miksi lapset yleensäkin pitäs nukuttaa ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti
Äiti79
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mulle sanottiin neuvolassa esikoisen ollessa vauva, että ei se ulkona nukuttaminen ole mitenkään pakollista. Se on Arvo Ylpön vuosikymmeniä sitten antama ohje, koska silloin tupakoitiin ihan yleisesti sisällä. Ulkona lapsi sai siis raitista ilmaa. Tietenkin saa nukuttaa jos haluaa, mutta itse en suostu syyllistymään siitä, että meidä kaksi lasta ei ole kovin paljon pihalla nukkunut, ihan hyvin (2-3 tuntia putkeen) nukkuvat sisälläkin.
Meillä ei ole kumpikaan lapsista nukkunut ulkona. Tuttavaperheessä nukutettu ulkona ja nyt on se tilanne, että 3-vuotias nukkuu päivällä vain ja ainoastaan rattaissa ulkona. Siinä sitä on järjestämistä.

 
Meillä ei kumpikaan viihtynyt ulkona (kesälapsi ja talvilapsi), ei sitten millään. Yritin ympäristön painostuksen alla varsinkin esikoista nukuttaa, mutta eihän siitä mitään tullut kun aina piti olla vaunut sitten liikkeessä vaan. Ei hetkeksikään kestänyt stopata kun se huuto alkoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hirvittää:
En kans ymmärrä tuota tapaa...miten lapset muualla maailmassa sitten nukkuu ilman ulkona nukuttamista!? Ja menkööt aikuisetkin ulos nukkumaan sitten pakkasellakin.
Ootko joskus nukkunu teltassa kun on ollu viileä? Mä oon nukkunu loppusyksystä (varmaan oli pakkastakin), oli kunnon makuupussi ja en oo kyl koskaan nukkunu niin hyvin! Ja sitä herää niin virkeänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Hirvittää:
En kans ymmärrä tuota tapaa...miten lapset muualla maailmassa sitten nukkuu ilman ulkona nukuttamista!? Ja menkööt aikuisetkin ulos nukkumaan sitten pakkasellakin.
Ootko joskus nukkunu teltassa kun on ollu viileä? Mä oon nukkunu loppusyksystä (varmaan oli pakkastakin), oli kunnon makuupussi ja en oo kyl koskaan nukkunu niin hyvin! Ja sitä herää niin virkeänä.
Mä olen ja nukun äärettömän huonosti. Mulla palelee nenä, jos on näkyvissä ja makuupussin sisällä on raskas hengittää. Minusta kylmä ilma tuntuu kasvoillakin ikävältä.
 
mjoo
alkaa ärsyttää koko palsta ku heti kaikki tääl kirjottelemassa tyyliin: mitä sitten jos en nukuta ulkona oonko muka huono äiti?
siis ei kukaan ole missään vaiheessa tuommosta väittänytkään -.-'
siis sanotaan että saa raitista ilmaa mutta ei se ketään haittaa jos sisällä nukkuu senku nukkukoot.
 
h
Nukkuvat paremmin ulkona, ei kait kummempaa syytä. Aika oleellinen syy kuitenkin.. Eikai se raitis ilma pahitteeksikkaan ole? Kaikki kolme lastani ovat nukkuneet ulkona n. 1,5-vuotiaiksi asti ja niin aion nukuttaa tämän tulevan neljännenkin.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viiden lapsen äiti:
Miten ihmiset uskaltaa nukuttaa vauvaa yksin ulkona? En minä ainakaan ole ikinä uskaltanut.
en minäkään. edes kotipihaan.
oho :O meillä kyllä nukku eka parvekkeella ja toka takapihalla, johon on aivan suora näköyhteys kun on olkkarissa isot ikkunat.
 
timppa
meillä nukku vielä 2,5v tyttö ulkona vaunuissa :D nukku paremmin ja nukahti helpommin. toka nukahtaa tätä nykyää paremmin vaunuihin ja siellä paremmin nukkuu kuin sisällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viiden lapsen äiti:
Miten ihmiset uskaltaa nukuttaa vauvaa yksin ulkona? En minä ainakaan ole ikinä uskaltanut.
en minäkään. edes kotipihaan.
Sama. Parvekkeella nukutan, mutt omakotitalossa nukutin kylmäkuistilla lukitun oven takan, siis en pihaan uskaltanut jättää. Jos nukkui pihassa vauva tai molemmat (taapero), mä olin sitten pihassa myös jotain duunailemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mä olen kuullut, että viileä ilma tekisi hyvää vauvan kasvulle. Tiedä sitten... =)
Kuulostaa ihan hullulta.
Niin, enpä tuosta osaa enemmän sanoa. Yläasteella biologian opettajan muistan jotain sellaista sanoneen, että viileä ilma kiihdyttää kasvuhormonin eritystä tms.
Luojan kiitos olen nukuttanut lapseni sisällä! Kuopuksen ennustettu aikuisiän pituus on jo nyt 191,2 cm... :D

