Miksi joidenkin on niin hirvittävän vaikeata käsittää, että tapoja on niin paljon kun ihmisiäkin?

Tiedän, tämä on KESKUSTELUpalsta ja on mukava lukea muiden mielipiteitä ja saada ehkä itsekin uutta perspektiiviä asioihin. Mutta mun mielestä ei ole järin etenevää keskustelua jankata sitä omaa yhtäainoaaoikeaa mielipidettään tehden hyvin selväksi että muut tekevät väärin.

Kuka tai mikä sen määrittelee mikä on oikein ja mikä on väärin?
Miten tylsää elämä olisikaan jos kaikki eläisivät saman kaavan mukaan joka vaiheen elämässään?

Mä olen tyrinyt elämässäni paljon. Olen mennyt tuhansia kertoja perse edellä puuhun muiden puhistessa ja huokaillessa vieressä. Mitä sitten? Olen valintani tehnyt jakantapään kautta oppinut. Ilman elämänkokemuksiani en olisi se ihminen mikä olen nyt. Jos olisin elänyt elämäni kuten ympäristö olisi halunnut, olisin todennäköisesti nyt hyvin erilainen ihminen. Sitähän en voi tietää olisinko onnellisempi vai onnettomampi, mutta se on mulle tärkeää että tiedän NYT olevani onnellinen ja tasapainoinen.

Mulle on ihan sama onko Matin ja Maijan kihlaus OIKEA, eli lupaus avioliitosta, vai onko se heidän keskinäinen lupauksensa olla yhdessä.
Mulle on ihan sama kuinka pitkään Pirjo-Liisa imetti vai imettikö hän ollenkaan.
Mulle on aivan sama onko Kalle autonasentaja vai insinööri.
Mua ei kiinnosta syöttääkö naapurin äiti lapsilleen saarioisten makaronilaatikkoa vai itse tehtyä makaronilaatikkoa.

Tiedättekö miksi?
Koska mulla on omakin elämä elettävänä. Ja Luulen, että siitä menisi aika paljon ohi jos alkaisin muiden valintoja ruotimaan ja arvostelemaan?

Nauttikaa ihmiset elämästä, nauttikaa ajastanne itsenne ja perheenne ja läheistenne kanssa! Nauttikaa paukkuvasta pakkasesta ja hyppikää kesällä lätäköissä. Menkää kaljalle extempore työpäivän jälkeen ja ostakaa itsellenne jotain kivaa! :)
Ja hymyilkää, se on ilmaista ja saa hyvän mielen itselle ja muille :)

(Kyllä myös käsitän elämän realiteetit ettei aina voi hymyillä eikä aina jaksa mitään, mutta suurimmassamäärin te itse voitte vaikuttaa asioihin ja tehdä valintoja jotka johtavat jonnekin. Elämä on seikkailu!!!)

Siinä teille :D
 
Monelle se oma tapa on tärkeä. Ja kokee sen sen verran tärkeäksi, että toisinaan se tapa on se ainoa ja oikea.

Kaikilla ei riitä ymmärrys ja avarakatseisuus, ymmärtää tapoja jotka heidän mielestään ei ole se paras tai oikea. Jotkut asiat ovat toisille vaan niin ihmeellisiä tai vaikea ymmärtää tai käsittää, että omaa näkemystään pitää parempana.

Kuka sitten katsoo minkäkin kautta tätä asiaa. Arvot kai määrittää aika paljon sitä.

Mutta edelleen, jokaisella pitäisi olla oikeus siihen omaan tapaansa elää. Niin kauan ainakin kun se ei tuota kärsimystä ja vaaraa hänelle itselleen tai ympäristölleen.

Joten antakaa toisten syödä eineksiä, antaa pienellle korviketta tai kahvia tai sokeria. Ei ne ehkä ne parhaat ja ehdottomasti todistettusti oikeimmat asiat ole. Mutta on noilla hengissä selvitty ennenkin :).
 

Yhteistyössä