Miksi imetyksessä onnistuneet pitää itsestään niin suurta ääntä?

• Viestiketjun aloittaja Huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti
Huono äitikö?
Miksi puistoissa ja kerhoissa nämä täydelliset pitää itsestään niin suurta ääntä ja heillä on näköjään myös oikeus tentata muiden onnistumisia ja epäonnistumisia? Tosi suoraan kehdataan kysyä. En ole täysin onnistunut kun joudun antamaan iltaisin korviketta. En ole kuulema yrittäny tarpeeksi. Joopa joo. Minusta tärkeintä on kuitenkin tyytyväinen vauva.

must aon olut ihanaa kun nämä kaksi nuorimmaista on suosiolla pullosta jonut, ja olen voinut iltasella vähän hetä tankata. näin mulle on jäänyt aikaa olla ja hoitaa kaikkia (kolmea) lasta illalla, ja vauva on nukkunut ainakin yhden hyvn unipätkän alkuyöstä (mikä takasi mulle yhden kolmen tunnin pätkän). Myös neljäs, keväällä syntyvä, saa kokea saman karmean kohtalon, eli lisämaitoa pullosta iltasella B)

vieras
niin onkin, tärkeintä tyytyväinen ja hyvinvoiva vauva!

ärsyttää muutenki tollaset äidit jotka pätee ja pätee ja oma kasvatustapa on aina se oikea jos joku tekee jotain erilailla siitä juoruillaan.

En tiedä. Itsellä kanssa pari tuttua jotka tuntuvat elävän vain tissiensä (ja siis imetyksen) kautta :D

Mä en ylipäänsäkään ymmärrä miten aihe herättää niin suuria tunteita. Kyse on kuitenkin vain imetyksestä.

Osaksi siinä on varmasti syynä se, että todella monella tiedon puute pilaa imetyksen! Sitten sellaisella jolla se on onnistunut tekee mieli kertoa kaikille, että kyllä se onnistuu kun vaan teet töitä sen eteen!!

Todella moni kun sanoo "minulla sitä maitoa ei vaan tullut" ja sitten kertoo "annoin aina korviketta ja imetin 15min kummastakin tissistä :LOL: "

TiinuLiinu
Mulla oli myös vaikeuksia imetyksen kanssa, 100ml päivässä molemmista yhteensä tuli vaan ja tietysti korvikkeeseen joutui turvautumaan!
Ei se mun mielestä tee susta huonoa äitiä jos ei maitoa tuu!
Mulla ei auttamu mitkään ´heruttelut´eikä mikään määrä nestettä! Sit vielä sain tissitulehduksen ja sen jälkeen loppu maidontulo!

2 viikkoa imetin lasta!

Tipu Topakka
Kun ei ole muuta päänvaivaa :whistle: Minua harmitti, kun esikoisen imetys meni ihan persiilleen ja lopetin 2,5kk:n jälkeen. Ja sitten harmitti, kun kuopus olikin niin tissitakianen, että imetyksen lopettaminen oli äärimmäisen vaikeaa. Ongelmansa kullakin ;)

Ne, joilla kokemus on toinen kun itsellä, pitää aina itsestään isoa ääntä.
Mun mielestä imetyksestä ylipäänsä pidetään ihan käsittämätöntä ääntä. Ja se ei johdu siitä, että mä en olis onnistunu imetyksessä, vaan siitä, että mä en käsitä mitä onnistumista on maailman luonnollisimmassa asiassa.
En mä pidä perunoiden keittämisestäkään hirveetä "jeee, mä osasin" showta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Osaksi siinä on varmasti syynä se, että todella monella tiedon puute pilaa imetyksen! Sitten sellaisella jolla se on onnistunut tekee mieli kertoa kaikille, että kyllä se onnistuu kun vaan teet töitä sen eteen!!

Todella moni kun sanoo "minulla sitä maitoa ei vaan tullut" ja sitten kertoo "annoin aina korviketta ja imetin 15min kummastakin tissistä :LOL: "
Näin minulle kävi kolmen ekan kanssa, imetys epäonnistui silkan tiedonpuutteen vuoksi. Nyt tämän nelosen kanssa imetys sujuu hyvin, olen tosi onnellinen, että onnistuu. :heart: :D

