miksi kiinanharja koiralta ajetaan turkki ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiinanharjakoiria on kahta karvanlaatua, karvaton eli naku ja puuterihuisku eli karvallinen.

*lis* Välimuotojakin siitä toki löytyy eli joillain nakuilla saattaa olla jonkun verran karvaa, yleensä käytännössä jotain haivenia mitä sitten ajellaan pois. Ja puuterilta ajellaan naamakarvoja jotta näyttäisi siistimmältä. Mutta ei niiltä siis koko turkkia ajella jos sitä meinasit vaan olet nähnyt saman rodun edustajia kahdella eri karvan laadulla.

ai jaa kun katsoin yhden kasvattajan sivuja ja siellä oli pentuja joilla karva ja sit kuvia missä niillä oli ihan selkeästi ajeltu karvat. eli ne ihan on jompia kumpia eikä niitä ajella ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ai jaa kun katsoin yhden kasvattajan sivuja ja siellä oli pentuja joilla karva ja sit kuvia missä niillä oli ihan selkeästi ajeltu karvat. eli ne ihan on jompia kumpia eikä niitä ajella ?

No sitähän en tietty tiedä mitä itse kukakin tekee, mutta niin, syntyessään harjakoirasta yleensä näkee onko se naku vai puuteri ja ei niitä normaalisti ajella muutakuin trimmailla paremman näköisiksi niinkuin äsken tossa selitin. Samassa pentueessa voi olla sekä karvallisia että karvattomia, oletettaen että pentueen vanhemmista ainakin toinen on karvaton. Jos molemmat vanhemmat ovat karvallisia niin pennutkin ovat silloin puutereita.

ok ne sivut oli tässä eli ihan alin photos ja siitä kun näpsyttää niitä kuvia. se karvallinen oli nätimpi.

http://www.zorrazo.cc/index.html

Juu, no sieltä näkee hyvin sen karvallisen ja karvattoman eron. Itse tykkään yhtälailla kummistakin, eka harjikseni oli naku ja tämä mun nykyinen on puuteri.

Kyllähän niitä ajellaankin...mm. siskollani on karvallinen versio, mutta hän vetää sen koneella klaniksi.

Hän osti koiran nakuna, jolla on vähän karvaa. Todellisuudessa hän sai karvallisen version, jolla oli vain huono turkki. Mutta sen siitä saa, kun tekee koirista kauppaa huoltoasemilla/hotellin pihoilla :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vouho:
ok ne sivut oli tässä eli ihan alin photos ja siitä kun näpsyttää niitä kuvia. se karvallinen oli nätimpi.

Juu, no sieltä näkee hyvin sen karvallisen ja karvattoman eron. Itse tykkään yhtälailla kummistakin, eka harjikseni oli naku ja tämä mun nykyinen on puuteri.

Minkälainen on luonteeltaan? Sopisko lapsiperheeseen?
Pentujen hinta?
Meillä harkinnassa toinen koira mutta rotu ei vielä tiedossa.
Noi on ihanan näköisiä mutta jos ei muuten käy, niin ei voi ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Kyllähän niitä ajellaankin...mm. siskollani on karvallinen versio, mutta hän vetää sen koneella klaniksi.

Hän osti koiran nakuna, jolla on vähän karvaa. Todellisuudessa hän sai karvallisen version, jolla oli vain huono turkki. Mutta sen siitä saa, kun tekee koirista kauppaa huoltoasemilla/hotellin pihoilla :headwall:

Juu, no olen minäkin omalta puuteriltani turkin alas vetänyt joskus, mutta yhtälailla se silti on karvallinen versio eikä sitä kukaan rotua tunteva silti nakuksi luule. Että tosiaan, sen siitä saa. Ikävää tietysti tulla huiputetuksi mutta koira-asioissa kannattaa pitää se järki mukana ja ostaa koira fiksuilta kasvattajilta joiden luona voi tutustuakin niihin koiriin.

se kai on niin että pentueeseen on synnyttävä se karvallinen, muuten koko pentue menehtyy... mutta kyllä tuolla oli kaikki karvalliset ja karvattomat samassa kuvassa, eli ole ajeltu!

