miksi helvatussa päiväkotiin tuodaan lapsia, joita imetetään, eivät osaa syödä itse, eivät kävellä ja nukkuvatkin vaunuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskastuttaa

Vieras
siis ihan vauvoja vielä! jos tietää jo valmiiksi että lapsi on vietävä pienenä hoitoon niin eikö voi jo hyvissä ajoin alkaa totuttaa sisällä/sängyssä nukkumiseen, antaa oikeeta ruokaa eikä pelkkää 8kk sosetta, opettaa nukkumaan ilman vellipulloa? ja on melkoisen raastavaa yrittää pitää 8-9 tunnin päiviä hoidossa vauvaa jota imetetään koko kotonaoloaika ja se huutaa tissin perään. eikö tommosia asioita voi ennakoida vähän etukäteen?

Kävelemään oppiminen on aika yskilöllistä, eikä sitä voi lapselle opettaa vaikka haluaisi. Mun lapset meni hoitoon ollessaan 1v 2kk ja toinen ei vieläkään osaa kävellä, ikää nyt 1v 5kk. Minkäs minä sille mahdan???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kävelemään oppiminen on aika yskilöllistä, eikä sitä voi lapselle opettaa vaikka haluaisi. Mun lapset meni hoitoon ollessaan 1v 2kk ja toinen ei vieläkään osaa kävellä, ikää nyt 1v 5kk. Minkäs minä sille mahdan???

no voisko lapsen viedä ryhmään (isoon sellaiseen ) sitten sen ikäisenä että se pärjää siellä ryhmässä?

Meillä ovat molemmat olleet kehityksestä jäljessä niin etteivät osanneet kävellä päivähoidon alkaessa, syöminenkään ei pojulta sujunut. Päiväkodista on sitten ollut apua uusien asioiden oppimisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä ovat molemmat olleet kehityksestä jäljessä niin etteivät osanneet kävellä päivähoidon alkaessa, syöminenkään ei pojulta sujunut. Päiväkodista on sitten ollut apua uusien asioiden oppimisessa.

erityislapset on erityislapsia, tässä ei puhuttu niistä. mutta jos tuo päiväkotiin 10kk:n ikäisen vauvan niin oisko liikaa vaadittu edes opettaa se nukkumaan sisällä ja sängyssä ennen hoidon alkamista? edes tarjota muutakin ruokaa kun sitä sileintä kaupasta saatavaa sosetta? jättää se vellipullo jo kuukausia enne pois?

Alkuperäinen kirjoittaja tuskastuttaa:
siis ihan vauvoja vielä! jos tietää jo valmiiksi että lapsi on vietävä pienenä hoitoon niin eikö voi jo hyvissä ajoin alkaa totuttaa sisällä/sängyssä nukkumiseen, antaa oikeeta ruokaa eikä pelkkää 8kk sosetta, opettaa nukkumaan ilman vellipulloa? ja on melkoisen raastavaa yrittää pitää 8-9 tunnin päiviä hoidossa vauvaa jota imetetään koko kotonaoloaika ja se huutaa tissin perään. eikö tommosia asioita voi ennakoida vähän etukäteen?

Tähän on pakko antaa peesi. Ja toisekseen, ei niitä 1v ikäsiä VOI vauvattaa, jois tuodaan päiväkotiin. Raaka tosi asia vaikka 1v vielä vauva onkin. Eli kun tuodaan tommonen yhden vanha tutustumaan ja todetaan että ei se vielä kävele( no eihän se silti AINA tarkota, että on vaan sylissä kannettu), nukkuu vaunuissa ulkona,unille maitopullo jne... Kyllä kotonakin tarvis hiukan miettiä millä resursseilla voi lapsen pk:n tuoda. Lapsi siinä kärsii. Pienten ryhmässä tosiaan on se 12 lasta ja aina se on joltakin lapselta pois jos toinen on ihan avuton. Sitäpaitsi hoitajienkin määrä ja resurssit ovat hyvin rajalliset. Esim.12 lasta(alle 3v), kolme ei kävele eikä syö itse. Eli jokaiselle hoitajalle yksi kainaloon . Mites ne muut pienet?

