Miksi ilmaiseksi saatua tavaraa ei saa myydä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Miksi ilmaiseksi saatua tavaraa ei saa myydä? Kertokaa, mitä kirjoittamatonta sääntöä rikotaan? Kuka vetää herneen nenään ja miksi? Kuinka suuren rikkeen tekee ostaja, jos ostaa tälläisen tuotteen?

Ei saa myydä äitiyspakkauksen tavaroita.
Ei saa myydä joululahjaksi anopilta saamaansa kuppoa tai kappoa.
Ei saa myydä ilmaiseksi kaverilta saamia ylimääräisiä leluja tai lastenvaatteita.

Saako myydä ristiäislahjaksi saadun lastenvaatteen? Saako myydä perinnöllä ostaman talon?

Tuo äiiyspakkauksen tavaroiden myymisen jeesustelu naurattaa aina.Miksi niitä ei saisi myydä kun ei ole enää käyttöä niille ja jos joku on halukas ostamaan???Samalla logiikalla sen rahana valinneiden pitäisi sitten palauttaa tai laittaa hyväntekeväisyyteen se raha...

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Tuo äiiyspakkauksen tavaroiden myymisen jeesustelu naurattaa aina.Miksi niitä ei saisi myydä kun ei ole enää käyttöä niille ja jos joku on halukas ostamaan???Samalla logiikalla sen rahana valinneiden pitäisi sitten palauttaa tai laittaa hyväntekeväisyyteen se raha...

Mutku... Niin MIKSI se aina nostetaan kamalaksi asiaksi, jos joku myy huutiksessa äitiyspakkausta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:

Mutku... Niin MIKSI se aina nostetaan kamalaksi asiaksi, jos joku myy huutiksessa äitiyspakkausta?

Sitähän just itsekin kritisoin.Olen itse myynyt ne pois kun ei ole enää tarvinnut ja itsekin ostanut niitä muilta.

"Äitiyspakkausta ei saa myydä, koska se on ilmainen" -logiikalla ei sitten varmaan saa käyttää sitä 140 euron äitiysavustustakaan, koska sekin on saatu "ilmaiseksi". :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
"Äitiyspakkausta ei saa myydä, koska se on ilmainen" -logiikalla ei sitten varmaan saa käyttää sitä 140 euron äitiysavustustakaan, koska sekin on saatu "ilmaiseksi". :D

Niin :D

Missä kaikki äitiyspakkauksen ilmaisuuden puolustajat nyt ovat?

no sellanen on tyhmää minusta, jos on saanut kaverilta vaikka niitä vauvatarpeita ilmaiseksi ja sitten laittaa niitä suoraan vaan myyntiin.
mutta muuten, niin mikäs siinä.sen kun myyntiin vaan mun puolesta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no sellanen on tyhmää minusta, jos on saanut kaverilta vaikka niitä vauvatarpeita ilmaiseksi ja sitten laittaa niitä suoraan vaan myyntiin.
mutta muuten, niin mikäs siinä.sen kun myyntiin vaan mun puolesta. =)

No eikös siinä ystäväkin ole sen avun antanut, jos se raha käytetään sitten johonkin tarpeelliseen.

Miksi se on merkityksellistä, että käytetään just sitä bodya tai sitteriä, minkä on antanut. Ei niin, että ajattelee, että bodyn tai sitterin myynnistä saatu raha on käytetty vaikka turvaistuimeen tai lapsen tutteliin.

No eikös siinä ystäväkin ole sen avun antanut, jos se raha käytetään sitten johonkin tarpeelliseen.

Miksi se on merkityksellistä, että käytetään just sitä bodya tai sitteriä, minkä on antanut. Ei niin, että ajattelee, että bodyn tai sitterin myynnistä saatu raha on käytetty vaikka turvaistuimeen tai lapsen tutteliin.

no mutta jos tietää, että sitä sitteriä tarjotaan käyttöön, niin musta olis korrektia ilmottaa, että sori ei me tarvita kyllä. eikä niin, että ottaa vaan vastaan ja sitten laittaa myyntiin.
sillä kaverilla voi olla joku muu kaveri joka vaikka tarviskin ihan käyttöön sitä juttua.tai sitten kaveri vois itse sen myydä ja käyttää rahat mihin tykkää.

no mutta jos tietää, että sitä sitteriä tarjotaan käyttöön, niin musta olis korrektia ilmottaa, että sori ei me tarvita kyllä. eikä niin, että ottaa vaan vastaan ja sitten laittaa myyntiin.
sillä kaverilla voi olla joku muu kaveri joka vaikka tarviskin ihan käyttöön sitä juttua.tai sitten kaveri vois itse sen myydä ja käyttää rahat mihin tykkää.

