Miksi kaikki tahtovat nyt kilpirauhaslääkityksen??!!

  • Viestiketjun aloittaja v i e r a s
  • Ensimmäinen viesti
v i e r a s
Kun väsyttää, paleltaa ja lihottaa. Arvot viitteissä. Mutta sitä ollaan jo ennen lääkärille menoa päätetty, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin sehän se sitten on. Lääkäri on ihan uuno, jos ei sitä ymmärrä. Mistään muustahan nämä oireet eivät voi johtua. Sitten kun saadaan lääkitys niin sitä lisätään huimaa tahtia ja kohta kärvistellään liikkisoireiden kanssa ja valitetaan. Samaan aikaan useita vitamiineja ja kivennäisaineita hevosannoksina. Maito ja viljat heti kättelyssä pois. Myrkkyä keholle. Siis oikeasti mikä ihmisiä vaivaa?
 
endis
Ihmisistä on tullut onnettomampia ja ratkaisua haetaan lääketieteestä ja muista vaihtoehtoisista hoidoista. Yllättävän monella on kilpirauhasvaivoja, joka on merkki jostain vakavasta ongelmasta geeneissä, ruoassa tai ympäristössä, mutta monet ovat kuvailemasi tavalla hakemassa ratkaisua vääristä asioista. Stressi pelkästään sotkee kehon toimintaa pitkään jatkuessaan, mutta harvapa siitä mitään puhuu (saatika tunnistaa, koska stressistä on tullut osa elämää).
 
Viaras
Mä halusin sen jotta lakkaisin nukahtelemasta ruokapöytään/auton rattiin/kesken työpäivän. Samoin ruumiinlämpöni oli jatkuvasti 35,6. Myös ikäviä rytmihäiriöitä oli, myös kielen jatkuva turvotus oli inhottavaa. Eikä se nyt kovin kivaa ollut nukkua flanellipyjamassa, kaksilla villasukilla, villapaidalla ja tumput käsissä. Kuukautisten aikaan "kuivaksi vuotaminenkaan" ei oloa parantanut ja sekundäärinen lapsettomuuskin vaivasi.
Arvot mulla kyllä oli viitteissä. Lääkäri ei niitä tosin tuijotellut, vaan ihan OIREITA tulkitsi.

Nyt on lääkitys ollut kohta vuoden ajan ja alan olemaan entiselläni. Kilpirauhasarvotkin on nykyään loistavat.
 
Mulla lääkittiin vasta silloin kun TSH oli yli viitteiden. Mutta sitä ennen kärsin lähes 7 vuotta liikatoiminnasta ( TSH oli usein mittaamaton ja T4V 20 paikeilla ), jota ei hoidettu ollenkaan tai sain lepopulssin ( 120x/min ) laskemiseen propralia. Oli kyllä helvettiä tutista jatkuvasti, olla saikulla jatkuvasti kun ei jaksanut pysyä hereillä ja kun unohteli aina minne oli laittanut kahvipannun tai jätti lieden levyjä päälle.
Useat aamuyöt menikin sairaalassa sydänvalvonnassa kamalien rytmihäiriöiden takia.

Kaiken kukkuraksi, kun sain vajaatoimintaan lääkityksen löytyi kaupanpäällisinä liitännäisiä elinikäisiä sairauksia, joiden puheamiseen oli vaikuttanut hoitamaton autoimmuuni kilpirauhasen toimintahäiriö.

Ja olisin todellakin toivonut, että mut olisi osattu hoitaa heti silloin 2000 luvun alussa, olisin säästynyt paljolta vuosien varrella.
 
"argh"
Itse haluaisin tietää että voisiko tämä jatkuva väsymys, apaattisuus, masennus johtua jostain tuollaisesta mihin on oikeasti toimiva lääke.
Jos Thyroxin ei auttaisi, niin se kuitenkin auttaisi minua uskomaan että nämä minun ongelmani nyt vain on pääkoppani sisällä tai sitten vain osa elämääni. Kivaahan se olisi elää samanlaista elämää kuin mitä nyt suurin osa muista elää, mutta kun tuon lääkkeen saaminen on tehty niin hankalaksi, niin jatketaan sitten näin. Mikäs siinä että pulssi on taivaissa, paino vain nousee ja voisin nukkua yötä päivää, aina.

