Miksi kaksikerroksiset/1,5 kerroksiset talovat ovat niin paljon halvempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rakentaja"

Vieras
Olemme siis etsimässä taloa/talopakettia. Olen huomannut, että jos neliömäärä on sama, niin kaksikerroksinen tai puolitoistakerroksinen on reilusti halvempi?
Onko tähän jokin erityinen syy?

Kaksikerroksisilla taloilla on myös huonompi jälleenmyyntiarvo? Miksi?

Mies haluaa siis 1,5kerroksisen ja minä ehdottomasti yksikerroksisen.

Perustusta ja pohjaa menee vähemmän, koska pinta-ala maata vasten on pienempi.
Jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa vain se, että suurin osa haluaa yksikerroksisen. Tilat kahdessa kerroksessa koetaan epäkäytännöllisinä ja monet ajattelevat lämmityskustannusten olevan tällöin paljon suuremmat.
Mitään laatu/kestävyyeseroja ei ole.

Perustusta ja pohjaa menee vähemmän, koska pinta-ala maata vasten on pienempi.
Jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa vain se, että suurin osa haluaa yksikerroksisen. Tilat kahdessa kerroksessa koetaan epäkäytännöllisinä ja monet ajattelevat lämmityskustannusten olevan tällöin paljon suuremmat.
Mitään laatu/kestävyyeseroja ei ole.

Kaksikerroksisen lämmityskulut ovat siis huomattavasti pienemmät.

Lisäksi yksikerroksisessa on enemmän kallista ulkoseinää. Tiloja ja neliöitä vertaillessa kannattaa kuitenkin huomioida, että yksikerroksinen on huomattavasti tilavamman oloinen mitä kaksikerroksinen. Eli 150 neliötä yhdessä kerroksessa vastaa helposti yli 200 neliötä kahdessa kerroksessta.

[QUOTE="vieras";28058798]No tottakai. Perustuksethan ne maksaa, ja yksikerroksinen samat neliöt omaava vaatii tuplasti perustuksia kuin kaksikerroksinen.[/QUOTE]

Myös kattomateriaalia menee tuplasti.

[QUOTE="vieras";28058823]Lisäksi yksikerroksisessa on enemmän kallista ulkoseinää. Tiloja ja neliöitä vertaillessa kannattaa kuitenkin huomioida, että yksikerroksinen on huomattavasti tilavamman oloinen mitä kaksikerroksinen. Eli 150 neliötä yhdessä kerroksessa vastaa helposti yli 200 neliötä kahdessa kerroksessta.[/QUOTE]

Tosta tilan tunnusta: siihen vaikuttaa enemmän pohjasuunnittelu kun se, onko yhdesä tai kahdessa kerroksessa. Yksikerroksiset ovat mun makuun yleensä liian huonopohjaisia, sokkeloisia ja sekaavia. Olen törmännyt ainoastaan pariin hyväpohjaiseen yksitasoratkaisuun. Mutta tämä on paljolti myös makukysymys :)

Ja ylöspäin on aina edullisempi rakentaa kun maata pitkin, siitä se hintaero.

Ja jos mietit, että 200m2 yhdessä tasossa tai kahdessa, niin tontti saattaa monesti olla isompi 1-tasoisessa, kun vie enemmän maapinta-alaa. 2-tasoinen talo mahtuu mukavasti pienemmällekin tontille.

Erikoista. Meillä puolitoistakerroksinen samoilla neliöillä ja ihan samoilla jutuilla olisi tullut maksamaan 10000 euroa enemmän. Yksikerroksisessa on vielä korotettu sisäkatto, joka nostaa hintaa.

Hih, huomaa, et nää vastaajat on niitä pätejiä jotka ei oo itse edes rakentaneet taloa, saati ottaneet asioista selvää. Kyllä se vaan niin on, että yksikerroksinen maksaa vähiten. Sitten loivan rinteen talo ja sitten kaksikerroksinen ja sitten puoltoista. Ja jos laajentaa haluaisi taloansa missä ei ole yläkertavarausta valmiiksi, niin sitten tulee halvemmaksi laajentaa maatapitkin kuin ylös. :)
Höpö höpöt kaikelle muulle.

Alkuperäinen kirjoittaja hän-joka-jääköön-nimeämättä;28058825:
Jälleenmyyntiarvosta:
Moni ihan vaan haluaa mieluummin yksikerroksisen talon. Yksikerroksinen talo on nyt se trndi, kun joskus se oli kaksikerroksinen. Nämä ovat ihan muotijuttuja ja makuasioita.
Onhan kaksikerroksinen monella tapaa epäkäytännöllisempi, mutta tuokin on makuasia varmasti.

