Miksi isovanhemmat ei saa tehdä kuten itse haluavat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme

Vieras
Ostaa vaikka yhdelle lapselle kaiken valmiiksi ja toiselle ei mitään??

Sama juttu lastenlasten suhteen? Miksi pitäisi olla tasapuolinen, jos tykkää enemmän toisista kuin toisista lapsista??

Miksi ei saisi tukea enemmän esim. sellaista lastaan, joka itsekin jotain yrittää kuin taas jättää tukematta sellaista, joka vaan suu auki odottaa valmista??

Miksi isovanhemmat eivät muka saisi päättää itse tavastaan toimia? Omista rahoistaan, joista täällä on usein kyse yms.??

no ehkä siksi että se on hieman epäreilua. jos ostaa toisen lapsen lapselle mutta ei toisen lapsen lapselle niin tää sisarus jonka lapsi ei saa on varmasti pettynyt ja miettii onko hänessä vikaa. mun mielestä mun siskon pitää saada samat asiat mitä minä vanhempana olen saanut. myöhemmin on sit eriasia mitä vanhempani isovanhempina ostavat lapsenlapsilleen. omat vanhempani ovat aina pyrkineet olemaan tasapuolisia meuille sisaruksille. siskollani ei vielä ole lapsia mutta kun hän saa ovat vanhempani sanoneet ostavansa samat mitä he minulle ostivat. omat isovanhempani on pitäneet mua aina kun kukkaa. olen saanut aivan kaiken ja muut ovat jääneet huomattavasti vähemmälle. luulen että siskoni tulee hyvänä kakkosena. kuitenkin mun äiti on paljon läheisempi vanhempiensa kanssa kun sen siskot,joten luulen että tää on ajanut asiaa mun ja siskon eduksi. isovanhempani on edelleen mulle erittäin tärkeitä vaikkei enää mulle mitään ostelekkaan. mulle riittää et saan olla niidenkanssa.

kun mun lapset saavat lapsia ostan niille kyllä tasapuolisesti lahjoja ja myös avustan omia lapsiani tasapuolisesti. kukaan muu kun minä ja mieheni ei päätä asioista. edes lapset ei raha-asioihin voi vaikuttaa saatika sitten heidän tulevat kumppaninsa. aika utopistista viä tätä ajatella koska vanhempi on vasta 3v

Omia lapsiani yritän kohdella tasapuolisesti ja he itsekin pitävät huolen siitä, että vanhemmat ovat heitä kohtaan reiluja ja oikeudenmukaisia.
Mulla on kokemusta siitä, että oma anoppi kohtelee lapsiaan ja lastenlapsiaan epätasa-arvoisesti, eikä näe siinä mitään väärää.
Jokainen saa päättää omista rahoistaan, ajastaan ja tunteitahan ei voi pakottaa, mutta kantakoon samalla myös vastuun teoistaan. Ei voi mitään, ettei lapsenlapset tunne kovin lämpimiä tunteita mummoa kohtaan, vaikka yritetään epätasa-arvoa peitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nostan, kun tämä on kuitenkin kestoaihe täällä.

Miten kun itse tulette isovanhemmiksi, haluatteko miniän/tyttärenne päättävän teidän rahankäytöstänne??

No ei todellkaan, mun rahoistani päätän minä. Mut lasten lapset haluan hoitaa niin, kun kotonaan tekevät. Mun asiani, ei ole lähteen muuttaan heidän tapoja. Tasapuolinenkin haluan olla.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:

Miten kun itse tulette isovanhemmiksi, haluatteko miniän/tyttärenne päättävän teidän rahankäytöstänne??

No ei todellkaan, mun rahoistani päätän minä. Mut lasten lapset haluan hoitaa niin, kun kotonaan tekevät. Mun asiani, ei ole lähteen muuttaan heidän tapoja. Tasapuolinenkin haluan olla.

Uskon että suurin osa isovanhemmista haluaa olla tasapuolinen, mutta vaikka he eivät olisikaan niin siinähän on kyse heidän valinnoistaan.

