Miksi imetyksessä epäonnistuneet jaksaa huomautella pitkään imettäville?

"Vieläkö sä imetät"?
" Koskas olet ajatellut antaa korviketta/tavallista maitoa"?
"Eikö se imetys pitäisi jo lopettaa"?
ja ihan ilman että se pidempään imettänyt ottaa asian puheeksi.
Miksi nämä imetyksessä epäonnistuneet kuvittelevat että imetyksessä onnistuneet pitävät itseään superäiteinä?

auringonkukka-75
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No onhan se aika sairasta imettää jotain taaperoa. :eek:
Höpö höpö. Sairasta on huomautella ihmisille siitä, jos imettää vähän aikaa tai imettää lastaan kauan. Eikös se ole jokaisen oma asia?

Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:
Eikös se ole jokaisen oma asia?
Ei tällä palstalla, ei ainakaan imetysfanaatikkojen mielestä.

Mulle on ainakin aivan sama kuinka muut ruokkii lapsensa, kunhan ruokkivat. Mulle on tärkeintä oman lapsen ruokkiminen ja se, että hän voi hyvin.

Mä meinasin vastata pitkästi tähän mut en mä taida tänään jaksaa mitään tappeluketjua (ainakaan näin aamusta, kattoo sit myöhemmin jos tää ketju vielä elää). ;)

Mä oon suurinpiirtein ainut mun lähipiirissä (ystävät, sukulaiset) jolla imetys on onnistunut. Sit mua pidetäänkin ihan friikkinä sen takia. Varsinkin 6kk täysimetys näyttää olevan ihan käsittämätöntä.
Ja se, ettei oikeasti ole välttämätöntä missään vaiheessa antaa vauvalle korviketta.

Jos mulla ei olisi näinkin hyvä itsetunto ja jos olisin vähän tyhmempi, niin varmaan olisin jättänyt imettämättä näiden kaikkien p*askamaisten kommenttien takia, mitä oon kuullut.

Ja kertaakaan en ole muiden imettämättömyyttä arvostellut tai ottanut esille omaa imettämistäni. Ihan silkkaa pahansuopuutta ja varmasti kateuttakin toi arvostelu on useimpien kohdalla, tosin mahtuu joukkoon yksi valopää, jonka mielestä korvike on oikeasti vauvalle parempi vaihtoehto kuin rintamaito. :kieh:

Jaa-a. Tätä ilmiötä mä sain miettiä kun imetin kuopustani. "Siis eksä oo VIELÄKÄÄN antanu sille mitään ruokaa?", "ai imetäksä sitä vieläkin?!", "koska oot aatellu lopettaa imetyksen?"...Paras/pahin oli "meillä olis täällä persikkabonaa, saanks mä antaa sitä Niksulle?" :headwall: kun poika oli jotain 5 kk ja olin jälleen kerran vastannut kieltävästi "siis eksä vieläkään oo alottanu antamaan soseita?"- kysymykseen.

Poika oli puolivuotiaana yli 10 kg eikä koskaan harrastanut tississä roikkumista vaan söi 3-4 h välein päivisin, eli en ymmärrä mikä imetyksessä oli ongelmana. Siis muille.

Esikoisen vauva-aikana taas kukaan ei tullut ihmettelemään, että etkö sä enää imetä, annaks sä tosiaan tuolle 2 kk ikäiselle pullomaitoo... :snotty: . Eli mulla on henk.koht. kokemusta anti-imetysfanaatikoista, muttei imetysfanaatikoista, ja olen ollut sekä ns. epäonnistunut imettäjä että ns. onnistunut imettäjä. Ja itse en kummankaan lapsen vauva-aikana keskittynyt kuin omiin tisseihini/oman lapseni korvikepulloon.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
"Vieläkö sä imetät"?
Miksi nämä imetyksessä epäonnistuneet kuvittelevat että imetyksessä onnistuneet pitävät itseään superäiteinä?
No voi elämä, miten jotkut on noin herkkiä? Ei kestä mitään keskustelua, itketään jonkun ihmisen erilaisista näkemyksistä :D Vieläkö ne imetyshormonit hyrrää? Kannattaako oikeesti ottaa niin vakavasti mitään, mikset vaan vastaa takaisin jotain yhtä kivaa.

