Miksi jotkut kehtaa väittää että jotkut ei muka liho herkemmin kuin toiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jokainen jolla on tuttavapiirissään tälläinen "helposti lihova", osaa kyllä myös sanoa miksi se kaveri on sellainen. Tunnen kaksi ja molemmilla on kyllä ihan selkeä syy siihen herkästi lihomiseen. Ei syödä normaalia ruokaa kunnolla, se normaaliruoka ei ole täysipainoista ja sitten napostellaan. lLsäksi liikutaan epäsäännöllisesti. Ja sitten valitetaan, että kun on sellaiset geenit että lihoo herkästi. Jos söisivät ja liikkuisivat samoin kuin se hoikka kaveri, niin olisivat varmasti ihan samoissa mitoissa.

[QUOTE="vieras";23553907]Jokainen jolla on tuttavapiirissään tälläinen "helposti lihova", osaa kyllä myös sanoa miksi se kaveri on sellainen. Tunnen kaksi ja molemmilla on kyllä ihan selkeä syy siihen herkästi lihomiseen. Ei syödä normaalia ruokaa kunnolla, se normaaliruoka ei ole täysipainoista ja sitten napostellaan. lLsäksi liikutaan epäsäännöllisesti. Ja sitten valitetaan, että kun on sellaiset geenit että lihoo herkästi. Jos söisivät ja liikkuisivat samoin kuin se hoikka kaveri, niin olisivat varmasti ihan samoissa mitoissa.[/QUOTE]

Joo mutta se ei poista sitä tosi asiaa että toiset tosiaan lihovat herkemmin kuin toiset! Ite en liiku ja syön kuin isot miehet, herkuttelen lähes päivittäin jne, mutta jos vaikka mun kaverini söisi samoin, niin hän painaisi varmaan 200kg!! ite olen 173cm 58kg..

Miten selitetään sitten tikkulaihat ihmiset ketkä ei tosiaankaan liiku mitään ylimääräistä ja syö tosiaankin kaiken maailman roskaruuat, karamelli ja jäätelöt.
Ja sit on ihminen joka ei liiku myöskään mut syö terveellisesti noin 1500 kcal päivässä

Ja näistä toinen eli 1500 kcal syöjä pysyy samassa painossa puoli vuotta ja mässäilijä laihtuu 2 kg

[QUOTE="vieras";23553907] Jos söisivät ja liikkuisivat samoin kuin se hoikka kaveri, niin olisivat varmasti ihan samoissa mitoissa.[/QUOTE]

minä olen hoikissa mitoissa. erona kavereihin vain se, että minä en käytännössä koskaan voi syödä niin paljon kuin haluaisin, en voi syödä ruokia joista pidän, ja olen aina nälkäinen. kaverini on tyytväinen kahvilassa syötyään suklaakakun palan, tai ei edes halua syödä sitä kokonaan, mun tekisi miesli mennä ostamaan toinen, ja kolmas pala.

on helppoa olla hoikka jos ei edes tee mieli syödä kuin vähän ja jos sattuu tykkäämään kanasalaatista. minä pidän pizzasta ja jäätelöstä.

Meillä näin. Minä syön säännöllisesti ja terveellisesti, olen lakto-vegetaristi. Liikun joka päivä.
Mieheni taas ei liiku, syö mitä vaan ja kauheita annoksia.
Arvatkaapa kumpi on se joka lihoo? Minä! Auta armias jos palankaan suklaata tai kahvin kanssa ottaa kekkereillä kakkua niin jopa alkaa napa kiriä. Mies saa syödä vaikka täytekakun päivässä eikä todellakaan liho grammaakaan.

Mut jotkut syö ihan käsittämättömiä määriä herkkuja. Luin kerran jotain foorumia missä joku kertoi syövänsä 1,5-2kg karkkia viikossa, lisäksi monta litraa jäätelöä, litran jäätelöä aina kerralla …ja mitäköhän muuta. Että huhhuh! Kukaan ei tiedä mitä toinen kotonaan oikeasti syö, jostain työpaikkaruokailusta tai kylässä syömisestä ei voi päätellä mitään.

Itse olen vähän tätä helposti lihovaa sorttia, että ruokavalioon ei paljon ylimääräisiä herkkupaloja sovi, aika tiukalla linjalla täytyy olla ja liikkua.

Mutta en kyllä tunne yhtäkään sellaista ihmistä, joka olisi TODELLA HELPOSTI lihoava, poissuljettuna tietenkin se jos sairastaa jotain jne. Kyllä kaikki minun tietämäni "helposti lihovat" ovat niitä, joiden elämäntavat ja liikkumistottumukset ovat sen mukaiset, se "lihon niin helposti" tuntuu olevan jonkinlainen tekosyy sille ettei jaksa tehdä asioille mitään.