Sitäpaitsi, kun hoitoon tulee lapsi alle 1v, hän tulee kahden paikalle. OK.
1vuotias lapsi taas lasketaan yhden paikalle olevaksi, koska katsotaan, että hänen pitäisi nämä asiat hallita(elleivät vanhemmat sitten ole "estäneet").
Eli kaikki kärsii, niin lapset kuin hoitajatkin.

Kiitos, paatokseni on päättynyt.

Melko varmaan on pakko mennä töihin kun äitiysloma loppuu, se kotihoidontuki on niin hiivatin pieni !! Ei sillä oikeasti elä, paitsi jos menee sitten toimeentulotuen luukulle ja siihen ei mennä, jos on asuntolaina / omistusasunto ja puoliso tavallisilla tuloilla töissä, Mutta yhden tuloilla ei tavallinen duunari maksa eikä elä.

9-10 kk ikäinen ON VAUVA´, joten ei voi vaatia sellaiselta muuta kuin vauvana olemisen. Nukkumisen, ja syöttämisen.
Minusta ne ovat liian pieniä päiväkodin seimiryhmiinkin, mutta mutta... onneksi olen itse voinut jäädä kotiin, isompi oli 2 v kun vein päiväkotiin eikä syönyt vielä itse - oppi viikossa päiväkodissa !!
eikä osannut vielä puhuakaan, siihen en voinut vaikuttaa, kun ei puhe alkanut tulla.

Nyt nuorempi on vielä kotona, menee hoitoon 3 vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

erityislapset on erityislapsia, tässä ei puhuttu niistä. mutta jos tuo päiväkotiin 10kk:n ikäisen vauvan niin oisko liikaa vaadittu edes opettaa se nukkumaan sisällä ja sängyssä ennen hoidon alkamista? edes tarjota muutakin ruokaa kun sitä sileintä kaupasta saatavaa sosetta? jättää se vellipullo jo kuukausia enne pois?

No, ei meidän tyttökään erityislapsi ollut vielä 1,5v iässä kun ei osannut kävellä.

Mutta ymmärrän ajatuksesi. Itse näkisin lapsen parhaaksikin sen että tietyistä jutuista opetellaan pois - tai vastaavasti tiettyjä juttuja opetellaan- jo kotona jotta päivähoidon aloitus sujuisi mahdollisimman kivuttomasti. =) Itse harjoiteltiin jo kerhoilemalla/avoimella päiväkodilla tuota toisten lasten seurassa olemista ja toimimista sekä vieraan aikuisen seuraan jäämistä.

Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on hyvissä ajoin valmistaa lasta elämänmuutokseen. Isommalle lapselle voi sanoa, että kotona tehdään näin, mutta päiväkodissa noin. Vauva ei selityksistä ymmärrä vielä mitään.

Olen hoitanut päiväkodissa pieniä ryömiviä/konttaavia lapsia. Onhan se aikamoista. Jokaisen vauvan äiti oli selkeästi epätyytyväinen tilanteeseen, luulen että pakon edessä oli tuotu niin aikaisin päiväkotiin. Ehkä ei oltu saatu muuta hoitajaa..

lapseni hoitoryhmässä on 5 alle 1,5-vuotiasta, joista 3 nukkuu edelleen vaunuissa. on siinä täteillä hommaa kun pakkaavat ne vauvat vaunuihin ja hytkyttävät uneen, joka päivä. siinä saa nää "isot" 2-vuotiaat pärjätä ihan omillaan, ei tule kukaan ikinä silittelemään uneen kun noi vauvat vie hoitajien kaiken ajan. :(

Oma mielipiteeni asiaan:
10kk on vielä vauva, ja antaa vauvan olla vauva, jos niin haluaa. Meidän poika on 10 kk, ei ole "sylissä kannettu", muttei kävele vielä. On annettu "sormiruokaa" pienestä pitäen, on annettu pyöritellä lusikkaa, mutta ei osaa vielä itse syödä. Toiset lapset sylkevät palat pois ruuasta, vaikka kuinka yrittää totuttaa, ja aina ei sisällä nukkuminen onnistu, vaikka kuinka yrittäisi (varsinkin uudessa paikassa, jossa paljon mielenkiintoista uutta nähtävää ja opittavaa )

Siitä olen kuitenkin yhtämieltä, että lapsi pitäisi vähintään opettaa tuttipullolle, imetyksen ohessa, jo kauan ennen päiväkotiin viemistä, ja ainahan siitä vellipullostakin voi koettaa vierottautua. Ottaa huomioon kuitenkin, miten monet lähtevät töihin heti äitiysloman päätyttyä, jolloin äitikin liene hirmu väsynyt edes koettamaan jonkin sortin pullovierotusta.
, tai taistelemaan lapsi päiväunille sisätiloihin...

