Miksi kaikki käyttävät rasvatonta maitoa?

• Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti
"jokuvaan"
Meillä rasvaton, koska en halua lasteni verisuoniin kerryttää sydänkohtauksen aiheuttavaa huonoa rasvaa. Hyviä rasvoja annan kyllä huolella. Ja tämän suosituksen sain ravintoterapeutilta , joka tutkii pohjanmaan runsasta sydän- ja verisuonitautien esiintymää ja heti meidän perheen rasva-arvot paranivat:=)
Jaa. Meillä taas erinomaiset arvot runsaasta maitorasvan käytöstä huolimatta :) Sokeria taas vältellään, samoin kovetettuja kasvirasvoja.

Tiesitkö että ranskassa käytetään eniten maitorasvaa koko euroopassa ja niillä on sydän- ja verisuonitautilukemat euroopan alhaisimmat? On tää rasvahysteria menny ihan överiksi Suomessa. Ei näytä vähärasvaisuus oikeen toimivan kun täällä niin sydäntaudit kuin diabetesluvut ovat maailman korkeimpia.

ddddd
rasvaton on halvempaa! miksi muuten näin? :D

mutta meillä juodaan rasvatonta, koska.. no en tiedä.. ihan samalta maistuu kuin kevytmaitokin.
niiin ja sitä piti vielä sanoa.. että kun muksu tuosta vielä kasvaa ja alkaa juomaan normi maitoo niin sitten siirrytään kevytmaitoon. Se on parempi lapselle, sanoitte mitä tahansa :D (tämä siis minun mielipide, ja monen muun asiantuntijan myös)

Niiin
aappee, kyse on pikemminkin minkälaisesta rasvasta on kyse, maidon luonnollinen rasva ei ole huono vaan hyvä, avocado, rypsiöljy jne. Aivot tarvitsee näitä rasvoja ja moni vitamiini tarvitsee jotta keho pystyy edes hyödyntämään niitä.

Meidän aivot ja kehoi tarvitsee näitä rasvoja kuten auto öljyä.
Juuri näin. Mutta se virhe sulla tuli että maidon rasva on nimenomaan kovaa rasvaa, eläinrasvaa. Ei pehmeää kasvirasvaa. Eli mieluummin rasvato maito ja rasva rypsiöljynä ruuan mukana. Kova rasva tukkii verisuonet, pehmeä ei. Näin pelkistetysti, toki riippuu myös mm. mistä rasva tulee, kova rasva juustossa on pienempi paha kuin maidossa jne.

piiukka
[QUOTE="jokuvaan";27155884]Jaa. Meillä taas erinomaiset arvot runsaasta maitorasvan käytöstä huolimatta :) Sokeria taas vältellään, samoin kovetettuja kasvirasvoja.

Tiesitkö että ranskassa käytetään eniten maitorasvaa koko euroopassa ja niillä on sydän- ja verisuonitautilukemat euroopan alhaisimmat? On tää rasvahysteria menny ihan överiksi Suomessa. Ei näytä vähärasvaisuus oikeen toimivan kun täällä niin sydäntaudit kuin diabetesluvut ovat maailman korkeimpia.[/QUOTE]

Tämähän olikin tutkimus pohjanmaalta ei Ranskasta. Syynä ovat meidän geeniperimä, jolloin huona rasva tarttuu suoniin herkemmin. Haluaisinkin ranskalaisten suonet sukuuni, silloin minun mummoni ja pappani vielä eläisivät:(

"Vieras"
Meillä käytetään kevytmaitoa, minä ja mies kahviin ja lapset juomaksi. Mä muistelisin että neuvolassa suositeltiin nimenomaa kevytmaitoa?
Ruoan valmistuksessa joko kevytmaitoa tai sitten täysmaitoa.

njp
Meillä kuluu maitoa niin vähän, kun vain lapsi (3v.) juo sitä ruokajuomaksi ja jonkin verran menee ruoanlaittoon ja isännän kahviin tai teehen. Ostetaan siis pelkkää kevytmaitoa tai oikeammin laktoositonta maitojuomaa, niin se käy sitten kaikkeen.

