Miksi läskejä paapotaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eijymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eijymmärrä

Vieras
Aivan käsittämätöntä, että esim. läskileikkauksesta on tullut yleinen hoitomuoto lihavuuteen.

siis sehän maksaa aivan käsittämättömiä summia. Lisäksi diabetekset, kolesterolit, lonkkakulumat, verenpaineet, laajentumat jne jne jne jne jne

Ja lasten kouluruoka saa maksaa suunnilleen50 senttiä. Hinta vaikuttaa jo ravitsemusarvoon.

Minusta tässä tilnateessa pitäisi joko lopettaa julkinen terveydenhoito ja jokainen vakuuttaa itse itsensä, tai lääkärit koulutukseen ja heidän pitää oppia puhumaan suoraan ja määrät hoitokuurit jo lievästi pulskille niin, että ne ymmärtää.
Eli
1. olet lihava
2. siitä johtuvat kaikki vaivasi.
3. laihduta.
4. se tapahtuu niin, että esim. annat kaiken ylimääräisen rahan pois. aikuinen syö noin 50 eurolla kk, jos syö kaalta, ruisleipä, kaurapuuroa, porkkanaa, appelsiinimehua, silakkaa, hyvin harvoin lihaa, jota aikuinen ei usein tarvitse. kesällä tomaatit ja kurkut ja vihannekset. ruoka tehtävä itse koska silloin se aika on pois istumisesta koneella tai tietokoneen edessä.

En nyt ihan ole kyllä samaa mieltä ainakaan tuosta "hoitoruokavaliosta" MUTTA mielestäni on kyllä aika epätervettä kun tuli esim. joku dokumentti, jonka nimi oli "ylpeästi pulska" tai jotain vastaavaa. Lihavuuden ihannointi on ihan yhtä sairasta kun laihuudenkin.. Ja kyllä, olen lievästi ylipainoinen, huomattavasti mieluummin olisin normaalipainoinen mutta kun ruoka on hyvää..:/ Eli ymmärrän myös sen, ettei laihduttaminen aina ole niin helppoa.

Veromme mekin maksamme :) . Mutta tottahan se on, että lääkäreiden pitäisi olla julmempia ja tiukempia sanomaan ihmiselle, että "nyt laihdutat!". Ja pitäisi enemmän kiinnittää huomiota siihen, miksi ihminen on lihava. Mä olen lihava siksi, että syön liikaa herkkuja ja liikun liian vähän. Mutta mun syöminen on tunnesyömistä. Lihava tarvitsisi myös henkistä tukea ja terapiaa selvittääkseen, miksi syö ja miten syömisestä pääsee eroon.

Meidän perheessä on lapsuudesta saakka kuitattu ikävät asiat ruualla. Jos on paha mieli, suklaa helpottaa. Jos on kiire, syö vaikka lihapiirakka. Sitä on vaikea muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maitzzu:
Eli, kaikki on huonosti vaan lihavien vuoksi :laugh: voi jestas.

niin no, mieti nyt vähän. suomen valtion budjetista menee varmaan suurin osa läskeihin ja laiskoihin.
heille tehdään ne kalleimmat hoidot, pallolaajennukset, diabetes tarkkailut, kolesterolitarkkailut, läskileikkaukset jne jne jne

aina riittää rahaa kun puhutaan läskien hoidosta.

sitten nuorten masennus, mielenterveysongelmat, uupumut, päihdeongelmaiset, koululaisten ruoka, koululaisten kouluja vähennetään ja kaikki sullotaan suuriin laitoksiin- heille ei riitä koskaan rahaa. Mutta läskejä paapotaan. Onko niin, että läskit ovat ne rikkaimmat ja vanhemmat ikäluokat, jotka pitävät huolen itsestään?

Totta. Mua vituttaa tämä pullamössösukupolvi (mäkkäriä ja herkkuja vaan naamaan, ei yhtään itsehillintää eikä kontrollia, kaikki mulle heti nyt kun tekee mieli). Läskejä ei pitäis sääliä, itse ovat syypäitä suurimmassa osassa tapauksia tilaansa.

Totta toinen puoli, että moni lääkäri varmaan ei uskalla sanoa ihmiselle päin naamaa että mistä vaivat oikeasti johtuu.

