Miksi kissaa ei saa leikkauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissaa hankkimassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan pentua tai mielellään alle vuodne ikäsitä kissaa ei saisi leikkauttaa, koska se kasvaa vielä.Iyse olen leikannut kissani noin vuoden ikäisenä. Esim. kollilla voi jäädä pää pienemmäksi muuhun vartaloon verrattuna jos leikkauttaa liian aikaisin. Tyttökissan voi leikata vähän aikaisemmin, mutta ei pentuna. Ihmettelen kuitenkin ap miksi täällä kyselet moista ja noin vähillä tiedoilla, joten jää arvailujen varaan mitä tarkoitat, eläinlääkäristä saat vastauksen joka on virallinen...

Mä olen kuullut näitä juttuja kanssa... tyyliin että kissan strerilointi on vaan omistajan laiskuutta. Mä olen kyllä sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa leikkauttaa, vaikka kuinka olisi sisäkissa niin aina on se riski että karkaa (etenkin juoksuaikaan). Eikä sitä mouruamista kukaan täysjärkinen kuuntele muutenkaan..!

[QUOTE="vieras";27727981]ihan pentua tai mielellään alle vuodne ikäsitä kissaa ei saisi leikkauttaa, koska se kasvaa vielä.Iyse olen leikannut kissani noin vuoden ikäisenä. Esim. kollilla voi jäädä pää pienemmäksi muuhun vartaloon verrattuna jos leikkauttaa liian aikaisin. Tyttökissan voi leikata vähän aikaisemmin, mutta ei pentuna. Ihmettelen kuitenkin ap miksi täällä kyselet moista ja noin vähillä tiedoilla, joten jää arvailujen varaan mitä tarkoitat, eläinlääkäristä saat vastauksen joka on virallinen...[/QUOTE]

Vanhaa tietoa ettei mielellään alle vuoden ikäistä tulisi leikata. Vuoden ikäisenä voi vahinko olla jo tapahtunut ja kissalla pennut. Se on pitkälti eläinlääkärin taidoista kiinni, minkä ikäisen/kokoisen kissan suostuu leikkaamaan ja toki monilla eläinlääkäreilläkin on väärää tietoa leikkausiästä.
Oma poikakissa kastroitiin 5kk ikäisenä eikä mitään vikaa.

[QUOTE="vieras";27727981]ihan pentua tai mielellään alle vuodne ikäsitä kissaa ei saisi leikkauttaa, koska se kasvaa vielä.Iyse olen leikannut kissani noin vuoden ikäisenä. Esim. kollilla voi jäädä pää pienemmäksi muuhun vartaloon verrattuna jos leikkauttaa liian aikaisin. Tyttökissan voi leikata vähän aikaisemmin, mutta ei pentuna. Ihmettelen kuitenkin ap miksi täällä kyselet moista ja noin vähillä tiedoilla, joten jää arvailujen varaan mitä tarkoitat, eläinlääkäristä saat vastauksen joka on virallinen...[/QUOTE]

Reps :DDDDDD
Uskomatonta että tälläistä höpönlöpöä vielä ihmiset uskoo..

Kissanpennun voi osaava eläinlääkäri sterilisoida jo 12 viikkosenakin, muualla maailmassa leikkautetaan vieläkin nuorempia kissanpentuja. En kuitenkaan antaisi noin pientä kissanpentua ihan jokaisen konitohtorin käsiin mutta jos hiukan selvittelee niin varmasti löytää eläinlääkärin, joka osaa leikata noinkin pienen kissanpennun.