Eli se on tärkeää, että sitteri tulee käyttöön, mutta muuten siitä ei saa hyötyä? Entäs jos kertoo, että sitteri ei oo niin tärkeä, mutta voisi käyttää rahat pakolliseen turvaistuimeen?

Miksi lahjoitettua tavaraa pitää kontrolloida? Onko se silloin lahja, jos sillä ei saa tehdä mitä tahansa? Toki eri asiana pidän sitä, että valehdellaan että tarvitaan sitteri ja sitten myydään se.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Eli se on tärkeää, että sitteri tulee käyttöön, mutta muuten siitä ei saa hyötyä? Entäs jos kertoo, että sitteri ei oo niin tärkeä, mutta voisi käyttää rahat pakolliseen turvaistuimeen?

Miksi lahjoitettua tavaraa pitää kontrolloida? Onko se silloin lahja, jos sillä ei saa tehdä mitä tahansa? Toki eri asiana pidän sitä, että valehdellaan että tarvitaan sitteri ja sitten myydään se.

no mun pointti on kai siinä, että jos kaveri kysyy, että "Hei, meillä ois ylimääräsenä kotona sitteri,otatko ?" - niin on jotenkin "toopea" sanoa, että joo,jos kerta kuitenkin jo tietää, että ei sitä tarvitse.
kyllä mulle ainakin on kaikki sanonu et jos eivät oo jotain tarvineet ja itsekin sanon. en mä aattele niin, etä hei,nyt mä saan sitterin mut en tarvi,mut mäpä myyn sen, niin saan rahaa tarvitsemaani.
ymmärsiköhän joku ? :)

Mua ainakin ottaa päähän jos annan jotain lasten tavaraa jollekkin ilmaiseksi ja annan ilmaiseksi siksi että toinen hyötyy ja säästää siten. Mä olen antannu ilmasiksi ja kuullu että myyntiin oli laitettu niin sanoin saajalle että multa on sitten turha odottaa enää mitään. Mä sanon jo antaessa että anna säkin tämä sitten ilmaseksi jollekkin. "anna hyvän kiertää"-periaate.

Mä uskosin että saatujen tavaroiden myymistä paheksutaan sellaisen "anna hyvän kiertää"- ajattelun vuoksi. Eli jos kohtalo tuo sun kohdalles hyvää, oot tavallaan "karmalle" velkaa sen että teet hyvää muille. Joten jos vaikka saat joltakulta apua tai lahjan, etkä anna hyvää tekoa eteenpäin, se kostautuu sulle myöhemmin.

Tämmönen uskomus on paitsi kansantaruissa, taikauskossa, myös monissa uskonnoissa.

Sama juttu vaikka jos saat naapureilta aina apua talkoissa, rempoissa, haravoinnissa, sun pitää maksaa "velka" yhteiselle hyvälle ja "karmalle" olemalla mukava naapuri vaikka uudelle samaan naapurustoon muuttavalle.

Alkuperäinen kirjoittaja d:

Koska sillä lahjan antajalla pitäis olla oikeus päättää mitä haluaa tavarallaan tehdä, haluaako antaa sen jollekin käyttöön vai haluaako että se myydään jotta Pirkko saa uuden turvaistuimen. Koska harvoinpa on niin ettei sillä sitterin tarjoojalla ois rahalle käyttöö, mutta hän haluaa ystävälleen Pirkolle hyvää ja siksi kysyy tarviiko tämä. Se ystävyys on tärkeempi kun se raha. Mut jos Pirkko vaan euronkuvat silmissä ottaa sitterin myydäkseen, hälle taas eurot on tärkeempää kun ystävyys.