Mä luulen myös että onnistuneiden tekee mieli jakaa tietoa vähän samaan tapaan kuin vaikka laihdutuksessa onnistuneet karppaajat suosittelevat kaikille karppausta, tai uuden uskonnon löytäneet haluaa käännyttää muita ;)
Jos on itse onnellinen siitä että imetys sujuu, haluaa varmaan jakaa onneaan ja nimenomaan jos tuntuu siltä että toinen tekee juuri sellaisia virheitä joista itseä on varoitettu, tulee varmaan tarve oikaista toisen väärät käsitykset. Toisaalta osa varmasti pätee ihan silkasta pätemisen ilosta, meitä on moneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja TiinuLiinu:
Mulla oli myös vaikeuksia imetyksen kanssa, 100ml päivässä molemmista yhteensä tuli vaan ja tietysti korvikkeeseen joutui turvautumaan!
Ei se mun mielestä tee susta huonoa äitiä jos ei maitoa tuu!
Mulla ei auttamu mitkään ´heruttelut´eikä mikään määrä nestettä! Sit vielä sain tissitulehduksen ja sen jälkeen loppu maidontulo!

2 viikkoa imetin lasta!
ei toki teekkään huonoa äitiä se jos ei imetä.

mul pisti vaan nyt silmään, että mistä sä tiiät sanoo et tuli vaan 100ml pvässä maitoo ?

Multa on sitten udeltu toisin päin, eli olisi pitänyt opettaa pullolle. Ja empä ole kuullut kenenkään kehuskelevan täydellisellä äitiydellään tai imetyksen kestollaan missään kerhoissa tai puistoissa.

Mistä te oikein löydätte näitä ihmisiä, jotka arvostelee toisten tapoja kasvattaa lapsia?

En kertaakaan oo kuullut keneltäkään, sukulaiselta, kaverilta tai puistotutulta yhtään poikkipuolista sanaa tai oikeestaan edes kyselyä näistä asioista. kaikki tajuaa että jokainen elää tyylillään eikä se muille kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Multa on sitten udeltu toisin päin, eli olisi pitänyt opettaa pullolle. Ja empä ole kuullut kenenkään kehuskelevan täydellisellä äitiydellään tai imetyksen kestollaan missään kerhoissa tai puistoissa.
peesi.
aika monet ihmettelee että kauanko aion imettää ja eikö mulla ole himoja lähteä vaikka vähän liikenteeseen jo ? no, mulla on vauva nyt vajaa 3kk enkä osaa ennalta sanoa kauan imetän. niin kauan kun se tuntuu hyvältä ja sopivalta meille.ja ei, mua ei tosiaan vielä innosta lähteä liikenteeseen enkä koe että jään paitsi mistään tai ettenkö ehtisi joskus myöhemminkin lähteä. mä olen ihan mielelläni "kiinni" tässä vauvassa. onhan tämä todennäköisesti meidän viimeinen lapsi.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
peesi.
aika monet ihmettelee että kauanko aion imettää ja eikö mulla ole himoja lähteä vaikka vähän liikenteeseen jo ? no, mulla on vauva nyt vajaa 3kk enkä osaa ennalta sanoa kauan imetän. niin kauan kun se tuntuu hyvältä ja sopivalta meille.ja ei, mua ei tosiaan vielä innosta lähteä liikenteeseen enkä koe että jään paitsi mistään tai ettenkö ehtisi joskus myöhemminkin lähteä. mä olen ihan mielelläni "kiinni" tässä vauvassa. onhan tämä todennäköisesti meidän viimeinen lapsi.
Samaa minultakin on kyselty ja sillon kun esikoinen oli 8kk niin melkein osa sukulaisista yritti painostaa lopettamaan imetyksen..eihän niin iso poika tissiä enään tarvitse :eek:

vieras

Koska kai kokevat onnistumisen iloa ja haluaa jakaa sen vähintään kaikille, kokevat että heillä on oikeus siksi neuvoa muita kun oma suoritus on mennyt nappiin :)
Mä en välitä, koska mulle koko asiassa "onnistuminen" ei ollut iso tavoite, vaan pidin melko samantekevänä onnisuuko-ei onnistu. Neutraali asia.
Mutta jos nyt miettis missä olen halunnut onnistua ja kokenut tärkeäksi, niin kyllä sellaisista asioista tulee liian innostuneena neuvottua muita. Kunnes sitten tajuan, että ehkeivät he taas pidä niitä asioita niin tärkeinä. Sellaista se on, ja tämähän on keskustelupalsta :)

joku
Musta tuntuu, että osa ottaa myös itseensä syyttä suottakin asioita. Joillakin voi olla alitajuisesti huono omatunto (turhaan), kun imetys ei syystä tai toisesta ole onnistunut. Vähänkin kun tulee puhetta imetyksestä tai pullosta juomisesta, ottaa sitten herkemmin syyttelyksi asian, vaikkei sitä olisi sellaiseksi edes tarkoitettu.

