Miksi kauhistellaan sitä, että firma vaatii hyvää suomen taitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Professori pelkää?

Niinhän se on. Ei haluta palkata koska sit ei ole enää duunia kun kuluttajakaan ei halua niitä maahanmuuttajia kotiinsa päästää.

Ihan sama kuin kotisiivousalalla.

Suomalaiset pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia ala-asteelta alkaen aina yliopistoon saakka, jotta "voisi mennä Ruotsiin tai Norjaan töihin". Samaan aikaan Suomeen töihin tulevilta ei saisi vaatia suomen taitoa. Missä logiikka?

Oho, aika hurjaa vaatia suomenkielen taitoa suomessa työnhaussa :eek: todella rasistista tuollainen! Eihän nykylääkäreiltäkään enää sellaista vaadita. Kyllä kansainvälinen olla pitää, ja enkun ja arabian sujua jokaiselta luonnostaan, suomenkieltä puhuukin enää niin pieni osa maapallon asukkaista, että joutaakin hävitä mokoma kieli(y)

Suomen kielen oppii 6 - 12 kk:ssa todella hyvin, jos vain oikeasti haluaa. Suullisen ja kirjallisen. Ainakin aasialaiset naiset ovat innokkaita käymään kielikursseja, suorittamaan kielitasotestin ja opiskelemaan suomeksi. Tietysti ovat tottuneet opiskelemaan kovasti.

Se on sitten ihan eri asia, jos Afrikasta tullut mamu päättää jäädä pyörimään heimoveljien sisäpiiriin. Joillekin koko opiskelu on ihan vieras käsite eikä lapsena ole opittu oppimaan.

Suomen kielen oppii 6 - 12 kk:ssa todella hyvin, jos vain oikeasti haluaa. Suullisen ja kirjallisen. Ainakin aasialaiset naiset ovat innokkaita käymään kielikursseja, suorittamaan kielitasotestin ja opiskelemaan suomeksi. Tietysti ovat tottuneet opiskelemaan kovasti.

Se on sitten ihan eri asia, jos Afrikasta tullut mamu päättää jäädä pyörimään heimoveljien sisäpiiriin. Joillekin koko opiskelu on ihan vieras käsite eikä lapsena ole opittu oppimaan.

Jos opettelee puhumaan suomea saattaa joku tarjota töitä...

Helsingissä puhutaan enkkua. Et on toi aika outoa.

Aijjaaa, riippuu tietty missä piireissä siellä liikkuu. Kyllä mulle on ihan suomenkielellä kaupoissa, virastoissa jne.. saanut palvelua. Toki mamuyhteisöissä arabia ja enkku taitaa olla ne suosituimmat kielet, eli mamut haluaa toki muulla kuin meidän kotimaisellamme kielellä palveluja. Tietenkin pitäisi miettiä, että palveltaisiinko meitä suomalaisia vaikka Mosambikissa, Mogadishussa jne.. suomenkielellä ihan virallisesti, hmmmm...

[QUOTE="Se on sitten ihan eri asia, jos Afrikasta tullut mamu päättää jäädä pyörimään heimoveljien sisäpiiriin. Joillekin koko opiskelu on ihan vieras käsite eikä lapsena ole opittu oppimaan.[/QUOTE]

NoGo-alueilla pärjää ilman suomenkieltä.

Suomessa puhutaan suomea PISTE.
Vai meinaatteko mennä syyrian maille ja vaatia suomenkielistä palvelua? Nostatteko syytteen syrjinnästä, jos ei valita ruotsissa töihin peruskouluruotsin taidoilla :confused:

Pikkuisen kallistuu kuppi nurin, kun saadaan tästäkin rasistisia ja syrjintää pursuavat puheet. Suomenkielen lisäksi kaikki muut kielet palvelualalla, töissä ja muualla on vain ekstraa. Turha tulla sönkkäämään, ymmärrän vain suomea ja halutessani englantia. So on minun oikeus suomessa.

Mun mielestä on niiiin kohtuutonta vaatia, että maahanmuuttajien pitäisi opiskella. Pitää muistaa, että kaikissa kulttuureissa opiskeli ei ole mikään itseisarvo.

Nimim. "kukkahattutäti"

Helsingin kaupungin positiivisen syrjinnän käytännön takia mun työpaikallani on joskus tilanne että olen itse ainoa työntekijä jonka äidinkieli on suomi ja useimmat maahanmuuttajataustaiset työntekijät puhuvat ja ymmärtävät niin huonosti suomea että kommunikointi on todella vaikeaa. Eivät ymmärrä myöskään toisiaan, kun ei ole yhteistä kieltä.
Opiskelijoita tulee jatkuvasti ja hyvin isolla osalla opiskelijoista ei kielitaito riitä edes peruskommunikointiin.

Niin, olen hoitaja. Enkä todellakaan ymmärrä mitä pahaa on siinä että vaaditaan kielitaitoa. En minä lähtisi hoitotyöhön edes englantiin tai ruotsiin vaikka molemmat kielet sujuvatkin koska koen ettei kielitatio kuitenkaan riittäisi esimerkiksi ruotsia puhuvan afasiapotilaan kanssa kommunikointiin

Kyllä luottamusta herättää ulkomaalainen lääkäri ja kielimuuri. Diagnoosi ja lääkitys päin metsää. Apteekissa tarkistavat ja soittelevat terveyskeskukseen saadakseni oikeat lääkkeet, oikealle sairaudelle.

Hoitaja jakaa lääkkeet ja kielimuurin takia tarjotaan väärät lääkkeet, väärälle ihmiselle ja tuodaan ruoka, mitä ei olisi missään nimessä saanut tarjota. Toisaalta :poop: halutessaan kehotetaan rauhoittumaan ja odottamaan lääkäriä :confused: siinä sitten :poop:tulppa kehittyy, kun lääkäriä odotellaan.

Suomalaiset eivät tarvitse enää palvelua suomeksi, mutta suomenruotsalaisten on jokaikisen ihan pakko saada palvelua omalla vähemmistökielellään. Eikä sekään enää riitä, vaan palvelun tuottajan pitää puhua aitoa suomenruotsia, ei kelpaa suomalaisen vääntämä pakkoruotsi, kuten Seinäjoen keskussairaala-jupakka meille opetti. Silti suomalaisten on edelleen pakko lukea turhaakin turhempaa ruotsin kieltä.

Suomalaiset eivät tarvitse enää palvelua suomeksi, mutta suomenruotsalaisten on jokaikisen ihan pakko saada palvelua omalla vähemmistökielellään. Eikä sekään enää riitä, vaan palvelun tuottajan pitää puhua aitoa suomenruotsia, ei kelpaa suomalaisen vääntämä pakkoruotsi, kuten Seinäjoen keskussairaala-jupakka meille opetti. Silti suomalaisten on edelleen pakko lukea turhaakin turhempaa ruotsin kieltä.

Samoin jokainen kehitysmaalainen saa palvelua tulkin välityksellä omalla kielellään, mutta suomalaisille ei tulkkia tarjota. Tässäpä taas selkeää rasismia suomalaisia kohtaan.

Yhteistyössä