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Minkälainen on luonteeltaan? Sopisko lapsiperheeseen?
Pentujen hinta?
Meillä harkinnassa toinen koira mutta rotu ei vielä tiedossa.
Noi on ihanan näköisiä mutta jos ei muuten käy, niin ei voi ottaa.

Luonteeltaan semmoisia ystävällisiä jokapaikan höyliä, itsepäisiä ja itsetietoisia ovat ainakin meidän koirat olleet. Sopivat lapsiperheeseen siinä missä muutkin, mutta eivät lasten leluiksi. Pentujen hinta 1000e ylöspäin, vaihtelua saattaa olla hinnassa joillain kasvattajilla hivenen noiden karvanlaatujen vuoksi, nakut kalliimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Juu, no olen minäkin omalta puuteriltani turkin alas vetänyt joskus, mutta yhtälailla se silti on karvallinen versio eikä sitä kukaan rotua tunteva silti nakuksi luule. Että tosiaan, sen siitä saa. Ikävää tietysti tulla huiputetuksi mutta koira-asioissa kannattaa pitää se järki mukana ja ostaa koira fiksuilta kasvattajilta joiden luona voi tutustakin niihin koiriin.

Siskoni ei kuulu näihin rodun tunteviin, eli hän luotti kasvattajan sanaan, kun kasvattaja kertoi, että koira on naku, mutta sillä on silti vähän karvapeitettä.
Kun näin koiran niin totesin, että syy siihen vähään karvapeitteeseen löytyy siitä, että kasvattaja oli itse vetänyt pennulta turkin alas ennen myyntiä. Muutoin koira olisi ollut puuteri.

Eipä tuo onneksi ole koiran/siskoni elämää haitannut ja jos siskoni sen haitaksi kokisi, niin peiliin saisi vilkaista.

Fiksua kasvattajaa vaan voi välillä olla vaikea löytää. En tarkoita etteikö heitä olisi, mutta mistä tiedät onko jollakulla varmasti puhtaat jauhot pussissa vai ei?!
Toki jos viitsii vaivaa riittävästi nähdä niin yleensä jotakin saa selville. Mutta esim. siskoni ei tajua koirista yhtikäs mitään, saati sitten siitä, että miten saada kasvattajasta selville enemmän, kuin mitä hänen kotisivuillaan lukee.

Hän omistaa tätä nykyä 2 koiraa ja molemmissa koirakaupoissa on kasvattaja häntä viilannut linssiin. Jännityksellä odotan, joko hän seuraavan koiran hankkiessaan tajuaisi ottaa aidosti asioista selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se kai on niin että pentueeseen on synnyttävä se karvallinen, muuten koko pentue menehtyy... mutta kyllä tuolla oli kaikki karvalliset ja karvattomat samassa kuvassa, eli ole ajeltu!

Ei tarvitse syntyä, ihan hyvin kaikki pentueen pennut voivat olla nakuja, mutta oli tuossa nyt sentään joku pieni totuuden hiven mukana tai ainakin sinnepäin. Jos koittais sitten vaikka selittää jotenkin ymmärrettävästi (ei oo mun vahvin laji aina :D )

Eli kiinanharjakoirilla on kaksi alleelia jotka määräävät onko koira karvallinen vai karvaton (toimii muuten samalla tavoin kun ihmisen sukupuolimääritys). Karvattomuus on dominoiva ja karvallisuus peittyvä ominaisuus. Nakuillakin on karvallisuuden alleeli, mutta se on vain peittyvänä ominaisuutena. Karvattomuus taas on kyllä homotsygoottisena kuolemaan johtava ominaisuus ja jos näin ei olisi, olisi mahdollista risteyttää pelkkiä homotsygootteja karvattomia niin että kaikista pennuista saataisiin pelkästään karvattomia. Mutta koska tämä ei mene näin vaan luonto puuttuu peliin niin yleensä tälläiset sikiöt karsiutuvat jo tiineyden alkuvaiheessa.

Eli lyhyesti käytäntö menee näin: Jos kumpikin vanhemmista ovat nakuja niin pennut ovat joko puutereita taikka nakuja, ja jos taas vanhemmat ovat puutereita niin pennutkin ovat karvallisia. Sattuman kauppaa tuleeko naku-naku tai naku-puuteriyhdistelmiin kasa karvallisia vai karvattomia pentuja taikka molempia.

Yhteistyössä