Hankalaa se on, mutta valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin pienen lapsen kanssa pelkästään kotihoidon tuelle (esim. yksinhuoltajat, tai perhe, jossa isä opiskelee ) ...

Alkuperäinen kirjoittaja tuskastuttaa:

Samaa mietin päiväkodissa olleena.Ehdottomasti olisi opetettava ennen päiväkotiin tuloa mikäli niin pienenä tuotava. Nukahtavat nälissään ruokapöytään väsymyksestä. Pitkä päivä olla syömättä ja ulkoillessa istua vain rattaissa tai massa kun ei osaa liikkua.

Kyllä noi alle vuoden ikäiset sitoo vahvasti hoitajaresursseja. On sitten muiden isompienkin lasten hoidosta pois...

Varmasti, mutta tästä asiasta on ihan turha syyttää lasten vanhempia. Joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa näin pienillä tuilla kuin mennä töihin. Ja joka paikassa ei ole mahdollisuutta perhepäivähoitoon. Nää resurssiasiat on kyllä ihan kuntien ja kaupunkien vastuulla.

Vai pitäiskö ap:n itse harkita alan vaihtoa, kun kerran ei sovi se että lapsia joutuu hoitamaankin, kun on sille alalle lähtenyt. Olishan se tietysti kauheen kätevää, jos ne lapset vaan hoitais itse itsensä. Minäkin olen kampaaja ja olis tosi kiva, kun ihmiset ihan itse leikkais ne karvansa, etenkin kun nämä keskustelupalstat on täynnä noita kampaajien haukkumisketjuja "kun ei vaan osata tehdä sitä mitä asiakas haluaa".

Kyllä noi alle vuoden ikäiset sitoo vahvasti hoitajaresursseja. On sitten muiden isompienkin lasten hoidosta pois...

Varmasti, mutta tästä asiasta on ihan turha syyttää lasten vanhempia. Joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa näin pienillä tuilla kuin mennä töihin. Ja joka paikassa ei ole mahdollisuutta perhepäivähoitoon. Nää resurssiasiat on kyllä ihan kuntien ja kaupunkien vastuulla.

enemmän tässä vissiin kritisoitiinkin sitä, että jos se tenava on pakko viedä hoitoon niin pienenä niin vanhemmat opettaisivat ne edes jonkinmoisille "tavoille". ettei siis paiskata äidin tississä 10kk roikkunutta tenavaa kylmiltään 12 lapsen ryhmään, vaan totutetaan ruuat, nokkamukit ja nukkumiset ENNEN sitä.

enemmän tässä vissiin kritisoitiinkin sitä, että jos se tenava on pakko viedä hoitoon niin pienenä niin vanhemmat opettaisivat ne edes jonkinmoisille "tavoille". ettei siis paiskata äidin tississä 10kk roikkunutta tenavaa kylmiltään 12 lapsen ryhmään, vaan totutetaan ruuat, nokkamukit ja nukkumiset ENNEN sitä.
Näin minäkin ap:n aloituksen ymmärsin.

Miten mä ajattelisin, että tuo ei ole kovin laajamittainen ongelma. Koskapa ne, jotka on urasuuntautuneita ja vie sen 9 kk vanhan hoitoon, harvoin vaivautuu imettämään muutamaa viikkoa pidempään ja muutenkin lapset saa tottua siihen, että äidillä on omat menot ja sillä selvä. Toisaalta ne jotka imettää pitkään, harvion ovat valmiita laittamaan lapsia hoitoon alle vuoden ikäisenä. Näin ainakin mä miellän asian.

Yhteistyössä