Jos esimerkiksi auttaa yhtä lasta vaikka huomattavalla summalla rahaa esim. asunnon ostossa niin ei se voi velvoittaa tekemään samaa kaikkien suhteen.

Uskon että suurin osa isovanhemmista haluaa olla tasapuolinen, mutta vaikka he eivät olisikaan niin siinähän on kyse heidän valinnoistaan.

Jos esimerkiksi auttaa yhtä lasta vaikka huomattavalla summalla rahaa esim. asunnon ostossa niin ei se voi velvoittaa tekemään samaa kaikkien suhteen.

Syy miks mua aihe nyppii on se et LAPSI ei ymmärrä miks toinen saa mut hän ei! Ja miksi aina jaksetaan jauhaa siitä serkusta mut hän ei saa koskaan kehua vaikka on taitava monessa asiassa.

miksi ihmeessä jonkun sadistin pitää lapsen mieli pahoittaa? Isovanhemmat ovat yleensä aikuisia ihmisiä, joilla pitäisi olla aikuisten käytöstavat, kun lapset puolestaan ovat täysin viattomia vaikkapa miniän ja anopin kimurantteihin suhteisiin.
Jos kerran pitää rahapussin nyörejä tiukalla yhteen suuntaan, pitäisi jokaisen mieleltään TERVEEN aikuisen mielessä olla, että tiukalla pysyy nyörit toiseenkin suuntaan - ellei sitten sattumoisin saa jotain nautintoa lapsen kärsimyksestä - ei niinkään siitä ettei lapsi saa jotain tavaraa, vaan siitä, että joutuu miettimään miksi on vähemmän arvostettu/pidetty/rakastettu kuin joku toinen. Lapset kun pieninä varsin estottomasti rakastavat myös niitä epäreiluja isovanhempiaan. Luojan kiitos lapset kasvavat, ja saavat maksaa potut pottuina - siinä on mummon/papan turha uikuttaa kaupassakäyjää tai seuramiestä!
Ei myöskään ole kovin hyvä asia sisarussuhteille, jos vanhemmat suosivat yhtä sisarusta - voipi olla että kultalapselle ei löydykään enää tukijoita kun vanhemmista aika jättää.
Ennenkaikkea jonkun suosiminen on todella idioottimaista touhua ja kuvastaa vain sadistista luonetta - kumpikaan näistä piirteistä ei ole sellainen, jota kannattaisi kunnioittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Merle:
miksi ihmeessä jonkun sadistin pitää lapsen mieli pahoittaa? Isovanhemmat ovat yleensä aikuisia ihmisiä, joilla pitäisi olla aikuisten käytöstavat, kun lapset puolestaan ovat täysin viattomia vaikkapa miniän ja anopin kimurantteihin suhteisiin.
Jos kerran pitää rahapussin nyörejä tiukalla yhteen suuntaan, pitäisi jokaisen mieleltään TERVEEN aikuisen mielessä olla, että tiukalla pysyy nyörit toiseenkin suuntaan - ellei sitten sattumoisin saa jotain nautintoa lapsen kärsimyksestä - ei niinkään siitä ettei lapsi saa jotain tavaraa, vaan siitä, että joutuu miettimään miksi on vähemmän arvostettu/pidetty/rakastettu kuin joku toinen. Lapset kun pieninä varsin estottomasti rakastavat myös niitä epäreiluja isovanhempiaan. Luojan kiitos lapset kasvavat, ja saavat maksaa potut pottuina - siinä on mummon/papan turha uikuttaa kaupassakäyjää tai seuramiestä!
Ei myöskään ole kovin hyvä asia sisarussuhteille, jos vanhemmat suosivat yhtä sisarusta - voipi olla että kultalapselle ei löydykään enää tukijoita kun vanhemmista aika jättää.
Ennenkaikkea jonkun suosiminen on todella idioottimaista touhua ja kuvastaa vain sadistista luonetta - kumpikaan näistä piirteistä ei ole sellainen, jota kannattaisi kunnioittaa.

