Miksi lapsia pidetään tyhminä ja vauvoina!?!?!?

• Viestiketjun aloittaja jeesus
  • Ensimmäinen viesti
heh
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mua ärsyttää vanhemmat, jotka selittää 2-vuotiaalleen ummet ja lammet syistä ja seurauksista, vaatii osaamaan asioita, joita vielä monet kouluikäisetkään ei hallitse eikä tarvitsekaan hallita, koska lapsi ei ole edes kykenevä omaksumaan kyseisiä asioita. Puuuuhhh... Ja eniten ärsyttää vanhemmat, jotka ei ota huomioon lapsen kehitystasoa vaan tuijottaa joihinkin keskiarvoihin ja odottaa, että lapsi toimii kaikissa asioissa kuten neuvolan käyrissä sanotaan.

Suurta sääliä sen sijaan herättää ihmiset, jotka tekevät asioista omat johtopäätöksensä tuntematta taustoja. Mahtaa sellaisten elämä olla kurjaa, kun ympärillä pyörii pelkkiä luusereita ja huonoja kasvattajia?
Minä selitän ja perustelen lapselle aina miksi ei saa tehdä jotain ja miksi taas tehdään näin. Ja koska puhumme ja juttelemme paljon, niin poika onkin tosi fiksu ja verbaalisesti lahjakas ikäisekseen. Päiväkodissakin kehuvat ja ihmetteleävät koko ajan, kuinka paljon poitsu osaa ja ymmärtää jo nyt. Eli kyllä se vaan on vanhemmista kiinni millasia lapsia tulee ja mitä ne osaavat.

Tämä on niin hauska juttu, että hipoo jo provoilun rajoja. Mutta sait minut hyvälle tuulelle.

Ja mua ärsyttää vanhemmat, jotka selittää 2-vuotiaalleen ummet ja lammet syistä ja seurauksista, vaatii osaamaan asioita, joita vielä monet kouluikäisetkään ei hallitse eikä tarvitsekaan hallita, koska lapsi ei ole edes kykenevä omaksumaan kyseisiä asioita. Puuuuhhh... Ja eniten ärsyttää vanhemmat, jotka ei ota huomioon lapsen kehitystasoa vaan tuijottaa joihinkin keskiarvoihin ja odottaa, että lapsi toimii kaikissa asioissa kuten neuvolan käyrissä sanotaan.

Suurta sääliä sen sijaan herättää ihmiset, jotka tekevät asioista omat johtopäätöksensä tuntematta taustoja. Mahtaa sellaisten elämä olla kurjaa, kun ympärillä pyörii pelkkiä luusereita ja huonoja kasvattajia?
Minä selitän ja perustelen lapselle aina miksi ei saa tehdä jotain ja miksi taas tehdään näin. Ja koska puhumme ja juttelemme paljon, niin poika onkin tosi fiksu ja verbaalisesti lahjakas ikäisekseen. Päiväkodissakin kehuvat ja ihmetteleävät koko ajan, kuinka paljon poitsu osaa ja ymmärtää jo nyt. Eli kyllä se vaan on vanhemmista kiinni millasia lapsia tulee ja mitä ne osaavat.
Jeps, Kyllä meilläkin on selitetty asioita 1-v:stä lähtien. Asioissa ollaan johdonmukaisia, olkoon se kieltäminen, tavat tai sitten pottailusta luistaminen ;)
Varmaan sen takia meilläkin on verbaalisesti lahjakas lapsi, koska hänelle puhutaan paljon. Kirjoja nimittäin poika ei keskity kuuntelemaan sitten millään. Ja hyvin usein keskustelun jälkeen meillä loppuu kiukuttelu ja jos ei lopu, niin tehdään kuitenkin niin kuin minä sanon ;)

Tämä ei ole provo. Lapselle asiat selitetään sopivalla tasolla. Kvanttifysiikkaa ei siteerata.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Tämä on niin hauska juttu, että hipoo jo provoilun rajoja. Mutta sait minut hyvälle tuulelle.
Joo niin hipoo............Vanhemmista ei ole oikeastaan kiinni mikään muu kun geenit ja sosiaalinen ympäristö.
Jos lapsi ei ole verbaalinen voivat vanhemmat selittää ummet ja lammet ja lapsi puhuu silti vain sen mitä sana varasto antaa myöten.
Vanhemmat voivat vaikuttaa näkemykseen ja auttaa motoriikan ja verbaalisuuden kehityksessä, mutta joo :hug: sulle kun oot niin putkiaivo.

neljäs on huippu
Jaa taas kerran hankkikaa elämä. Surullista että ootte niin elämäänne kyllästyneitä, että keskitytte muiden asioihin omienne sijaan.