T. Eikoskaan imettänyt äiti, jolla oli lastensa lisäksi muutakin annettavaa ja keskusteltavaa kuin oman vauvan imetys ja siitä itkeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulla ei imetys onnistunut, mutta en mä mitään huomauttele kenenkään imetyksestä. Ennemmin se on niinpäin, että pitkään imettävät moittivat niitä jotka eivät ole imettäneet pitkään.
Mä olen huomannuut saman.
Ja varsin usein se huomauttelu tulee aika syyllistävään tai jos ei suoranaisesti syyllistävään, niin vahvasti fanaattisella painolla sanottuna.

Ei siinä, tottakai on hyvä kannustaa imettämään, mutta jos jollakulla homma ei toimi syystä tai toisesta niin turha siinä on enää alkaa paasaamaan mitään karttakeppi heiluen.

Se on kuulkaas niin, että teit niin tai näin, aina on väärinpäin!
Mulla on kokemusta kummastakin ääripäästä ja kommentteja satelee kumminkin, joten mitä väliä miten tekee!?

Wide
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:
Mä meinasin vastata pitkästi tähän mut en mä taida tänään jaksaa mitään tappeluketjua (ainakaan näin aamusta, kattoo sit myöhemmin jos tää ketju vielä elää). ;)

Mä oon suurinpiirtein ainut mun lähipiirissä (ystävät, sukulaiset) jolla imetys on onnistunut. Sit mua pidetäänkin ihan friikkinä sen takia. Varsinkin 6kk täysimetys näyttää olevan ihan käsittämätöntä.
Ja se, ettei oikeasti ole välttämätöntä missään vaiheessa antaa vauvalle korviketta.

Jos mulla ei olisi näinkin hyvä itsetunto ja jos olisin vähän tyhmempi, niin varmaan olisin jättänyt imettämättä näiden kaikkien p*askamaisten kommenttien takia, mitä oon kuullut.

Ja kertaakaan en ole muiden imettämättömyyttä arvostellut tai ottanut esille omaa imettämistäni. Ihan silkkaa pahansuopuutta ja varmasti kateuttakin toi arvostelu on useimpien kohdalla, tosin mahtuu joukkoon yksi valopää, jonka mielestä korvike on oikeasti vauvalle parempi vaihtoehto kuin rintamaito. :kieh:

Kyllä on tarpeellista antaa lisämaitoa tietyissä tapauksissa.
Ei siinä itsetunnot auta :D

Aloitukseen sen verran että lähinnä tunnen "kateutta" pitkään imettäneitä kohtaan ja sanonkin aina että hieno homma sekä kannustan vaikka itseltäni ei onnistunutkaan!

Mulla ei imetys onnistunut, mutta en mä mitään huomauttele kenenkään imetyksestä. Ennemmin se on niinpäin, että pitkään imettävät moittivat niitä jotka eivät ole imettäneet pitkään.
Peesiä tähän.Mullakaan ei imetys onnistunut,mutta ei vähempää voisi kiinnostaa toisten imettäminen tai imettämättömyys.Itse kyllä olen saanut kuulla pätemistä yhdeltä jos toiselta imettäjältä.Pääasia että pikkuiset saavat ruokaa,ruokintatavasta riippumatta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Vieläkö sä imetät"?
No voi elämä, miten jotkut on noin herkkiä? Ei kestä mitään keskustelua, itketään jonkun ihmisen erilaisista näkemyksistä :D Vieläkö ne imetyshormonit hyrrää? Kannattaako oikeesti ottaa niin vakavasti mitään, mikset vaan vastaa takaisin jotain yhtä kivaa.

