Miksi lapsensa murhaajia säälitellään ja puolustellaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En usko tuohon, että jokainen muka olisi potentiaalinen tappaja..miksi sitten suurin osa ihmisistä ei ole tappanut ketään? Ihminen on joko paha tai mielisairas, jos tappaa toisen ihmisen. Kyllä vihaisenakin täytyy osata hillitä itsensä. Jos on tappanut jonkun, ei mun mielestä ole enää oikeutta elää onnellisesti.

No teoriassa jokainen voi olla tappaja. Mielenterveydellinen sairaus voi iskeä keneen hyvänsä meistä ihan samalla tavalla kuin vaikka syöpä. Ei mikään sairaus iske vain "pahoihin" tai vain "hyviin" ihmisiin (oikeassa elämässä ei ole näin mustavalkoisia kategorioita olemassakaan). En tietenkään tarkoita, että mielenterveyspotilaskaan heti olisi valmis tappaja, mutta ainakin riski on suurempi kuin terveellä. Kysymys "miksi sitten suurin osa ei ole tappanut ketään" on aivan järjetön sekin. Voidaan myös kysyä toisinpäin; miksi olisi?

Mutta voit olla rauhallisin mielin sen suhteen, että luultavasti kukaan tappaja ei todellakaan elä onnellisesti loppuelämäänsä :/

Alkuperäinen kirjoittaja haukankatse:
En usko tuohon, että jokainen muka olisi potentiaalinen tappaja..miksi sitten suurin osa ihmisistä ei ole tappanut ketään? Ihminen on joko paha tai mielisairas, jos tappaa toisen ihmisen. Kyllä vihaisenakin täytyy osata hillitä itsensä. Jos on tappanut jonkun, ei mun mielestä ole enää oikeutta elää onnellisesti.

No teoriassa jokainen voi olla tappaja. Mielenterveydellinen sairaus voi iskeä keneen hyvänsä meistä ihan samalla tavalla kuin vaikka syöpä. Ei mikään sairaus iske vain "pahoihin" tai vain "hyviin" ihmisiin (oikeassa elämässä ei ole näin mustavalkoisia kategorioita olemassakaan). En tietenkään tarkoita, että mielenterveyspotilaskaan heti olisi valmis tappaja, mutta ainakin riski on suurempi kuin terveellä. Kysymys "miksi sitten suurin osa ei ole tappanut ketään" on aivan järjetön sekin. Voidaan myös kysyä toisinpäin; miksi olisi?

Mutta voit olla rauhallisin mielin sen suhteen, että luultavasti kukaan tappaja ei todellakaan elä onnellisesti loppuelämäänsä :/

Väitätkö, ettei terve ihminen voisi olla paha ja tappaa? Käsittääkseni monilla murhaajilla ei edes todeta mitään mielenterveydellisiä häiriöitä.

Väitätkö, ettei terve ihminen voisi olla paha ja tappaa? Käsittääkseni monilla murhaajilla ei edes todeta mitään mielenterveydellisiä häiriöitä.

Ja missähän kohti mun kirjoitusta noin luki?
En missään vaiheessa ole kirjoittanut, että vain mielenterveysongelmainen voisi tappaa.

Mielenterveydellisissä ongelmissakin on aika vahavasti mukana ihmisen geenit ja kromosomit, joten ei se nyt ole ihan niinkään että kuka tahansa on potentiaalinen skitsofreenikko, ainakaan sen enempää kuin että kuka tahansa on potentiaalinen punapää tai transvestiitti tai kokoomuslainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Mielenterveydellisissä ongelmissakin on aika vahavasti mukana ihmisen geenit ja kromosomit, joten ei se nyt ole ihan niinkään että kuka tahansa on potentiaalinen skitsofreenikko, ainakaan sen enempää kuin että kuka tahansa on potentiaalinen punapää tai transvestiitti tai kokoomuslainen.

Totta.

Mutta ainakin niin kauan kuin yksilön perimää ja kromosomeja ei tunneta perinpohjin niin alttius mihin tahansa sairauteen, mielenterveydelliseenkin, on olemassa.

Totta.

Mutta ainakin niin kauan kuin yksilön perimää ja kromosomeja ei tunneta perinpohjin niin alttius mihin tahansa sairauteen, mielenterveydelliseenkin, on olemassa.

Ei ole alttiutta, mutta mahdollisuus sille että jollain ihmisellä sellainen alttius on. Se on eri asia.

Se, että jokaisen yksilön kromosomeja tai joidenkin tautien syntymekanismia ei tunneta, ei tarkoita sitä että jokainen ihminen on aikapommi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Totta.

Ei ole alttiutta, mutta mahdollisuus sille että jollain ihmisellä sellainen alttius on. Se on eri asia.

Se, että jokaisen yksilön kromosomeja tai joidenkin tautien syntymekanismia ei tunneta, ei tarkoita sitä että jokainen ihminen on aikapommi.

Ei niin realistisesti ottaen tarkoitakaan, mutta TEORIASSA tarkoittaa. Teoriassa minä, sinä ja lipposen paavo voidaan sairastua kaikki skitsofreniaan milloin vaan. Mutta tuskin kuitenkaan kaikki sairastutaan tai edes kukaan meistä.

Ei ymmärrä ei! Kun kuullaan, että äiti on tappanut oman lapsensa niin aina joku puolustelee tätä äitiä ja yrittää etsiä jotain oikeutusta teolle, sairasta! Pitäisikö kaikkia tappoja ja murhia puolustella? Jos multa menee hermo ja isken kaverin kuoliaaksi niin tuletteko sittenkin puolustelemaan, että ei se mitään pahaa tarkottanu, se vaan menetti malttinsa??! Miksei samantien yritetä ymmärtää ja puolustella kaikkia maailman murhaajia, lapsentappajia ym.? Eihän se saddamkaan voinut mitään teoilleen, kun sehän oli mielisairas.

En ymmärrä teitä! Jos tappaa lapsensa niin siinä ei ole mitään puolusteltavaa, elinkautinen siitä pitäisi tulla!!

Varmaan siksi että terve ja tasapainoinen äiti ei lapsiaan kykene tappamaan, jokuhan on mennyt pahasti vikaan että on siihen pisteeseen tultu että äiti tappaa omat lapsensa. On kyse sitten eläimistä tai ihmisistä, niin on kyseessä täysin luonnon vastainen tapahtuma mikäli äiti surmaa omat jälkeläiset. Kyllä itselleni tulee aina ensin mieleen, että mikä on mennyt vikaan, täytyy äidillä olla asiat todella pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Totta.

Ei niin realistisesti ottaen tarkoitakaan, mutta TEORIASSA tarkoittaa. Teoriassa minä, sinä ja lipposen paavo voidaan sairastua kaikki skitsofreniaan milloin vaan. Mutta tuskin kuitenkaan kaikki sairastutaan tai edes kukaan meistä.

Ei tarkoita teoriassakaan, ellei sinun omassasi. Skitsofreniaan liittyen on tehty paljon tutkimusta, ja viitteitä sen johtumiseen geeneistä on paljon. Joten teoriassa sinä voit ajatella, että kellä tahansa on minkälaiset tahansa geenit koska sinä et tiedä minkälaiset geenit kullakin on, mutta silti kullakin ihmisellä on ne geenit ominen mutaatioineen, eikä ne muuksi muutu vaikka joku olisikin sitä mieltä että ne geenit voisivat olla jotain muuta.

Tai kai ne nyt voisivat olla jotain muuta, mutta ne ovat mitä ovat eivätkä muutu vaikka niistä esittäisi mitä teorioita tahansa

Yhteistyössä