Miksi lastenvaatteet ovat niin kalliita!?

Mantatyttö82

Aktiivinen jäsen
11.03.2005
1 806
0
36
Tuli tällainen mieleeni kun kierreltiin eilen tuolla alennusmyynneissä. Olin etsimässä 1v6kk ikäiselle pojalle villatakkia, jossa ei ole huppua ja sellaista jossa on vetoketju. Halpa-Halli oli ainut paikka josta niitä löytyi, vaan kun ei kokoa 86-90cm. Tein muissakin kaupoissa saman huomion, eli tosi huonosti oli kokoa 86cm ja kokoa 90cm ei ollenkaan. Koko 92cm on sitten taas liian iso joten ei sitäkään viitsinyt ostaa kaappiin odottamaan.
Alennusmyyntien tarjonta lastenvaatteiden osalta oli muutenkin TOSI heikko. Kuka nyt ostaa tähän aikaan vuodesta lapsille kesävaatteita :o H&M:lläkin rekit pullollaan t-paitoja. Tuntui että niillä oli yritetty vain täyttää hyllyjä. Sitten jos löysi jonkun hyvän college-puvun, niin hinta pompsahtikin niin kalliiksi, että ei olis raaskinut ostaa kuin yhden puvun. Villatakinkin toki löysin ja nättikin oli kuin sika pienenä, mutta kun koko on vaatimaton 86cm ja se menee pojalle sen pari kuukautta niin en kyllä millään ala maksamaan siitä 20euroa. Jopa Halpa-halli myi pelkkiä paitoja joiden hinta 15,90. Siis minusta se on lastenvaatteesta IHAN liikaa :o Kun ajattelee että kuinka vähänaikaa se lapselle menee. Itse olen kyllä ostanut pojalle aika kalliitakin vaatteita ja olen sitä mieltä että kunnon vaatteet lapsella olla pitää, mutta nyt jotenkin päätä huimasi kun rupes miettimään noita hintoja markkoina :/

Voisin kuvitella, että valmistuskulut lastenvaatteissa ovat melko samat kuin aikuistenkin vaatteissa, vaikka materiaalia toki menee vähemmän. Valmistajaa ei jaksane kiinnostaa, meneekö vaate asiakkaan lapselle vähän vai kauan aikaa. Mieluiten mahdollisimman vähän, että on pakko ostaa pian uutta.

Kun löysin kirpparit, niin ei paljon tee mieli ostaakaan enää kaupasta uusia lasten vaatteita. Tollaiselle alle 2-vuotiaalle löytyy kirpparilta ihan priimakuntoista vaatetta puoli-ilmakseksi, niin sieltä ne ostan. Vielä kun tulee se aika, kun kaikki ostettava uutena.

Eikö äitiyspakkauksessa ole vaatetta? Ja sukulaisten vanhoja. Entä kirppikset. Pienten vaatteet on hyväkuntoisia ja halpoja kirppiksillä. Ei pieni ehdi pitää kauan eikä kuluta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun löysin kirpparit, niin ei paljon tee mieli ostaakaan enää kaupasta uusia lasten vaatteita. Tollaiselle alle 2-vuotiaalle löytyy kirpparilta ihan priimakuntoista vaatetta puoli-ilmakseksi, niin sieltä ne ostan. Vielä kun tulee se aika, kun kaikki ostettava uutena.

Mä en itse käytä kirpparikuteita niin en kyllä lapsellenikaan niitä pue

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:

ok. Minun mielestäni kirpparikuteet on parempia kuin myrkyllisin kemikaalein kyllästetyt uudet. Vaikka ne pesee, niin johonkin ne myrkyt silti jää sieltä pesukoneestakin. Ei mikää vaan häviä.

ok. Minun mielestäni kirpparikuteet on parempia kuin myrkyllisin kemikaalein kyllästetyt uudet. Vaikka ne pesee, niin johonkin ne myrkyt silti jää sieltä pesukoneestakin. Ei mikää vaan häviä.

Niin, että älä ihmettele kun syövät lisääntyy, maaperään ja vesistöihin ne myrkyt automaattisesti kulkeutuu ja sieltä ravintoon.

Lapsilla on veressä paljon enemmän myrkkyjä ja kemikaaleja kuin monilla aikuisilla.

Niin, että älä ihmettele kun syövät lisääntyy, maaperään ja vesistöihin ne myrkyt automaattisesti kulkeutuu ja sieltä ravintoon.