Omat arvoni ovat koholla mutta kuitenkin viitearvojen sisällä.
 
Kaikki ja minä myös
Tietämättäni olin sairastanut kilpirauhastulehduksen vuosia sitten. Läheiseni ihmetteli käytökseni muuttumista, paino-ongelmia, jatkuvaa väsymystä, rytmihäiriöitä, yllättäviä tajunnan tason laskemisia, verenpaineen laskua, iho-ongelmia ja sitä loputonta palelua kesäkuumalla. Jos yksikään oire viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan, on lääkekokeilu halvempi vaihtoehto kuin loputon helvetti oireiden kanssa. Ei ole kysymys muotivillityksestä vaan todellisesta ongelmasta. Moni on joutunut mielialalääkkeiden orjaksi ja psykiatrien listoille, koska lääkärit eivät suomessa suloisessa halua parantaa ihmisiä. Ruokavaliomuutos ei välttämättä enää palauta kilpirauhasen toimintaa, kun vahinko on jo sattunut. Monessa muussa maassa kilpirauhasen arvot tarkistetaan perustutkimuksissa. Viitearvot ovat tiukemmat kuin suomessa suloisessa. Olisiko osa syy alakuloisuuteen, masennukseen, itsemurhiin suloisessa suomessa kilpirauhasen ongelmat joita lääkitään mm. mielialalääkkeillä jotka aiheuttavat itsetuhoisuutta?
En itsekkään tiennyt mikä on vialla, mutta nyt kilpirauhaslääkityksen myötä kiroan ne menetetyt vuodet ja asiaa hoitamatta jättäneet lääkärit jonnekin kuumaan paikkaan palelemaan. Yksi verikoe ja viiden euron lääkkeet voivat tuoda elämän raiteilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
viertasd
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki ja minä myös;30503184:
Tietämättäni olin sairastanut kilpirauhastulehduksen vuosia sitten. Läheiseni ihmetteli käytökseni muuttumista, paino-ongelmia, jatkuvaa väsymystä, rytmihäiriöitä, yllättäviä tajunnan tason laskemisia, verenpaineen laskua, iho-ongelmia ja sitä loputonta palelua kesäkuumalla. Jos yksikään oire viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan, on lääkekokeilu halvempi vaihtoehto kuin loputon helvetti oireiden kanssa. Ei ole kysymys muotivillityksestä vaan todellisesta ongelmasta. Moni on joutunut mielialalääkkeiden orjaksi ja psykiatrien listoille, koska lääkärit eivät suomessa suloisessa halua parantaa ihmisiä. Ruokavaliomuutos ei välttämättä enää palauta kilpirauhasen toimintaa, kun vahinko on jo sattunut. Monessa muussa maassa kilpirauhasen arvot tarkistetaan perustutkimuksissa. Viitearvot ovat tiukemmat kuin suomessa suloisessa. Olisiko osa syy alakuloisuuteen, masennukseen, itsemurhiin suloisessa suomessa kilpirauhasen ongelmat joita lääkitään mm. mielialalääkkeillä jotka aiheuttavat itsetuhoisuutta?
En itsekkään tiennyt mikä on vialla, mutta nyt kilpirauhaslääkityksen myötä kiroan ne menetetyt vuodet ja asiaa hoitamatta jättäneet lääkärit jonnekin kuumaan paikkaan palelemaan. Yksi verikoe ja viiden euron lääkkeet voivat tuoda elämän raiteilleen.
Ei lääkärit anna sitä lääkettä, ei vaikka arvot olisivat nipinnapin viitearvojen sisäpuolella. Oireet ovat aina psyykkisia ja luulotautia.
 
minä myös
Ei lääkärit anna sitä lääkettä, ei vaikka arvot olisivat nipinnapin viitearvojen sisäpuolella. Oireet ovat aina psyykkisia ja luulotautia.
No ovatpa ainakin maailman parhaita ja kohtalaisen edullisia lumelääkkeitä mitä lääkäri lopulta minulle antoi ihan itse, muitten tutkimuksien jälkeen. Nipin napin arvoilla voi pyytää koelääkitystä.
Niin katosi vaivat hujauksessa. Ei haittavaikutuksia ja elämä hymyilee kuin psyykkisesti sairaalla luulotautisella vain voi. Lääkärit tyytyväisiä ja minä myös. Haittaako?
 
