miksi kasvikset muka ovat ruoansulatukselle hyväksi? ja miksi liha ei sula?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkatohtori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkatohtori

Vieras
Neljän lapsen kakkoja vuosien varrella tutkineena olen huomannut, että jos kakan seassa jotain tunnistettavia partikkeleita on, niin ne on aina porkkananpalasia, maisseja, paprikanpalasia tai kokonaisia marjoja. Minun käsitykseni on siis, että ne eivät oikein tuppaa olemaan miksikään hyödyksi. En kuitenkaan ole poistanut niitä ruokavaliosta, koska lapsen kasvaessa nekin tulevat aina muhevammassa muodossa ulos. Ja marjoista kuitenkin pitäisi saada c-vitamiinit.

Juttelin kerran erään toise äidin kanssa ja yllätyksekseni kuulin, että hän oli vetänyt lihat pois n. 1 vuotiaan ruokavaliosta, kun ei ne kuulemma sulaneet. En tajunnut kysyä, mitä hän tarkoitti. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, itse en todellakaan ole löytänyt kakan joukosta lihanpalasia vai hämääkö väritys jotenkin?

Jokapaikassa kuulee mainostettavan kuituja, mutta vaikka itse olen melko kuiduttomalla, en syö kasviksia juurikaan, en edes marjoja tai hedelmiä, viljatuotteet taas olen vartavasten jättänyt pois, niin en huomaa mikä tässä kuiduttomuudessa nyt on niin vaivaista? Eikö kuidut ole vaan kivulias tapa tehostaa ruoansulatusta?

Ihmiset ovat erilaisia. Mikä sopi yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Sen vuoksi esim valtakunnalliset suositukset tehdään sen mukaan, mikä sopii suurimmalle osalle. Jo pelkästään suoliston bakteerikanta ja peristaltiikka on ihmisillä erilainen. Sinulla voi olla ongelmia sulattaa porkkanaa, minulla taas ongelmia sulattaa naudanlihaa. Tärkeintä on, että löytää itselleen sopivan ruokavalion.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29232814:
Ihmiset ovat erilaisia. Mikä sopi yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Sen vuoksi esim valtakunnalliset suositukset tehdään sen mukaan, mikä sopii suurimmalle osalle. Jo pelkästään suoliston bakteerikanta ja peristaltiikka on ihmisillä erilainen. Sinulla voi olla ongelmia sulattaa porkkanaa, minulla taas ongelmia sulattaa naudanlihaa. Tärkeintä on, että löytää itselleen sopivan ruokavalion.

Eli miten sä oot selvillä, tosta naudanlihan sulamisongelmasta, tuntuuko se niinku jossain?

Eli miten sä oot selvillä, tosta naudanlihan sulamisongelmasta, tuntuuko se niinku jossain?
Ahh...se oli siis vain esimerkki "sinulla - minulla".. olisi voinut olla myös "heillä- teillä" tai "jollain - jollain toisella" tms. Mun elimistöni kyllä sulattaa lihaa. Mutta lähipiirissäni on ihmisiä, joille lihan syönti aiheuttaa ummetusta ja vatsakipuja. Toisaalta myös heitä, joille taas runsas kasvisten syönti aiheuttaa vatsakipuja ja ilmavaivoja. Paljon on varmaan kiinni siitäkin, mihin elimistö on tottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29232846:
Ahh...se oli siis vain esimerkki "sinulla - minulla".. olisi voinut olla myös "heillä- teillä" tai "jollain - jollain toisella" tms. Mun elimistöni kyllä sulattaa lihaa. Mutta lähipiirissäni on ihmisiä, joille lihan syönti aiheuttaa ummetusta ja vatsakipuja. Toisaalta myös heitä, joille taas runsas kasvisten syönti aiheuttaa vatsakipuja ja ilmavaivoja. Paljon on varmaan kiinni siitäkin, mihin elimistö on tottunut.

Ok! Oon vaan ihmetellyt, että mistä nyt oikeesti jään paitsi, kun on tätä kuituhehkutusta paljon? Ja sit tota just miten eri näkemys tai kokemus meillä kahdella äidillä oli taannoin tuossa ruoansulatusasiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja skeidatieteilijä;29232882:
Ok! Oon vaan ihmetellyt, että mistä nyt oikeesti jään paitsi, kun on tätä kuituhehkutusta paljon? Ja sit tota just miten eri näkemys tai kokemus meillä kahdella äidillä oli taannoin tuossa ruoansulatusasiassa.
Eri kokemus, koska olette eri yksilöitä :) Mikä sitten on itsekullekin hyväksi, selviää yleensä vasta 60-vuotispäivien jälkeen. Tutkimusten mukaan vähän kuituja syövillä on enemmän suolistosyöpää, mutta eihän kaikki tupakoitsijatkaan keuhkosyöpää saa. Tuurillakin on sormensa pelissä :)

Yhteistyössä