En tiedä mistään trendeistä, mutta olen aina itse halunnut kaksikerroksisen talon. Makukysymys siis kai tämäkin. Olen aina lapsena asunut kaksikerroksisessa omakotitalossa, siitä kai tämä.

Usein isommat talot ovat kaksikerroksisia tai monitasoratkaisuja. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että yksikerroksiseen ei saa suunniteltua järkevää huoneratkaisua jos pinta-ala on suuri. En kuitenkaan allekirjoita, että kaksikerroksiset olisivat halvempia sen kummemmin raknetaa kuin myydäkään. Aika harvoin on myynnissä yksikerroksisia kivitaloja.

Nimim. Lammi-kivitalo kolmessa eri tasossa

[QUOTE="Heidi";29058638]Hih, huomaa, et nää vastaajat on niitä pätejiä jotka ei oo itse edes rakentaneet taloa, saati ottaneet asioista selvää. Kyllä se vaan niin on, että yksikerroksinen maksaa vähiten. Sitten loivan rinteen talo ja sitten kaksikerroksinen ja sitten puoltoista. Ja jos laajentaa haluaisi taloansa missä ei ole yläkertavarausta valmiiksi, niin sitten tulee halvemmaksi laajentaa maatapitkin kuin ylös. :)
Höpö höpöt kaikelle muulle.[/QUOTE]

Me rakennettiin kaksikerroksinen talo siksi, että tuli halvemmaksi. Ollaan itse suunniteltu ja tehty koko talo. Vaikka miten päin pyöriteltiin, niin yksikerroksisena olisi tullut enemmän hintaa.

Ne pakettitalot, joita ollaan katseltu, ovat yksikerroksisina kalliimpia. Kesimäärin 180-210t maksaa kaksikerroksisena (ne mitä me ollaan kateltu) ja yksikerroksiset vastaavat noin 10-20t enemmän.

[QUOTE="Heidi";29058638]Hih, huomaa, et nää vastaajat on niitä pätejiä jotka ei oo itse edes rakentaneet taloa, saati ottaneet asioista selvää. Kyllä se vaan niin on, että yksikerroksinen maksaa vähiten. Sitten loivan rinteen talo ja sitten kaksikerroksinen ja sitten puoltoista. Ja jos laajentaa haluaisi taloansa missä ei ole yläkertavarausta valmiiksi, niin sitten tulee halvemmaksi laajentaa maatapitkin kuin ylös. :)
Höpö höpöt kaikelle muulle.[/QUOTE]

Haha :D Ihan kuule ollaan talo vasta rakennutettu ja kysyttiin samalla tarjous samoilla neliöillä ja muilla jutuilla ja kaksikerroksinen olisi tullut maksamaan 10000 euroa enemmän.

[QUOTE="Wilma";29058697]Ne pakettitalot, joita ollaan katseltu, ovat yksikerroksisina kalliimpia. Kesimäärin 180-210t maksaa kaksikerroksisena (ne mitä me ollaan kateltu) ja yksikerroksiset vastaavat noin 10-20t enemmän.[/QUOTE]

Heh, tuollainen 10-20ke hinnanero selittyy jo muutaman prosentin kalliimmilla pintamateriaaleilla. Toinen juttu on sitten se, että niiden talopakettien hinnat eivät määräydy mitenkään puhtaasti materiaalit + kate -pohjalta, vaan hinnoitteluun vaikuttavat myös erilaiset kysyntä- ym. tekijät.

En tiedä rakennuttamisesta, mutta jos itse lähtee rakentamaan (me myös rakennettu jo yksi ja kohta toinenkin) niin on toi kyllä noin kuin kirjoitin. Jos katot tuolta Talopelistä vaikka miten on niin näkee osviittaa. Tiettyjä juttuja kun ottaa huomioon suunnittelussa niin pääsee halvemmalla (kuten, että talo kannattaa tehdä neliönmalliseksi jne.).

[QUOTE="Heidi";29058743]En tiedä rakennuttamisesta, mutta jos itse lähtee rakentamaan (me myös rakennettu jo yksi ja kohta toinenkin) niin on toi kyllä noin kuin kirjoitin. Jos katot tuolta Talopelistä vaikka miten on niin näkee osviittaa. Tiettyjä juttuja kun ottaa huomioon suunnittelussa niin pääsee halvemmalla (kuten, että talo kannattaa tehdä neliönmalliseksi jne.).[/QUOTE]

Ei varmaan kannata sitten faktana huudella, että muut ei tiedä mistään mitään, jos et itse tiedät rakennuttamisesta ;) Näin se vaan meidän kohdalla meni, että kaksikerroksinen saman kokoisena, samoilla materiaaleilla jne olisi tullut kalliimmaksi.