Ps. Ja ei en ole ap:n kuvailema äiti. Tutista luovuttiin alle vuoden ikäisenä, tuttipullosta n. 1,2-vuotiaana, vaipoista luovutaan par'aikaa lapsen ollessa nyt 2v. ja välillä hämmästyn kuinka paljon se ymmärtää ja kiellot menee kivasti perille, mutta silti ei tulis mieleenkään voivotella muiden kasvatusmenetelmiä. Kunhan lasta ei pahoinpidellä henkisesti eikä fyysisesti, se saa rakkautta, hellyyttä ja hyvää hoivaa, niin ei kuulu kenellekään miten kauan ollaan vaipoissa tai ei olla.

Jeps.

Mulla on kohta 1 vuoden ikäinen tämä neljäs muksu. Aivan omaa luokkaansa.

Nyt on suostunut juomaan nokkamukista ruokailun aikana, mutta hän VAATII tuttipullon (ei ole rinnalla ollut ikinä). Huudattaako pitäisi? Muilta olen ottanut tuttipullon 1 v ikään mennessä pois, koska en ymmärrä 2 vuotiaita jotka on pullolla. Mutta tämä. Hän huutaa, huutaa, karjuu, parkuu, huutaa. Vaikka 1 v jo ymmärtää puhetta ihan kivasti, en jaksa uskoa että tässä tuttipulloasiassa tämä alle 1 v "vedättää" vanhempia.

Potallakin ollaan onnistuttu istumaan muutaman kerran. Ensimmäisellä kerralla sai hysteerisen kohtauksen. Eipä ihan heti innostanut istuttaa potalle, vaikka se minusta niin kivaa olisikin.

Ja se tutti.
Niin.
Se on hilkutin tärkeä. Se ei ole ollut yhtä tärkeä kakkosele eikä kolmoselle, mutta tälle se on, aivan kuten oli ykkösellekin.

Hän kiukttelee ja huutaa nytkin - koska on nälkäinen muttei suostu syömään ja minä taas en viitsisi antaa sitä vauvamaista tuttipulloa ja maitoa, pitäisi ruokaakin.

En tiedä miten syötetään väkisin. Onneksi asumme ok-.talossa. Muuten tulisi naapuri jo oven taakse. Kolme lusikallista syö, sitten kieltäytyy ja alkaa huuto kun nälkä on kuitenkin.

Ja siis, neljäs lapsi. Ihan omaa luokkaansa tämä, eivät ne muut. Ja niin, kaikki ovat ihan terveitä. Tällä pienimmällä on vaan äitinsä temperamentti. Huoh.

kaikkea sitä
meiän tyttö oli tänään käynyt kerhossa vessassa yhdessä kaverinsa kanssa ja kertoi mulle huuli pyöreänä että "kaisa" kävi potalla eikä pöntöllä! tytöt on siis molemmat 4-vuotiaita. tämä samainen "kaisa" oli meillä synttärijuhlissa taannoin ja marssi muitta mutkitta silloinkin meidän vessaan, otti kuopuksen potan ja väänsi siihen kakat ja huusi mut pyyhkimään. ja kaikki tietysti ovi auki muiden vieraiden istuessa herkkupöydän ääressä...

heh
Alkuperäinen kirjoittaja kerro kerro kuvastin:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Joo niin hipoo............Vanhemmista ei ole oikeastaan kiinni mikään muu kun geenit ja sosiaalinen ympäristö.
Jos lapsi ei ole verbaalinen voivat vanhemmat selittää ummet ja lammet ja lapsi puhuu silti vain sen mitä sana varasto antaa myöten.
Vanhemmat voivat vaikuttaa näkemykseen ja auttaa motoriikan ja verbaalisuuden kehityksessä, mutta joo :hug: sulle kun oot niin putkiaivo.