Minä olen sitä mieltä että rasvainen, epäterveellinen ruoka kovalle verolle. Ja jos pystyttäisiin osoittamaan että vaiva johtuu omasta painosta, kelakorvaukset pois vain.

Veikkaisin ettei paapota. Ainakin uskoisin että saavat vähän väliä kuulla lääkäriltä, että kannattaisi laihduttaa. Ei käy kateeksi, presiis normaalipainoisena on mukava käydä hoidattamassa vaivojaan lääkärillä, kun tietää ettei tule sanomista. Tiedän ettei laihduttaminen ole helppoa ja ihmisillä on monia syitä lihomiseensa. Se tietysti ärsyttää, jos tietää että joku vetää pizzaa ja hampurilaisia suurin piirtein joka päivä, jokainen kyllä tietää, ettei siitä hyvää seuraa.

Tupakoitsijoiden terveydenhuolto on se, mihin ennemmin löisin sakkomaksut. Moni ei lopeta vaikka ovat jo saaneet vaikka minkälaisia ongelmia tupakoinnista tai jopa keuhkoahtaumataudin. Tunnen pari ihmistä, jolla on "rasitusastma" ja tarvitsevat antibiootit ja viikon sairausloman joka kerta kun heille tulee flunssa. Flunssa kuulemma "iskee heti keuhkoputkiin", heidän tupakoinnillaan ei tietenkään ole mitään tekemistä sen asian kanssa...

Juu, tiedän että scarlett olet syöpää sairastanut. varmasti jo lääkitys aiheuttaa lihomista.

Mutta puhunkin nyt näistä terveistä läskeistä. Jotain pitäisi tehdä, jotta lääketeollisuus ja terveydenhoitoteollisuus ei lihoisi meidän köyhien veronmaksajien kustannuksella.

esim. joku pakkoliikuntalaitos vaan läskeille, jossa itse tekevät ruokansa halvoista aineksista, jos menee terveydenhoitopalveluita hakemaan ja on lihava. potku perseelle jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Totta. Mua vituttaa tämä pullamössösukupolvi (mäkkäriä ja herkkuja vaan naamaan, ei yhtään itsehillintää eikä kontrollia, kaikki mulle heti nyt kun tekee mieli). Läskejä ei pitäis sääliä, itse ovat syypäitä suurimmassa osassa tapauksia tilaansa.

Joo-o, olen samaa mieltä. Oma ylipainoni johtuu vain ja ainoastaan liiasta syömisestä. En kaipaa keneltäkään päänsilitystä, oma on vikani :)

Vuoden alussa otin itseäni niskata kiinni ja aloitin paremman elämän. Liikuntaa ja ruokavalion täysremontti. 4 kiloa lähtenyt nyt ja rauhallisesti edetään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, tiedän että scarlett olet syöpää sairastanut. varmasti jo lääkitys aiheuttaa lihomista.

Mutta puhunkin nyt näistä terveistä läskeistä. Jotain pitäisi tehdä, jotta lääketeollisuus ja terveydenhoitoteollisuus ei lihoisi meidän köyhien veronmaksajien kustannuksella.

Lihooppa itse, koita onko se itksekuri 10.

Alkuperäinen kirjoittaja siisskksk:
Veikkaisin ettei paapota. Ainakin uskoisin että saavat vähän väliä kuulla lääkäriltä, että kannattaisi laihduttaa. Ei käy kateeksi, presiis normaalipainoisena on mukava käydä hoidattamassa vaivojaan lääkärillä, kun tietää ettei tule sanomista. Tiedän ettei laihduttaminen ole helppoa ja ihmisillä on monia syitä lihomiseensa. Se tietysti ärsyttää, jos tietää että joku vetää pizzaa ja hampurilaisia suurin piirtein joka päivä, jokainen kyllä tietää, ettei siitä hyvää seuraa.

