No minäpäs kerron sinulle miksi.
Olen kaksi synnyttänyt, toisen todella lääkkeellisesti ja toisen lähes luomuna (jos aquarakkuloita ei oteta lukuun)
Esikoista käynnisteltiin viikko, sain oksitosiinia, prostaglandiinia, petidiiniä, ilokaasua ja vaikka mitä. Hormoneja tiputettiin laskimoon useita päiviä toiveena synnytyksen käynnistyminen. Kun vihdoin synnytys sitten oli ohi, olin kaikista niistä hormoneista, puudutuksista, (epiduraali) ja kipulääkkeistä niin turvonnut ja "pihalla", etten oikein edes tajunnut että lapsi oli jo syntynyt.
Avautumisvaiheeni loppu sujui todella nopeasti, siihen eivät kätilötkään osanneet varautua. Petidiini on opiaatti (keskushermostoon vaikuttava voimakas kipulääke), jota ei missään tapauksessa saisi antaa synnyttäjälle enää kahteen tuntiin ennen lapsen syntymää, koska sheikentää vastasyntyneen hengitysrefleksin käynnistymistä. Juuri näin kävi meidän esikoisellemme, koska olin saanut petidiiniä 45 minuuttia ennen lapsen syntymää.
Läpsivuodeaikana voin pahoin,(lääkäri kertoi sen johtuvan viikon kestäneestä käynnistyksestä voimakkain lääkkein) ja olin loputtoman väsynyt ja itkuinen. Ajattelin, etten koskaan enää. :/
No, sitten viisi vuotta myöhemmin synnytin toisen pojan luomuna. Sain suun kautta otettavia käynnistyslääkkeitä, koska vedet olivat menneet mutta supistuksia ei kuulunut. Itse synnytykseen nämä lääkkeet vaikuttivat siten, että supistukset olivat alettuuaan valtavan rajuja -mutta vauhdikkaasti selvittiin, ja tunnissa aukesin 10 cm ja sain alkaa työntämään. Epiduraalikatetri laitettiin, mutta mitään hyötyä siitä ei sitten ollut, koska toiminta oli niin nopeaa.
Olin hyvin tietoinen kaikesta, mitä tapahtuu, ja mielipiteitäni kuunneltiin. Ponnistin kontillani (mihin edellisessä synnytyksessä en olisi tokkuraisena edes pystynyt) en revennyt lainkaan ja siksi toipumiseni on ollut tosi nopeaa. Lapsi oli todella terhakka (huusi jo kun jalat olivat vielä sisällä!!) ja jaksoi imeä heti synnyttyään kaksi tuntia. (Esikoinen taas ei todellakaan jaksanut muuta kuin nukkua)
Ja sitten näitä pikkuasioita... kuten vauvan iho on kaunis, jos vertaa hormoninäppyläiseen esikoiseen, imetys lähti paremmin käyntiin toisen kanssa ja itselläni on huomattavasti parempi olo. :wave:
Toinen vauvani on nyt 6 viikkoa, ja on aivan unelmapoika :heart: Esikoisella oli hormoneista johtuvaa itkuisuutta kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen. Näin sanoi siis lääkäri silloin, tätä diagnoosia en tehnyt itse
Haluaisitko vielä lisää syitä?