Miksi kuljetat yli 3 vuotiasta rattaissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Meillä esikoinen lopetti rattaissa istumisen 2½-vuotiaana. Sitä edeltäneen puolen vuoden ajan käytti rattaita hyvin satunnaisesti, yleensä käveli ja velivauva oli rattaissa.
Autoa meillä ei ole ja moneen paikkaan kävellään, viitisen kilsaakin on sujunut nyt 4 v 3 kk ikäiseltä tytöltä rivakasti ja reippaasti jo kaaaauan.
Nuoremmasta en vielä tiedä milloin luopuu rattaista. Jo nyt, 2 v 3 kk iässä, kävelee sellaisia matkoja joilla paljon häntä isommat istuu rattaissa. Esimerkiksi lähikauppaan ja takaisin meidän 2 vee usein kävelee, naapuruston 4½ v täysin terve lapsi istuu saman matkan AINA rattaissa. No, kukin tyylillään :saint:
Meillä 2 vuotias kävelee lähikauppaan ja takaisin joka kerta kun ollaan porukalla liikkeellä. Ja lähikauppaan on matkaa hieman alta tai yli kilsa. Riippuen mitä kautta kävelemme. Rattaisiin hän ei ole suostunut täytettyään 2.
 
Pömppiäisten äiti
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Niin varmasti syitä voi olla monia.
Ihmettelen vaan kun meillä 2 vuotias kävelee kevyesti 3 kilometriä putkeen. Ja taas tiedän lapsen jota äiti kuljetti parin sadan metrin matkatkin vielä rattaissa kun lapsi oli 4vee.
Meilläkin 2-vuotias kävelee ja juokseekin sujuvasti pitkiä matkoja. Ei vain juuri koskaan siihen suuntaan, mihin minä haluaisin. Rattaat ovat toistaiseksi totelleet minua paremmin.
 
:ashamed: Nää tälläset ketjut mua vaan vituttaa ihan sen takia että näissä varsin hyvin selviää se, mitä ne ihmiset tuolla tosiaan ajattelee kun meidät pihalla näkee :( Meidän poika näyttää terveeltä, mutta ei sitä ole. Varmaan naapurit ajattelee että tuokin äiti täysin tervettä lastaan kärryttelee, vaikka totuus on ihan toinen. Varmaan tässäkin talossa mammat supattaa keskenään, inhottavaa :/ Jollain tapaa aina saa hävetä kun ulos mennään kun tietää mitä meistä puhutaan :(
 
Meillä ei ole ikinä kuljettu rattaissa yli 3v. Aina kun seuraava on syntynyt, edellinen on siirtynyt jalkamieheksi..Joko 2v tai vähän yli. Noin 2½v ovat sitten ajelleet fillarilla tai kävelleet.
Tunnen kyllä sellaisiakin, jotka ovat rattaissa vieneet 5-6vuotiaita :eek:
Niin ja nämä lapset ihan terveitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
:ashamed: Nää tälläset ketjut mua vaan vituttaa ihan sen takia että näissä varsin hyvin selviää se, mitä ne ihmiset tuolla tosiaan ajattelee kun meidät pihalla näkee :( Meidän poika näyttää terveeltä, mutta ei sitä ole. Varmaan naapurit ajattelee että tuokin äiti täysin tervettä lastaan kärryttelee, vaikka totuus on ihan toinen. Varmaan tässäkin talossa mammat supattaa keskenään, inhottavaa :/ Jollain tapaa aina saa hävetä kun ulos mennään kun tietää mitä meistä puhutaan :(
No, en ole noita enää jaksanut hävetä, mutta kieltämättä nuo ihmettelyt ja kommentit välillä sattuvat.

Meillä tosissaan tuo 3v down-poika ei vieläkään kävele joten luonnollisesti istuu rattaissa aina kun ulkona liikutaan. Pikkusiskonsa 1v9kk oppi pari viikkoa sitten kävelemään, tuo vielä kuitenkin aloittelijalta niin haparoivaa että eteenpäin halutessamme myös hän saa istua rattaissa. Pikkusisko on vielä pitkä tyttö, veljensä kokoinen ja siksi vaikuttaa vanhemmalta ihmisten silmissä.

Eli ihmiset jotka voisivat vielä ymmärtää että tuolla down-lapsella voi liikunnallinen kehitys olla syynä rattaissa istumiselle, eivät suinkaan usko että tuolla terveellä lapsella olisi tällaisia syitä. Naapureista on parikin ihan vasta viimeaikoina jutellessa tajunnut etteivät lapset osaa kävellä, ovat tätä ennen vain ihmetelleet miksi lapset istuvat aina rattaissa kun lähdetään johonkin. Kaikki eivät varmaan vieläkään tätä tiedä. :whistle: Leikkipuistossa olen muutamaan kertaan saaanut suoraa ihmettelyä siitä miksi aina raahaan lapsia sylissä tai muuten käsistä taluttaen kun siirrytään paikasta toiseen.

Mutta juu, eiköhän me kaikki jotka joudumme kuljettamaan isompia lapsia rattaissa tahoillamme toivota että homma sujuisi ilman noita kärryjä. Aina vaan ei saa ihan kaikkea mitä haluaa, sen hyväksyminen olisi helpompaa ilman ulkopuolisten kummastelua.

