MIKSI koiraa pitää pitää vapaana, jos se kuitenkin kulkee siinä vierellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kepapla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kepapla

Vieras
Olen alkanut pohtimaan, miksi ihmeessä jotkut pitävät koiransa vapaina. Kyseessä siis vilkas taajama. Miksei koiraa voi pitää remmissä, kun koira kuitenkin kulkee siinä omistajan vierellä eikä pitkin ojia ja metsiä?

Kun huomauttaa koiran vapaana olosta (nelivuotiaani pelkää koiria kuollakseen, koska vuosi sitten eräs vapaana "nätisti" kulkenut koira puraisi häntä), sanoo omistaja, että koira osaa kulkea hienosti vierellä ilman remmiä. Jos näin on, niin miksi sitä remmiä ei silti voi laittaa??? En ymmärrä. Voisiko joku valaista?

Itse pidin edellistä koiraa melkein joka paikassa vapaana. Kulki vieressä, mutta välillä jäi nuuskimaan pienpiennarta, ja jolkotti sitten takaisin paikalleen.
En oikeastaan osaa vastata muuta kuin se vain on sekä koiralle että ulkoiluttajalle mukavempaa. Oma koira ainakin oli iloisemman näköinen (ryhti parempi, korvat ylhäällä jne) kun oli vapaana, mutta tyytyi toki myös kohtaloonsa kun oli fleksissä.

Oli sellainen joka ei kiinnittänyt minkäänlaista huomiota ihmisiin, muihin eläimiin (edes niihin remmiräyhiin), autoihin jne,. Ja ei, ei missään vaiheessa koko elämän aikana flipannut ja käynyt jonkun kurkkuun kiinni :D Näinhän täällä palstalla sanotaan, että väkisinkin koiralla joskus napsahtaa ja sen takia pitää olla AINA remmissä...

Nykyiset koirat ovat paljon sosiaalisempia ja tahtois moikata kaikkia, joten ne on kytkettyinä.

Tosin ikinä ei myöskään tullut kommenttia että pitäisi olla kiinni. Harvemmat varmaan ovat niin hölmöjä että kuvittelevat hyvin käyttäytyvän vapaana olevan koiran olevan vaarallisempi kuin epävakaasti käyttäytyvä koira hihnan päässä.

Todella usein sen sijaan tuli kysymyksiä että MISTÄ noin hienosti käyttäytyviä koiria oikeina saa. Itse en sen kummemmin kouluta koiriani, jotenkin ne vain maalaisjärjen avulla on kasvanut noin hyviksi, ihmettelen välillä itsekin että miten se on mahdollista :D

Eikös koiran kuitenkin pidä olla kytkettynä taajamassa? Ihan lain tai järjestyssääntöjen puolesta?

Oman koirani -joka ei taatusti provonnut tilannetta millään lailla - kimppuun on hyökännyt itseasiassa kahteenkin kertaan joku vapaana pidetty hieno yksilö, joka ei "koskaan" tee mitään. Toisella kertaa omistaja puolusteli tilannetta siten, että kun olivat omassa pihassa. Niin olimme mekin, kerrostalossa kun asuttiin.

Kolmannella kerralla soitan poliisit.

Kyllä pitää olla kytkettynä taajamassa, lain mukaan.

Itse ajattelen, että sitä "hienosti käyttäytyvää" koiraa pitää jotenkin esitellä kulkemalla ilman remmiä. Eihän muuten ihmiset osaa ihastella upeasti koulutettua koiraa.

Asumme taajaman ulkopuolella ja koira on pennusta asti ollut pihassa irti. Kun harvoin koira on mukana kodin ulkopuolella, eläin toimii paremmin irti kuin hihnassa. Hihnassa on levoton ja vinkuu. Irti ollessaan kuuntelee ohjeita ja on rento. Joskus on pakko olla hihnassa, kuten yleisellä paikalla ettei kanssaeläjät paheksu tai jopa pelkää.

Kyllä pitää olla kytkettynä taajamassa, lain mukaan.

Itse ajattelen, että sitä "hienosti käyttäytyvää" koiraa pitää jotenkin esitellä kulkemalla ilman remmiä. Eihän muuten ihmiset osaa ihastella upeasti koulutettua koiraa.

