MIKSI jotkut vanhemmat polttavat lastensa vieressä? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
Ärsytti hiukan tänään, kun näin alle 2v pojan rattaissa ulkona ja hänen ympärillään polttivat tupakkaa lapsen äiti ja kaksi äidin kaveria, säälitti se lapsi, kun tupakan savua tuli ihan lähelle kasvoja :( Minullekin teki savu pahaa, vaikka seisoin kauempana. Olisikohan pitänyt sanoa jotain? Miksi ihmeessä vanhemmat eivät voi polttaa silloin, kun lapsi ei ole paikalla tai edes kauempana lapsesta? Sen lisäksi, että passiivinen tupakointi vaarantaa lapsen terveyden, se on myös huonoa esimerkkiä lapselle.

En mäkään hirveesti tykkää kun sauhutellaan vaunujen vieressä yms.. mun mielestä se on vaan jotenkin vastenmielistä. Mutta kukin tyylillään.

Mulla yksi tuttu joka polttaa autossa, vaikka lapsi kyydissä ja se, jos jokin on vastenmielistä!

Joo, olis varmaan pitäny sanoa jotain, se olis ollu oikein ja antanut ajattelemisen aihetta kyseiselle äidille MUTTA se mitä sä olisit saattanut saada vastaukseksi olis voinut hyvinkin pahoittaa sun mieles, kas kun kaikki ei sitä siedä että heidän elämäänsä ja tapoihinsa puututaan. En kanssa voi tollasta tyhmyyttä ymmärtää. Sama kun mun ex poltti ainakin aikoinaan autossa tupakkaa kun meidän yhteiset lapset oli kyydissä, kun valitin asiasta niin oli lapsille sanonut että äiti ei määrää mitä hän omassa autossaan tekee, ja että savut menee mukamas ulos avoimesta ikkunasta. Joopajoo, olen itse istunut takapankillä kun etupenkillä on poltettu ja paskanmarjat se savu minnekkään mene, muualle kuin takikselle!

Mikä olisi sellainen vastaus johon olisit tyytyväinen?

En usko, että näillä vanhemmilla on mitään erityistä syytä polttaa juuri lapsensa vieressä. Heillä voi olla syy, miksi he polttavat, mutta yksikään on tuskin tehnyt tietoista päätöstä polttaa nimenomaan lapsen vieressä. He luultavasti polttavat myös muissa tilanteissa.

Minä en jotenkin osaa pitää tuota niin suurena asiana niin kauan kuin se polttaminen tapahtuu ulkoilmassa eikä esimerkiksi kotona tai suljetussa autossa. En jaksa uskoa, että yksikään tupakoiva aikuinen tarkoituksellisesti puhaltaa savuja lapsen kasvoille - tai toisen aikuisenkaan kasvoille.

Luultavasti vastaus kysymykseesi onkin, etteivät nämä vanhemmat koe tupakansavua ulkoilmassa niin suureksi ongelmaksi kuin sinä tunnut kokevan. Kyse ei siis ole mistään piittaamattomuudesta tai tyhmyydestä niinkuin sinä tunnut haluavan ajatella. He vain arvottavat asiat eri tavalla kuin sinä.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

En usko, että näillä vanhemmilla on mitään erityistä syytä polttaa juuri lapsensa vieressä. Heillä voi olla syy, miksi he polttavat, mutta yksikään on tuskin tehnyt tietoista päätöstä polttaa nimenomaan lapsen vieressä. He luultavasti polttavat myös muissa tilanteissa.

Minä en jotenkin osaa pitää tuota niin suurena asiana niin kauan kuin se polttaminen tapahtuu ulkoilmassa eikä esimerkiksi kotona tai suljetussa autossa. En jaksa uskoa, että yksikään tupakoiva aikuinen tarkoituksellisesti puhaltaa savuja lapsen kasvoille - tai toisen aikuisenkaan kasvoille.

Luultavasti vastaus kysymykseesi onkin, etteivät nämä vanhemmat koe tupakansavua ulkoilmassa niin suureksi ongelmaksi kuin sinä tunnut kokevan. Kyse ei siis ole mistään piittaamattomuudesta tai tyhmyydestä niinkuin sinä tunnut haluavan ajatella. He vain arvottavat asiat eri tavalla kuin sinä.

:flower: =)

Mun mielestä pääasia ettei polta sisätiloissa ja ei polta enää silloin kun lapsi alkaa lähenemään murkkuikää. Ikävää olisi jos lapsi ottaisi mallia vanhemmistaan tupakoinnista. Tosin ymmärrän aapeeta täysin.. Koska se näyttää tosi pahalle kun pienen lapsen vieressä poltetaan ja lapsi ei pääse savua pakoon, eikä saa ärsyyntyä. Moni aikuinenkaan ei tarkkanenäisenä ei siedä tupakan hajua. 1/5:lla on tosi herkkä nenä ja harva tupakoija ymmärtää sen...