Itse olen pyrkinyt olemaan ottamatta vauvan syömisjuttuja suuremmin puheeksi, kun olen huomannut, että joillekin se on herkkä asia. Itse olen kerhoissa käynyt enkä ole huomannut itse, että vauvan syömisillä oltaisiin kehuskeltu suuntaan tai toiseen. Kaikki ovat olleet hyvin asiallisia ja neuvoja on voinut kysellä vapaasti. Tietysti kaikenlaisia ihmisiä on olemassa.

Itse kun tietää, että parhaansa tekee vauvansa eteen, söi tämän sitten rinnasta tai pullosta. Se on tärkeintä.

En minäkään ole hirveästi tämmöisiin imetystään hehkuttaineisiin äiti-ihmisiin törmäilly. Tosin välillä olen ihmetelly sitä, miten melkein jokainen puolituttukin ihminen kysyi ensimmäisenä imetyksestä kun näki minut vauvan kanssa. Ja minähän toki kilttinä tyttönä aina vastasin niin kuin asiat on, ei tule maitoa, pulloa saa. Onneks vain pari kolme ei niin mukavaa kommenttia tuli tässä vaiheessa.

Hupaisinta oli, kun miehen työkaveri (myös mies) jakeli miehelleni imetysohjeita kun kuuli ettei oikein ota onnistuakseen :D

naanna
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mä luulen myös että onnistuneiden tekee mieli jakaa tietoa vähän samaan tapaan kuin vaikka laihdutuksessa onnistuneet karppaajat suosittelevat kaikille karppausta, tai uuden uskonnon löytäneet haluaa käännyttää muita ;)
Jos on itse onnellinen siitä että imetys sujuu, haluaa varmaan jakaa onneaan ja nimenomaan jos tuntuu siltä että toinen tekee juuri sellaisia virheitä joista itseä on varoitettu, tulee varmaan tarve oikaista toisen väärät käsitykset. Toisaalta osa varmasti pätee ihan silkasta pätemisen ilosta, meitä on moneksi.
Joo, ennemmin mäkin uskon näin. Itse odotan 4 lasta ja ekan kanssa imetys oli todella vaikeaa ja loppui pariin viikkoon, toisen kanssa sujui helposti ja hyvin, kolmannen kanssa oli jo juhlaa =) Siis en ole muiden imetyksistä/ei imetyksistä kiinnostunut tai yritä arvostella. (enkä kysellä tai arvostele) Mutta olen vaan itse niin onnellinen että opin tekniikan ja nyt se on todellakin kaikista helpoin tapa lapsi ruokkia ja pitää onnellisena. EHkä joskus sitten tulee hehkutettua imetyksen etuja...

Kippuravarvas
Minusta ainakin itestä tuntuu että siitä imetyksestä ei saa puhua, etenkään jos se on onnistunut. Minusta on ihanaa imettää, ihanaa että vauva killittelee suurilla silmillään mua kun syö ja välillä hymyilee, ihanaa että aina kun pientä harmittaa mulla on takuu varma lohdutuskeino...ja sitten siitä ei saa puhua. :ashamed:

Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:

Näin minulle kävi kolmen ekan kanssa, imetys epäonnistui silkan tiedonpuutteen vuoksi. Nyt tämän nelosen kanssa imetys sujuu hyvin, olen tosi onnellinen, että onnistuu. :heart: :D

Kerro mullekin mitä teit erilailla? Mulla on epäonnistunut neljän kanssa ja lisää lapsia on haaveissa ja mulle olis äärettömän tärkeää onnistua. Minä en siis todellakaan ole imettänyt vain 15 minuuttia vaan koko päivän. Vauvojen paino ei ole noussut tarpeeksi, en voi hyvällä omallatunnolla olla antamatta lisämaitoa. Seuraavaksi aion testata imetysapulaitetta, ettei vauva tottuisi ainakaan pulloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Minusta ainakin itestä tuntuu että siitä imetyksestä ei saa puhua, etenkään jos se on onnistunut. Minusta on ihanaa imettää, ihanaa että vauva killittelee suurilla silmillään mua kun syö ja välillä hymyilee, ihanaa että aina kun pientä harmittaa mulla on takuu varma lohdutuskeino...ja sitten siitä ei saa puhua. :ashamed:
Niin kyllä moni varmaan ottaa sen tavallaan syyllistämisenä ja v*ttuiluna :) Voi olla, että jos itselläni olisi vielä vauva ja joku mulle noin sanoisi niin salaa voisin ottaa nokkiini vaikka eihän se multa ole pois. Sitä kun itse halusi niin kovasti imettää, niin sitä oli vain tosissaan pettynyt kun "epäonnistui" maailman luonnollisimmassa asiassa.

Yhteistyössä