Miksi lihotte raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja "tyty"
  • Ensimmäinen viesti
Mä laihduin alkuun yli 6kg raskauspahoinvoinnin takia. Ja se pahoinvointi jatkui ihan loppuun asti, viikon 30 jälkeen sain sen kuitenkin pidettyä jotenkin kurissa.
Ennen synnytystä oli ne reilu 6kg tullut takas ja siihen vielä 8,5kg päälle. Nyt kun synnytyksestä on tasan viikko ni painan kilon vähemmän mitä ennen raskautta.
 
Blue
[QUOTE="tyty";30184205]Lapseni on terve ja pärjää hyvin koulussa.[/QUOTE]

Hyvä juttu niin. Mutta silti sinun (oletetussa!) tilanteessasi ei ole mitään tavoiteltavaa/ihannoitavaa, painvästoin. Joten ei ole mitään järkeä tälläisiä tänne kirjoitella ja antaa ehkä jonkun vaikutuksille herkän niin olettaa.
 
48kg painava 165 pitkä aikuisen naisen painoindeksi on 17.6 ---> alipainoinen siis. Ja jos ajatellaan, että on vielä viimeisillään raskaana --->tästä siis lapsen/lapsesta tullutt painoa noin 6- kiloa.... terkkari kiitteli? Sairata olette molemmat. Sori nyt vaan. Kyllä meidänkin koululla oli joskus terkkari joka käski kaikkia normaalipainoisia tyttöjä laihduttaaan "ainakin vähän" kun se "tekee vain hyvää" saada muutama kilo pois. Jep jep. Kyllä noista ammattilaisistakin löytyy sairaita yksilöitä.

korjattu rikkinäisen näppiksen aiheutamia kirjotusvirheitä...
 
Viimeksi muokattu:
"tiina"
Aika jännä että terkkari on tuossa kiitellyt, minulla nousi paino 900g raskauden aikana (alkupaino 54kg-->54,9kg sektiopaivänä) ja olin ylimääräisissä punnituksissa + sairaalassa asian takia muutaman kerran, "syötettävänä" ja nesteytettävänä. Ja terkkari kauhisteli viikko viikon jälkeen kun paino ei noussut.
 
Joo aiva varmasti terkkari piti asiaa hyvänä. Ja paskat. Mä olin raskaaksi tulles ylipainoonen ja paino laski aluksi pari kiloa ja lähti vasta puoles välis nousemaan. Terkkari kysyi, että kai sä tiät ettei raskausaikana saa laihduttaa.

Eli jotaki järkiä näihin provoohin.
 
"tina"
Joo aiva varmasti terkkari piti asiaa hyvänä. Ja paskat. Mä olin raskaaksi tulles ylipainoonen ja paino laski aluksi pari kiloa ja lähti vasta puoles välis nousemaan. Terkkari kysyi, että kai sä tiät ettei raskausaikana saa laihduttaa.

Eli jotaki järkiä näihin provoohin.
Mä olin 35kg ylipainoinen ja terkka oli onnellinen kun laihduin raskausaikana 10kg. Käski jättää makeat pois yms.
 
Takas omiin mittoihin
Olin 11kg ylipainoinen ennen raskautta. Raskauden lopussa 41kg ylipainoinen. Nestettä on kertynyt raskauden puolivälistä saakka paljon. Uskon siis painon laskevan melkein heti synnytyksen jälkeen tuohon 11kg ylipainoon takaisin. Muuta syytä painon nousuun en tietä kuin, että alkuraskaudessa pyörrytti tosi kovaa alhaisten verensokerien ja alhaisen verenpainen vuoksi, joten en voinut juurikaan liikkua. Olin monta kertaa menettää tajun liikenteessä. Keskiraskaudesta eteenpäin alkoi sitten jatkuvat kovat liitoskivut ja en voinut taaskaan liikkua. Syödäkin oli pakko kokoajan edes normaalisti ja monta kertaa päivässä, jottei olisi tajukin mennyt. Paino ei alkuraskaudessa noussut yhtään ja puolivälistä nousi loput 25kg.
 
"Mamma90"
Esikoisen aikana söin hyvin,lihoin 20kg ja lapsi synty täysillä viikoilla 3,5kg ja 50cm,tosikon aikana oksensin koko raskausajan ja ainut mikä pysy sisällä oli jääpalat ja nuudelit. Vauva syntyi syöksyllä ambulanssiin ja painoi 2980g ja 48cm. Syömättömyydellä epäiltiin olevan asiaa vauvan pienikokoisuuden kanssa(tässä raskaudessa laihduin 15kg) samoin sit kolmannen kanssa oksu lensi paikat aukes liian aikasin,käynnistettiin 38 viikolla edellisen syöksyn takia ja vauva 2800g ja istukka kalkkeutunut(paino laski mulla 10kg) kummasstakaan vikoista övauvoista ei noussut maito mut esikoista nousi. Eli ton perusteella sanoisin et parempi toi oli kun paino nousi ja söi kunnolla ku sit noi kaks viimestä kun paino laski ja ei saanu syötyä.

