Miksi lestadiolaiset ajattelevat Jumalan tahdon olevan, ettei ehkäisyä käytetä ja lapsia tulee koko ajan lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten Jumala voisi olla sitä mieltä, että on parempi tehdä lisää vaan lapsia, vaikka vanhemmat olisivat väsyneitä, aika ei riittäisi edellisillekään ja terveys ei meinaisi kestää enempää lapsia saati talous?

Raamatussakin muinaisilla ihmisillä on yleensä vain pari lasta per perhe.

Se "Lisääntykää ja täyttäkää maa" -kehottamakin on jo hoidettu. Ihmiset ovat vallanneet ihan joka maapallon kolkan. Paikoin liiankin tiheään.

Mistä alunperin on peräisin lestojen ajatus, että ehkäistä ei saa ja jokainen lapsi pitää ottaa vastaan? Eihän jokaisesta munasolusta ja siittiöstä joka tapauksessa kehkeydy mitään. Mä en jaksa ymmärtää tuota ajatusta mikä tässä on takana. Minusta se on ahdistava. Jos joku nyt painostaisi minua tekemään lisää ja lisää lapsia - niin, ajatus olisi aika kauhistuttava. Rakastan toki omiania, mutta voimani eivät riittäisi tupla- saati triplamäärään. Olen ehkä enemmän laatu- kuin määräihmisiä.

Eikä sillä, jos joku oikeasti haluaa paljon lapsia niin sehän on ihan eri asia, kuin että täytyy vaan antaa lapsia tulla tulvimalla, vaikka kokonaistilanne kärsisi siitä...

Aivan varmasti noi kaikki hyväksikäytöt ja pahoinpitelyt ja muut ahdistavat jutut mitä lestadiolaisperheistä usein on, on monesti juuri siitä, että aikuiset on aivan loppu ja väsyneitä ja sitten alkaa jo mielenterveyskin pettää. Lapsia kun tulee vaan vaikkei oikeasti haluaisi niin ei niitä enää varmaan osaa kunnioittaa ja rakastaakaan niin kuin kuuluisi.

• Tykkää
Reactions: Irski
En tajua, miksi ihmiset jaksavat jauhaa lestadiolaisista täällä. Antakaa heidän elää omaa elämäänsä, miten haluavat. Itsekään en ehkäise, ja en vaan tule raskaaksi. Itse ottaisin mielummin 10 lasta kuin oman tilanteeni.

• Tykkää
Reactions: kinuzki
Paljon lapsia: vaimo ei kapinoi, pelkää lähteä, on vankina kotona. Ei lähde kouluttautumaan tai itsenäistymään, vaatimaan tasa-arvoa. Alistuu helpommin.

Toinen syy voi olla myös se, että kun vaimo on kotona ja vaimon tarkoituksena on toimia synnytyskoneena, isännän pillunsaanti on varmaa ja mahdollisuus siihen, että vaimo lähtee vieraisiin on pieni. Minnekäs emäntä lapsikatraansa luota pääsisi, ja kuka vieras sitä isoa vatsaansa kantavaa eukkoa nussisi? Oma ukko käy vaan panemassa uudestaan paksuksi ja lähtee itse huoraamaan minne lähtee.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
Mä olen miettinyt, että uskonnon perustajan tarkoitus on ollut tuottaa paljon uusia tuon uskonnon kantajia. Pienestä saakka uskontoon koulutettuja ja ilmeisesti varsin huonosti kohdellaan niitä jotka ei halua jatkaa uskoaan aikuisina. Näin saadaan lestadiolaisuus leviämään ja jatkumaan.

Raamatun tulkinnasta kai on kysymys, että Jumala ei sallisi ehkäisyä tai meikkien käyttämistä. En paljoa tiedä lestadiolaisuudesta, mutta eräs opettajani oli ala-asteella sellainen ja hän oli aika ankara. Luulen, että tuossakin uskon suuntauksessa on olemassa erilaisia ryhmiä, ankarampia tai sallivampia. Vanhempieni naapurissa asuu nykyisin eräs lestadiolainen perhe, heillä on 7 lasta ja isommat jo aikuisia. Molemmat vanhemmat käyvät töissä, pienimmätkin lapset jo koululaisia. Hyvin ystävällisiä ovat olleet, tuovat naapureille kukkia jouluna yms.

