym kunnosta. Jos käy kolme kertaa vuodessa kävelyllä, muun ajan ajaa autolla, eikä tee mitään niin jalat kipeytyy välittömästi kävelystäkin.
 
hrr...
Mulla puolestaan särkee säärten luut, varsinkin kun kävelen alamäkeen. Hyvät lenkkarit on. Olen lähes varma, että kyse on mun huonosta lihas ym kunnosta. Jos käy kolme kertaa vuodessa kävelyllä, muun ajan ajaa autolla, eikä tee mitään niin jalat kipeytyy välittömästi kävelystäkin.
Kuulostaa ihan penikalta.. :/

Penikkatauti (ihmisellä) – Wikipedia

Se ei ole kivaa, muutamalla kaverilla sama ongelma.
 

Yhteistyössä