Miksi kritiikki käännetään aina kateudeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heti aamusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heti aamusta

Vieras
Ihan ensimmäisenä en tarkoita tällä ketään yksittäistä ihmistä tai ketjua tällä palstalla vaan yleisesti, joten kukaan ei saa nyt ottaa tätä henkilökohtaisena hyökkäyksenä ;)

Monesti vaan kun joku kritisoi elämän valintoja tai päätöksiä tai nostaa esiin jonkun asian negatiivinen puoli tai muuten vaan ei ole mukana yhtä innostuneena kun asianomainen, niin vedotaan siihen että tämä toinen on vaan kateellinen. Minkä ihmeen takia?

Mun mielestä sillä, että arvostelee jonkun valintoja ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa. Se voi olla hyvien tapojen vastaista, se voi olla lapsellista, se voi olla silkkaa ilkeyttä, mutta että KATEUTTA?!

Onko se vaan siitä hyvä puolustus aina, keino suojella itseään, et ohittaa kokonaan sen kritiikin, ei suostuta katsomaan sitä omaa tilannetta vaan käännetään se heti kritisoijan ongelmaksi? Mistä tämä johtuu?

Niinkuin esimerkiksi?
Siis just kysyin tosta lapsettomuudesta. Mun yks ystävä sanoi ihan suoraan mulle, et on kade, kun mä oon raskaana (icsi-raskaus) ja se ei voi saada lääkärin mukaan lasta ilman hoitoja. Hoitoihin ne ei kutenkaan aio mennä ja silti sanoo mulle vähän väliä, et voi kun hänkin olis raskaana, miks kaikki muutsaa lapsia paitsi hän, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Niinkuin esimerkiksi?
Siis just kysyin tosta lapsettomuudesta. Mun yks ystävä sanoi ihan suoraan mulle, et on kade, kun mä oon raskaana (icsi-raskaus) ja se ei voi saada lääkärin mukaan lasta ilman hoitoja. Hoitoihin ne ei kutenkaan aio mennä ja silti sanoo mulle vähän väliä, et voi kun hänkin olis raskaana, miks kaikki muutsaa lapsia paitsi hän, jne.

No tämä nyt on tällainen tyypillinen palsta esimerkki ja edelleen en tarkoita tällä ketään tiettyä nikkiä vaan esim. vaikka perheet jossa on 5 lasta ja äiti valittaa täällä kuinka on rankkaa ja ei jaksa, mutta haaveillaan kuitenkin kuudennesta lapsesta. Sitten joku sanoo, että ehkä ei ole ihan viisas ratkaisu tehdä lisää lapsia kun nytkin on jo rankkaa, niin johan ollaan kuorossa huutamassa että se on vaan kateutta! Ne on vaan kateellisia kun toisilla on niin monta lasta jne jne.

Tuo mitä HelloShitty sanoi on varmasti kanssa totta. Asiat voi esittää niin monella eri tavalla :) Mutta kuitenkin, ei se mun mielestä ole kateutta. Usein se on kyllä ilkeilyä mutta liittyykö se muka kateuteen? :/

En tiedä. Eihän se välttämättä mitään kateutta ole, mutta usein huonoa käytöstä kylläkin, ainakin palstalla :D Siis se, että sitä kritiikkiä ei osata sanoa asiallisesti, vaan aletaan haukkua ja morkata ja nälviä niin, että ensimmäinen mielikuva kritisoijasta on kiukutteleva pikkulikka, jonka kaveri on just saanu hienomman My Little Ponyn mitä likka ite, ja sitten tää keltä se jäi saamatta, haukkuu sitä kellä se poni on plakkarissa :xmas:

Yhteistyössä