Toi on ällöttävää. Mua pännii lisäksi se, että meidän sisäpihalla leikkipuistossa äidit ja isät polttaa. Eikös sen pitäisi olla ns pyhä ja koskematon paikka LAPSILLE??? Se on lasten puistoalue. Kiikut, liuku jne...
Savu leviää törkeesti lasten keuhkoihin, ja myös minun savuttoman äidin keuhkoihin. Taloyhtiön puheenjohtaja yksi pahimpia pössyttelijöitä :( että eipä voi sillekään mennä valittaan.

Kyse todellakin on piittaamattomuudesta ja tyhmyydestä, pitäisi lailla kieltää tupakointi lasten vieressä ja rangaistus lapsen altistamisesta passiiviselle tupakoinnille. Jokainen tietää, että tupakansavu on ihmiselle haitallista, ulkoilmassa tai ei. On suorastaan lapsen kiusaamista tupakoida ihan lapsen vieressä, julmaa ja vastuutonta.

Mä poltan ton 5 v aikana niin että jos esim ollaan bussi pysäkillä odottamassa bussia niin se seisoo vähän kauempana musta, mut välillä se kyl änkee viereen vaik sanoo et älä tule, rupee siinä nyt sit karjuu.

Minun vanhempani polttivat sisällä, autossa jne. :'( En usko että siihen oli mitään muuta syytä kun että se oli helpointa, eivät varmaan edes ajatelleet että siitä olisi jotain haittaa... Sitten kun aloin paasaamaan ja huutamaan niin vaihtoivat huonetta tms. No, ei minulle ainakaan vielä ole tullut siitä mitään, paitsi iso inho tupakkaan :) Ei minusta ulkona polttaminen ole niin paha asia, mutta voisivat toki siirtyä vähän kauemmas ja katsoa mihinpäin tuulee.

Miksi jotkut muuten kaatavat päälleen hajuvettä tms.? Siitäkin voi jopa tulla päänsärky, oikeasti sekin on kammottavaa (ei toki läheskään yhtä pahaa kuin tupakansavu). Onneksi tämä yhteiskunta muuttuu yhä negatiivisemmaksi tupakointia vastaan. Se oikeasti vaikuttaa, yhä harvempi nuori alkaa polttamaan :)

Miksi jotkut muuten kaatavat päälleen hajuvettä tms.? Siitäkin voi jopa tulla päänsärky, oikeasti sekin on kammottavaa (ei toki läheskään yhtä pahaa kuin tupakansavu). Onneksi tämä yhteiskunta muuttuu yhä negatiivisemmaksi tupakointia vastaan. Se oikeasti vaikuttaa, yhä harvempi nuori alkaa polttamaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyse todellakin on piittaamattomuudesta ja tyhmyydestä, pitäisi lailla kieltää tupakointi lasten vieressä ja rangaistus lapsen altistamisesta passiiviselle tupakoinnille. Jokainen tietää, että tupakansavu on ihmiselle haitallista, ulkoilmassa tai ei. On suorastaan lapsen kiusaamista tupakoida ihan lapsen vieressä, julmaa ja vastuutonta.

Juuri tähän asenteesi viittasin viestissäni: sinun mielipiteesi on tämä ja jonkun muun mielipide on joku muu. Tekeekö ihmisestä tyhmän se, että hän on kanssasi eri mieltä? Vai se, että on eri mieltä nimenomaan tästä asiasta?

Itse olen sitä mieltä, että tupakointiin liittyy jo ihan riittävästi lainsäädännöllisiä pakotteita. En usko, että niiden lisääminen on tarpeen. Perustan mielipiteeni siihen, etten muissakaan asioissa usko siihen, että valtiovallan olisi tarpeen säädellä ihmisten toimintaa IHAN kaikessa. Mihin raja sitten vedettäisiin?

Minä kysyn uudelleen: mikä vastaus olisi sinulle kelvannut? Jos ennakkoasenteesi on noin voimakas, ei todennäköisesti ole mitään sellaista syytä, joka olisi riittänyt sinulle.

Halusitko siis vain tulla tuomitsemaan muita ja julistamaan omaa totuuttasi, mutta et kehdannut?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ei lapsesta saa mennä kahta metriä kauemmas tai kyseessä on heitteillejättö :whistle: Pakko varmaan valita pienempi paha.....

Tuo kauemmas meno kun on se pienempi paha. Kyllä tuosta tulisi tehdä ilmoitus lapsensuojeluun. Muutama tukkapöllökään ei ole mitään verrattuna passiiviseen tupakointiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Totta puhut mä saan voimakkaista hajuvesistä migreenin ja kaveri myöhästyi pari kertaa töistä kun astmaatikkona ei voinut olla samassa bussissa voimaakasti hajuvedeltä tuoksuien ihmisten takia ruuhka bussissa kun ei paikan vaihtokaan onnistunut

Yhteistyössä