viertasd
Alkuperäinen kirjoittaja minä myös;30503559:
No ovatpa ainakin maailman parhaita ja kohtalaisen edullisia lumelääkkeitä mitä lääkäri lopulta minulle antoi ihan itse, muitten tutkimuksien jälkeen. Nipin napin arvoilla voi pyytää koelääkitystä.
Niin katosi vaivat hujauksessa. Ei haittavaikutuksia ja elämä hymyilee kuin psyykkisesti sairaalla luulotautisella vain voi. Lääkärit tyytyväisiä ja minä myös. Haittaako?
Haittaako ketä? Mulle sanoi lääkäri että EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA kun kysyin enkö voi saada edes kokeeksi pientä annosta lääkettä. Ja kilpirauhasvasta-aineita ei kuulemma tutkita kun se on ihan turhaa.
 
Ollaan sairaita kaikki
Koska sitä voi käyttää väärin ja laihduttaa sen avulla. Tosin helvetin typerä keino, koska se sotkee hormonitoimintaa. Mutta me naiset ollaan niin laiskoja että lähdetään tuollaiseen mukaan.

Vajaatoimintaa on myös hyvä syyttää ylipainosta. Sehän "tunnetusti lihottaa".
 
viertasd
Koska sitä voi käyttää väärin ja laihduttaa sen avulla. Tosin helvetin typerä keino, koska se sotkee hormonitoimintaa. Mutta me naiset ollaan niin laiskoja että lähdetään tuollaiseen mukaan.

Vajaatoimintaa on myös hyvä syyttää ylipainosta. Sehän "tunnetusti lihottaa".
Haluan apua tähän jatkuvaan väsymykseen, paleluun, hiustenlähtöön, silmien alueen turvotukseen... paino mulla putoaa ihan hyvin karppaamalla, siihen en apua tarvii.
 
Spencer Hastings
Kyllä mäkin olen vähän sitä mieltä, että enenevämmässä määrin "vajaatoiminta" on huonojen elintapojen seurauksena pieni lamakausi kehossa ja mielessä. Yhtäkkiä kilpirauhassairaudet on lähes kansantauti. Mutta ei lääkärinkään silti tule väheksyä potilaan oireita, vaikka arvot olisivatkin viitteissä tai melkein viitteissä. Eikö se tyroksiini kuitenkin ole suht turvallinen kokeilla edes pienenä annoksena?

Vaikka the vajaatoimintaa ei olisikaan, niin niiden arvojen hetkellinenkin nousu on ihan pirun lamaannuttavaa. Kieltäydyin melkein vuoden lääkkeistä, koska tiesin että niiden arvojen nousu on ihan omaa vikaa. Mulla on nyt laskeneet normaaliin, mutta kovan työn sai tehdä, että edes jaksoi ajatella alkaa "hoitaa" itseään ja kilpirauhastaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voei
Koska sitä voi käyttää väärin ja laihduttaa sen avulla. Tosin helvetin typerä keino, koska se sotkee hormonitoimintaa. Mutta me naiset ollaan niin laiskoja että lähdetään tuollaiseen mukaan.

Vajaatoimintaa on myös hyvä syyttää ylipainosta. Sehän "tunnetusti lihottaa".
Monesta eri lääkkeestä löytyy vaikutuksia jota jotkut höpsöt käyttävät väärin saadakseen jotain sairasta hyötyä. Esim. astmalääkkeet hiihtäjien suosiossa joitakin vuosia sitten, subutex usein otsikoissa, vaikka tarkoitus oli vieroittaa käyttäjiä kovemmista aineista, kipulaastarien liuotus ja suoneen veto jne.
Jos yksi sadasta käyttää lääkettä laihtuakseen, on se pienempi murhe kuin 99 ilman tarpeellista hoitoa.
Vajaatoiminta aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä ja sitä kautta paino-ongelmia. Laiskuus on myös osa tätä ikävää sairautta. Jatkuva väsymys ja saamattomuus. Verrataan masennukseen ja monesti mielialalääkkeillä yritetään korjata. Siitä se läskirumba alkaa. Ruokavalio on suuri osa sairauden hoitoa. Kilpirauhasen autoimmuunitulehduskin huomataan joskus liian myöhään ja silloin ei pelasta ruokavalio vaan lääkitys tarvitaan. Hormonien kanssa naiset taistelee koko elämänsä ja kilpirauhanen on niiden tuotannossa tärkeä tekijä.
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
siks kun
Ei ole normaalia väsymystä, paino-ongelmia, mielialaongelmia ja hiustenlähtöä vaan ne johtuu kilpirauhasesta. Tietysti. Kaikilla. Aina. Viitearvot on ihan turhia.
Sen lisäksi D-vitamiini estää useimmat taudit ja voi on terveellisempää kuin oliiviöljy.
 
