Miksi hormonaalista ehkäisyä tuputetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kumiankka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kumiankka"

Vieras
Taustana siis, olen 26-vuotias yhden lapsen äiti. Miehen kanssa oltu 8 vuotta yhdessä, ja ehkäisynä meillä aluksi ollut kondomi, sitten kun lapsen tulo ei enää olisi ollut "katastrofi" niin harrastettiin keskeytettyä yhdyntää tai ns. varmoja päiviä. Kun alettiin tosissaan kaipaamaan lasta tärppäsi kolmannesta kierrosta. Nyt jatketaan taas kumin kanssa, kunnes toiveet seuraavasta lapsesta tulevat esille. Ja vaikka vahinko kävisikin, me kyllä pärjättäisiin. Jos raskaus olisi jotenkin katastrofi niin sitten varmaan mietittäisiin ehkäisyasiat uusiksi, sillä aborttia en haluaisi ikinä joutua tekemään.

En ole ikinä kaivannut pillereitä tms. mutta niitä on koulun terkkarit ja gynet tuputtaneet siitä asti kun menkat alkoi.

Synnytyksen jälkitarkastuksessakin lääkäri alkoi jeesustelemaan kun ilmoitin että mua ei sen tarjoamat hormonikierukat tai e-pillerit kiinnosta.

Mikä niissä hormonaalisissa ehkäisyissä tekee niin autuaaksi että niitä pitää aikuiselle ihmiselle puoliväkisin tyrkyttää?

Siitä on käsittääkseni laki tai asetus, että jälkitarkastuksessa on annettava ehkäisyvalistusta. Ja meillä ehkäisyvalistus tarkoittaa pääsääntöisesti hormonaalisen ehkäisyn kritiikitöntä esittelyä.

Kuuntele tyynesti löpinät ja ajattele, että systeemi on laadittu ressukoiden ehdoilla. Niiden, jotka eivät itse osaa etsiä minkäänlaista tietoa ehkäisystä ja joiden miesten kondominkäytön varaan ei voi laskea mitään.

Ja voin muuten kertoa, että tokan lapsen jälkeen homma käy aina vain hullummaksi. "Sun jaksamista me tässä mietitään, joten pistetäänhän se Mirena...?" Teki mieli sanoa, että olen ehkäissyt menestyksekkäästi kondomilla 15 vuotta, joten osaan ehkä sitä tulevaisuudessakin käyttää.

Olisit nähnyt miten mun lääkäri meinas tukehtua kieleensä, kun kerroin että meillä on ehkäisynä toiminut jo 4v pelkästään keskeytetty. :D
Hiukan pehmensin ettei paisu saarna, että joskus kumiakin käytetään, mutta rehellisesti sanottuna ne kerrat voi laskea yhden käden sormilla.

Ja sitten se alkoikin, pilleriä, kapselia, kierukkaa. Kerroin että kokemuksesta tiedän että saan noista hullunlehmäntaudin, mutta tyrkytys vaan jatkui.

Lisätään vielä, että valistukselle on ihan oikeasti tarvetta, vaikka se ärsyttää myös minua. Perheenäideille tehdään Suomessa paljon enemmän abortteja kuin teinitytöille.

[QUOTE="Kumiankka";29619173]

Mikä niissä hormonaalisissa ehkäisyissä tekee niin autuaaksi että niitä pitää aikuiselle ihmiselle puoliväkisin tyrkyttää?[/QUOTE]

Autuaalliseksi tekee se, että pääsin kuukautishelvetistä eroon. Mirena on ihana, pelasti elämäni.

E-pillerit ei sovi kaikille, vie terveyden. Myös minulta.

Otettiin ehkäisy pois, ja menikin ihan kivasti aikaa ennenkuin tulin raskaaksi (vauvan tulo ei haitannut). Nyt sitten neuvolassa hoitaja kyseli suvun sairauksista, ja totesi ettei missään nimessä e-pillereitä. Eipä lääkäri aiemmin piitannut, vaikka luettelin että suvussa on veritulppia, aivoverenvuotoa, jne. Vasta sitten kun on kakara mahassa, viitsitään kunnolla kysellä ja huolehtia minunkin terveydestä.

Aion käyttää ehkäisynä ovistestejä, ja kondomia oviksen aikaan. Koska raskauduin vasta pitkän ajan päästä, en usko käyttäväni ehkäisyä enää koskaan.

E-pillerit ovat myrkkyä. Söin sitäpaitsi Yazia johon Ranskassa kuollut naisia. Oireita en jaksa luetella, mutta kyllä keho kertoo ihmiselle että mikä sopii ja mikä ei.

Mä en todellakaan rupeaisi käyttämää mitään hormonikakkaa. Jatkuvasti syö jotain sellaisia niin ei voi olla kauhean luonnollista tai terveellistä. Lisäksi saastuttaa kivasti vesistöjä ne jäämät mitä kuseksii pönttöön-

Mulle ei ole koskaan tuputettu. Päätin kyllä itse alkaa käyttää pillereitä etsiessäni toimivaa hoitoa akneen ja lukiessani e-pillereiden hyvistä vaikutuksista.

Mitä veden saastumiseen tulee, niin tuskinpa ne pillerit sitä pahiten saastuttaa. Hormonitoimintaan vaikuttavia aineita joutuu kehoihinne muitakin reittijä pitkin. Ja onhan siellä vedessä kaikki muutkin aineet mitä ihmiset sinne pönttöön kuseksii, paljon lääkkeitä joita minäkään en käytä. Nyyh.

Yhteistyössä