Paljon lapsia: vaimo ei kapinoi, pelkää lähteä, on vankina kotona. Ei lähde kouluttautumaan tai itsenäistymään, vaatimaan tasa-arvoa. Alistuu helpommin.

Toinen syy voi olla myös se, että kun vaimo on kotona ja vaimon tarkoituksena on toimia synnytyskoneena, isännän pillunsaanti on varmaa ja mahdollisuus siihen, että vaimo lähtee vieraisiin on pieni. Minnekäs emäntä lapsikatraansa luota pääsisi, ja kuka vieras sitä isoa vatsaansa kantavaa eukkoa nussisi? Oma ukko käy vaan panemassa uudestaan paksuksi ja lähtee itse huoraamaan minne lähtee.

:laugh: :laugh: :laugh:

Voi luoja, olipa harvinaisen typerää tekstiä. Oisko sulla jotain lähdettä väitteillesi vai mistä tempasit?

Varmaankin siksi, että jos letadiolaiset ei sais niin paljon lapsia, niin toi liike kuihtuis kokoon. En mä usko, että sillä on loppujen lopuksi yhtään mitään tekemistä jumalan ehkäisymielipiteiden kanssa. Sillä syyllä se vain on riviuskovaiselle myyty. Oikea syy lienee tuo, että lahkosta ei loppuis jäsenet.

[QUOTE="ninni";26301517]Varmaankin siksi, että jos letadiolaiset ei sais niin paljon lapsia, niin toi liike kuihtuis kokoon. En mä usko, että sillä on loppujen lopuksi yhtään mitään tekemistä jumalan ehkäisymielipiteiden kanssa. Sillä syyllä se vain on riviuskovaiselle myyty. Oikea syy lienee tuo, että lahkosta ei loppuis jäsenet.[/QUOTE]

Tämä on kyllä aika mielenkiintonen mielipide, mutta en kyllä ainakaan itse näin ajattele asiasta:)

Minä en taas ymmärrä sitä kantaa että miksi monesta lapsesta ei voisi muka olla onnellinen, miksi niitä ei voisi haluta usein.

Tämä on kyllä aika mielenkiintonen mielipide, mutta en kyllä ainakaan itse näin ajattele asiasta:)

Minä en taas ymmärrä sitä kantaa että miksi monesta lapsesta ei voisi muka olla onnellinen, miksi niitä ei voisi haluta usein.

Siis tottakai voi olla onnellinen monesta lapsesta! Mutta siitä tässä nyt ei ollut puhe. Vaan siitä, että miksi "määräys" isoon perheeseen tai siis ehkäisyttä olemiseen tulee perheen ulkopuolelta. Se on aika eri asia kuin se, että kaksi ihmistä nyt vaan keskenään päättää, että lapsia saa tulla niin paljon kuin niitä sitten siunaantuukaan.

"jo äitin kohdussa sinä minut tunsit", tai jotenkin noin se meni.

Yhtään todellista perustelua en oo täällä nähny, voi järki teitä.. äidit on alistettuja ja just joo, pakotetaan todellaki kaikki vaan tekeen lapsia että pysyis kotona :D Jos menette joltain äidiltä kysymään asiaa tuolla tavalla, minkä vastauksen luulette saavanne? Minä tiedän minkä vastauksen saatte. Olen joitain tuollaisia tilanteita kuullut äitien ihmetellen ja naureskellen kertovan.
Mua inhottaa kun ihmiset, jotka ei itse osaa samaistua toisen elämään, selittää sitä toisen elämää.