Ja tuosta että kollikissan pää jäisi pienemmäksi muuhun vartaloon verrattuna...kun kollikissan leikkauttaa nuorena, se kaikki energia nimenomaan keskittyy kasvuun eikä merkkailuihin ja muuhun vouhotukseen :) Itselläni on nuorena kastroitu kolli ja poitsu on isokokoinen(mutta ihan normaalilla tavalla isokokoinen kuitenkin) ja pää on sopusuhtainen muuhun vartaloon verrattuna :)

Omien rotukissojeni kuuro sisko ja puolikuuro veli varhaiskastroitiin/sterkattiin alle luovutusikäisinä.. Ihan on eläinlääkäristä kiinni minkäikäisen leikkaa, mutta kuten yllä jo sanottiinkin, ihan jokaiselle konitohtorille ei kannata viedä, ja kuuleman mukaan (mutua siis) se suositusikä on 6kk. Toinen omista kolleista meni veitsen alle 5kk ikäisenä kun alkoi huutamaan kaiket yöt ja toinen 1v 3kk ikäisenä, kun oli pakkotilanne saada pallit pois, eikä siitä tullutkaan siitoskollia. Reilu 6kg kissoja molemmat, tällä myöhemmin kastroidulla on vähän liian pieni pää rotumääritykseen nähden, mutta ei niin, että se olisi selkeästi pienempi ja kissa jotenkin kummallisen näköinen...

No minkäs takia koiraa ei sitten saisi leikkauttaa? Jos kasvattajakin suosittelee sitä?

Ei kyllä mikään tietämäni kasvattaja sitä suosittele. Esimerkkinä leikattu koira ei välttämättä tule toisten koirien kanssa toimeen, niiden silmissä leikattu koira on "ei mikään ei kukaan". Muitten koirien kanssa voi tulla ongelmia arvojärjestyksen luomisessa, leikattu saattaa luulla itseään korkea-arvoisemmaksi, vaikka tosiassa sen paikka on yleensä alimpana leikkaamattomiin verrattuna.

Kissat ovat taas yksineläjiä, joka myös selittää hyvin vahvan kiimakäyttäytymisen: on pakko pitää meteliä, jotta kaukana olevat lajikumppanit tulevat luokse. Niillä siis leikkaaminen on enemmän kuin suositeltavaa.

[QUOTE="vieras";27727984]Kissan voi kastroida/steriloida n. 6kk:n iästä eteenpäin.[/QUOTE]

Ja se on syytä tehdä heti kun kissa on 6kk, jos ei halua kissafarmia perustaa.

[QUOTE="vieras";27727981]ihan pentua tai mielellään alle vuodne ikäsitä kissaa ei saisi leikkauttaa, koska se kasvaa vielä.Iyse olen leikannut kissani noin vuoden ikäisenä. Esim. kollilla voi jäädä pää pienemmäksi muuhun vartaloon verrattuna jos leikkauttaa liian aikaisin. Tyttökissan voi leikata vähän aikaisemmin, mutta ei pentuna. Ihmettelen kuitenkin ap miksi täällä kyselet moista ja noin vähillä tiedoilla, joten jää arvailujen varaan mitä tarkoitat, eläinlääkäristä saat vastauksen joka on virallinen...[/QUOTE]kollit on leikattu meillä n. 6-8 kk iässä ja nartut vuoden ikäisenä. Narttujen leikkaaminen on ajankohtaista ensimmäisen juoksun jälkeen. Itselläni on ollut kissoja 30 vuotta enkä ole yhdenkään eläinlääkärin kuullut sanovan että kollin leikkaaminen alle vuoden ikäisenä johtais moisiin ongelmiin.

tiineenä olevan nartunki, kissan siis, voi leikata. Kai. Me vietiin leikattavaksi ja el sanoi kun haettiin pois että tiineenä oli puolivälissä... Olin aika järkyttynyt koska jos olisin tiennyt niin... Mut el sanoi että usein leikataan tiineenä olevia narttuja...

Siksi kun täällä on sanottu että eläin pitää kestää sellaisena kuin se on eikä leikkauttaa. Muuten olet kuulema paska omistaja.

Aina niitä idiootteja löytyy jotka ovat tuollaisten älyttömien ääripäiden edustajia. Kuten esim. jotkut väittävät aborttia aina murhaksi. Järjen jättiläiset. Mutta ei niitä kannata noteerata. Ovat vaan yksinkertaisesti tyhmiä.

Yhteistyössä