No jos talonsa haluaa rakennuttaa jollain toisella niin sittenhän ollaankin kyllä siellä villin lännen meiningissä (ei ole siis mitään vakiota), mutta jos oikeasti mietitään talon kustannuksia, niin yksikerroksisen saa halvimmalla, jos se siis on HYVIN SUUNNITELTU. Se mistä ihmiset haluaa sitten maksaa on ihan itsestä kiinni. Joku ottaa toisen firman ja toinen toisenlaisen... toinen sai halvemmalla ja toinen maksoi enemmän.... Mutta näillä jutuilla ei sitten taas olekaan mitään tekemistä sen kanssa, että paljonko on oikeasti talon arvo. ;)

Meillä on puolitoistakerroksinen ja mielestäni on tosi käytännöllinen. Yläkerrassa on lasten tilavat makuuhuoneet 2kpl, jos lapset joskus lähtevät, ja ei jaksa lämmittää kun energian ja sähkön hinta nousee, emmekä jaksa kiivetä enää ylös, niin sitten voi jättää yläkerran lähestulkoon kylmäksi, peruslämmölle lastenhuoneet. Ja ovat kuitenkin valmiina kun lapset käyvät. Myös olisi helppo tehdä ylös esim. opiskelijalle vuokrakämppä, huoneet niin tilavia että keittonurkkaus mahtuisi molempiin huoneisiin. yläkerrassa makkareiden liäsksi kylppäri ja vaatehuone.l

Minusta ei kyllä ole paljon käytännöllisempiä taloja olemassa. on siis muuntautumiskykyinen. Vai mitä meinaa palsta?

[QUOTE="Heidi";29058962]No jos talonsa haluaa rakennuttaa jollain toisella niin sittenhän ollaankin kyllä siellä villin lännen meiningissä (ei ole siis mitään vakiota), mutta jos oikeasti mietitään talon kustannuksia, niin yksikerroksisen saa halvimmalla, jos se siis on HYVIN SUUNNITELTU. Se mistä ihmiset haluaa sitten maksaa on ihan itsestä kiinni. Joku ottaa toisen firman ja toinen toisenlaisen... toinen sai halvemmalla ja toinen maksoi enemmän.... Mutta näillä jutuilla ei sitten taas olekaan mitään tekemistä sen kanssa, että paljonko on oikeasti talon arvo. ;)[/QUOTE]

Voi että jotkut omatoimirakentajat on niin rasittavan besserwissereitä...Me kysyimme samoilla neliöillä, ihan samoilla pinnoilla ja tekniikalla tarjouksen kaksi- ja yksikerroksisesta ja samalta firmalta ja meidän kokemuksen mukaan kaksikerroksinen olisi tullut kalliimmaksi. Ja meillä on talo suunniteltu kustannustehokkaaksi :) Yksinkertainen muoto jne.

[QUOTE="hmmm";29059020]Meillä on puolitoistakerroksinen ja mielestäni on tosi käytännöllinen. Yläkerrassa on lasten tilavat makuuhuoneet 2kpl, jos lapset joskus lähtevät, ja ei jaksa lämmittää kun energian ja sähkön hinta nousee, emmekä jaksa kiivetä enää ylös, niin sitten voi jättää yläkerran lähestulkoon kylmäksi, peruslämmölle lastenhuoneet. Ja ovat kuitenkin valmiina kun lapset käyvät. Myös olisi helppo tehdä ylös esim. opiskelijalle vuokrakämppä, huoneet niin tilavia että keittonurkkaus mahtuisi molempiin huoneisiin. yläkerrassa makkareiden liäsksi kylppäri ja vaatehuone.l

Minusta ei kyllä ole paljon käytännöllisempiä taloja olemassa. on siis muuntautumiskykyinen. Vai mitä meinaa palsta?[/QUOTE]

Me halusimme yksikerroksisen. Avarat tilat (melkein aina yksikerroksisessa ellei ole yläkertaan asti katto auki tms) ja käytännöllinen koko loppuelämäksi, kun pääsee vapaasti liikkumaan :) Tehtiin niin "pieni" talo että ei haittaa sähköt tms. kulut.

Yhteistyössä