Jokainen lapsi on lahja. Monet ulkopuoliset varmaan nauraa ja pitää tuota jonakin tekosyynä (ainakin vaikuttaa siltä), mutta tuohon uskotaan ihan todella. Jokaisella lapsella on mahdollisuus elää, jokainen lapsi on arvokas ja ansaitsee elämän. Jonkun mielestä solumöykky ei ole mitään inhimillistä, toisen mielestä siinä olemattoman pienessä asuu ihme.

Minusta Silja S:n teksti oli melkolailla asiaa.

Tunnetko paljonkin lestoja? Oletko tutustunut heidän ideologiaansa?
Varmasti on noita Silja S:n kuvailemiakin tapauksia, mutta täytyy muistaa et lestadiolaisiakin on Suomessa sen sata tuhatta, valtaosa on ihan tavallisia ihmisiä, heillä on vaan tuo usko.

Ja niinkuin kaikissa uskonnollisissa suuntauksissa, myös lestadiolaisissa on ns.tapauskovaisia ja "kiihkouskovaisia".
Tosin leimataanhan tällä palstalla muslimitkin kiihko-sellaisten perusteella, sama taitaa päteä kaikissa uskonlahkoissa/uskonnoissa.

Myönnettäköön, että ärsyynnyn ja kärjistän helposti, kun on kyse lestadiolaisista. Se lahko on aiheuttanut meidänkin suvussa niin paljon pahaa, ettei yhden käden sormet riitä kertomaan. Kuten joskus aiemminkin olen sanonut: kaikki kiihkomielisyyteen taipuvaiset uskonlahkot pitäisi kieltää lailla, ja lestadiolaiset sattuvat tällainen lahko olemaan.

[QUOTE="minä";26301618]
Jokainen lapsi on lahja. Monet ulkopuoliset varmaan nauraa ja pitää tuota jonakin tekosyynä (ainakin vaikuttaa siltä), mutta tuohon uskotaan ihan todella. Jokaisella lapsella on mahdollisuus elää, jokainen lapsi on arvokas ja ansaitsee elämän. Jonkun mielestä solumöykky ei ole mitään inhimillistä, toisen mielestä siinä olemattoman pienessä asuu ihme.[/QUOTE]

Tuo kävis syyksi aborttivastaisuuteen, mutta miksei kondomia vois käyttää? Tai muuta joka estää hedelmöittymisen. Sillon ei pääse sitä solumöykkyä tulemaan.

alistetut ryhmät harvoin haluavat huonoa asemaansa myöntää, ellei siitä ole valtavasti etua. Ja mitäpä etua lahkolainen siitä saisi, että alkaa nähdä olevansa uskonnolleen vain väline. Muuta kuin loputtomasti pahaa mieltä ja tuskaa.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Ehkäisyasia on lestadiolaisille tärkeä, koska he haluavat ottaa kaikki lapset vastaan Jumalan lahjoina. Ehkäisemättömyyden perusideana on luottamus Jumalan kaikkitietävyyteen ja siunaukseen. Usko siihen, että ihmisen ei ole hyvä ottaa elämän antajan ja ottajan valtaa itselleen, vaan säilyttää se Jumalalla.

Joistakin teksteistä saa kuvan, että ehkäisyasiasta perheen sisällä päättää mies. Että naiset ovat alistettuja sen miehen vallan alle ja heidän on vain pakko puskea lapsia maailmaan. Väärin. Kyllä se on lestadiolaisillakin ihan henk. koht. valinta miten monta lasta haluaa. Jos mies haluaa lisää lapsia, mutta vaimo ei, niin silloin vaimo ehkäisee. Ja sama toisinpäin.

[QUOTE="ninni";26301517]Varmaankin siksi, että jos letadiolaiset ei sais niin paljon lapsia, niin toi liike kuihtuis kokoon. En mä usko, että sillä on loppujen lopuksi yhtään mitään tekemistä jumalan ehkäisymielipiteiden kanssa. Sillä syyllä se vain on riviuskovaiselle myyty. Oikea syy lienee tuo, että lahkosta ei loppuis jäsenet.[/QUOTE]

tämä on mun käsityksen mukaan oikea syy ja eräs lestavaikuttaja pohjoisesta on tämän julkisesti myöntänyt

Tunnetko paljonkin lestoja? Oletko tutustunut heidän ideologiaansa?
Varmasti on noita Silja S:n kuvailemiakin tapauksia, mutta täytyy muistaa et lestadiolaisiakin on Suomessa sen sata tuhatta, valtaosa on ihan tavallisia ihmisiä, heillä on vaan tuo usko.