En oikeastaan tarkoittanut jotain leluja, että niitä nyt määrättömästi enemmän jollekin toiselle lapselle ostaisi, vaan enemmän tarkoitin tälläistä isompaa auttamista just vaikka asunnon ostossa, ettei se mielestäni vielä velvoita kaikille samaa tekemään.

Tuskin tuo lapsenlapsen mieltä pahoittaa, jos vanhemmat eivät sitä itse tuon asian vuoksi tee.

Jos lapsia on aika monta, niin ei voi olla tasapuolinen tai sitten on tehtävä niin ettei auta ketään millään tavalla. Mielestäni jokaiselle heidän tilanteensa mukaan, jos ei työ maistu niin turha sitä ilmaista rahaa vanhemmiltakaan on odottaa ja taas päinvastoin, jos itse yrittää niin sellaista kai voi jo tukeakin.

En siis tarkoittanut tahallista mielen pahoittamista, vaan ihan normaaleja juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syy miks mua aihe nyppii on se et LAPSI ei ymmärrä miks toinen saa mut hän ei! Ja miksi aina jaksetaan jauhaa siitä serkusta mut hän ei saa koskaan kehua vaikka on taitava monessa asiassa.

Peesi! iso sellainen. Joillekin muuten on tosi vaikeaa käsittää, että myös mummoissa ja papoissa on persoonallisuushäiriöisiä, vaikeita, epäreiluja ihmisiä. Aina puhutaan miten mummoja ja pappoja pitää ymmärtää jne. vaikka tekisivät perhe-elämästä helvetin.

Luuletko että sisarussuhteita edistää se, että yhtä autetaan isosti, ja toista ei lainkaan koska rahat ei riitä kuin yhdelle lapselle? Esimerkiksi asunnon ostossa voi tukea monin tavoin - vaikkapa tulemalla lainan takaajaksi, eihän sitä rahaa tarvitse syytää siinä kenellekään. Lähinnä tuossakin ideaalista olisi se, että avun tarvitsija (puhun nyt rahasta) maksaisi saamansa "lainan" takaisin, tai pyrkisi mahdollisimman pian vapauttamaan vanhemmat takausvastuusta. Jotenkin tuo suosiminen on niin kehitysmaapuuhaa - sielläkin pistetään pojat kouluun, tytöt jää kotiin hoitamaan pienempiään kun eihän kaikkia lapsia voi avustaa! Ja seurauksena epätasa-arvoa ja kaikkea muuta mukavaa...
Ja kyllä lapsikin tajuaa jo aika pienestä mikä on reilua ja mikä ei. Mun mielestä tasa-arvoisuus on se juttu, minkä eteen kannattaa tehdä töitä. Jos haluaa vain yhtä lasta auttaa, niin miksi lapsiluku ei sitten jää siihen yhteen?
Vaikka autettava nyt olisikin aikuinen ihminen eikä lapsi, asia kuitenkin heijastuu aika paljon pidemmälle - tilanne tulee todennäköisesti olemaan sama myös lastenlasten kohdalla, jolloin päästään taas siihen että millä oikeudella voidaan lasten mieli pahoittaa?

Jos summa on suuri, viimeistään perinnönjaossa tämä tulee esille, ja joku vaatii sitä merkittäväksi ennakkoperinnöksi!

Vielä tähän, että tottakai jokainen päättää omista asioistaan, mutta turha lienee soitella muille perään, että miksette koskaan tule meitä katsomaan. Niinkuin joku jo sanoikin, isovanhemmistakin niitä persoonallisuushäiriöisiä löytyy, ja ehkä käsittämättömintä on se, että he eivät useinkaan tajua mitä ovat tehneet väärin. Surullista on se, ettei sitä kannata heille alkaa selittämäänkään - kun ei kuitenkaan mene jakeluun.

