Miksi koira juo kura- tai sadevettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Miksi koira juo kura- tai sadevettä?

Viime yönäkin koira pentele piippasi eteisessä ja mä kömmin päästämään sen ulos, varmana siitä, että sillä on vessahätä. Koira pirulainen kävi ulkona vain juomassa ja kömpi takaisin petiinsä.

Ennen se ei ole herättänyt yöllä muuten kuin kipeän vatsan takia, mutta muutamana päivänä se on elehtinyt hätäisesti eteisessä ja kun olen päästänyt sen pihalle, se on mennyt juomaan joko kuralätäköstä tai sadevesiämpäristä. Miksi ihmeessä, kun sillä on iso vesiastia sisälläkin? Lapioinko mä sille multaa kupin pohjalle ja kaadan sitten vasta hanasta vettä päälle vai?

Mä kyllä mieluusti päästän sen yöllä ulos, jos se on ripulilla, mutta en mä mikään limsa-automaatti aio olla. Koiralle saa kelvata sisällä oleva vesi. Jos se useamminkin alkaa herätellä, lotraan sille kyllä sadevettä kuppiin yöksi... Ei vaan, mä yritän pitää astian erityisen puhtaana, kun on pikkulapsia talossa. Muutama päivä sitten kuopuksella oli "teekutsut", se loiri koirankupista vettä pikkuruisella kahvikupilla. Yök!

meidän koiran lempiharrastus myös. kun vain jonkun lätäkön löytää niin heti on juomassa vaikka sisällä on puhdasta vettä kipossa. sama lumen kanssa. syö ihan hulluna lunta. en tiedä mistä johtuu

joo no ei kanttikaan tehä aina niinku se koira haluu,muuten tulee tavaks ja sit se kerjää koko ajan ulos..:D ehkä siinä on joku ihme maku tai jotain ainesosia mitä ne ajattelee tarttevansa:D

Meidän toope yritti ekana lumisena talvipäivänään syödä koko pihan tyhjäksi lumesta. Piti ottaa se sisään, kun ei malttanut lopettaa hotkimista. :D

Tosin pari talvea myöhemmin mä itse söin lunta suunnilleen samalla vimmalla, olin raskaana. Mutta en mä kyllä kuravettä joisi.

[QUOTE="moi";27261997]joo no ei kanttikaan tehä aina niinku se koira haluu,muuten tulee tavaks ja sit se kerjää koko ajan ulos..:D ehkä siinä on joku ihme maku tai jotain ainesosia mitä ne ajattelee tarttevansa:D[/QUOTE]

Tosi hankala näköjään vaan tietää, milloin sillä on oikeasti tarve päästä pihalle. : /

[QUOTE="höh";27261984]Mä kyllä mieluusti päästän sen yöllä ulos, jos se on ripulilla, mutta en mä mikään limsa-automaatti aio olla. Koiralle saa kelvata sisällä oleva vesi. Jos se useamminkin alkaa herätellä, lotraan sille kyllä sadevettä kuppiin yöksi... Ei vaan, mä yritän pitää astian erityisen puhtaana, kun on pikkulapsia talossa. Muutama päivä sitten kuopuksella oli "teekutsut", se loiri koirankupista vettä pikkuruisella kahvikupilla. Yök![/QUOTE]

Miksi stresaat lapsesi teekutsuista? Meillä on lapsi käynyt useinkin koiran kupilla, hän syöttää koiralle leipää ja pistää sen sitten takaisin omaan suuhunsa, syöttää koiralle omasta lusikastaan ja jatkaa sillä sitten itse ym. ja on erittäin terve lapsi ollut, vaikka on nykyään jo hoidossa. Poika on nyt 2,5 v. eikä ole oksentanut koskaan eli ei ole ollut mahtaudissa ikinä, vaikka koiran kanssa yhteisiä ruokia jakaa vieläkin. Ihan vauvana pulautteli, mutta ei muuta. Ei me kannusteta syljen vaihtamiseen koiran kanssa, kun onhan se ällöttävää, mutta ei myöskään stressata siitä.

[QUOTE="vieras";27261987]meidän koiran lempiharrastus myös. kun vain jonkun lätäkön löytää niin heti on juomassa vaikka sisällä on puhdasta vettä kipossa. sama lumen kanssa. syö ihan hulluna lunta. en tiedä mistä johtuu[/QUOTE]

Mulla on kans tämmöinen janoisempi yksilö. Menee myöskin merivedet, liejuisemmat ojat jne. Lumi on herkuin vaihtoehto.

