Miksi jotkut perheet elävät kuin läävässä?

• Viestiketjun aloittaja vastenmielisen yleistä
  • Ensimmäinen viesti
jaah, ei meillä vaan kerry sitä roskaa ym niin paljoa että tartteis joka päivä olla imuria heiluttamassa, minen noita lattioita syynää niin tarkasti että mitkään jalanjäljet näkyis häiritsevästi, eipä siis tarvitse lattioitakaan olla kokoaikaa pesemässä.. :snotty:

hmph
no minulla ainakaan ei suoraan sanottuna kiinnosta olla jokapäivä siivoamssa ja rääkymässä kakaroille että siivotkaa siivotkaa ja vielä siivotkaa ne omat huoneenne ja kaikki lelut yms. sekaista on muttei likaista.

äiti
Mutta kyllä perussiisteys kuuluu jo yleissivistykseen.Itse tiedän kyllä asian olevan näin että mitä kouluttautuneempi ihminen niin sitä läävemmässä asuu.Ei ole siis käytäntö hanskassa laisinkaan.

Yksinkertaisesti sotkeentuu niin kovaa kyytiä ettei toista tollkua. Malla ja maan tasalla asuminen on ihan myrkkyä siisteydelle. 5 ihmistä ja muutama elukka painelee edes takaisin niin ei mikään imurointi riitä. Jos pitäisin ihan siistinä niin ei olis hetken taukoa siivoomiselta.

vieras
Samaa ihmettelen. Ei meilläkään viikottain lattioita pestä, ja pölyäkin saattaa jostain löytyä aina, mutta tavarat ovat aina järjestyksessä (kaikille romuille oma paikkansa josta helppo sitten etsiä tarvitsemaansa) ja kaikki ruoka yms. tahrat pesen pois aina heti. Keittiö ja kylppäri on oltava aina puhtaat, muuten ei ole niin nöpönuukaa vaikka yksi villakoira soffan alla vilistäisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No ne jotka elää läävässä joko a) viihtyy siellä, tai b) ei viihdy mutta ei jaksa väsymyksen/uupumuksen/masennuksen vuoksi siivota.

Mikä tuossa nyt on niin hankala ymmärtää?
Näinhän se on...Mutta sille en voi mitään et itteenikin häiritsee muutama kyläpaikka jossa saa varoo mihin istuu tai koskee kun muksut on kulkenu pitkin kämppää leivät/suklaat/ruuat kourassa...Mutta onneks nää paikat on myös sit semmosia ettei mua katota vinoon vaikka haenkin sen rätin ja pyyhkäsen pintoja puhtaaks.

porsas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa ihmettelen. Ei meilläkään viikottain lattioita pestä, ja pölyäkin saattaa jostain löytyä aina, mutta tavarat ovat aina järjestyksessä (kaikille romuille oma paikkansa josta helppo sitten etsiä tarvitsemaansa) ja kaikki ruoka yms. tahrat pesen pois aina heti. Keittiö ja kylppäri on oltava aina puhtaat, muuten ei ole niin nöpönuukaa vaikka yksi villakoira soffan alla vilistäisikin...
Meillä elätään "läävässä". Lattiat pestään huoneesta riippuen vähintään kerran viikossa. Mutta tavarat meillä on hujanhajan. Jokaista tahraa ei pestä välittömästi pois. Eli läävämme onkin siistimpi mitä teidän huusholli! Asiat kun on niin suhteellisia...Enkä kuitenkaan ihmettele miksi teillä ei pestä edes lattioita....

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No ne jotka elää läävässä joko a) viihtyy siellä, tai b) ei viihdy mutta ei jaksa väsymyksen/uupumuksen/masennuksen vuoksi siivota.

Mikä tuossa nyt on niin hankala ymmärtää?
Näinhän se on...Mutta sille en voi mitään et itteenikin häiritsee muutama kyläpaikka jossa saa varoo mihin istuu tai koskee kun muksut on kulkenu pitkin kämppää leivät/suklaat/ruuat kourassa...Mutta onneks nää paikat on myös sit semmosia ettei mua katota vinoon vaikka haenkin sen rätin ja pyyhkäsen pintoja puhtaaks.
Juu, tähän on pakko sanoa että eniten mua häiritsee just nimenomaan se, jos itse ei voi tuollaisessa paikassa ottaa sitä rättiä käteen... Näissä tapauksissa onkin yleensä kyse juuri niistä jotka haluaisivat elää siistissä ympäristössä mutta puhti ei riitä siivoamaan, sitten jos joku tulee ja ottaa rätin käteensä niin tälle joka ei ole jaksanut siivota, tulee entistä huonompi mieli kun ei ole itse jaksanut.