Ehkä jotkut noin ajattelee. Omalla kohdalla se oli vain oman ja koiran mukavuuden lisäämistä. Kumpikaan meistä ei sen kummemmin mietitty tai piitattu muista. Aika usein poliisiautokin siitä ohi meni, eikä pysähtynyt vaikka taajama-alueella oltiinkin (ei kuitenkaan kaupungissa).

Mutta oikeasti, oletko sitä mieltä että koira on vaaraton jos se on hinassa? Luuletko että etenkin isompi koira ei voisi riuhtasta itseään omistajan käsistä jos niin tahtoo?

[QUOTE="123";29955497]
Mutta oikeasti, oletko sitä mieltä että koira on vaaraton jos se on hinassa? Luuletko että etenkin isompi koira ei voisi riuhtasta itseään omistajan käsistä jos niin tahtoo?[/QUOTE]

En ajattele kytkettyä koiraa vaarattomaksi. Mutta lain mukaan koiran pitää olla omistajansa hallinnassa koko ajan. Jotenkin ajattelen, että hihnassa voi omistaja edes vähän hidastaa koiraa. Tai sitten ei. Mutta vapaana kulkeva koira taas hyppää päälle ihan heti - kuten todistaa iso arpi lapseni otsassa (kävelin siis toisella puolella autotietä, lapseni pyöräili joka ilmeisesti ärsytti tuota "hienosti käyttäytyvää ja rinnalla kulkevaa" koiraa).

Kyllä meidän koira ainakin jolkottelee vapaana myös minusta kauempana, pidän vapaana koska koen sen tärkeänä koiran lihaksistolle ja muutenkin yleiskunnolle. Mutta jolkotellaan vapaana vain metsissä, ei missään kävely- ja pyöräteillä.

Oikeastaan koirani käyttäytyy vapaana jopa paremmin kuin hihnassa. Ehkä siksi että se on koiralle luonnollisempaa, hihna tuo aina vähän jännitettä. Vaikka ei se hihnassakaan kenenkään päälle hyökkää.

Tässä on jälleen hieno esimerkki siitä, kuinka jonkinlainen "koiranomistajan ajokortti" pitäisi olla lakisääteinen.

Itselleni on jo lapsena opetettu, kuinka saan koiran pidettyä kiinni, vaikka sillä pimahtaisi päässä mitä- ja itse koira olisi saman painoinen kuin itse. Oman koirani kimppuun on siis parikin kertaa hyökännyt vieras vapaana kulkenut koira, en suvaitse tuota remmittä ulkoiluttamista lainkaan.

[QUOTE="juupajuu";29955540]Ja sitten se tuli ja puri lastasi otsasta.....juupajuu. Sano nyt vielä että se oli Pitbull rotuinen.[/QUOTE]

Usko mitä uskot. Eikä ollut mikään "tappajarotuinen" vaan ihan tavallinen kultainennoutaja.

[QUOTE="juupajuu";29955540]Ja sitten se tuli ja puri lastasi otsasta.....juupajuu. Sano nyt vielä että se oli Pitbull rotuinen.[/QUOTE]

Tiedätkö, että kuulostat idiootilta? Ei koiran tarvitse olla kummoinen, kun lapset jo pelkää, ainakin meillä. Ihan pientäkin koiraa, jos se tulee lähelle ilman lupaa. Vituttaa teikäläiset, joiden mielestä ns. kilttien koirien pitäis varmaankin saada tehdä mitä tykkää? Pitäkää ne haisevat rakit kiinni, onneksi suurin osa niin tekeekin!

[QUOTE="xxx";29955425]Eikös koiran kuitenkin pidä olla kytkettynä taajamassa? Ihan lain tai järjestyssääntöjen puolesta?

Oman koirani -joka ei taatusti provonnut tilannetta millään lailla - kimppuun on hyökännyt itseasiassa kahteenkin kertaan joku vapaana pidetty hieno yksilö, joka ei "koskaan" tee mitään. Toisella kertaa omistaja puolusteli tilannetta siten, että kun olivat omassa pihassa. Niin olimme mekin, kerrostalossa kun asuttiin.

Kolmannella kerralla soitan poliisit.[/QUOTE]

Kirjaimellisesti laki sanoo, että koiran on oltava kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä (suomeksi: täysin hallinnassa). Kuvaamassasi tapauksessa ei kyseessä ollut kumpikaan vaan siinä on rikottu lakia todella räikeästi. Itse olisin soittanut poliisit kummassakin tapauksessa, tuollaiset on saatava vastuuseen teoistaan.