Mutta joo, vakavasti: en oo oikein sisäistänyt tätä ulkona nukkumisen ideaa. Tottakai meidänkin muksut nukkui satunnaisesti ulkona (jos oltiin oltu lenkillä ja vauva/taapero nukahti, niin sai nukkua unensa loppuun parvekkeella tai pihalla, jne) mutta pääasiassa kuitenkin sisällä.
 
vieras
Suomen ulkopuolella ei missään maassa nukuteta lapsia samalla tavalla ulkona. Toki ulkoilevat ja lenkkeilevät tietysti. Ulkomaan työkeikoilla kunon tästä puhuttu, niin pitävät suomalaisia lähinnä hulluina. Uskon, että jos lapsia ei vauvana opetettaisi moisille tavoille, niin nukkuisivat yhtä hyvin sisälläkin. Ja totta on, että miksi pitäisi kehittymättömän lapsen keuhkojen kanssa ottaa tervesyriskejä pakkasella. Täälläkin on talven mittaan saanut lukea monta ketjua tästä vauvojen pakastamisesta ja pahoinpitelystä. Ettehän todella itsekään nuku pakkasessa ulkona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Koska Arvo Ylppö on aikoinaan keksinyt, että se on hyväksi lapselle. Ihan suomalainen keksintö, mikä ei muualla ole käytössä.
Jos joku miehenpätkä nyt tulisi väittämään, että on hyväksi pudottaa vastasyntynyt toisen kerroksen ikkunasta, niin oppimaton Suomen kansa varmaan alkaisi kääpiöitään heittelemään. Täällä on aina sokeasti uskottu tällaisia keksintöjä, eikä juuri kukaan ajattele miksi tai mitä hyötyä siitä on.
Totellaan kun käsketään. Sama mies rakennutti isoja sairaalakomplekseja harjuille ympäri Suomea, kun ajatteli että tuuli harjuilla taltuttaa tuberkuloosin. No ovatpahan nyt kaikki muiuden keksimien lääkkeiden ansioista kurssikeskuksina tai maahnmuuttajien vastaanottokeskuksina.
 
rew
Meillä päiväunille nukahtaminen oli varsin vaivatonta, kun lykättiin vaunuissa/rattaissa pihalle ja lapset nukahtivat saman tien. Nukkuivat myös pihalla paremmin. Jos joku haluaa nukuttaa sisällä, niin siitä vaan. Itse koimme ulkopäikkärit kaikille helpoimmaksi vaihtoehdoksi. Mitä Ylppöön tulee, niin tuo hänen suosituksensa on peräisin mm. ajalta ennen suurempia ilmansaasteita, joten kyllä siihenkin voi kriittisesti suhtautua.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomen ulkopuolella ei missään maassa nukuteta lapsia samalla tavalla ulkona. Toki ulkoilevat ja lenkkeilevät tietysti. Ulkomaan työkeikoilla kunon tästä puhuttu, niin pitävät suomalaisia lähinnä hulluina. Uskon, että jos lapsia ei vauvana opetettaisi moisille tavoille, niin nukkuisivat yhtä hyvin sisälläkin. Ja totta on, että miksi pitäisi kehittymättömän lapsen keuhkojen kanssa ottaa tervesyriskejä pakkasella. Täälläkin on talven mittaan saanut lukea monta ketjua tästä vauvojen pakastamisesta ja pahoinpitelystä. Ettehän todella itsekään nuku pakkasessa ulkona.
totta. minä en ole ikinä opettanut nukkumaan ulkona, niin hyvin on nukkuneet sisällä
 
no
vieras:

Jos joku miehenpätkä nyt tulisi väittämään, että on hyväksi pudottaa vastasyntynyt toisen kerroksen ikkunasta, niin oppimaton Suomen kansa varmaan alkaisi kääpiöitään heittelemään. Täällä on aina sokeasti uskottu tällaisia keksintöjä, eikä juuri kukaan ajattele miksi tai mitä hyötyä siitä on.
Totellaan kun käsketään.

Kuten jo aiemmin mainitsin, Ylppö antoi ohjeensa aikana, jolloin TUPAKOITIIN SISÄLLÄ! Kyllä silloin kannattaa antaa lapsen keuhkojen tuulettua pihalla päiväunien ajan. Mutta, kuten myös mainitsin, tämä ohje ei enää koske samalla tavalla nykypäivää, eli jos ja kun kotona on normaali puhdas huoneilma, voi ihan hyvin nukuttaa sisälläKIN.
 
ihme
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Jättäisin mielummin auton lukitsematta, kuin vauvan sellaiseen paikkaan, mistä se voidaan viedä. Jos se nukkuu vain ulkona, niin silloin mä ratastelen sen kanssa siellä ulkona.
peesi. monella kumminkin omassakin pihassa auto lukossa
 

Yhteistyössä