Ja niinkuin kaikissa uskonnollisissa suuntauksissa, myös lestadiolaisissa on ns.tapauskovaisia ja "kiihkouskovaisia".
Tosin leimataanhan tällä palstalla muslimitkin kiihko-sellaisten perusteella, sama taitaa päteä kaikissa uskonlahkoissa/uskonnoissa.
Olisi kiva kuulla mikä on sinusta parempi selitys asialle, jos Silja S:n raatorealistinen kuvaus on mielestäsi naurun arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26304494:
Olisi kiva kuulla mikä on sinusta parempi selitys asialle, jos Silja S:n raatorealistinen kuvaus on mielestäsi naurun arvoinen.

Hei Lilii; saat vastauksen kysymykseesi, kun luet minun tekstini.

Silja S:n raatorealistinen kuvaus on varsin surumielisen kuuloinen. Sinänsä ihan todentuntoinen kuvaus, joka sopinee valitettavan moneen suomalaiseen perheeseen. Naurun arvoista Silja S:n kirjoituksessa on se, että kuvaus on olevinaan syy lestadiolaisten ehkäisemättömyyteen.

Kuinka tietokonetta käyttämään kykenevä ihminen on niin urpo, että kuvittelee lestadiolaisten elävän jossain kellarissa, mistä ei ole minkäänlaista yhteyttä ulkomaailmaan? Kuvittelee, ettei lestadiolaismammat tiedä ehkäisystä mitään (vaikka sitä jokaisella neuvolakäynnillä heille tuputetaan) ja että lestadiolaisnaiset ovat kouluttamattomia luusereita, joilla on AINA joko maha pystyssä tai pari lasta tissillä.

Mukavaa, etä jaksatte lestadiolaiset vastata näihin ketjuihin, vaikka osa kirjoittaa aikamoisen törkeää tekstiä. Mielenkiintoista lukea ajatuksianne.

Kriittinen keskustelu ja solvaus ovat kaksi eri asiaa, ihan kaikke eivät sitä asiaa hallitse, ikävä kyllä.

Minä tunnen lestadiolaisnaisia useampiakin. Yksikään heistä ei ole onneton ja miehensä vallan alla hiippaileva surkea kotitalouskone -päinvastoin!

Oma mielipiteeni tuohon ap:n kysymykseen on, että lestadiolaisten yhteisön tiiviys, "me ja nuo"-ajattelu jakaa lestadiolaiset ja muut kahteen leiriin. Jokainen totta kai haluaa elää kuten on yleisesti hyväksyttyä. Vrt. eri kulttuurien ja aikakausien normistot. Vaikka ihmistä ei kukaan varsinaisesti painosta ja uhkaile tekemään tiettyjä asioita, henkinen paine voi olla kova, joka ympäristöstä tulee. Lestadiolaisten yhteisössä on oma normisto, kuten kaikilla muillakin.

Ajattelen lestadiolaisten olevan uskonnon uhreja, koska yhteisö määrittelee niin voimakkaasti yksilön mahdollisuuksia elää miten haluaa. En silti ajattele lestadiolaisten olevan tyhmiä tai jotenkin vinksahtaneita (viittaus pedofiiliuskontoon on pöyristyttävä). He ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me kaikki muutkin, sattuneet vaan syntymään sen uskonnon alle. Luulen, että jos itse olisin lestadiolaiseksi syntynyt, en ehkä olisi yhteisöä jättänyt vaikka en uskoa voisikaan...voin hyvin ymmärtää, että se porukkafiilis on todella mukaansa tempaava.

Yhteistyössä