Kyllä mäkin olen vähän sitä mieltä, että enenevämmässä määrin "vajaatoiminta" on huonojen elintapojen seurauksena pieni lamakausi kehossa ja mielessä. Yhtäkkiä kilpirauhassairaudet on lähes kansantauti. Mutta ei lääkärinkään silti tule väheksyä potilaan oireita, vaikka arvot olisivatkin viitteissä tai melkein viitteissä. Eikö se tyroksiini kuitenkin ole suht turvallinen kokeilla edes pienenä annoksena?

Vaikka the vajaatoimintaa ei olisikaan, niin niiden arvojen hetkellinenkin nousu on ihan pirun lamaannuttavaa. Kieltäydyin melkein vuoden lääkkeistä, koska tiesin että niiden arvojen nousu on ihan omaa vikaa. Mulla on nyt laskeneet normaaliin, mutta kovan työn sai tehdä, että edes jaksoi ajatella alkaa "hoitaa" itseään ja kilpirauhastaan.
Miten sä oot saanut arvot laskemaan vai jaksatko vastata näin pitkään kysymykseen? Oletan että oot joutunut tekemään siis yhtä sun toista muutosta :)

Mä yritän ite saada viitteiden sisällä mut kuitenkin kohonnutta arvoo alemmas, mut mun tietous tässä asiassa ei varmaan oo kauheen hyvä...
 
"Vieraana"
Ärsyttävää kun ajatellaan kilpirauhasen vajaatoiminnan olevan muotisairaus ja että arvoihin voi vaikuttaa itse. No mä en voi mitään sille, että kilpirauhanen on saanut vaurioita sädehoidon takia. Ihan oli odotettavissa vajaatoiminta sädehoitojen takia.
 
muotia tai ei
oliskohan niin että ihmiset ovat heränneet ajattelemaan sitä, että masennus, saamattomuus, väsymys, muistiongelmat, paniikkihäiriöt ja ahdistukset eivät välttämättä tarvikaan mielialalääkkeitä. vaan vika voi olla muualla. ehkäpä kilpirauhasen ongelmista ei ole oltu niin tietoisia ennen. mutta haittako se että masennuslääkkeitä syödään koko ajan enempi? muotisairautta sekin.
 
Läägäri Lättynen
Se on tämän ajan muotisairaus. Hiiva-syndrooma on niin last year.
Ylipainoisen naisen tekosyy - kilpirauhasen vajaatoiminta.
Jopa lääkärit ovat havahtuneet siihen, kuinka naiset kuvittelevat järjestäen että heillä on vajaatoiminta kun masentaa ja paino nousee kun vedetään suklaata sohvalla siiderillä alas huuhtoen. Onneksi lääkärit näkevät tämän läpi.

On oikeasti vaarallista jopa mennä vetämään hormonitoiminta sekaisin lääkkeillä, jos ei vajaatoimintaa olekaan.

Nyt ottakaa itseänne niskasta kiinni. Tässä on vuodenvaihdekin tulossa - Hankkikaa kuntosalikortti, hiihtäkää, lenkkeilyä luonnossa jne. Kyllä paino putoaa ja mieli piristyy.
 
yyy
Koska kilpirauhasen vajaatoiminta on yhtä yleistä kuin diabetes ja liikalihavuus, mutta diagnoosi on muutamalla hassulla prosentilla. Diagnoosin saamisessa kestää toistakymmentä vuotta, koska kilpirauhasen täytyy olla tarpeeksi huonossa kunnossa, ennen kuin lääkityksen saa. Valitettavasti siinä vaiheessa monet ovat olleet työkyvyttömiä tai haudan partaalla vuosikausia. Kilpirauhasen vajaatoiminta on massiivisesti alidiagnosoitu sairaus!
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood ja Nyynä
Spencer Hastings
Miten sä oot saanut arvot laskemaan vai jaksatko vastata näin pitkään kysymykseen? Oletan että oot joutunut tekemään siis yhtä sun toista muutosta :)

