Miksi haukut parannuksen tehnyttä ihmistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mieheni on entinen narkomaani ja rikollinen. Puhumme muodossa entinen, koska meillä on tapana ajatella niin, että kun ei enää narkkaa niin on ex-narkkari, vaikka tiedämme kumpikin että alttius riippuvuuden uudestaan puhkeamiseen säilyy koko elämän ja sitä oppii vaan olemaan ilman huumeita. Mies on ollut käyttämättä huumeita nyt 6v ja muutos entiseen elämään verrattuna on todella suuri, siksi kutsumme miehen kanssa häntä yhdessä parantuneeksi, koska tämän enempää terveeksi hän ei voi tämän sairauden kanssa tulla ja hänellä on täysi oikeus iloita jokaisesta selvästä päivästä!
Kyllä, huumeriippuvuus on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Alkoholiriippuvuus, riippuvuus valkaisuaineessa kylpemiseen, riippuvuus muovin ja vessa paperin syömiseen. Kyllä, nää kaikki on ihan tosia! kerran katoin ohjelmaa missä nainen kylpi valkaisuaineessa, koska sen jälkeen hänen ihonsa tuntui ihanan pehmeälle ja toisen mielestä muovi maistui mielestään hyvälle ja sen pureskelu sai rauhoittumaan, jos oli hermostunut. Ihmisellä voi kehittyä riippuvuus mitä ihmeellisimpiin asioihin ja ei lääkärit hoitaisi riippuvuuspotilaita ellei kyse olisi sairaudesta.
Ihminen voi myrkyttää vuosien saatossa itseään monella muullakin tapaa yhtä pahasti kuin huumeilla. Esimerkiksi jos syö vaan hampurilaisia, pitsaa, karkkia ja juo limuja, eikä harrasta mitään liikuntaa ja on sairaanloisen ylipainonen, sairastuu diabetekseen tai sydän ja verisuoni tauteihin niin ei voi muuta kuin syyttää ihteään. Aina kun puhutaan, että narkkari on itse aiheuttanut sairautensa, niin kyllä voi moniin muihinkin sairauksiin omilla elintavoilla vaikuttaa. :)
Mun mies oli myös 14-vuotias kun hän aloitti huumeiden käytön. Hän on käyttänyt suonensisäisesti subutexia, anfetamiinia, heroiinia, eri lääkkeitä vedelly vierotusoireisiin, kannabista polttanu, alkoholia juonu ja tupakkaa polttanu. Eli häntä ei pitäisi menneisyydestään rangaista aikuisena senkään takia, koska hän on teininä aloittanut päihteiden ja rikollisuuden kanssa sekoilun, teini on keskenkasvuinen ja sitä kiinostaa kaikki kielletty, silloin ei välttämättä tee niitä kaikista järkevimpiä valintoja. Meidän tulisi antaa anteeksi näille lapsille. Valitettavasti iällä vaan ei oo merkitystä siinä, kuka jää koukkuun ja suurin osa teistäkin jotka luette nyt tätä tekstiä, olette juoneet ala-ikäisenä alkoholia ja polttaneet tupakkaa, siitä ei oo kuin yks askel huumeisiin ja päihteitä nämä kaikki ovat.
Nyt mun mies on 33-vuotias ja minä, hänen vaimonsa, 21-vuotias ja odotan meidän ensimmäistä lasta. Yhteiskunta on jännä sillä tavalla, että sillon kun toinen narkkaa ja tekee rikoksia, se haukkuu ja halveksuu, ihan syystäkin, sitten luodaan sellanen oletus että jos sinä parannat tapasi niin saat arvostusta, no ei, vaikka mun mies on parantanut tapansa ja kellään ei pitäisi olla enää mitään syytä häntä haukkua, silti jotkut haukkuu... Emmä nää siihen muuta syytä kuin tahallisen ilkeyden ja kiusanteon. Mun miehellä on ollut pitkä vankila kierre ja pahin tuomio on tullut tapon yrityksestä, mitä hän katuu selvinpäin todella paljon, mutta nykyisin rakas on rehellisissä töissä, kaupassa myyjänä ja on ollut jo muutaman vuoden ajan. Itse teen tarjoilijan töitä baarissa. 27-vuotiaasta, 31-vuotiaaksi asti mun mies oli korvaushoidossa ja saanut myös keskusteluapua ammattilaisen kanssa, niin kun minäkin, meillä molemmilla oli rikkinäinen lapsuus. Nyt kun asiat on tasapainossa, meistä tulee loistavia vanhempia ja normaali perhe, koska tiedetään mitä virheitä ei missään nimessä tehdä oman/omien lasten kanssa, joita on tehty meille ja rakastetaan hirmuisesti tätä tulevaa pikkusta! <3 tutustuttiin miehen kanssa 5v sitten ja yhdessä ollaan oltu 3v, naimisissa puol vuotta, suhteemme alkuaikoina saatiin myös noottia meidän ikäerosta, mutta ei se oo estäny jatkamasta kun on löytänyt sielunkumppanin... Rakastan tätä ihmistä hirveästi, hänen huonoista puolista huolimatta. <3

Hienoa! Miehesi saa syystäkin olla ylpeä itsestään ja raitistumisestaan :)

Muiden puheet kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Ja jos nyt neuvola, ls tai muu taho joka tietää miehen historian, on huolissaan lapsen tulevaisuudesta, niin pelatkaa avoimin kortein. Ottakaa heidät käymään kotonanne jos pyytävät. Olkaa rehellisiä.

Nostan hattua! Tiedän että riippuvuudesta voi olla hankala päästä eroon. Mutta miehesi on päässyt jo pitkälle :)

Minä en puhuisi pahaa kenestäkään, joka raitistuu. Ei ole varaa siihen..
Kaikki ei vaan ymmärrä että riippuvuudet on sairauksia ja toisilla on niiden kehittymiselle suurempi alttius.

Terveisin hän, joka on ollut raittiina 5 vuotta, päivä kerrallaan. Elämäni parhaat 5 vuotta :)

Yhteistyössä