Ja mä oon nyt 161 pitkä ja painan 48kg ja koen olevani alipainoinen että ihmettelen kyllä sun terkan asennetta.
 
"-p-"
Provohan tämän on pakko olla, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Mulla on ollut kahdessa raskaudessa lähtöpaino 53kg ja pituutta on 170cm. Ekassa raskaudessa tuli 13kg ja toisessa 16kg, ja neuvolassa oltiin vain tyytyväisiä. Ekan raskauden kilot lähtivät kahdessa kuukaudessa ja toisen neljässä, vaikka en edes laihduttanut.
 
kätilö-th
Sairas provo. Jos tuo olis totta, niin vaatis tiivistä lisäseurantaa ja ravitsemusterapiaa. Mikäli lähtöpainoa vähän, niin painon pitää nousta raskausaikana tai hoitajalla hälytyskellojen soida.
 
Imetykseen valmistautumista varten nainen kerää raskausaikana pikkuisen vauvan, lapsiveden, istukan ja lisääntyneen verimäärän ylikin painoa. Lisääntynyt rasva on tarpeellista maidon tuottamisen kannalta. Ylipainoisilla odottajilla tämä ei ole tarpeellista, koska heillä rasvakudosta on tarpeeksi tähän hommaan.

Itse "laihduin" kahden nuorimman lapsen kohdalla l. painoa ei tullut kuin muutama kilo raskausaikana lisää. Ylipainoa siis oli, mutta ei kauheasti. Imetys onnistui kaikkien kohdalla.

Alkuperäisen kirjoittajan tilanne ei vain ole mahdollista. Ei ainakaan niin, että kaikki olisivat voineet hyvin ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.
 
plokolp
Luulen että ikä 40v. ja raskaushormoonit olivat huono yhdistelmä. Söin terveelliseti koska pelkäsin kuollakseni raskausmyrkytystä. Silti paino nousi 30 kg kuudessa kuukaudessa ja oli aloitus vaiheessa normaalipainoinen. Viimeiset kuukaudet punnitsin kaiken syötäväni ja noudatin tarkalleen annettuja ruoka-ohjeita sekä poljin kuntopyörällä päivittäin niin paino nousi siltikin mutta hillitymmin.
 
Kun mä aloin odottaa ensimmäistä lasta, niin painoin 39 kg, tosta ku olis 10 kg laihtunut vielä niin, huh huh.:O

Toista odottaessa mulle ei tullut kuin 5-6 kg lisää, ja vauva oli tosi isokokoinen syntyessään.
 
"jenni"
[QUOTE="tyty";30184213]Hyvältä kuulostaa. Myös kaikki terveydenhoitajat,lääkärit ja kätilöt olivat tyytyväisiä painooni.[/QUOTE]

Kätilöillä on sairaalassa vähän muutakin hommaa kuin jaella mielipiteitä synnyttäjien painosta. Toisaalta luulisi myös synnyttäjällä olevan muut asiat mielessä kuin oma elopaino. Toki Porvoossa voi kulkea kerjäämässä kätilöiden huomiota kyselemällä, että kelpaanxmä, oonxmä okei?
 
"xxx"
Alkuperäinen kirjoittaja nestettä;30184165:
Painoa tuli nesteenä eli vaikka en herkutellut raskausaikana ja söin terveellisesti silti paino nousi. Terveydenhoitaja lohdutti, että toisilla voi paino nousta 5 kiloakin viikossa pelkän nesteen takia. Eli ei se aina pelkkää läskiä ole, joka painoa nostaa. Kun sai synnytettyä, rupesi nesteetkin lähtemään puoli kiloa päivässä tahtia.
Joo, tässä yksi jolla tuli nesteitä 5 kiloa yhdessä viikossa, ja se oli vasta alkusoittoa. Mulla olikin kyllä raskausmyrkytys.
 
"kesis"
ekasta tuli 20kg...olin seisovassa työssä ja tehtiin talon täysiremppaa samalla...seuraavasta päätin ettei tule niin paljoa...katsoin tarkasti mitä syön ja liikuin, olin mysö edelleen vieä ruumiillisemmassa seisovassa työssä...lisäpainoa tuli 25kg (lapsi oli puoli kiloa painavampi kuin eka =) en sitten tiedä miksi tuli painoa paljon...äitini ja isoäitini ovat kanssa olleet valaita raskausaikoinaan. lähtöpaino oli 52kg molemmissa raskauksissa
 

Yhteistyössä