Mä yritän ite saada viitteiden sisällä mut kuitenkin kohonnutta arvoo alemmas, mut mun tietous tässä asiassa ei varmaan oo kauheen hyvä...
Mun kohdalla kyse oli alkoholin liiallisesta käytöstä ja tosi huonosta ruokavaliosta, en syönyt ja sitten kun söin niin se oli ravintoköyhää mössöä. Multa myös samalla havaittiin järkky yliherkkyys gluteeniin. Vajaatoiminta ja keliakia tai "keliakia" kuuluu myös usein yhteen.

Eli ihan ensin lopetin turhan alkoholin käytön ja gluteenittoman myötä suolisto-ongelmat, nivelkivut ja pienet tulehdukset kehossa hävisivät. Sitten väkisin laitoin ruokavalioni takaisin kuosiin ja pakottauduin liikkumaan. Mutta se on VAIKEETA kun ei vaan jaksa tai särkee joka paikkaan. Pahimmilla mulla kevyen lenkin jälkeen toista viikkoa tuntui kuin jalat olis tulehtuneet. Mulla jäi vielä kohonnut verenpaine ja sokerit, mutta nekin on pikkuhiljaa hallinnassa.

Ei vajaatoiminta ole lääkärien ylidiagnosoima,vaan enemmänkin itse ja "kohtalontovereiden" ylidiagnosoima sairaus. Saadaan kohonneet arvot ja mennään nettiin kattoo et hei tolla on vajaatoominta samoilla arvoilla, mäki haluan lääkkeet. Ne arvotkin on niin yksilölliset ja se on aina arvot+oireet. Toivottavasti kuitenkaan toiaten "hätäiltyt vajaatoiminnat" ei veisi niiden serious casejen uskottavuutta. Kaikki ei tosiaan voi vaikuttaa siihen itse, mutta varmasti ison osan vähän nousseita arvoja voidaan saada raiteilleen ilman lääkkeitä.

Mut jos pitää valita, että tyroksiinin vai masennuslääkkeiden kasvava määrääminen, niin eiköhän tyroksiinilla kannata mennä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Spencer Hastings
Ja silloin kun niitä arvoja alettiin seuraamaan, olin ollut jo pidemmän aikaa täysin ilman alkoholia ja olin seurannan aikanakin. Siksi meninkin lääkäriin, kun oireet eivät kadonneet vaikka niiden luulemani aiheuttaja oli poissa.
 
"argh"
Mutta onko se niin paha niillä lääkkeillä saada arvot normaaliksi, ja vasta sitten itse alkaa tekemään oma-aloitteisesti asioita?
Itse olen aina, siis AINA ollut väsynyt, laiska, masentunut, saamaton. Nuorena olin hetken hoikka kun mikä koska en muistanut/jaksanut edes syödä. Koulun ja koiralenkin jälkeen menin sänkyyn lukemaan kirjaa tai koneelle pelaamaan pasianssia (nettiä kun ei ollut...) tuntikausiksi, ja sitten kun oli "sopiva" aika, niin menin nukkumaan, pystyin nukkumaan ihan loputtomiin, vaikka kellon ympäri. Kavereita olisi varmaan ollut, mutta kun ei vain jaksanut pitää yhteyttä. Tavallaan kiinnosti mutta... Äääh, ei jaksa.
Eli minulla on tätä to del la yksinäistä ja väsynyttä elämää takana tyyliin 20 vuotta, ja jotenkin minusta tuntuu että ilman apuja minusta ei vain ole siihen että lähtisin itse jollain konstilla parantamaan niitä arvoja. Teoriassa tiedän mitä pitäisi tehdä, muttah... Lenkkeilyt, salit, karppaus jne ovat ihan tuttuja juttuja minulle. Aina parin vuoden välein repäsen ja sanon että NYT! Mutta, ei se vain toimi. 3 viikkoa taitaa olla se maksimi mitä jaksan, ja sit taas masennun ja tulee paniikkioireita ja olen taas sängynpohjalla viikkoja ennen kuin pystyn taas miettimään elämistä. Tai siis "elämistä".
 

Yhteistyössä