Oikeasti on ihanaa että teillä lapset ovat 2-vuotiaista asti pärjänneet ilman ratttaita ja 3-vuotiaina jo tekevät kunnon lenkkejä kanssanne, toivottavasti ymmärrätte kuinka onnekkaita olette. =)
 
odottaja
Löytyisiköhän täältä apua? Meidän 4v ei vielä pysty (pitkiä matkoja, yli 500m) kävelemään keuhkovammansa vuoksi. Pikkusisarus olisi tulossa ja mietin, olisivatko tuplat järkevä investointi vai löytyisikö jostain yksittäisiä rattaita, joihin tuon 100cm, 15 kg lapsen saisi istumaan ja joita voisi työntää vanhojen yhdistelmien kanssa 'yhdessä'? Laittamalla tukitangon työntöaisoihin kiinni ja jonkinlaisen välitangon vaunujen runkojen väliin voisi ehkä selvitä?
Uskon, että nuorempi sisarus (mikäli syntyy terveenä) alkaa meillä kävellä ennemmin pidempiä matkoja, kuin tuo esikoinen. Kouluun menon jälkeen on luvattu tilanteeseen parannusta, mikäli kaikki menee hyvin.
 
Viblsp
Noin simppeliin kysymykseen voisin vastata niin, että mitä vittua se kenellekään kuuluu? :) Eikö lapsi opi kävelemään, jos sitä kuljetetaan rattaissa 3-vuotiaana? :whistle: :kieh:
 
Meilläkin on syynä pojan lonkkavamma minkä takia ei jaksa pitkiä matkoja kävellä ( 2,7v). Saa toki kävellä niin paljon kuin jaksaa koska sehän on vain hyvää kuntoutusta, mutta sitten kuin alkaa tuntua jalassa hän kyllä ilmoittaa että sattuu eikä jaksa enää kävellä.
 
satunnaisia pidempiä matkoja tuo reilu kolmevee istuu rattaissa, lähinnä vielä viime talven viimapäivinä, jos piti päästä säällisessä ajassa puolentoista kilometrin päähän tarhalle =) hyvällä säällä ja takaisin päin kävelee kyllä aina =) nyt mä luulen, että saadaan rattaat laittaa pois, ei tuo niitä enää kesällä tarvii, eikä ensi syksynä tarhamatkoillakaan =)
 
Kun kävellään pitkiä matkoja (joskus 10 km yhteen putkeen)
Kun on sovittu aika esim. neuvola ja alkumatka on mennyt vähän hitaammin / on ollut kiire lähtö

Poika kävelee kyllä mielellään ja uskomattomia matkoja mutta joskus on todellakin oltava rattaat mukana ja poika niissä.
 
vieras
Kyllä minä välillä kuskaan tota melkein neljävuotiasta rattaissa. Ihan vaan siksi etten välttämättä muuten pääsisi lenkille lainkaan!! Kyllä tyttö kävelee noin yleensä itse, mutta en nyt viittis sitä 10km:n lenkkiä pistää kävelemään;)
 
Kuljetin likkaa rattailla hoitoon vielä tänäkin talvena, koska matkaa on 1½km. Likan käveluvauhdilla siihen menisi liikaa aikaa ja muutenkin monena aamuna pitänyt nousta aikaisin. Jos mun pitänyt kahdeksaksi kouluun, niin on pitänyt herätä viideltä. En ala heräämään sen takia aiemmin, että jotakin ihmistä häiritsee se että kuljetan yli 3-vuotiasta rattaissa. Koittakaa itse pimeässä ja pakkasessa kävellä aamutuimaan, kun teitä ei ole vielä aurattu ja katuvaloja ei ole joka paikassa.

Ja jos olen lähtenyt pidemmälle kävelylenkille, niin ei likka jaksa kävellä koko matkaa. Ens talvesta en tiedä kuinka likkaa kuljetan.
 
no
Menkääpä neuvolaan keskustelemaan kaikki nelivuotis tarkastuksessa siitä rattaissa työntämisestä!! Kyllä terveydenhoitaja ja kaikki muutkin alan ammattilaiset tietää paremmin nämä asiat kuin te lasten vanhemmat....ja nythän tulee kohta jokin lakikin ettei saa työntää yli kolme vuotiasta rattaissa... (vitsi vitsi)
Mua ärsyttää sitten suuresti,että tästä rattaista työntämisestä pidetään hirveetä haloota. Jospa se 4 vuotias liikkuu muuten niin paljon ja äitikin haluaa välillä liikkua vähän lujempaa oman kuntonsa vuoksi. Ihan niin kuin lapset ei muutoin ulkona olis kuin tuon rattaiden työntämisen ajan.
 
vieras
Ihmiset on juntteja, pitääkö se oma nenä tunkea kaikkialla minne se ei kuulu? Se on varmaan ah niin ihanaa kauhistella kun isot lapset on rattaissa ja lähteä siitä olettamuksesta että siihen ei ole pätevää syytä. No useimmiten on kuitenkin syy. Eikä ne äidit ole kenellekään tilivelvollisia, se on ihan sen päänvamma pohtia kuka kauhistelee. Älkää rattaissa kuljettavat ottako nokkiinne!
 
Jos syynä on se että lapsi on liian vilkas, tai että lapsi ei suostu kävelemään metriäkään, tai että lapsi säntää suuntaan jos toiseenkin, niin nämä kyllä ovat minusta lähinnä merkkejä yleisemmästä kasvatusongelmasta. Vanhemmat ei jaksa kasvattaa lasta vaan pääsevät helpommalla kun tässä tapauksessa lykkäävät lapsen rattaisiin istumaan. Elämässä on paljon hankalia asioita (erityisesti lasten kasvatuksessa), joihin pitää tarttua eikä vaan laittaa päätä pensaaseen vain siksi että se on helpompaa...

*avaa sateenvarjon *
 

Yhteistyössä