Mutta siis edelleen mulla on tähän läävä-kysymykseen sama mielipide kuin aiemmin, en siedä likaa mutta tavallinen sotku lapsiperheissä ei kyllä häiritse. Ei ole omakaan koti kuitenkaan tahraton, ihan tavallinen koti jossa elää vanhemmat ja kaksi pikkuista lasta.

2
Mä olen huomannut sellaisen jutun, että mä koen itse koko ajan ettei meillä oo tarpeeksi siistiä. Otan siitä stressiä, ja yritän puunata mut koen että silti ei oo tarpeeksi siistiä. Sitten kun menen kylään näille ihmisille, joilla on ns. tiptop, niin huomaan siellä, että eipä ole niilläkään, eikä yleensä edes niin siistiä= puhdasta kuin meillä. Ei tarvi katsoa kun vähän kaappien ovia, lattialistoja tai vastaavia paikkoja, niin likaa löytyy. Siivottu on, mutta hutaisten.

Silti mua itseä edelleen haittaa just sellaiset. Että on paikkoja jotka ei ole ihan puhtaita. f

uih
Ei minua tavallinen sotku häiritse (siis esim. se, että leluja on lattioilla tai jotain papereita lojuu pöydillä), mutta lika on asia erikseen. Minua inhottaa vierailla paikoissa, jossa ruokapöytä on tahmea ja pöydänalusta täynnä viikkojen ruokajämiä, lattiaan tarttuu sukat kiinni ja joka puolella lojuu tiskeja ja roskia, puhtaat ja likaiset vaatteet sekaisin missä sattuu, vessa saastainen niin että kun kätensä pesee niin ei ole edes puhdasta käsipyyhettä johon ne pyyhkisi, tiskipöydät likaisia ja puhtaita tiskeja likaisten joukossa josta ne sitten likaisin käsin nostetaan siihen likaiselle pöydälle ja parhaimmillaan annetaan vielä lapsen "maistaa" jokaisesta kupista ennen kuin niihin kaadetaan tarjolle kahvi. Tulee inhottava olo ja kun pääsee kotiin, täytyy käydä suihkussa. Mitään ei tee mieli syödä. Peppupyyhkeet roikkuu samassa naulassa käsipyyhkeiden kanssa ja likaisella keittiörätillä pyyhitään epämääräiset tahrat lattialta ja edes välissä huuhtomatta sitten hinkataan pahin paskakerros pois ruokapöydästä.. *puistatus*

JUU
Minusta on mukavaa kun kaveripiirissä on näitä "sikaloita". Tulen aina hyvällä mielellä omaan puhtaaseen kotiin... Oikeesti ! 6-vuotias poikanikin huokaisi viimeksi että "onpa meillä nätti koti" kun tulimme kaverin törkytalosta.
ja kamut ne mulle tärkeintä on..asukoot miten sonnassa haluavat ! Kestän kyllä...

Alkuperäinen kirjoittaja uih:
Ei minua tavallinen sotku häiritse (siis esim. se, että leluja on lattioilla tai jotain papereita lojuu pöydillä), mutta lika on asia erikseen. Minua inhottaa vierailla paikoissa, jossa ruokapöytä on tahmea ja pöydänalusta täynnä viikkojen ruokajämiä, lattiaan tarttuu sukat kiinni ja joka puolella lojuu tiskeja ja roskia, puhtaat ja likaiset vaatteet sekaisin missä sattuu, vessa saastainen niin että kun kätensä pesee niin ei ole edes puhdasta käsipyyhettä johon ne pyyhkisi, tiskipöydät likaisia ja puhtaita tiskeja likaisten joukossa josta ne sitten likaisin käsin nostetaan siihen likaiselle pöydälle ja parhaimmillaan annetaan vielä lapsen "maistaa" jokaisesta kupista ennen kuin niihin kaadetaan tarjolle kahvi. Tulee inhottava olo ja kun pääsee kotiin, täytyy käydä suihkussa. Mitään ei tee mieli syödä. Peppupyyhkeet roikkuu samassa naulassa käsipyyhkeiden kanssa ja likaisella keittiörätillä pyyhitään epämääräiset tahrat lattialta ja edes välissä huuhtomatta sitten hinkataan pahin paskakerros pois ruokapöydästä.. *puistatus*
Äh, tuli ihan mun täti mieleen...
:x Siellä oli meno just tuollasta..Eli tollanen on häiritsevää, mut ei niinkää epäjärjestys tai sellanen ns. normaali sotku mitä löytyy joka kodista..

Yhteistyössä