Minäkö tässä se pöljä putkiaivo? No, olen sitten. Putkiaivoisesti en jaksa selitellä, mutta tämä vaan ei mene minun putkiaivoiseen jakeluun. Mies tosin väittää niitä semmoseksi tippaleipäaivokokonaisuudeksi,ettei siellä mikään kohtaa mitään eikä saavu perille, vaan jatkaa vaeltamista..

Kyllä mä pidän mun 2,5v poikaa vielä "vauvana". Se on meidän kuopus, muttei silläkään enää vaippoja ole kun öisin käytössä. Ei myöskään ole koskaan syönyt pulloja tai tuttia, mutta silti se on vauva. Kyllä poikaa komennetaan jos väärin tekee, mutta puhe ei ole kovin hyvää vielä, että senkin puolesta pidän häntä mun vauvana... Tosin tää vauva aloitti just kerhon 2x/vko, että josko kasvaisin ulos tästä ajatuksesta, että hän on vauva :xmas:

Mie
Kyllähän se aikamoista taiteilua on, ettei toisaalta vaadi liikaa liian pienenä ja toisaalta taas antaa lapsen oppia ja opetella, sillä lapsi myös nauttii siitä, että osaa. Minulla on aina ollut sekin ajatus, että kun lapseni ovat joutuneet vajaa kaksivuotiaina aloittamaan päikän, niin olen halunnut, että he eivät sitten joutuisi kärsimään siitä, etteivät jotain asiaa hallitse vain siksi, etten minä ole viitsinyt ohjata heitä sitä opettelemaan. Tutttava on taas jokaista neljää lastaan hellinyt ja passannut ja sitten, yhtäkkiä, työntänyt kylmästi päikkään. Tai kylmästi on väärä sana, mutta kuitenkin niin, ettei lapsella ole ollut oikein mitään taitoja ja sitten onkin siellä ilman äitiä. Se tuntuu minusta julmalta.

hei halooo
Minulle on syntynyt vain neroja, älykköjä, taiteellisesti, matemaattisesti, visuaalisesti ja musikaalisesti lahjakkaita lapsia, jotka ovat hurjan taitavia motorisesti. Mitäpä muuta minunlaiselleni voisi syntyäkään.

Olen aina puhunut paljon lapsilleni. Jo 2 kk iässä he ymmärsivät, mistä on kyse ja miksi, koska selitin heille. 6 kk iässä kaikki lapseni ovat piirtäneet ympyrän ja neliön. Olen tietysti sitä ennen opastanut heitä tässä taiteellisessa maailmassa. 8 kk iässä he ovat puhuneet pitkiä lauseita, ärrät ja ässät paikallaan, virheettömästi, paitsi esikoinen, joka oppi S.n vasta 1 vuoden iässä mutta muiden kohdalla tiesin miten lapselle puhutaan että se oppii koska valmius oppimiseen on.

8 kk iästä alkaen lapseni ovat siis pystyneet perustelemaan ja selittämään ja kertomaan miltä tuntuu, miksi, mitä he toivovat jne.

7 kk iässä he kävelivät ilman tukea ja 9 kk iässä aloiottivat pituushypyn harjoittelun ja balettitanssin ja 1 vuoden iässä kanteleen soiton.

Tutteja, pottia tai muutakaan vauvakamaa meillä ei ole ollut sitten kun sairaalasta kotiin päästiin.
vaipoista luovuin kaikkien kohdalla kun olviat 5 kk iässä, sillä lapsihan oppii kun vaan vanhemmat näkee vaivaa ja opettaa. Minun lapseni eivät mitään pöljiä tyhmiä ole.

Niinkuin en minäkään.

