Miksi kotimainen maksaa enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
tulin tänään miettineeksi miksi kotimainen maksaa. luulisi, että on kalliimpaa tuoda tomaatit hollannista, mansikat tanskasta ja kurkut ruotsista :o silti ne maksaa kaupassa aina vähemmän!

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
samaa olen useasti mitettinyt, sama homma lihoissa.

maksaakohan nekin omissa kotimaissaan hunajaa?
sen tiedän ettei oltermanni (suomessa valmistettu) ole venäjällä halvempaa kuin täällä! :o ja ristoranten pakastepizzat on peräti euron kalliimpia ku suomessa...

Ensinnäkin tuottajat ja kauppa rahastavat, koska kansa HALUAA maksaa kotimaisista muka puhtaista tuotteista. Etelämmässä myös kaikkien kasviksien ym. tuotanto on sääoloista johtuen edullisempaa ja kasvukausi pidempi. Suomalainen "luomutuotanto", jota rakennetuissa kasvihuoneissa öljyn avulla tuotetaan on järjetöntä. Kannattaa kasvattaa siellä, missä jotain luonnostaan kasvaa. Suomi on EU:n kallein maa.

Lisäksi meillä on kansan tahdosta vain kaksi kilpailematonta kauppaketjua S-ryhmä ja K- ryhmä. S-ryhmä nostaa hintoja ja K-ryhmä peesaa. Muissa maissa kansa ei hyväksy tällaista ryöstöpolitiikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Niinpä myös täällä tehdyt huonekalut ja vähän kaikki Suomessa tehty on kalliimpaa. Tiedättekö jotain mikä ei olisi?

Suomalainen yhteiskunta ja työelämä ovat järjettömän huonoja tuottavuudeltaan ja kannattavuudeltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin tuottajat ja kauppa rahastavat, koska kansa HALUAA maksaa kotimaisista muka puhtaista tuotteista. Etelämmässä myös kaikkien kasviksien ym. tuotanto on sääoloista johtuen edullisempaa ja kasvukausi pidempi. Suomalainen "luomutuotanto", jota rakennetuissa kasvihuoneissa öljyn avulla tuotetaan on järjetöntä. Kannattaa kasvattaa siellä, missä jotain luonnostaan kasvaa. Suomi on EU:n kallein maa.

Lisäksi meillä on kansan tahdosta vain kaksi kilpailematonta kauppaketjua S-ryhmä ja K- ryhmä. S-ryhmä nostaa hintoja ja K-ryhmä peesaa. Muissa maissa kansa ei hyväksy tällaista ryöstöpolitiikkaa.

tsot tsot....
Kyllä mieluummin syön lähiruokaa ja kyllä Suomen on hyvä olla omavarainen ruuan suhteen. Mieti vähän

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
tulin tänään miettineeksi miksi kotimainen maksaa. luulisi, että on kalliimpaa tuoda tomaatit hollannista, mansikat tanskasta ja kurkut ruotsista :o silti ne maksaa kaupassa aina vähemmän!

Huomaat varmaan miksi, kun syöt niitä vetisiä tuontiaromeja.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
hollanti, tanska ja suuri osa ruotsiakin on etelämpänä kuin suomi eli ainakin siellä on paremmat kasvatusolosuhteet.

tämä. Ja lisäksi Suomessa yrittäminen kallista. Eli työvoimakustannukset suuremmat, lisäksi yrittäjä maksaa näitä pakollisia maksuja runsaasti palkkojen lisäksi. Näin ei taida monissa eteläisissä maissa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja eroa on:

luuletko etten ole ostanut kotimaista? ihan samaa se on, joskus jopa ulkomainen parempaa!

Luulen, ettet oli ostanut kotimaan luomua. En osta ikinä muuta, jos on vaan tarjolla. Esim. tomaatit ei koskaan ulkomaan tomaatteja, niissä ei ole makua. Mutta en myöskään kotimaan tehotuotannon tomaatteja. Mutta se on tietysti makuasia.

Alkuperäinen kirjoittaja tomaatti:
Luulen, ettet oli ostanut kotimaan luomua. En osta ikinä muuta, jos on vaan tarjolla. Esim. tomaatit ei koskaan ulkomaan tomaatteja, niissä ei ole makua. Mutta en myöskään kotimaan tehotuotannon tomaatteja. Mutta se on tietysti makuasia.

Mun mummolla on suuri kasvimaa ja taatusti luomua. silti olen sitä mieltä ettei nuo "myrkky"kasviksetkaan sen huonompia ole.
entäpä sitten kotimaiset vaatemerkit kuten nanso ja marimekko? rumia ja kalliita!

Kauppa itse asiassa maksaa suomalaiselle tuottajalle vähemmän kuin ulkomaiselle, mutta myy suomalaisen tuotteen paremmalla katteella ulos, koska kuluttajat ovat valmiita maksamaan siitä korkeamman hinnan kuin ulkomaisesta. Tällainen tilanne suomalaisen kasvihuonekurkun kohdalla kesällä 2009.

Mun mummolla on suuri kasvimaa ja taatusti luomua. silti olen sitä mieltä ettei nuo "myrkky"kasviksetkaan sen huonompia ole.
entäpä sitten kotimaiset vaatemerkit kuten nanso ja marimekko? rumia ja kalliita!

No jos haluat myrkkyjä syödä, niin ihan vapaasti...
Ei sun tarvitse varmaan ostaa noita Marimekkoja ja Nansoja? Vai mitä?
On ne kuitenkin muuallakin kuin Suomessa arvostettuja. En itsekään kaikista tykkää, mutta kyllä arvostan kotimaista! Ihan työpaikkojenkin takia. Kaikenmaailman italiaano Perleskoonit hoitavat kyllä Suomen mollaamisen.

luuletko etten ole ostanut kotimaista? ihan samaa se on, joskus jopa ulkomainen parempaa!

Samalla lailla kotimainen luomutomaatti kasvatetaan kuin tavallinenkin, vie yhtä paljon energiaa (valot, lämmitys jne.). Ainoastaan lannoitus poikkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Samalla lailla kotimainen luomutomaatti kasvatetaan kuin tavallinenkin, vie yhtä paljon energiaa (valot, lämmitys jne.). Ainoastaan lannoitus poikkeaa.

Niinpä, mutta kiinnostaa myös millä itseäni ravitsen ihan itsekkäästikin.

No jos haluat myrkkyjä syödä, niin ihan vapaasti...
Ei sun tarvitse varmaan ostaa noita Marimekkoja ja Nansoja? Vai mitä?
On ne kuitenkin muuallakin kuin Suomessa arvostettuja. En itsekään kaikista tykkää, mutta kyllä arvostan kotimaista! Ihan työpaikkojenkin takia. Kaikenmaailman italiaano Perleskoonit hoitavat kyllä Suomen mollaamisen.

jos täällä on niin huonot kasvatusolosuhteet, luuletko tosiaan suomalaisen olevan puhtaampaa?
mun ei onneksi tarvitse niitä marimekkoja ostaa, tässä onkin yhä pointtina miksi se on kalliimpaa? olis kiva tietää pyytääkö ne samoja hintoja muuallakin missä nä on arvostettuja, mutta siellä missä hintataso ei ole suomen kaltainen.

Yhteistyössä