Miksi ihminen lihoisi nopeasti laihduttamansa kilot takaisin, jos laihtumisen jälkeen kalorit+kulutus menee tasan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Isabella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Isabella"

Vieras
Laihdutin 8kg kolmessa viikossa. Syömällä päivässä: 3 palaa leipää levitteellä, vähän juustoa, yhden lämpimän aterian, kasviksia ja hedelmiä ja yleensä sitten vielä jotain rahkaa, maustamatonta jugua jne. Herkkujakin söin vähän.
Liikkunut en mitenkään erityisesti. Joka toinen ilta pieni juoksulenkki.

Lähtöpaino 93kg ja laihduin 85kg. Nyt syön aivan normaalisti ja keskimäärin 2000kcal päivässä ja kiloakaan tullut takaisin. Laihtumisesta nyt 7kk..

En siis ymmärrä logiikkaa, millä suht. nopea laihtuminen aiheuttaisi aina sen, että kilot palaavat? Koska EIHÄN IHMINEN ___VOI LIHOA____ jos ei syö enemmän, kuin kuluttaa!

Joku täysin nesteillä mentävä nälkäkuuri voi olla toki eri juttu.

Kulutus pienenee, kun paino laskee. Moni ei ymmärrä ottaa tätä huomioon.
Esim. mä 59-kiloisena en voi syödä 2000 kcal päivässä, jollen halua lihoa. En kuluta noin paljon, vaikka sä 85-kiloisena kulutatkin.

Mä laihduin sairaana 10kg, eikä ne tulleet takaisin. Tajusin, että nyt kun olen 10kg kevyempi, mun peruskulutus on vähemmän. Laskin, että peruskulutus olisi nyt noin 1700kcal päivässä ja siinä yritän pysyä. Edelleen olen laihtunut noin 10kg ja tästä tulee pian
7v..

Tosiaan jotkut täydet nälkäkuurit on ehkä asia erikseen, mutta jos nyt edes jotakin syö, niin ei ne kilot takaisin tule, jos laihtumisen jälkeen vähänkin katsoo uudelleen, mitä syö

No siis yleensä tuo nopean laihtumisen kritisoiminen perustuu juuri siihen että et opi syömään niin että paino pysyy poissa, vaan kitukuurin jälkeen palaat pikku hiljaa takaisin vanhoihin ruokailutottumuksiin ja paino hiipii takaisin. Ja tosiaan kun kulutuskin pienenee laihtuessa kilot tulevat vain entistä nopeammin takaisin samalla kalorimäärällä. Toki jollain pussikeitto dietilläkin voi laihduttaa jos vaan on sitoutunut laihdutuksen jälkeen opettelemaan terveet ruokailutottumukset.

Yhteistyössä