Jokainen voi toimia lapsensa kanssa miten itse haluaa, minun tapani on kuitenkin ainoa oikea.
Jokainen lapsi on yksilö eikä samaa voi vaatia naapurin mukulalta mitä minun älyköiltäni, sillä minun lapseni ovat tulevaisuuden toivoja, ilman heitä tämä planeetta tuhoutuu, tyhmentyy, taantuu. '

Onneksi täällä on muitakin äitejä, joiden yli-älykkäissä lapsissa lepää tämän koko maailman tulevaisuus. Yhdistykäämme siis, jotta edes meidän lapsemme voisi elää kohtuuälykkäässä ympäristössä. Tosin, minun lapseni loistaa ylettömällä älykkyydellään ja monitaiturimaisella ja laaja-alaisella osaamisellaan siinäkin ryhmässä, osoittaen vaan miten tyhmiä te muut olette.

anika harmaana

Tähänpä on vaikea mitään lisättävää enää keksiä!

Sen kumminkin lisään, että minäpä vasta olen huono kasvattaja, kun meidän tokaluokkalainenkaan ei ole vielä yökuiva. Ei tosin käytä vaippaa vaan lääkkeitä, koska ne hänellä auttavat. Muuten varmaan käyttäisi vaippaa.

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja hei halooo:
Minulle on syntynyt vain neroja, älykköjä, taiteellisesti, matemaattisesti, visuaalisesti ja musikaalisesti lahjakkaita lapsia, jotka ovat hurjan taitavia motorisesti. Mitäpä muuta minunlaiselleni voisi syntyäkään.

Olen aina puhunut paljon lapsilleni. Jo 2 kk iässä he ymmärsivät, mistä on kyse ja miksi, koska selitin heille. 6 kk iässä kaikki lapseni ovat piirtäneet ympyrän ja neliön. Olen tietysti sitä ennen opastanut heitä tässä taiteellisessa maailmassa. 8 kk iässä he ovat puhuneet pitkiä lauseita, ärrät ja ässät paikallaan, virheettömästi, paitsi esikoinen, joka oppi S.n vasta 1 vuoden iässä mutta muiden kohdalla tiesin miten lapselle puhutaan että se oppii koska valmius oppimiseen on.

8 kk iästä alkaen lapseni ovat siis pystyneet perustelemaan ja selittämään ja kertomaan miltä tuntuu, miksi, mitä he toivovat jne.

7 kk iässä he kävelivät ilman tukea ja 9 kk iässä aloiottivat pituushypyn harjoittelun ja balettitanssin ja 1 vuoden iässä kanteleen soiton.

Tutteja, pottia tai muutakaan vauvakamaa meillä ei ole ollut sitten kun sairaalasta kotiin päästiin.
vaipoista luovuin kaikkien kohdalla kun olviat 5 kk iässä, sillä lapsihan oppii kun vaan vanhemmat näkee vaivaa ja opettaa. Minun lapseni eivät mitään pöljiä tyhmiä ole.

Niinkuin en minäkään.

Jokainen voi toimia lapsensa kanssa miten itse haluaa, minun tapani on kuitenkin ainoa oikea.
Jokainen lapsi on yksilö eikä samaa voi vaatia naapurin mukulalta mitä minun älyköiltäni, sillä minun lapseni ovat tulevaisuuden toivoja, ilman heitä tämä planeetta tuhoutuu, tyhmentyy, taantuu. '

Onneksi täällä on muitakin äitejä, joiden yli-älykkäissä lapsissa lepää tämän koko maailman tulevaisuus. Yhdistykäämme siis, jotta edes meidän lapsemme voisi elää kohtuuälykkäässä ympäristössä. Tosin, minun lapseni loistaa ylettömällä älykkyydellään ja monitaiturimaisella ja laaja-alaisella osaamisellaan siinäkin ryhmässä, osoittaen vaan miten tyhmiä te muut olette.
Kiitos tästä =)

Niinhän se on, että kaikki eivät vaan halua tarjota lapsilleen PARASTA. Onneksi sinä ja minä voimme ja jaksamme!

Mutta kukin tyylillään...

