Miksi kannustaminen on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paha mieli

Vieras
Mikähän siinä on, että ihmisten on niin vaikeaa kannustaa toinen toisiaan ja uskoa toiseen?

Olen suorittanut kaksi ammatillista tutkintoa, joista toinen kaksoistutkintona, eli kävin lukion samaan aikaan. Lisäksi olen suorittanut erilaisia kursseja ja koulutuksia ja nämä kaikki keskimääräistä paremmilla arvosanoilla.

Yhden kerran olen joutunut jättämään opinnot kesken johtuen silloisesta elämäntilanteestani, mutta muuten olen kyllä ihminen, joka haluaa tehdä asiat loppuun saakka.

Ilmoitin jokin aika sitten ystävälleni, että alan opiskella. Olin itse asiasta todella iloinen, koska pidän opiskelusta ja tuntui hyvältä saada opiskelupaikka. Odotin ystävältäni iloista ja kannustavaa vastaanottoa, mutta sainkin jotain aivan muuta. Hän muisti ensimmäisenä keskeytyneet opintoni, ei ollenkaan kahta ammattitutkintoani ja lukuisia kurssisuorituksiani. Hän epäili etten jaksa suorittaa näitäkään opintoja loppuun asti ja kehoitti vielä harkitsemaan ennen kuin aloitan opinnot.

Nyt on tosi paha mieli. Ystäväni on juuri se ihminen, jolle kerron kaiken ensimmäisenä ja joka kertoo omat asiansa minulle. Olen aina ollut hänelle kannustava, vaikka rehellisesti sanoen hän itse jättää lähes jokaisen aloittamansa asian puolitiehen.

En ole mielestäni huono ottamaan vastaan negatiivistakaan palautetta, mutta täytyy sanoa että nyt kyllä syö miestä, kun yhden kerran epäonnistuin jossain ja heti se on jäänyt riippakiveksi elämääni. Se on asia, johon ensimmäisenä kiinnitetään huomiota, eikä niihin asioihin, jotka olen menestyksellisesti saavuttanut.

En tiedä.. Hiukan meni nyt maku koko opiskelemaan pääsemisestä, kun ei ole ketään kenen kanssa jakaa ilonsa. Tottakai minä opinnot aloitan ja yritän parhaani, mutta ei ole enää aivan yhtä kova motivaatio opiskella kuin ennen kuin kerroin asiasta ystävälleni.

No nyt kuulostaa vähän siltä että kaverille tuli äkkiseltään ankea olo kun saat aikaiseksi hankkia elämääsi jotain uutta mistä olet innostunut. Ehkä hänkin haluaisi jotain vastaavaa muttei ole saanut aikaiseksi?

Nyt leuka pystyyn ja eteenpäin! Näytä sille kaverille mistä kana pissii.

No mutta etkös sä opiskele itteäs varten? :) Onhan se toki kannustavaa ja ihana kuulla kehuja omasta jaksamisesta mutta eihän tätä elämää niitä muita varten eletä.

Mäkin olen käynyt jo ties mitä kursseja, lukio ja ammattitutkinto takana ja lisäkoulutuksetkin on jo suunnitteilla. Mutta ei noista ees oikeastaan jaksa leveillä. Aika monet kun tulee mulle sanomaan että on rankkaa käydä koulua ja työtä samaan aikaan, ja sanon siihen että tiedän kun itsekin olen tuota tehnyt niin silmät lävähtää ja on ihmeissään kun ei ole tiennyt. Tavallaan pitävät itseään jotenkin hienona saavutuksena ja sitten kun menen sanomaan että ei se mun mielestä ole ollut mikään itkun asia niin tavallaan olen lytännyt sen vouhotuksen :D Ei vaan jaksa kertoa kaikille että on muka jotenkin hieno ihminen kun on tehnyt sitä sun tätä. Kehukoot muut itseään mulle, mä kyl tykkään kuunnella ja kannustaa :) Mutta en koe menettäväni siinä mitään kun en kerro omista jutuistani muille... Oikeastaan samaa teen vähän muissakin jutuissa. Omat kaverini kertovat kuinka heillä on nyt uusi auto, uusi älypuhelin yms. roinaa, ja itseäni ei kiinnosta sitten yhtään kertoa jos on esim. uusi puhelin. Miksi kertoisin? :D

Meet nyt vain sinne opiskelemaan ja ole vain ylpeä itsestäs että oot saanut taas uuden projektin elämässäs käyntiin :) Opiskelupaikan saaminen on aina hieno asia! Ehkä kaverillas oli vain huono päivä ja purkas sitä suhun. Seuraavan kerran kun tahdot jakaa hänen kanssaan jonkun iloisen asian, niin kerro se vain uutisena. Älä oleta mitään, mitä sieltä tulee takaisin :)

Kaverillesi pukkas pahaa päivää tai ankeeta eloa tai muuten vaan rupes jurppimaan...eli jätä hänen kommenttinsa tässä asiassa ihan omaan arvoonsa, luokittele suusta päässeeksi sammakoksi ja sijoita se mappi ööhön.

Sen sijaan ole edelleenkin ylpeä saavutuksistasi ja rinta rottingilla lähde opiskelemaan lisää ja kehittämään itseäsi :). Onneksi olkoon opiskelupaikastasi ja intoa sekä tekemisen meininkiä sinulle :)!

Yhteistyössä