T. Eikoskaan imettänyt äiti, jolla oli lastensa lisäksi muutakin annettavaa ja keskusteltavaa kuin oman vauvan imetys ja siitä itkeminen.
Tää avaus oli provosoiva, jos et tajunnut.
Mulle on ihan sama kuinka kauan kukakin imettää.
Mutta jos ja kun joku tekee provon aloituksen jostain aiheesta, teen mielelläni saman käänteisesti takaisin. Se on sitä monipuolisemman keskustelun herättämistä aiheesta.
Terveisin joku joka ei netissä vatvo vakavasti elämän ja kuoleman kysymyksiä. Tämähän on vain pintapuolista keskustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Se on kuulkaas niin, että teit niin tai näin, aina on väärinpäin!
Mulla on kokemusta kummastakin ääripäästä ja kommentteja satelee kumminkin, joten mitä väliä miten tekee!?
Näin se taitaapi olla.. mulla ei kylläkään ole kokemusta kun tosta epäonnistumisesta... :ashamed:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mä olen huomannuut saman.
Ja varsin usein se huomauttelu tulee aika syyllistävään tai jos ei suoranaisesti syyllistävään, niin vahvasti fanaattisella painolla sanottuna.

Ei siinä, tottakai on hyvä kannustaa imettämään, mutta jos jollakulla homma ei toimi syystä tai toisesta niin turha siinä on enää alkaa paasaamaan mitään karttakeppi heiluen.
Miks pitää edes välittää? Jos joku on tyhmä niin olkoon, ei kaikki ymmärrä että toisella ei homma toimi, ei kaikki ihmiset ymmärrä toisia. Ei ainakaan mun elämään vaikuta koskaan vaikka joku on miten fanaatikko. Ei niitä tarvi tapailla jos joku on niin epämiellyttävä, tai voi sanoa että vaihda aihetta, tai aloittaa puhumaan itse jostain ihan muusta =) Harva enää niin sitkee on, että vielä päälle huutaa. Ja mitä näihin keskustelupalstoihin tulee, niin täälläkin voi suodattaa mitä avauksia lukee.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Vieläkö sä imetät"?

Tää avaus oli provosoiva, jos et tajunnut.
Mulle on ihan sama kuinka kauan kukakin imettää.
Mutta jos ja kun joku tekee provon aloituksen jostain aiheesta, teen mielelläni saman käänteisesti takaisin. Se on sitä monipuolisemman keskustelun herättämistä aiheesta.
Terveisin joku joka ei netissä vatvo vakavasti elämän ja kuoleman kysymyksiä. Tämähän on vain pintapuolista keskustelua.
No mä nyt en sulle vastannut yksinomaan vaan se oli sillähetkellä alimmaisena, jos et tajunnut ;)

Tähän minäkin olen törmännyt. Ja kaikista pahinta oli kun syyteltiin ettet yritä tarpeeksi. Vaikka vauva oli tissillä tunnin välein aamusta iltaan ei maito noussu ei. Ja sitte huudeltiin et yritä yrtitä. Yritä mitä?

Mulle on yks hailee kuka imettää ja kuinka kauan vai imettääkö ollenkaan. Uteliaisuuttani olen saattanu kysellä, en pahalla enkä kauhistelevasti. Oman kohtaloni hyväksyneenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:

Kyllä on tarpeellista antaa lisämaitoa tietyissä tapauksissa.
Ei siinä itsetunnot auta :D

Aloitukseen sen verran että lähinnä tunnen "kateutta" pitkään imettäneitä kohtaan ja sanonkin aina että hieno homma sekä kannustan vaikka itseltäni ei onnistunutkaan!
Juu tottakai. Korostan, että mä en todellakaan halua lähteä syyllistämään ketään imettämättömyydestä, kuten en haluaisi kuunnella v*ttuilua omasta pitkään imettämisestä. Tossa tekstissäni tarkoitin siis että mun ei ole tarvinnut antaa korviketta, esim. 1-vuotiaana ollaan siirrytty tavalliseen maitoon suoraan eikä vaihdettu korvikkeeseeen ensin. Olen siis saanut kuulla että "Pakkohan sitä on korviketta antaa ennen kuin tavallista maitoa että vatsa tottuu..."

Yhteistyössä