MIksi itse tehty ja suunniteltu talo on muka laadukkaampi, kuin valmistalo? En nyt oikeasti tajua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Peruspirkko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Peruspirkko"

Vieras
Hinnassahan ero on valtava ja muuttovalmiit talopaketit ovat ihan törkeän hintaisia. Sitä en kiellä, etteikö siinä säästäisi pitkän pennin, jos suunnittelee itse ja palkkaa kirvesmiehen apuriksi. Mutta jos emme keskity nyt hintaan.

Talon laadun voi selvittää etukäteen. Talovalmistajat antavat kyllä tarkatkin listat kaikesta, mikäli pyydät. Näin ollen voit ennen kauppoja selvittää, kuka tekee talosi, miten, milloin, mistä materiaaleista, miten energiatehokas talo on jne. Moni muuttovalmis avaimet käteen talokin tehdään pitkästä tavarasta paikan päällä. Näin voi itse seurata raksaprojektia alusta loppuun ja hyvästä rakennusvalvojasta on paljon apua.
Harvalla talotehtaalla on itsellään työmiehiä. Yleensä ostat sen talopaketin siltä talovalmistajalta X ja sitten ne hommaa jonkun raksafirman tekemään sen talon. Sama Masan vasara ja Villa todennäköisesti rakentaa itse suunniteltuja taloja yksityisen palkkaaina, kuin talopaketteja sen talofirman palkkaajina.

Talon voi pitkälti suunnitellakin itse ja sen voi toteuttaa sitten sillä avaimet käteen firmalla.

Samasta paikkaa ne materiaalit tulee. Puu on puuta ja Suomessa samat sahat toimittaa tavaraa niin talofirmojen kautta, kuin sun itse tilaamana. Kivitaloissa on isompia eroja, mutta senhän sä voit itse selvittää ennen kauppoja, miten juuri se sinun kivitalosi rakennetaan.

Suunnittelussa nyt yksi ulottuvuus on talon sopivuus tontille, eli ilmansuuntien mukaan. Mihin aurinko paistaa aamulla, mihin se paistaa päivällä, entä illalla? Mihin huoneisiin tarvitaan valoa, onko kodinhoitohuoneesta ja muista ovista kulku järkeviä reittejä pitkin.

Jos talo suunnitellaan kyseiselle tontille, ilmansuunnat huomioidaan. Jos laitat valmistalon, se ei välttämättä ole kaikilta osin siihen paras. Voi olla hyvä, tai sitten huono.

Itse tekemällä säästää rahaa ja tietää miten talo on tehty, mutta laadukkuutta se ei takaa.

Ei niitä valmistaloja kuitenkaan täysin voi muuttaa, joten itsesuunnittelemalla saa ainakin siinä mielessä täydellisen. Laatuhan voi olla mitä sattuu mutta itse en ole ainakaan löytänyt sopivaa valmistaloa.

[QUOTE="vieras";28911481]Suunnittelussa nyt yksi ulottuvuus on talon sopivuus tontille, eli ilmansuuntien mukaan. Mihin aurinko paistaa aamulla, mihin se paistaa päivällä, entä illalla? Mihin huoneisiin tarvitaan valoa, onko kodinhoitohuoneesta ja muista ovista kulku järkeviä reittejä pitkin.

Jos talo suunnitellaan kyseiselle tontille, ilmansuunnat huomioidaan. Jos laitat valmistalon, se ei välttämättä ole kaikilta osin siihen paras. Voi olla hyvä, tai sitten huono.

Itse tekemällä säästää rahaa ja tietää miten talo on tehty, mutta laadukkuutta se ei takaa.[/QUOTE]

No kyllä laadukkaimmat valmistalot ottavat huomioon nämä. Huonejärjestystä, ikkunoiden paikkaa ja kokoa voi vapaasti muuttaa. pohjan voi kääntää vaikka ympäri, oviaukkoja muuttaa, kodinhoitohuoneen sijoittaa ihan eri paikkaan yms.

Kun me etsimme taloa, niin ainakin finnlamelli ja sievitalot olisi toteuttanut juuri sellaisen talon meille, kun itse halusimme.

Valmistalo voi jopa olla itse rakennettua parempi. Rakennusvaiheessa valmistalo on harjakorkeudessa nopeasti ja eristeet suojassa. Itse tehden on runko kauemmin alttiina sateille ja eristeet voivat kastua pahastikin.

[QUOTE="vieras";28911481]Suunnittelussa nyt yksi ulottuvuus on talon sopivuus tontille, eli ilmansuuntien mukaan. Mihin aurinko paistaa aamulla, mihin se paistaa päivällä, entä illalla? Mihin huoneisiin tarvitaan valoa, onko kodinhoitohuoneesta ja muista ovista kulku järkeviä reittejä pitkin.