Itse pidän koiraani vapaana, mutta meillä on aina pujotettava hihna mukana. Jos minulle herää pienikin aavistus, että vastaantulija tai koiransa pelkää muita koiria, laitan hihnan heti "näön vuoksi". En halua turhaan pelottaa ketään. Pääni voisin koirastani laittaa pantiksi, mutta yhdestäkään ihmisestä en. Ja syy vapaana kulkemiseen on mukavuus ja hartioiden rentous. Varsinkin juostessa on helpointa, kun kumpikaan käsi ei ole jumissa hihnan kanssa.

Loppupelissä kuljemme todella vähän kävelykaduilla vaan seikkailemme metsiköissä.

Aika moni koira kulkee paremmin ilman remmiä, kuin remmin kanssa. Jos kyseessä siis on edes jokseenkin koulutettu koira.

Toinen koiristani saattaa joskus nostaa vähän tukkaa pystyyn remmissä ollessaan, jos vastaan tuleva koira kovasti aukoo naamaansa ja hyökkii iholle. Mutta vapaana ollessaan se ei jaksa moisesta rähisijäroopesta kiinnostua. Ei katso tuolloin edes päin.

Pointti on siinä, että kun koirani on vapaana, sillä on tarpeen mukaan pakomahdollisuus. Jota siis remmissä olevalla koiralla ei ole. Tämä tuo koiralle tietynlaista "turvaa", jolloin sen ei tarvitse koittaa olla niin helvetin isoa ja mahtavaa, jos joku tulee uhittelemaan.

Ja sama pätee monesti myös toiseen suuntaan. Kun sen rähisijän päästääkin irti remmistä, se rähinä loppuu. Toki aidosti aggressiiviset koirat ovat erikseen, mutta pelkoaggressiivinen koira enemmin väistää, jos sillä vain on siihen mahdollisuus. Ja vapaana ollessa on.

Omiani kuljetan yleensä vapaana. Mikäli seutu on sellainen, että koirat voivat vähän nuuskiajolkotella kauempanakin, ne niin tekevät. Mikäli tilanne vaatii enempi hallintaa, ne kävelevät vieressäni. Suuremmilla kylillä en koiria vapaana kävelyteillä tms. pidä, koska joku voi tosiaan pelätä koiriani. Eivät koirani ole vastaantulijoista kiinnostuneita, mutta eipä nämä ihmiset sitä tiedä. 95% ulkoilutan koiriani alueella, jossa ei ihmisiä kulje. Poikkeuksena muut koiraihmiset.

Koskaan ei myöskään olla pyydetty kytkemään koiria (naapurissani asuu poliisi, joka näkee koirani jatkuvasti vapaana), joten tuskin meistä kovasti haittaa kenellekään on ollut.

Niin siinäpä kysymys. Aika usein nämä "hienosti" koulutetut juoksee pitkin poikin sen hienosti kulkemisen sijaan. Mullekkin tulee tasaseen vastaan koiria jotka paukkaa tulla luokse, eivätkä tasan kuule omistajiensa käskyjä. Omistaja siis saattaa tulla hyvinkin kaukana turrestaan. Onnekseni en pelkää koiria, mutta kait se on sitä itsekkyyttä pitää sitä vapaana ja vähät välittää toisten peloista.

Haluaisitko sinä ap että kaulassasi olisi panta ja esim miehesi pitäisi hihnasta kiinni?
Miten jonkun voi olla vaikea ymmärtää että ilman hihnaa on parempi olla kuin hihnassa, uskomatonta.
Ja jos sun lapsi pelkää koiraa, niin se on voi voi, joku pelkää mustalaisia, pitääkö nekin laittaa remmiin.

Aika moni koira kulkee paremmin ilman remmiä, kuin remmin kanssa. Jos kyseessä siis on edes jokseenkin koulutettu koira.

Toinen koiristani saattaa joskus nostaa vähän tukkaa pystyyn remmissä ollessaan, jos vastaan tuleva koira kovasti aukoo naamaansa ja hyökkii iholle. Mutta vapaana ollessaan se ei jaksa moisesta rähisijäroopesta kiinnostua. Ei katso tuolloin edes päin.

