Miksi Kelan etuuksista menee niin paljon veroa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piste"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piste"

Vieras
Mulle tuli tuplasti isompi veroprosentti kuin miehelle vaikka miehen tuloraja on tuplasti enemmän ku mulla :O Sanoi se tyyppi kyllä jonkin syynkin puhelimessa mutta järkytyin tuosta veroprosentin suuruudesta niin paljon että meni ihan ohi :D Tilasin siis kelalle verokortin ja prosentti nousi yli kahenkymmenen..Mutta noh, eipähän tuu ainakaan mätkyjä sitten mutta kyllä v*tuttaa jos tuo onkin yläkanttiin ja tulee paljon palautuksia..

kelan tuista menee aina veroa vähintään 20%. Lisäksi kaikkiin yli 20 veroprosentteihin lisätään muistaakseni 2%. Eli jos sun pitäis tulojen mukaan maksaa veroa 21% niin kela verottaa siitä 23% veroa.

Tuet on kuitenkin verrattavissa palkkatuloihin ja saat ylimääräiset maksamasi verot veronpalautuksena takaisin.

En tiedä miksi näin on, mutta kuvittelisin tämän johtuvan siitä, että kukaan pienillä tuilla elävä ei joutuisi rahavaikeuksiin suurien mätkyjen takia.

[QUOTE="piste";28157564]Mulle tuli tuplasti isompi veroprosentti kuin miehelle vaikka miehen tuloraja on tuplasti enemmän ku mulla :O Sanoi se tyyppi kyllä jonkin syynkin puhelimessa mutta järkytyin tuosta veroprosentin suuruudesta niin paljon että meni ihan ohi :D Tilasin siis kelalle verokortin ja prosentti nousi yli kahenkymmenen..Mutta noh, eipähän tuu ainakaan mätkyjä sitten mutta kyllä v*tuttaa jos tuo onkin yläkanttiin ja tulee paljon palautuksia..[/QUOTE]

ei se siihen vaikuta ettet sais mätkyjä. mulekin tuli viiem vuonna mätkyjä, vaikka sain ain kelatn tukia. Ei tosin paljoa, mutta kuitenkin.

Jos ihmiset saisivat laittaa omasta aloitteestaan hyvin pienen veroprosentin, niin taas olisi vielä enemmän mammoja ulosotossa verorästien vuoksi. Siksi on katsottu nykyinen käytäntö hyväksi ja tasapuoliseksi.

[QUOTE="vieras";28157838]kelan tuista menee aina veroa vähintään 20%. Lisäksi kaikkiin yli 20 veroprosentteihin lisätään muistaakseni 2%. Eli jos sun pitäis tulojen mukaan maksaa veroa 21% niin kela verottaa siitä 23% veroa.

Tuet on kuitenkin verrattavissa palkkatuloihin ja saat ylimääräiset maksamasi verot veronpalautuksena takaisin.

En tiedä miksi näin on, mutta kuvittelisin tämän johtuvan siitä, että kukaan pienillä tuilla elävä ei joutuisi rahavaikeuksiin suurien mätkyjen takia.[/QUOTE]

VÄÄRIN. Kelan tuesta voi myös mennä veroa alle 20%.

[QUOTE="vieras";28157838]kelan tuista menee aina veroa vähintään 20%. Lisäksi kaikkiin yli 20 veroprosentteihin lisätään muistaakseni 2%. Eli jos sun pitäis tulojen mukaan maksaa veroa 21% niin kela verottaa siitä 23% veroa.

En tiedä miksi näin on, mutta kuvittelisin tämän johtuvan siitä, että kukaan pienillä tuilla elävä ei joutuisi rahavaikeuksiin suurien mätkyjen takia.[/QUOTE]

No onpa ihan h*lvetin hienoa jos noin tosiaan on, mulla menis sitten veroa 25%. Kun juuri siksi sen verokortin tilasin ettei tulis mahdottomasti veronpalautuksia. Eikä tosiaan niitä mätkyjäkään..

Jos puhe on äityisrahasta tai kht:sta niin ajatus on se, että kun noiden aikana ei mene työmatkoihin yms rahaa ja et niistä myöskään verotukseen saa vähennyksiä niin veroprosentin on "pakko" olla korkeampi kuin palkkatyössä

Koska etuisuuksista ei voi tehdä samoja ansiotulovähennyksiä kuin palkkatulosta. Siksi. Jonkun veroprosentti Kelalle voi olla myös alle 20%, jos on esim. asuntolainan korkoja joita verotuksessa voi vähentää.

Yhteistyössä