Jos vanhemmat haluavat kohdella lapsiaan tasapuolisesti, tulisi joku lapsi välillisesti kohdeltua eriarvoisesti, mikäli isovanhemmat vain yhtä lahjoisivat/viettäisivät enemmän aikaa hänen kanssaan. Ja sama tietenkin siinä tilanteessa, jos vanhempi asettaa lapsensa eriarvoiseen asemaan. MIksi hän tekee niin? Eikö kaikkien lapsien pitäisi olla samanarvoisia ja saada huomiota yhtälailla. Jos he kohtelevat eriarvoisesti lapsiaan herättää se aika varmasti närää muissa sisaruksissa ja näin vanhemmat ovat tehneet karhunpalveluksen lapselleen.

Vielä tähän, että tottakai jokainen päättää omista asioistaan, mutta turha lienee soitella muille perään, että miksette koskaan tule meitä katsomaan. Niinkuin joku jo sanoikin, isovanhemmistakin niitä persoonallisuushäiriöisiä löytyy, ja ehkä käsittämättömintä on se, että he eivät useinkaan tajua mitä ovat tehneet väärin. Surullista on se, ettei sitä kannata heille alkaa selittämäänkään - kun ei kuitenkaan mene jakeluun.

:) me ollaan mietitty, että voisimme antaa yhdelle lapselle velkakirjalla alkupääoma asunnon ostoon ja emme millään osaa nähdä mitä toiset siinä menettäisivät??

Tarkoittaako se automaattisesti että olemme molemmat persoonallisuushäiriöisiä? :)

Velkakirjalla siksi, ettei se tuntuisi liian helposti saadulta, mutta emme siis aio velkoa rahaa koskaan pois, vaan sitten kun meistä aika jättää niin se huomioitaisiin pesänselvityksessä.

:) me ollaan mietitty, että voisimme antaa yhdelle lapselle velkakirjalla alkupääoma asunnon ostoon ja emme millään osaa nähdä mitä toiset siinä menettäisivät??

Tarkoittaako se automaattisesti että olemme molemmat persoonallisuushäiriöisiä? :)

Velkakirjalla siksi, ettei se tuntuisi liian helposti saadulta, mutta emme siis aio velkoa rahaa koskaan pois, vaan sitten kun meistä aika jättää niin se huomioitaisiin pesänselvityksessä.

No eihän tuossa mitään pahaa ole. Varmaankin tekisitte saman myös muiden lapsien kohdalla sitten, jos olisi siihen tarvetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jos vanhemmat haluavat kohdella lapsiaan tasapuolisesti, tulisi joku lapsi välillisesti kohdeltua eriarvoisesti, mikäli isovanhemmat vain yhtä lahjoisivat/viettäisivät enemmän aikaa hänen kanssaan. Ja sama tietenkin siinä tilanteessa, jos vanhempi asettaa lapsensa eriarvoiseen asemaan. MIksi hän tekee niin? Eikö kaikkien lapsien pitäisi olla samanarvoisia ja saada huomiota yhtälailla. Jos he kohtelevat eriarvoisesti lapsiaan herättää se aika varmasti närää muissa sisaruksissa ja näin vanhemmat ovat tehneet karhunpalveluksen lapselleen.

Eihän lapset ole samassa elämäntilanteessa samaan aikaan eli ei heitä voi myöskään samaan aikaan auttaa samoissa asioissa. Eikä elämää tiedä eteenpäin, joten ei voi sanoa ehditäänkö olemaan tasapuolisia vai ei jne.

Vai pitäisikö tehdä kuten yhdet sukulaisemme, jos joku lapsi sai esim.takin niin muut saivat saman summan rahaa. Aika kallis ratkaisu ja älytön mielestäni.

No eihän tuossa mitään pahaa ole. Varmaankin tekisitte saman myös muiden lapsien kohdalla sitten, jos olisi siihen tarvetta?