"Neith"
kauhean kiva huomata että muutkin juottavat lapsilleen kevytmaitoa, olen potenut hitusen huonoa omaatuntoa kun multa on mennyt ihan kokonaan ohi kaikki maitosuositukset aikanaan ja olen tarjonnut lapselle kevytmaitoa kun sitä totuin ostamaan lapseni isälle aikanaan ja sitä sitten jatkettiin lapsen syntymän jälkeen.. hän on nykyisin siirtynyt rasvattomaan maitoon myös lasten kanssa mutta koska en itse maitoa juo niin meillä menee edelleen kevytmaitoa.
tosin olen täysin vakuuttunut siitä että kevytmaito on parempaa, eikä sitä kuitenkaan litratolkulla juoda, lasillinen ruuan kanssa ja muutoin janoon vettä (eli enpä usko että haittaa olisi vaikka käytettäisiin täysmaitoa)

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27155113]No ei käytä. Sinistä juodaan ja ruokaan menee punaista.[/QUOTE]

Näin meilläkin.
Perhekerhossa jos ruuan kanssa on rasvatonta ja sinistä niin kukaan ei ota rasvatonta.

"mämämä"
[QUOTE="mämämä";27158854]V
Oli miten oli, mä suostun juomaan vain kevytmaitoa, joten sitä juokoon muutkin.[/QUOTE]

"Täysrasvaista maitoa usein juovat lapset ovat hoikempia kuin vähärasvaista tai rasvatonta maitoa juovat ikätoverit, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta. Tutkijat eivät kuitenkaan osaa selittää, johtuuko ilmiö rasvaisen maidon juonnista vai lasten muista elintavoista."
linkin kuvaus..

Keittiönoita
[QUOTE="mämämä";27158856]"Täysrasvaista maitoa usein juovat lapset ovat hoikempia kuin vähärasvaista tai rasvatonta maitoa juovat ikätoverit, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta. Tutkijat eivät kuitenkaan osaa selittää, johtuuko ilmiö rasvaisen maidon juonnista vai lasten muista elintavoista."
linkin kuvaus..[/QUOTE]
Luultavasti muista elintavoista. Tai oikeammin ruuan määrästä. Rasvattomissa tuotteilla on yleensä sellainen mielikuvaharha, että niitä voisi syödä määrällisesti enemmän kuin normaalirasvaisia tuotteita. Ihminen kuitenkin lihoo, jos syö rasvattomia tai muita kevyttuotteita enemmän kuin mitä kuluttaa energiaa. Ihan sama juttu rasvaisten ja muiden normaalien tuotteiden kanssa. Jos ylipainoiset rasvatonta maitoa juovat lapset vaihtaisivat maidon täysmaitoon ja joisivat sitä yhtä paljon kuin aiemmin rasvatonta maitoa, he lihoisivat entisestään.

"vieras"
Kaikki nestehän koostuu suurimmaksi osaksi vedestä. Kun maidosta (jossa on sitä vettä) poistetaan rasva jää jäljelle vettä enemmän, kuin siinä rasvaisemmassa versiossa. (puhutaan siis prosentuaalisesta osuudesta) Toki siinä rasvattomassakin on jäljellä vielä veden lisäksi esim proteiineja, mutta sis enemmän vettä.

Valiolla on se hilja tms maito. Käsittelemättömämpää ja parempaa. Minun mielestäni. Ei tarvii juuakkaan niin paljoa, kuin jos vetelisi rasvatonta...
Maitoahan se on eikä vettä, mitä siinä maitopurkissa on...?

"ookoo"
Me käytetään luomukevytmaitoa, ei ikinä rasvatonta. Ruuanlaitossa (esim. pannari, puurot) punaista. Sydän- ja verisuonisairauksien syynä on hiilarit, jotka aiheuttavat tulehduksia verisuonten seinämissä. Se on kuin hiekkapaperilla hangattaisiin verisuonien seinämiä. Kun tämä jatkuu tarpeeksi pitkään, ihminen sairastuu sv-sairauksiin.

Ihmiset tarvitsevat rasvoja ja niillä on elintärkeitä tehtäviä ihmisen elimistössä. Rasvojen demonisointi on jo niin vanhanaikaista. Vain Suomessa tätä vanhaa propagandaa "light"-tuotteiden paremmuudesta joskus vielä näkee / kuulee hoettavan. Tosin aika suuri osa myös herännyt tajuamaan sen, että ravitsemussuosituksia ajavat ruokateollisuuden intressit eikä se, mikä olisi ihmisille parasta terveyden kannalta.

Yhteistyössä