Lapsilla on veressä paljon enemmän myrkkyjä ja kemikaaleja kuin monilla aikuisilla.

Ei tulis pieneen mieleenkään ihmetellä

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
no juu... kallista ja kallista...
osta mieluummin vähän kalliimpaa ja suuremmalla kasvunvaralla, kuin halpaa ja valmiiksi pientä? =)
Miten niinvalmiiksi pientä? Meillä siis pojalle menee nyt 86cm vaatteet (joidenkin valmistajien on jopa liian isoja), 90cm olen nyt yrittänyt ostaa juuri sen kasvunvaran vuoksi ja 92cm on sitten jo aivan liian suuri. Miks mun pitäis ostaa lapselle liian isoja vaatteita kun sitten hiat pitää rullata ja housut nostaa kainaloihin asti!

Eikö äitiyspakkauksessa ole vaatetta? Ja sukulaisten vanhoja. Entä kirppikset. Pienten vaatteet on hyväkuntoisia ja halpoja kirppiksillä. Ei pieni ehdi pitää kauan eikä kuluta.
Meillä on TOSI paljon sukulaisten vanhoja vaatteita tuolla odottamassa, mutta nekin alkaa tuosta 92cm

:) Kirpparilta olen jotain ostanut, mutta esikoiselleen sitä haluaa ostaa uuttakin.

Kalliiksihan se tulee, jos ostaa niin pientä että vaate mahtuu vain 2 kk ajan.
Liian isoa ei tietenkään tarvitse ostaa, mutta esim. paidoista ja neuletakeista voi ensialkuun vähän taittaa hihoja, niin mahtuu kauemmin.
Eikä lastenvaatteet mun mielestä mitenkään kalliita ole. Halvallakin saa kestävää ja kaunista.

no oho! yleensä yhden koon ero (siis esim 86-92) on paidoissa n.2-3senttiä pituudessa ja hihassa, housuissa lahkeessa myös, joten ei sitä yhtä kokoa ihan tolkuttomasti joudu rullaamaan :D :D
No meillä on sitten varmaan aika pienikokeoinen poika, koska kyllä vaan joutui rullaamaan

:D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Kirjoitit että vaatteet menee sen 2kk minusta silloin ostat liian pieniä.Mä en viitsi kahden kuukauden välein ostaa kuteita
No kyllähän tällainen 1v6kk ikäinen kasvaa hurahtaa jo 2kk tosi paljon.

Ei kuitenkaan niin paljon, että vaate mahtuisi vain kaksi kuukautta. Ellei se sitten jo ostettaessa ole ollut "liian sopiva", siis sellainen jossa ei ole ollenkaan kasvunvaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Kirjoitit että vaatteet menee sen 2kk minusta silloin ostat liian pieniä.Mä en viitsi kahden kuukauden välein ostaa kuteita

Ei kuitenkaan niin paljon, että vaate mahtuisi vain kaksi kuukautta. Ellei se sitten jo ostettaessa ole ollut "liian sopiva", siis sellainen jossa ei ole ollenkaan kasvunvaraa.
No ehkä tuo 2kk oli liioittelua, mutta tosi pienen ajan nuo lastenvaatteet yleensä menee kun kasvaa nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Samaa mieltä

no oho! yleensä yhden koon ero (siis esim 86-92) on paidoissa n.2-3senttiä pituudessa ja hihassa, housuissa lahkeessa myös, joten ei sitä yhtä kokoa ihan tolkuttomasti joudu rullaamaan :D :D
No meillä on sitten varmaan aika pienikokeoinen poika, koska kyllä vaan joutui rullaamaan

:D :D :D

no tosiaan, olen päivittäin erittäin paljon tekemisissä lastenvaatteiden kanssa, enkä oikein tajua, että joku voi olla sitä mieltä, että lapseni käyttää nyt juuri 86senttisiä vaatteita, ja mitään muuta ei ole käytössä :D :D kun ne erot on tosiaan yhden koon välillä aika pieniä ja meillä ainakin on yleensä n.kolmen koon vaatteita kaapissa, eli yksi koko on juuri tulossa pieneksi, yksi on sopivahko, yksi sitten odottaa pientä kasvupyrähdystä =) ja joltain merkiltä 80senttinen on samankokoinen kuin toisen 92... =)