Mieheni taas on elävä esimerkki toisesta ääripäästä, ei liho ei sitten millään. Yhdessä vaiheessa hän ihan tosissaan yritti nostaa painoaan ja kiskoi melkein kaksin käsin ruokaa, sai painon nousemaan kilon joka putosi melkein saman tien. Äitinsä oli aivan samanlainen.
Ja kyllä, olen todella kateellinen tuosta ominaisuudesta :D

Se on muuten hassua kun tästä asiasta puhutaan niin homma toimii niin, että normaalipainoonen syö vaikka mitä jopa lihottaakseen itteään, mutta paino ei vain nouse. Silti räävitään päätä ylipainoosille, että ei aineenvaihdunnassa ole selitys. Ei ihmiset lihoa eri tavoon.

[QUOTE="ihmettelen";23553879]En käsitä mitä ne ihmiset mahtaai ajatella kun näyttöjäkin sellaisesta on varmaan meillä jokaisella lähipiirissä.[/QUOTE]

Lihavuus johtuu yksinkertaisimmillaan siitä että ravinnosta saadaan enemmän energiaa kuin kulutetaan. Lihavuuden on todettu olevan ainakin osaksi perinnöllistä. Myös eräät lääkkeet saattavat aiheuttaa lihomista siten, että ne lisäävät ruokahalua tai aiheuttavat runsasta nesteen kertymistä elimistöön.

Jos on kilpirauhasongelmaa, lihooko silloin helpommin?
Oon itsen kohdalla alkanut miettiä tuota vaihtoehtoa, kun painoa vaan tulee, on turvotustakin, kuukautiset tosi runsaat, vähän väliä on sisälläkin viluntunteita, mutta kuumetta ei silti ole..
Toki syönkin , ei sillä, mutta silti tuota painoa tuntuu tulevan tosi herkästi aiempaan verrattuna.

Se lihomisen aiheuttava geeni on löydetty vuosia sitten, samoin kun nikotiiniriippuvuutta tehostava geeni. Eli ne ihmiset joilla on se geeni lihovat herkemmin vaikka söisivät porkkanoita ja juoksisivat kaiket päivät. Samoin tupakoinnin lopettaminen on toisille lastenleikkiä, kun taas toisilla se on pahempi riippuvuus kuin heroiinikoukku.

[QUOTE="vieras";23554162]Jos on kilpirauhasongelmaa, lihooko silloin helpommin?
Oon itsen kohdalla alkanut miettiä tuota vaihtoehtoa, kun painoa vaan tulee, on turvotustakin, kuukautiset tosi runsaat, vähän väliä on sisälläkin viluntunteita, mutta kuumetta ei silti ole..
Toki syönkin , ei sillä, mutta silti tuota painoa tuntuu tulevan tosi herkästi aiempaan verrattuna.[/QUOTE]

Kilpirauhasen vajaatoiminta - Suomen kilpirauhasliitto ry

On helposti lihoavia ja sitten on HIILARIHERKKIÄ. Itse olen siis hiilariherkkä ja kun syön paljon hiilareita tulee mulle nopeasti nälkä ja syön automaattisesti yli kulutuksen. Olen siis lihonnut täysin syömällä täysin virallisten suositusten mukaan (liikuin myös paljon). Hiilariherkän on myös vaikea hallita makeanhimoa (jonka minä tyydytin hedelmillä, joita söin siis liikaa)

Karppaamalla sain nälähallinnan kuriin ja ei tee mieli syödä koko ajan.

Olen siis lihonnut täysin syömällä täysin virallisten suositusten mukaan (liikuin myös paljon). Hiilariherkän on myös vaikea hallita makeanhimoa (jonka minä tyydytin hedelmillä, joita söin siis liikaa)
.

virallisiin suosituksiin kuuluu myös energiansaannin pitäminen kohtuullisena joten jos syöt suositeltuja ruokia mutta liian paljon, se ei ole suositusten mukaista syömistä

[QUOTE="vieras";23554255]virallisiin suosituksiin kuuluu myös energiansaannin pitäminen kohtuullisena joten jos syöt suositeltuja ruokia mutta liian paljon, se ei ole suositusten mukaista syömistä[/QUOTE]

En laskenut kaloreita, enkä aiokaan (karppaamalla ei edes tartte). Mutta mun olis sit pitäny elää nälässä? Kyllä näläntunteeseen pitäis pystyä luottamaan.

Mulla oli myös verensokeri lähes 2-tyypin diabetikon tasoa ja nyt se on täysin normaali! Eli verensokerihäiriöstä se hiilariherkkyys varmaan johtu.

No niin....kyllä se kuulkaa on nyt vaan niin, että toiset lihoo helpommin kuin toiset. Toisilla on taipuvuus lihoa todella helposti ja sitten on vielä eri sairaudet jotka ihan oikeasti aiheuttavat lihomista. Itselläni on kaksi sairautta jotka molemmat sitä aiheuttavat ja johan se kohdallani on useasti jo lääkärin toimesta sanottu, että painonhallinta ja painonpudotus näistä lähtökohdista todella hankalaa ellei suorastaan mahdotonta...:(

Yhteistyössä