Miksi lapsi ei istu MUN kanssa potalle, muitten kyllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Eikä se koske pelkkää pottailua vaan ihan kaikkea. 1v 8kk siis ikää lapsella. Jos minä kiellän kiipeämästä ruokapöydälle, ei usko. Mutta jos avomieheni vain katsookin tyttöön päin, tämä ei edes yritä kiivetä. Siis minulle uhmailee koko ajan. Avomiehen seurassa istui nätisti eilenkin potalla (kuten myös avomieheni äidin ja siskon seurassa) ja teki kolmet pissat, minun kanssa teki kahdet pissat potan viereen :whistle: Vieläköhän se 5-vuotiaanakin pissaa minun vieressäni lattialle :xmas:

Sä olet "vaan" äiti ;)

Meillä 1,7v saa aivan älyttömän slaakin nähdessään potan. Huutaa kun henkeä vietäis, ihan pelkää sitä. Syystä ei harmainta hajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiken takana on nainen:
Sä olet "vaan" äiti ;)

Meillä 1,7v saa aivan älyttömän slaakin nähdessään potan. Huutaa kun henkeä vietäis, ihan pelkää sitä. Syystä ei harmainta hajua.

Usein saa meilläkin - kun MINÄ tarjoan pottaa :D Välillä kyllä mun seurassa leikkii potalla mutta ei oikein kauaa malta istua siinä. Muitten kanssa istuu ihan rauhassa ja pyörittelee leluja samalla ja tekee asiansakin.

Täällä lapseton antaa hyviä neuvoja :wave:

Kehityspsykologian mukaan lapsi koettelee rajojaan sen ihmisen kanssa, jonka rakkaus on varminta. Siis sinun kanssasi on turvallisinta myös uhmailla ja sinulta hän hakee myös rajoja käytökselleen. Lapsi tuntee olonsa turvalliseksi vain, jos aikuinen asettaa hänelle rajat. Ja siis just siltä rakkaimmalta ihmiseltä niitä rajoja (ja kärsivällisyyttä) haetaan. Haluaa tietää, että rakastat häntä uhmailusta huolimatta.

Että tällaista psykan kirjoissa :p

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sä olet "vaan" äiti ;)

Usein saa meilläkin - kun MINÄ tarjoan pottaa :D Välillä kyllä mun seurassa leikkii potalla mutta ei oikein kauaa malta istua siinä. Muitten kanssa istuu ihan rauhassa ja pyörittelee leluja samalla ja tekee asiansakin.

Omalla kohdalla mietin voisko syy olla itsessäni. Äidillä kun aina väh.10 asiaa tehtävänä samaan aikaan, kun tyttö potalla, eli ei ole sitä aikaa lukee kirjaa tai keksiä muuta hämäystä pottatauhuille. Isällä kun aikaa riittää vaikka tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Täällä lapseton antaa hyviä neuvoja :wave:

Kehityspsykologian mukaan lapsi koettelee rajojaan sen ihmisen kanssa, jonka rakkaus on varminta. Siis sinun kanssasi on turvallisinta myös uhmailla ja sinulta hän hakee myös rajoja käytökselleen. Lapsi tuntee olonsa turvalliseksi vain, jos aikuinen asettaa hänelle rajat. Ja siis just siltä rakkaimmalta ihmiseltä niitä rajoja (ja kärsivällisyyttä) haetaan. Haluaa tietää, että rakastat häntä uhmailusta huolimatta.

Että tällaista psykan kirjoissa :p

Joo eli pestään pissoja lattialta seuraavat vuodet :D Tän uhmailujutun psykologisen taustan jo tiesinkin.. mietin vaan että kauankohan se kestää. No, jos tyttö nyt pääsis tohon pottailun makuun muitten kanssa ja hoksais, että on kiva pissata ja kakata pottaan äitinkin seurassa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sä olet "vaan" äiti ;)

Omalla kohdalla mietin voisko syy olla itsessäni. Äidillä kun aina väh.10 asiaa tehtävänä samaan aikaan, kun tyttö potalla, eli ei ole sitä aikaa lukke kirjaa tai keksiä muuta hämäystä pottatauhuille. Isällä kun aikaa riittää vaikka tunti.

Seuraa neiti ei ainakaan potalle kaipaa, isäpuoli voi lähteä ulos kylppäristä ja tyttö jää potalle leikkimään ja jokeltelemaan, mutta arvatkaas jos mä lähtisin sieltä pois, se on heti perässä että byääääää :whistle:

Yhteistyössä