Miksi kuumetta pitää mitata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susse

Vieras
Tuossa kun lueskelin erästä aloitusta siitä, milloin lapsi on liian sairas päiväkotiin, niin jäin vaan miettimään, että miksi sitä kuumetta pitää mitata tai asettaa tarkka arvo, milloin kuumetta on ja milloin ei?

Siis kyllähän sen tuntee käsiin (niskasta & yleensä eri kohdista tunnustelemalla), onko lapsella lämpöä/kuumetta vai ei + tietysti muu yleiskunto + normista poikkeaminen. Mitä sillä tarkalla mittausarvolla tekee siis tuollaisen arvioimisessa?

Asia on eri, jos esim. kunto on erittäin huono (jolloin kuume on vain yksi oireista) tai tilanne kääntyy hetken sairastamisen jälkeen huonompaan - tuossa kohtaa mittaan jo itsekin.

Kertokaas nyt omat logiikkanne kuumeen mittaamisen suhteen?

olen miettinyt samaa. meillä ei edes ole mittaria.

tietenkin ehkäpä munkin " asenne " olis eri jos ois jollakin taipumuksia esim kouristuksiin tms. muta kun ei oo, niin näillä mennään :)

Minä en mittaa oikeastaan ikinä kuumetta lapsilta tai itseltäni. Mielestäni se on ihan turhaa, minusta käsi on paras mittari lämmön toteamiseen. Jos lapsi tuntuu lämpimältä (mutta ei ole liian paksuissa vaatteissa) ja on muutenkin kipeän oloinen niin minusta on sama, paljonko kuumetta on. Lapsi on kipeä ja sillä selvä.

no mä mittaan siksi että tiedän onko lämpö koholla... aina välillä kun kuume on ainoa oire, ja vaikak pojalla olisi kovakin kuume niin iloisesti se leikkii... ja lisäks poika on suht kuumapäinen eli ei sitä päätä tunnustelemalla saa selville onko kuumetta vai ei.. niin ja kun on kuumekouristus vaara niin pitää sitä kuumelääkettäkin antaa jos nousee liian nopsaan tai liian korkealle

En mäkään aina mittaa. Mutta tilanteessa kun en tiedä omien käsieni takia onko lapsi lämmin vai ei. Mulla kun on kylmät kädet ja kaikki tuntuu normaalia lämpimämmältä. Aina se yleisvointi ei ehdi mukaan kuumeennousussa.

En ymmärrä minäkään miksi pitäisi koko ajan olla mittaamassa. Lähinnä mittaan siksi että tiedän olenko oikeassa vai en ja yleensä osaan arvioida lapsen lämmön muutaman sadasosan tarkkuudella. Lääkärissäkin usein kysytään onko ollu kuumetta ja ihan lonkalta sitten heitän kuinka paljon ja meillä 38 lapsilla on jo korkea kuume, normaalilämpö molemmilla on 36,4.

Jos joutuu menemään lääkärille jossain vaiheessa niin ne rontit tapaavat kysyä paljonko kuumetta on ollut ja onko sitä ollut...

Itse mittaan kuumeen yleensä siinä vaiheessa kun tilanne näyttää siltä, että lääkärille pitäisi lähteä ja alan aikaa varaamaan tai jos olen kovin epävarma sen suhteen annanko pamolia vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no mä mittaan siksi että tiedän onko lämpö koholla... aina välillä kun kuume on ainoa oire, ja vaikak pojalla olisi kovakin kuume niin iloisesti se leikkii... ja lisäks poika on suht kuumapäinen eli ei sitä päätä tunnustelemalla saa selville onko kuumetta vai ei.. niin ja kun on kuumekouristus vaara niin pitää sitä kuumelääkettäkin antaa jos nousee liian nopsaan tai liian korkealle

Niin siis otsasta ei kuumetta kannata kokeillakaan, vaan niskasta/ihan yläselästä + testaamalla, ovatko esim. käsivarret ja kädet kauttaaltaan yhtä kuumat (kuten ne ovat, jos on kuumetta).

Mutta hyvä, että meitä on muitakin. Meillä kuume ei tosin ole edes se ensimmäinen oire muutenkaan (poika veti lähes vuoden korvatulehduskierteen putkeen ilman, että kuume nousi, mitä oli vaikea taas ymmärtää hoitohenkilöstön puolella eli kun se kuume ei vaan nouse, vaikka olisi märkää korva täynnä).

Yhteistyössä