Miksi ihmisillä on niin vaikea ymmärtää, että toisilla ei ole kylmä/kuuma ja siksi pärjää ohuilla/paksuilla vaatteilla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leenukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leenukka"

Vieras
Mulla nimittäin ei ole juuri ikinä kylmä, eikä kuuma. Voin kesähelteillä pitää pitkiä housuja ja neuletakkia ja pitää kyllä olla ihan suoraan auringonpaahteessa, että mun tulisi kuuma. Mä voin käyttää ympäri vuoden oikeastaan samoja vaatteita, koska mulle ei yleensä tule kylmä tai kuuma.
Esim. +10:ssä mä pärjään vallan mainiosta t-paidalla ja capreilla.
Talvella mä saatan kulkea esim. mekossa ja 40den sukkahousissa kaupungilla ja kylmyys ei tunnu missään. Töissä voin talvella pitää ihan hyvin ohuita sukkiksia ja ohutta hametta. Eikai sisällä edes voi tulla kylmä?! Oikeen kovilla pakkasilla saatan vetästä kotimatkalle vaikkapa leggarit sukkisten päälle.
En edes omista toppatakkia. En ole käyttänyt toppavaatteita sitten alakoulun. Tuulipuvun alle leggarit ja neuletakki ja siinä on mun -25 vaatetus.

Flunssassa olen noin kerran kolmessa vuodessa ja kuumeessa olen viimeksi ollut muistaakseni riparilla.

Mä en vaan ymmärrä sitä, miten ihmiset jaksaa vuodesta toiseen jankata "MITEN SÄ TARKENET" "haluuksä lainata multa villatakkia" "hei eikö sulla ole kun sukkikset?! " "miten sä voit olla sukkiksilla"

Tai kesällä.. "eksä paahdu?!" "ota nyt toi neuletakki pois" EN OTA.

Ymmärrän sua :) Mulla on talvella villakangastakki vain ihan ulkonäkösyistä. Jos menen vaikkapa kaupungille, niin mulla on pakko olla toppi sen villakangastakin alla, koska muuten mä paahtuisin.
Joskus melkein pyörryin anttilaan, koska mulla oli pitkähihainen trikoo villakangastakin alla ja mulle tuli niin kuuma, että oli tosiaan pyörtyminen lähellä.
Mullekin aina talvella jankataa, miten ihmeessä tarkenen ja mene nyt pukemaan ja plaaplaa..
Sisällä on mun mielestä talvisin ja kesäisin yhtä lämmin, joten toimistossa voi aivan hyvin talvellakin olla ohuissa, jos vaan tykkää.

Toisaalta..mun ei tule helteillä vastaavasti kuuma.

Mä olen sellaisessa työssä, jossa olisi "suotavaa" käyttää esim. bleiseriä. Mä oikeasti hikoilen kuin sika bleiseri päällä, joten en voi käyttää töissä bleiseriä. Kuolisin kuumuuteen!
En minäkään ole toppatakkia tarvinnut vuosiin.

Mä lyön vetoa, että ap ei ole kovilla pakkasilla pitkään ulkona ja kulkee pääosin reissut omalla autolla ovelta ovelle. Ja jos ap:lla ei tule koskaan ja missään kuuma tai kylmä, niin miksi ihmeessä hän kuitenkin pukeutuu YLI kesähelteellä ja ALI talvella. Onko siinä siis joku logiikka? Miksi 10 asteessa hänellä on t-paita ja helteellä hän lisää neuletakin päälle?

Kyllä mun hyvin vähän paleleva aviosiippa alkaa palella -25astetta kun toppavaatteiden alla ei ole kunnolla vaatteita ja olemme pidempään ulkona. Se on niitä henkilöitä, jotka saavat lämpöhalvauksen jos on vähänkin liikaa vaatetta.

Onko leggareissa kiva istua esim lumihangessa ja laskea mäkeä?

Mun on yleensä aina kuuma ja inhoan paksuja vaatteita. Silti talvipakkasella tulee kylmä, jos ulkona on pitkään ja varsinkin paljon paikoillaan eli ulkoiluun puen kiltisti toppahousut ja toppatakin kera villamyssyn, villasukkien ja -hanskojen. Kysymys on ajasta.

Minä olen sitten aivan päinvastainen ihminen. Eli palelen herkästi ja myös kesällä tulee helposti tukala olo. Ei se voi olla oikein siitäkään kiinni, että valittaisin vain herkemmin, koska hytisen kylmästä muille ihmisille normaalissa huoneenlämmössä ja vastaavasti hikoilen kuin porsas jo pienessäkin helteessä.

Mä saatan ulkoilla pulkkamäes farkuis monta tuntia ilman et alla mitään. Kuljen edelleen kapreis nyt loppu kesällä. Inhoan kuumaa mut harvoin mulla on tukala olo kuumassa. Sukat laitan jalkaan kun tulee ekat pakkaset.

Yhteistyössä