Periaatteessa olen ap.n kanssa samoilla linjoilla. Monesti aikuiset vaan toimii tietämättään jarruna.
Toki lapset on lapsia, ei pienen ole pakko olla iso. Mutta esim. tuo potalle oppiminen... Ainahan uudet asiat jännittää, vanhemman tehtävä on tehdä siitä oppimisesta turvallisen tuntuista eikä itsekin karttaa sitä potalla käymistä "kun se nyt niin kammoaa sitä".
Pakottaminen ja ohjaaminen tekemään jotain on kaks ihan eri juttua.
Väkisin siitä ei mitään tulekaan, mutta koko hommasta tulee monimutkaisempaa, jos vanhempi ei osaa rauhassa totuttaa lasta pottaan, vaan antaa heti periksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kerro kerro kuvastin:
Voi lapsi parkaa, jos vanhemmat arvottaa älykkyyden sen mukaan, mitä lapsen suusta tulee ulos. Tuskin tätä tarkoitit ja minä ymmärsin ihan väärin?

viiden kokemuksella
Alkuperäinen kirjoittaja TÄMÄ TOSI ASIA:
SEn sanon että tosiasiassa lapset ovat paljon fiksumpia kuin me aikuiset, aikuiset on vaan niin tyhmiä että luulevat jotain muuta. oikeasti aikuinen on paljon tyhmempi kuin lapsi!!!
Samaa mieltä, yksivuotiastakin jo opetetaan ja pienempääkin ottamalla pois mitä ei saa koskea. Oppii kun jaksaa toistaa ja pari vuotias ei tee enää pahojaan, sanoo kokemuksen syvä rinta-ääni.

vieras
tuosta pottajutusta olen kyllä eri mieltä. Ei se nyt vain yksinkertaisesti ole pelkästään aikuisesta kiinni ja se on varma että jos pakottamalla pakottaa itkevän ja vastaanhangottelevan lapsen potalle, niin ei taatusti siitä ole muutakuin haittaa.
kyllä meidänkin lapsi kakki jo 8kuukauden ikäisenä pottaan, mutta puolen vuoden päästäpä tuli stoppi. Kun ei mene niin ei mene!

mie
Mä olen kanssa ihmetellyt näitä vanhempia, jotka pukevat jotain 5-vuotiaita ja syöttävät 3-vuotiaita. Viimeksi kylässä ihmettelin, kun yli 2v lapsi kävi itkemään sillä aikaa kun äiti meni vessaan (eikä vieras kylä kyseessä, eikä vieraat ihmiset). Sitten äiti tuli vessasta, laittoi lapselle tuttipulloon maitoa ja repi sohvatyynyt lattialle ja laittoi lapsen makuulteen juomaan, kun ei kuulemma osaa juoda istuen eikä muuten kuin tuttipullosta. Hohhoijaa.

Mimi
Me justiinsa tänään kaverin kanssa juteltiin, että miksi myös vähän vanhempia lapsia (esim. 7-vuotiaita) pidetään ihan avuttomina. Keskustelu lähti siitä, kun kerroin kaverille täällä olleesta keskustelusta, että 7-10vuotiaitakin poikia viedään viellä uimahalleissa naistenpukkariin, kun pojat eivät vaan pärjää yksin omalla puolellaan.. Eivät siis osaa pukea/riisua? Eivät vääntää avaimella ovea kiinni? Eivät käydä suihkussa..? Millä ihmeellä he pärjäävät koulussa/kotona yksin?

En mahda sille mitään, mutta mä en vaan voi ymmärtää tuota. On kyllä saanut laps tynnyrissä kasvaa, jos ei tuollaisista perustoimista itsenäisesti selviä, kun aikaa on varmasti ollut harjoitella nuorempana.

Sori, meni vähän ohi aiheen, mutta pointtina siis, että miksi näitä vanhempiakin lapsia pidetään vauvoina.

.
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä:
meiän tyttö oli tänään käynyt kerhossa vessassa yhdessä kaverinsa kanssa ja kertoi mulle huuli pyöreänä että "kaisa" kävi potalla eikä pöntöllä! tytöt on siis molemmat 4-vuotiaita. tämä samainen "kaisa" oli meillä synttärijuhlissa taannoin ja marssi muitta mutkitta silloinkin meidän vessaan, otti kuopuksen potan ja väänsi siihen kakat ja huusi mut pyyhkimään. ja kaikki tietysti ovi auki muiden vieraiden istuessa herkkupöydän ääressä...
Meijän 5v3kk ikänen tyttö käy potalla, eikä siinä oo mittään kummallista.

Yhteistyössä