Tupakoitsijoiden terveydenhuolto on se, mihin ennemmin löisin sakkomaksut. Moni ei lopeta vaikka ovat jo saaneet vaikka minkälaisia ongelmia tupakoinnista tai jopa keuhkoahtaumataudin. Tunnen pari ihmistä, jolla on "rasitusastma" ja tarvitsevat antibiootit ja viikon sairausloman joka kerta kun heille tulee flunssa. Flunssa kuulemma "iskee heti keuhkoputkiin", heidän tupakoinnillaan ei tietenkään ole mitään tekemistä sen asian kanssa...

Minä taas koen, että suomessa niin harva polttaa, että siitä ei aiheudu lähekskään saman luokan kustannukset meille veronmaksajille.
itse en koskaan ole polttanut, mutta jos esim. lapsuudenkodissani olisi poltettu, todennäköisesti polttaisin itsekin. sehän on kuitenkin riippuvuutta aiheuttava aine, ja jos olisin sitä hajuua ja kemikaaleja sikiöajasta saakka hengittänyt, olisin varmaankin koukussa. ja lisäksi olisin katsellut sitä esimerkkiä silloin, kun sitä mallioppimista tapahtuu, eli lapsuuden ajan.

Mäkin kiinnittäisin huomiota myös tupakoitsijoihin ja alkoholin suurkuluttajiin. Jos tupakka tai alkoholi tuotais nyt ensi kertaa markkinoille, niistä kumpikaan ei pääsisi myyntiin. Tupakoivat, kroonisesti "flunssaiset" rasittavat yhtä lailla julkista terveydenhuoltoa ja aiheuttavat sairauslomia. Alkoholisteilla maksa reistaa, ollaan humalassa töissä tai jos ei humalassa, niin krapulassa ainakin. Alkoholi myös lisää perheväkivaltaa, joten siinä yksi "uhri" synnyttää lisää uhreja. Synnytyksestä puheenollen: tupakoivat tai alkoholia käyttävät odottavat äidit tekevät hallaa sikiölle, joka myös myöhemmin aiheuttaa ylimääräisiä menoja yhteiskunnalle.

• Tykkää
Reactions: Mielensäpahoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mäkin kiinnittäisin huomiota myös tupakoitsijoihin ja alkoholin suurkuluttajiin. Jos tupakka tai alkoholi tuotais nyt ensi kertaa markkinoille, niistä kumpikaan ei pääsisi myyntiin. Tupakoivat, kroonisesti "flunssaiset" rasittavat yhtä lailla julkista terveydenhuoltoa ja aiheuttavat sairauslomia. Alkoholisteilla maksa reistaa, ollaan humalassa töissä tai jos ei humalassa, niin krapulassa ainakin. Alkoholi myös lisää perheväkivaltaa, joten siinä yksi "uhri" synnyttää lisää uhreja. Synnytyksestä puheenollen: tupakoivat tai alkoholia käyttävät odottavat äidit tekevät hallaa sikiölle, joka myös myöhemmin aiheuttaa ylimääräisiä menoja yhteiskunnalle.

siihen nähden, miten pienen osan alkoholi ja tupakka vievät suomen budjetista, alkoholi ja päihdeongelmaisia kohdellaan jo suomessa kuin spitaalisia.
sen sijaan läskejä paapotaan siihen nähden, että suhteessa läski vie terveydenhoitomenoista 100 kertaa enemmän kuin tupakka ja alkoholi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole ne lääkitykset mua lihottaneet. Syövästä olen terve, mutta "kiitos" sädehoidon ja sytostaattien mulla on rytmihäiriöötä, kilpirauhasen vajaatoiminta, maksa ja keuhkot on kärsineet, luusto on heikentynyt, suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteehin ja rintasyöpään, sylkirauhaset kärsineet ja näin ollen hampaat ei ole suojassa niin hyvin ja reikiintyy todella helposti.

Seuraavassa kontrollissa kattotaan ainakin sokerit, kolesteroli, rasva. Joku diabetes tästä nyt vielä puuttuuski. :headwall:

höpsis sanon minä, kaikki lehdet on täynnä lihavien syyllistämistä, vaikka ylipainolla ei ole todistettavasti sinällään välttämättä kovinkaan pahoja terveysvaikutuksia, liikunnan puutteella sen sijaan on, pulskakin voi olla terve, jos liikkuu ja laiha, joka ei liiku paljon sairaampi.

Yhteistyössä