Miksi lapsi hoitoon pienenä?

  • Viestiketjun aloittaja pk/koti
  • Ensimmäinen viesti
köh
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
muksu meni hoitoon 1 vuotiaana ja on nauttinut olostaan muiden 1 - 3 vuotiaiden ryhmässä.

Ymmärrän, että joskus on lapsenkin kannalta parempi, jos hän on päivähoidossa eikä kotihoidossa, mutta noin yleisesti:

Oletteko koskaan viettäneet päivää päiväkodissa ja nähnyt millaista karusellia se on etenkin pienten ryhmässä? Minä olen, enkä voi uskoa että yksikään alle 3-vuotiasta lapsista varsinaisesti nauttii olostaan isossa päiväkotiryhmässä.
Meteli on kamala, aikaa lapselle ei hoitajilla juuri ole. Liukuhihnahommia.
 
vieras
Itse olen laittanut lapseni kaiken muun edelle. Olen "uhrannut" akateemisen urani voidakseni olla lapseni kanssa kotona siihen asti kun hän täyttää 3v. Joudun todennäköisesti palaamaan takaisin koulunpenkille tai sitten ottamaan vastaan jotain koulutustani vastaamatonta työtä, mutta en halua miettiä sitä asiaa nyt. Lapseni on tärkein asia elämässäni ja uskon vakaasti, että kotihoito on hänelle se paras mahdollinen hoitovaihtoehto. Meillä ei ole ainakaan tällä hetkellä suuria taloudellisia esteitä kotihoidolle, mutta toki olemme unohtaneet ne etelänlomat ja jokaviikkoiset ravintolakäynnit nyt vähäksi aikaa.

Täytyy sanoa, että suurin osa tutuistani, jotka ovat pienenä lapsensa laittaneet hoitoon kodin ulkopuolelle, ovat tehneet sen täysin itsekkäistä syistä. Niinkään ei ole ollut kyse rahasta, vaan esim. siitä ettei jakseta olla koko päivää uhmaikäisen kanssa, halutaan keskittyä omaan työuraan ja harrastuksiin tms. Minun valintaani on hyvin selkeästi ihmetelty ja aina kysellään, jokos se kotona olo KYLLÄSTYTTÄÄ...No enpä ole kyllästynyt omaan lapseeni ja minua ei muiden mielipiteet juurikaan hetkauta tässä asiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Totta, mutta työttömän työnhakijan ei ole pakko viedä lasta hoitoon vaikka hällä hoitopaikka olisikin.

Meilläkin oli hoitopaikka 2kk siten ettei lapsi ollut päivääkään hoidossa koska minä en olllut töissä.
Jos hoitopaikkaa ei käytä, sen voi helposti menettää.

Lisäksi vielä se tosiseikka, että lapsen on helpompi tottua hoidossaoloon, jos saa harjoitella sitä ihan rauhassa lyhyitä päiviä silloin tällöin, sen sijaan että joutuisi kylmiltään 8-9 h hoitoon äidin työllistyessä.
En tiedä miten pitkä ajan se vaatisi mutta ainakin 2kk meni ilman uhkaa paikan menetyksestä.

Yleensä tiedon työpaikasta ehtii kuitenkin saada edes senverran etukäteen ettei lasta jouduta vain viskomaan hoitoon seuraavana aamuna koko päiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja juhuu:
Moni työtön vie lapsensa päiväkotiin vaikka on itse kotona,mitä ei siis voi tajuta.
Työttömän työnhakijan pitää pystyä vastaanottamaan tarjottu työ ja alottamaan se varsin piankin. Syyksi kieltäytyä työstä ei riitä "mulla ei oo hoitopaikkaa muksuille" ja siitä napsahtaa karenssi.
Totta, mutta työttömän työnhakijan ei ole pakko viedä lasta hoitoon vaikka hällä hoitopaikka olisikin.

Meilläkin oli hoitopaikka 2kk siten ettei lapsi ollut päivääkään hoidossa koska minä en olllut töissä.
Missäpäin voi pitää 2kk hoitopaikkaa sitä käyttämättä? miten hoitomaksut
Turun seudulla onnistui ja hoitomaksuja maksoin siten että ilmoitin hoitopäiviksi 0-5 päivää jotka olemme lomalla jolloin maksettavaksi tulee 1/8 kuukauden hoitomaksusta ellen väärin nyt muista.

Ja näin siis teimme nimenomaan pk:n johtajan ohjeistamina.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Totta, mutta työttömän työnhakijan ei ole pakko viedä lasta hoitoon vaikka hällä hoitopaikka olisikin.

Meilläkin oli hoitopaikka 2kk siten ettei lapsi ollut päivääkään hoidossa koska minä en olllut töissä.
Jos hoitopaikkaa ei käytä, sen voi helposti menettää.

Lisäksi vielä se tosiseikka, että lapsen on helpompi tottua hoidossaoloon, jos saa harjoitella sitä ihan rauhassa lyhyitä päiviä silloin tällöin, sen sijaan että joutuisi kylmiltään 8-9 h hoitoon äidin työllistyessä.
En tiedä miten pitkä ajan se vaatisi mutta ainakin 2kk meni ilman uhkaa paikan menetyksestä.

Yleensä tiedon työpaikasta ehtii kuitenkin saada edes senverran etukäteen ettei lasta jouduta vain viskomaan hoitoon seuraavana aamuna koko päiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja juhuu:
Moni työtön vie lapsensa päiväkotiin vaikka on itse kotona,mitä ei siis voi tajuta.
Työttömän työnhakijan pitää pystyä vastaanottamaan tarjottu työ ja alottamaan se varsin piankin. Syyksi kieltäytyä työstä ei riitä "mulla ei oo hoitopaikkaa muksuille" ja siitä napsahtaa karenssi.
Totta, mutta työttömän työnhakijan ei ole pakko viedä lasta hoitoon vaikka hällä hoitopaikka olisikin.

Meilläkin oli hoitopaikka 2kk siten ettei lapsi ollut päivääkään hoidossa koska minä en olllut töissä.
Missäpäin voi pitää 2kk hoitopaikkaa sitä käyttämättä? miten hoitomaksut
Turun seudulla onnistui ja hoitomaksuja maksoin siten että ilmoitin hoitopäiviksi 0-5 päivää jotka olemme lomalla jolloin maksettavaksi tulee 1/8 kuukauden hoitomaksusta ellen väärin nyt muista.

Ja näin siis teimme nimenomaan pk:n johtajan ohjeistamina.
Aika hyvä homma, että ei menetä hoitopaikkaa vaikkei ole hoidossakaan. Meilläpäin tuollainen ei kyllä onnistu hoitopaikoista huutava pula. Lapselta lähti hoitopaikka heti kun jäin työttömäksi.
 

Yhteistyössä