miksi ihmiset eivät puhu tunteistaan/tarpeistaan ja sitten jättävät lopulta puolisonsa

  • Viestiketjun aloittaja neppula
  • Ensimmäinen viesti
neppula
kun ovat olleet onnettomia? Minä en ymmärrä ei uskallate puhua tunteita mutta uskalletaan särkeä lapsilta perhe. Miten ihmisestä tulee niin raukkamainen ettei tuo omia tunteita esille? Sit ollaan vihaisia sille toiselle kun tämä ei ole osannut lukea ajatuksia ja täyttää sanomattomia toiveita. :O
 
vieras*
Luuletko, että ne tuppisuut kykenee tähänkään mitään sanomaan? :D Joillekin se puhuminen on vaan niin älyttömän vaikeaa, niin uskomatonta kuin se onkin, että ennemmin eroaa kuin avaa suunsa.
 
Alalla työskentelevä
Ohjaan työkseni tunteen tunnistamis -ryhmiä ja yksi syy puhumattomuuteen voi olla se, että ei tunnisteta omia tunteita. Saatetaan sanoa vaan "rupes ahdistaan" tai "ei tunnu siltä kuin pitäis". Ahdistus ei kuitenkaan ole tunne, vaan tila, jonka takana on tunteita. Niitä tunteita eivät sitten kaikki osaa kuvata.
 
"niinno"
Minäkään en ole hyvä puhumaan tunteistani. Vaikeaksi sen tekee jos on kumppani joka ei hyväksy mitään kritiikkiä mikä itseään koskee tai ota vastuuta yhtään mistään ja syyttää aina muita. :/

Turhauttavaa se on puhua jos asioista keskustellaan kerta toisensa jälkeen eikä muutosta vain tapahdu!
 
neppula
No mä vaan en jostain syystä kykene kauhean hyvin puhumaan tunteistani.

Mutta jospa asia on sellainen ettei se puhumalla muuksi oikein muutu.
tää on just toinen kanssa mitä en tajua, mistä ihminen tietää että voiko asia muuttua jos ei edes yritä? aika reilua ettei anna toiselle mitään mahdollisuuksia siksi että kuvittelee ite asian menevän tietyllä tavalla.

Mut hei jatkokysymys jos on niin vaikea puhua niin a.miksi? b.miksei sitten kirjoita?
 
neppula
Alkuperäinen kirjoittaja Alalla työskentelevä;29402396:
Ohjaan työkseni tunteen tunnistamis -ryhmiä ja yksi syy puhumattomuuteen voi olla se, että ei tunnisteta omia tunteita. Saatetaan sanoa vaan "rupes ahdistaan" tai "ei tunnu siltä kuin pitäis". Ahdistus ei kuitenkaan ole tunne, vaan tila, jonka takana on tunteita. Niitä tunteita eivät sitten kaikki osaa kuvata.
aivan ja sitten päätetään että kun ahdistaa niin lähdetään lätkimään. Mistä tälläisiä ryhmiä löytää/miten sellaiseen pääsee? Tiedän erään ihmisen jolle se olisi aiheellista
 
jaajoojuu
tää on just toinen kanssa mitä en tajua, mistä ihminen tietää että voiko asia muuttua jos ei edes yritä? aika reilua ettei anna toiselle mitään mahdollisuuksia siksi että kuvittelee ite asian menevän tietyllä tavalla.

Mut hei jatkokysymys jos on niin vaikea puhua niin a.miksi? b.miksei sitten kirjoita?
no meillä asia on sen laatuinen ettei mies voi tehdä/sanoa mitään mikä muuttais asiaa mitenkään.

mä yleensä kirjoitan jos en saa sanotuksi. mies ei koskaan niihin mitään vastaa/kommentoi.
 
neppula
no meillä asia on sen laatuinen ettei mies voi tehdä/sanoa mitään mikä muuttais asiaa mitenkään.

mä yleensä kirjoitan jos en saa sanotuksi. mies ei koskaan niihin mitään vastaa/kommentoi.
ja sinä olet varma tästä,miksi? pitäisikö sitten sun harkita terapiaa? ja vaikka puhuminen ei mitään muuttaisikaan niin kyllähän se omaa oloa helpottaa.
 