Pointti on siinä, että kun koirani on vapaana, sillä on tarpeen mukaan pakomahdollisuus. Jota siis remmissä olevalla koiralla ei ole. Tämä tuo koiralle tietynlaista "turvaa", jolloin sen ei tarvitse koittaa olla niin helvetin isoa ja mahtavaa, jos joku tulee uhittelemaan.

Ja sama pätee monesti myös toiseen suuntaan. Kun sen rähisijän päästääkin irti remmistä, se rähinä loppuu. Toki aidosti aggressiiviset koirat ovat erikseen, mutta pelkoaggressiivinen koira enemmin väistää, jos sillä vain on siihen mahdollisuus. Ja vapaana ollessa on.

Omiani kuljetan yleensä vapaana. Mikäli seutu on sellainen, että koirat voivat vähän nuuskiajolkotella kauempanakin, ne niin tekevät. Mikäli tilanne vaatii enempi hallintaa, ne kävelevät vieressäni. Suuremmilla kylillä en koiria vapaana kävelyteillä tms. pidä, koska joku voi tosiaan pelätä koiriani. Eivät koirani ole vastaantulijoista kiinnostuneita, mutta eipä nämä ihmiset sitä tiedä. 95% ulkoilutan koiriani alueella, jossa ei ihmisiä kulje. Poikkeuksena muut koiraihmiset.

Koskaan ei myöskään olla pyydetty kytkemään koiria (naapurissani asuu poliisi, joka näkee koirani jatkuvasti vapaana), joten tuskin meistä kovasti haittaa kenellekään on ollut.

Minä pyydän sinua laittamaan koirasi kiinni. Ei aina tarvitse odottaa sitä haittaa. Todennäköisesti haluaisin sen sinulle sanoa, kun kävelet vastaan koirat kytkemättä. Vielä todennäköisempää on, etten uskalla tulla lähellesi, koskaan pelkään koiria. Ja sinun ympärilläsi ne juoksisivat vapaasti. Kyllä teistä on siis haittaa.

[QUOTE="polly";29955983]Haluaisitko sinä ap että kaulassasi olisi panta ja esim miehesi pitäisi hihnasta kiinni?
Miten jonkun voi olla vaikea ymmärtää että ilman hihnaa on parempi olla kuin hihnassa, uskomatonta.
Ja jos sun lapsi pelkää koiraa, niin se on voi voi, joku pelkää mustalaisia, pitääkö nekin laittaa remmiin.[/QUOTE]

Pieni hahmotushäiriö sinulla? Koira on koira. Ihminen on ihminen. Minä en läähätä, juo maassa olevasta kupista, pasko pihalle, kulje ilman vaatteita. Minä käytän työkaluja, puhun monivivahteista puhutta kieltä, muokkaan ympäristöäni...

Koirat kiinni!

Minä pyydän sinua laittamaan koirasi kiinni. Ei aina tarvitse odottaa sitä haittaa. Todennäköisesti haluaisin sen sinulle sanoa, kun kävelet vastaan koirat kytkemättä. Vielä todennäköisempää on, etten uskalla tulla lähellesi, koskaan pelkään koiria. Ja sinun ympärilläsi ne juoksisivat vapaasti. Kyllä teistä on siis haittaa.

En kävele vastaasi niin, että koirani ovat kykemättä. Kuten jo kerroin, en pidä koiria kytkemättä silloin, kun kävelemme (vieraita) ihmisiä vastaan, vaan kytken koirat, mikäli ne ovat vapaana.

Pieni hahmotushäiriö sinulla? Koira on koira. Ihminen on ihminen. Minä en läähätä, juo maassa olevasta kupista, pasko pihalle, kulje ilman vaatteita. Minä käytän työkaluja, puhun monivivahteista puhutta kieltä, muokkaan ympäristöäni...

Koirat kiinni!

Ei mulla mitään häiriötä ole. Kaikki elävät olennot tuntee ja kokee asioita, jos et ton vertaa ymmärrä ni vedä vittu päähäs.
Kysyinkin miksi jonkun on niin vaikea tajuta että joku kulkee ilman hihnaa ja pantaa.
Kyllä mulle on ainakin täysin selviö, että panta ja hihna nyt ei kenenkään oloa helpota.

Ilmankos olet vastenmielinen kusipää.

Yhteistyössä