Jos talo suunnitellaan kyseiselle tontille, ilmansuunnat huomioidaan. Jos laitat valmistalon, se ei välttämättä ole kaikilta osin siihen paras. Voi olla hyvä, tai sitten huono.[/QUOTE]

Näinpä. Meilläkin arkkitehti vietti pitkiä aikoja tontilla ja tässä lähiympäristössä ennenkuin oli viivaakaan piirtänyt. Noiden ilmansuuntien yms. lisäksi rakennuksen sopiminen jo olemassaolevaan rakennuskantaan on myös tärkeä juttu.

Itse rakentamisen laatuhan voi sitten olla ihan mitä tahansa, tehtiin se talo sitten kenen tahansa suunnitelmien ja minkä tahansa firman toimesta. Se, että talotoimittajan sivuilta löytyy hienoja värikuvia seinän rakenteesta, ei takaa vielä yhtään mitään kokoonpanon ja viimeistelyn laadusta.

Aika paljon riippuu siitä miten taitava rakentaja itse on. Meillä on alusta loppuun saakka itse tehty, ainoastaan putkimies ja puhallusvilla-kaveri kävi ulkopuolisena hommissa. Miehen isä on rakentanut paljon ja mieskin vallan taitava noissa hommissa ja vielä sähkäri ammatiltaan.

Hyvä puoli on se että tiedämme 100% mitä talomme "on syönnyt". Jokainen rakenne ja nurkka on tuttuja. Paikat ei ole sinnepäin vaan millilleen suorassa. Ehkä siinä on se kun tekee itselleen niin tulee tehtyä viimeisen päälle.

Mutta sitten taas jos ei ole taitoja rakentaa niin totta ihmeessä valmistalo on parempi ratkaisu. Laadun kanssa kannattaa vaan olla tarkkana. Mua kummastuttaa miten huonosti esim. osa asuntomessujen taloista on viimeistelty. Pinnat hutaistun näköisiä osassa kohteissa. Laatoitukset miten sattuu jne. Kun on tottunut "viimeisen päälle"- jälkeen huomaa mutkittelevat kattolistat helposti tai vaikkapa laattasaumojen eri vahvuudet. Onko noilla siten suurta merkitystä. Ei. Tosin kun puhutaan asuntomessujen talojen hinnoista niin kuvittelisi niillä saavan vähän huolitellumpaa jälkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911579:
Näinpä. Meilläkin arkkitehti vietti pitkiä aikoja tontilla ja tässä lähiympäristössä ennenkuin oli viivaakaan piirtänyt. Noiden ilmansuuntien yms. lisäksi rakennuksen sopiminen jo olemassaolevaan rakennuskantaan on myös tärkeä juttu.

Itse rakentamisen laatuhan voi sitten olla ihan mitä tahansa, tehtiin se talo sitten kenen tahansa suunnitelmien ja minkä tahansa firman toimesta. Se, että talotoimittajan sivuilta löytyy hienoja värikuvia seinän rakenteesta, ei takaa vielä yhtään mitään kokoonpanon ja viimeistelyn laadusta.

Talotoimittajalta saa kyllä tarkat listat kaikesta ja tarvittaessa kyllä nivaskan, jossa on selvitetty se seinän rakenne mustaa valkoisella.
Me näytätettiin kuvat ja selosteet vielä parilla ulkopuolisella ammattilaisella ennen talokauppoja.

[QUOTE="jaana";28911607]Talotoimittajalta saa kyllä tarkat listat kaikesta ja tarvittaessa kyllä nivaskan, jossa on selvitetty se seinän rakenne mustaa valkoisella.
Me näytätettiin kuvat ja selosteet vielä parilla ulkopuolisella ammattilaisella ennen talokauppoja.[/QUOTE]

:D Et nyt oikein ymmärtänyt pointtia. Ne suunnitelmat eivät nimittäin materialisoidu jollain tapaa itsekseen konkreettiseen muotoon. Joku ne seinät tekee ihan konkreettisesti, joko siellä tontilla tai sitten hallissa ja jälkimmäisessä tapauksessa joku myös kokoaa sen hallissa pusatun palapelin sinne tontille. Jos lihakeitto maistuu tarkoista ohjeista huolimatta joka kerta hiukan erilaiselta, niin mitenpä luulet olevan talon "kokkaamisen" kanssa?

Mistä tämä väite on otettu?
Minusta ei ole laadun tae, onko talo sitten talotehtaan tai itse suunniteltu ja tehty. Sen se itse suunnittelu kyllä takaa, että siitä saa mieluisan, ja pystyy ottamaan kaikki erikoisjutut huomioon, mitä ei välttämättä valmistaloissa pysty.

Kyllä voi oli valmistalokin laadukas, mutta usein siitä joutuu maksamaan hiukan enemmän. Esim seinän rakenteessa voi olla huomattavia eroja. Halvimmat talotehtaat käyttävät usein edullisimpia ratkaisuja, jotka juuri ja juuri täyttävät vähimmäisvaatimukset. Tietenkin näin, sehän on ihan loogista. Eihän muuten kustannuksia saisi minimiin.

Pintamateriaaleilla ei minusta ole niin suurta vaikutusta laadukkuuteen, kuin sillä mikä sijaitsee siellä pinnan alla.

Uusimmat

Yhteistyössä