kun ovat olleet onnettomia? Minä en ymmärrä ei uskallate puhua tunteita mutta uskalletaan särkeä lapsilta perhe. Miten ihmisestä tulee niin raukkamainen ettei tuo omia tunteita esille? Sit ollaan vihaisia sille toiselle kun tämä ei ole osannut lukea ajatuksia ja täyttää sanomattomia toiveita. :O
Älä muuta sano, samaa miettiny monet kerrat. Tuon takia sanon miehelleni yleensä, että puhuu suun puhtaaksi suoraan, koska en ole ajatusten lukija ja en voi korjata omaa käytöstäni jos mulle ei voi sanoa, että missä olen tehnyt väärin. Pitää puhua suoraan ja rehellisesti omista tunteistaan, koska ei kukaan näe toisen pään sisään ja lue ajatuksia. Koskee myös mua :).
 
tää on just toinen kanssa mitä en tajua, mistä ihminen tietää että voiko asia muuttua jos ei edes yritä? aika reilua ettei anna toiselle mitään mahdollisuuksia siksi että kuvittelee ite asian menevän tietyllä tavalla.

Mut hei jatkokysymys jos on niin vaikea puhua niin a.miksi? b.miksei sitten kirjoita?
Miks ylipäätään tollaset ihmiset alkaa seurustelemaan? Tulee tunne, että kaiken tarkoitus noilla ihmisillä on tehä tahallista kiusaa sille omalle kumppanille ja ns, kiristää tunteilla, kun herkee puhumattomaks. Ärsyttävää tollanen käytös ja sitten vedotaan, että ei tää asia mikskään muutu vaikka kuinka puhuttais. Hyh, tosi rasittavaa tollanen ja tollasella tyylillä mut saa alta aikayksikön hermostumaan. Exän kanssa ei puhuttu mistään, tyyliin säästä ja tunteista puhuminen aiheutti mega luokan raivokohtauksen. Ei sen kanssa pystyny puhumaan vaan alotti aqina sen, että mee ny vittuun jankuttamaan, taasko tää helvetti alkaa, oks aina pakko lässyttää, mitä tää paskanjauhaminen tässä auttaa, kuvittelet olevas joku vitun terapeutti, mee naapurin äijälle lässyttää, Nyt turpa kiinni tai se turpoo jne. Exä oli lisäks väkivaltanen ja lopulta tuo suhde kaatu siihen, että exäni oli melki koko suhteen ajan mua pettäny ja lopulta petin ite. Yritettiin yhessä vielä tuonkin jälkeen, mutta ei siitä enää mitään tullu.
 
"vieras."
Kun se voi olla jotain sellaista, joka on toisen luonteessa tai persoonassa. Toinen on sanonut useita kertoja, mikä ärsyttää, mutta ei toinen pysty muuttamaan sitä mikä on. Ei ainakaan riittävästi tai sitten ei uskalla olla oma itsensä. Ei se keskustelu auta. Asiat on tulleet kuitenkin siinä arjessa jatkuvasti ilmi.
 
viieeras
Oho. Ollaanpa täällä harvinaisen yksimielisiä. Yleensä näihin ketjuihin joku tulee valittamaan, ettei kukaan jaksa kuunnella jatkuvaa lässytystä eikä vatvoa asioita tuhanteen kertaan ja ettei toista saa pakottaa keskustelemaan.
 
viieeras
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29402953:
Kuuleppas sitä voi jauhaa ja jauhaa samasta paskasta vaikka vuosikausia ilman muutosta.
No sehän on sitten ihan eri asia. Silloin on ongelma asiassa x ja molemmat tietävät suunnilleen missä mennään. Jos taas ei asiasta x koskaan edes mainita, ei asialle voi edes yrittää tehdä mitään.
 
vieras*
[QUOTE="vieras.";29403037]Kun se voi olla jotain sellaista, joka on toisen luonteessa tai persoonassa. Toinen on sanonut useita kertoja, mikä ärsyttää, mutta ei toinen pysty muuttamaan sitä mikä on. Ei ainakaan riittävästi tai sitten ei uskalla olla oma itsensä. Ei se keskustelu auta. Asiat on tulleet kuitenkin siinä arjessa jatkuvasti ilmi.[/QUOTE]

Sehän on ihan eri asia, ettei keskustelu auta, kuin ettei keskustelua koskaan edes käydä.
 

Yhteistyössä