Jos Pirkko ois tosiystävä, hän sanois että no mulla ei oo itellä käyttöö, mut turvaistuimelle ois iso tarve, sopiiko että myyn mun tutulle jos sulla ei oo käyttöö?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mä uskosin että saatujen tavaroiden myymistä paheksutaan sellaisen "anna hyvän kiertää"- ajattelun vuoksi. Eli jos kohtalo tuo sun kohdalles hyvää, oot tavallaan "karmalle" velkaa sen että teet hyvää muille. Joten jos vaikka saat joltakulta apua tai lahjan, etkä anna hyvää tekoa eteenpäin, se kostautuu sulle myöhemmin.

No mikä estää lahjan saajaa, joskus antamaan toisille - ehkä jotain muuta? En mä ainakaan kaikkea kehtaisi enää pistää seuraavalle (ainakaan niistä käytettynä saaneista). Kirppiksellä joku sen ostaa ihan vapaaehtoisesti...

Ja tällä logiikalla mä lahjoisin sitä, jolta sain, en jotain esim tuntematonta.

Mulle ainakin ihan se ja sama, mutta juurikin periaatteella että jos kysyn että tarviitko esim kissan valjaita ja kaveri sanoo että joo, ja sitten myykin ne valjaat, niin ei kiva ja en tasan anna tälle kaverille enää mtn ilmaiseksi. Mutta jos käyttää niitä ja myy ne sitten eteenpäin joskus kun ei oikeesti enää tarvi, niin aivan sama mulle. Tokihan toi anna hyvän kiertää on kiva periaate, mutta joskus itekkin on niin rahapulassa, että tulee jtn lahjaksi saatuakin myytyä

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

No mikä estää lahjan saajaa, joskus antamaan toisille - ehkä jotain muuta? En mä ainakaan kaikkea kehtaisi enää pistää seuraavalle (ainakaan niistä käytettynä saaneista). Kirppiksellä joku sen ostaa ihan vapaaehtoisesti...

Ja tällä logiikalla mä lahjoisin sitä, jolta sain, en jotain esim tuntematonta.

Anna hvyän kiertää- periaatetta ei ole se että lahjot tavaran antajaa koska sehän olis sellasta tasapeli ajattelua.

Minusta olisi alkuperäisen hengen mukaista, että jos on saanut ilmaiseksi vaikka lastenvaatteita, antaisi ne ilmaiseksi eteenpäin. "Hyvä kiertää" -periaatteella. Tietysti jos ei ketään ole kenelle niitä antaa, niin on ok laittaa vaikka kirpparille.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minusta olisi alkuperäisen hengen mukaista, että jos on saanut ilmaiseksi vaikka lastenvaatteita, antaisi ne ilmaiseksi eteenpäin. "Hyvä kiertää" -periaatteella. Tietysti jos ei ketään ole kenelle niitä antaa, niin on ok laittaa vaikka kirpparille.

mulle on ainakin esim.sukulaisnainen sanonut, antaessaan ilmaseks, että myy vaikka eteenpäin tai heitä roskiin jos et enää sitten tartte. ja niin mäkin sanon usein että tee mitä tykkäät.
en mä oleta, että ilmaseksi saatua pitäs antaa ilmaseks eteenpäin oman käytön jälkeen.mut se, ett sitä omaa käyttöä ei tulis sihen väliin, ni se on musta vähän törkeetä.ottaa vastaan vaikkei tarvitse. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Eikös toi oo vähän epätasa-arvoista. Jotkut saavat myydä ne hyvillä mielin (esim ei pienempiä lapsia) ja kaikki ne jolla on vanhimmat lapset - heidän täytyy vain lahjoittaa tavarat ilmaiseksi eteenpäin?

Mä en edes muista, oonko saanut jonkun vaatteen tai lastentarvikkeen ilmaiseksi, vai maksoinko siitä jotain.

Sori siis jos oon myynyt esim. syöttötuolin, josta en itse mitään maksanut. Niin muuten myinkin, tuli just mieleen :D. Käytön jälkeen toki.

On ihan jees, että joku, jolle annan esim sitterin käyttää sitä aikansa ja myy sitten pois, kun lapsi on kasvanut ja sitteri on käyttämätön (tietty voi olla ihan jees eka kysyä onko mulla sille tarvetta).

Mutta sitten taas jos annan jollekkin sitterin ja hän laittaa sen samana iltana huutonettiin käyttämättä, vetäsin varmaan herneen nenään. Tossa tapauksessa oisin mieluummin antanut sitterin jollekkin, joka sitä ois OIKEESTI tarvinnut.

Yhteistyössä