Koiran mielestä parempaa kuin kraanavesi :)
Vesijohtovettä desinfioidaan joko klooraamalla tai otsonoimalla, joskus myös UV-säteilyllä. Kloorauksen ja otsonoinnin haittavaikutukset ovat suhteellisen pienet, joskin esimerkiksi hyvin bromidipitoisen veden otsonoiminen voi synnyttää veteen bromaatteja, jotka voivat olla karsinogeenisia. Huonolaatuinen vesijohtovesi saattaa sisältää jopa yhdeksäätoista putkistosta liuennutta eri metallia.

[QUOTE="kukkanen";27262006]Miksi stresaat lapsesi teekutsuista? Meillä on lapsi käynyt useinkin koiran kupilla, hän syöttää koiralle leipää ja pistää sen sitten takaisin omaan suuhunsa, syöttää koiralle omasta lusikastaan ja jatkaa sillä sitten itse ym. ja on erittäin terve lapsi ollut, vaikka on nykyään jo hoidossa. Poika on nyt 2,5 v. eikä ole oksentanut koskaan eli ei ole ollut mahtaudissa ikinä, vaikka koiran kanssa yhteisiä ruokia jakaa vieläkin. Ihan vauvana pulautteli, mutta ei muuta. Ei me kannusteta syljen vaihtamiseen koiran kanssa, kun onhan se ällöttävää, mutta ei myöskään stressata siitä.[/QUOTE]

Mua etoo se hiekkainen, limainen likavesi, jota syntyy heti, kun koira kastaa partansa veteen. Tenavasta se kyllä vaikutti olevan vallan makoisaa... :whistle: On mua ällöttänyt sekin, kun koira ja lapsi puljaavat jotain palloa suusta suuhun, yyyh. Mutta niin vaan on meilläkin terveitä lapsia, mikä ei tapa, se vahvistaa :D

[QUOTE="diu";27262015]No meidän koira ei oo tollasta tehnyt, mutta tulee mieleen että ehkä silllä on joku mineraalinpuutos? Tai sitten tekee tuota ihan muuten vaan.[/QUOTE]

Hiilihapotonta kivennäisvettä kehiin? ;) Toisaalta tuossa sanomassasi voisi ollakin pointtia, koiralla havaittiin taannoin lievä anemia, eli rauta oli hiukan vähissä. Kaipa siltä voi loppua jokin muukin.

[QUOTE="kukkanen";27262006]Miksi stresaat lapsesi teekutsuista? Meillä on lapsi käynyt useinkin koiran kupilla, hän syöttää koiralle leipää ja pistää sen sitten takaisin omaan suuhunsa, syöttää koiralle omasta lusikastaan ja jatkaa sillä sitten itse ym. ja on erittäin terve lapsi ollut, vaikka on nykyään jo hoidossa. Poika on nyt 2,5 v. eikä ole oksentanut koskaan eli ei ole ollut mahtaudissa ikinä, vaikka koiran kanssa yhteisiä ruokia jakaa vieläkin. Ihan vauvana pulautteli, mutta ei muuta. Ei me kannusteta syljen vaihtamiseen koiran kanssa, kun onhan se ällöttävää, mutta ei myöskään stressata siitä.[/QUOTE]

kuin mun suusta :D

terveisin kuravesijuomarin "äiti" :p

Mun yksi koiristani on just tuollainen, se juo pääasiassa vain ulkona jotain kuravettä. Sisällä vesikupista vesi kelpaa vain ja ainoastaan "tuoreena". Koiran pitää itse nähdä, että siihen kuppiin laitetaan vettä ja päästävä siihen ekana juomaan, muuten ei kelpaa. Sekään ei siis kelpaa, että vesi on 5 minuuttia aiemmin laitettu siihen kuppiin ja kukaan ei ole sen jälkeen siihen koskenut. Voisin jopa sanoa, että välillä aika raivostuttava tapaus. Ulkona sitten kelpaa vesi kuin vesi.

"shihtzu": ahahaa, ihanaa että jollakin muullakin on samanlainen koira, ulkona menee kaikki kuravedestä toisten koirien kakkaan, mutta auta armias jos kupissa on seisonutta vettä, se ei millään kelpaa :)

Yhteistyössä