Varmaan, jos he itsekin olisivat jotain asian eteen ensin tehneet, ei me raha-automaateiksi aleta, jos ei omaa taloudenhoitokykyä ensin pysty todistamaan.

Eihän lapset ole samassa elämäntilanteessa samaan aikaan eli ei heitä voi myöskään samaan aikaan auttaa samoissa asioissa. Eikä elämää tiedä eteenpäin, joten ei voi sanoa ehditäänkö olemaan tasapuolisia vai ei jne.

Vai pitäisikö tehdä kuten yhdet sukulaisemme, jos joku lapsi sai esim.takin niin muut saivat saman summan rahaa. Aika kallis ratkaisu ja älytön mielestäni.

Mutta eihän pointti olekaan siinä... Vaan siinä, että auttaa kutakin siinä asiassa mitä apua kukakin lapsista sitten tarvitsee... Tarkoitan, jos toiselle esim. annetaan rahaa ja toinen tarvitsisi sitä yhtä paljon niin sillon olisi annettava kummallekkin tyyliin. Varmaan tiedät, mitä tarkoitan...

me ollaan mietitty, että voisimme antaa yhdelle lapselle velkakirjalla alkupääoma asunnon ostoon ja emme millään osaa nähdä mitä toiset siinä menettäisivät??

Entäpä jos vain takaisitte lainan? Niin meillä tehtiin, ja kahden vuoden jälkeen olimme maksaneet vanhempien takausvastuun pois (käytännössä otimme uuden lainan, mutta tällä kertaa pankki ei enää vaatinut vanhempien takausta). Vanhemmat ovat myös lupautuneet takaamaan muiden sisarusten lainat vastaavalla tavalla. Asiasta ei tullut riitaa, koska juttu puhuttiin avoimesti eikä mitään omaisuutta siirtynyt minnekään.

Tup pesänselvitysjuttu kannattaa sitten jutella muiden sisarusten kanssa, ja ihan pelkästään vain ja ainoastaan tasapuolisuuden varmistamiseksi saada mustaa valkoiselle, että kyse on ennakkoperinnöstä. Niinkuin itsekin sanoit, tulevaisuudestahan ei voi tietää, eikä varsinkaan pesänjaon tapahtumista jos tilanne on jo valmiiksi tulehtunut.

He menettävät sen, että heitä ei ole kohdeltu tasa-arvoisesti sisarusten kanssa. Kaikki apu, oli se sitten työtä tai rahaa, pitäisi olla tasapuolista. Jos haluaa edesauttaa sisarusten välejä. Eri asia, jos joku lapsista on varakas.
Meillä on epätasa-arvoa molemmin puolin.

siksi koska mun lapset (siis nyt yksi mutta jos lisää tulee) on kaikki samanarvoisia.
Jos ei osaa kohdella samalla tavalla niin olkoot kohtelematta. Ei pieni ymmärrä miksi mummu tai pappa ei tykkää musta mutta veikasta tykkää.

asunnon osto on eri asia ja silloin ollaan jo aikuisia ja jos joku lapsista tarvii enempi apua ja mahollisuus on auttaa niin mikäs siinä. Siltikin olen sitä mieltä että jokaista kohdellaan aikuisenakin samalla tavalla.

Jos ei voi kohdella kaikkia lapsenlapsiaan tasavertaisesti taitaa olla jotain vikaa.

Lapsiaan ei myöskään voi valita, joten kun niitä alkaa puuhata, on tajuttava sekin riski että kaikki ei hoida asioitaan samalla tavoin, ja kaikkien kanssa ei ehkä synkkaakkaan samalla tavoin. Silti vanhemmat ovat KAIKKIEN lastensa vanhempia, ja se asia on vaan nieltävä - ei voi enää alkaa valitsemaan jälkikäteen että tosta tykkään ja tosta en, ton pidän ja ton annan pois. Eikä varmalla ala sen kanssa yhtään paremmin asiat sujumaan, kuka jätetään lehdelle soittelemaan ja näppejään nuolemaan.

Yhteistyössä