miksi happoradio laulaa Che Guevarasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja radion kuuntelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ettekö te ihmiset oikeesti tunne historiaa? Kehoittaisin lukemaan kirjallisuutta, Che oli todellakin sankari, eikä mikään hirviö. Veretöntä vallankumousta ei ole.On idioottimaista miten Che on kaupallistettu, miten Che lompakoita myydään: bändituotteet otsakkeen alla, kyseessä ei ole rock tähti! Muistaakseni tämä kuuluisa kuva Che:stä on otettu kuoleman jälkeen, joku voi korjata jos nyt erehdyn. Che vapautti oman kansansa amerikkalaisista, Che on rakastettu hahmo.

Moni teistä on varmasti vanhempi. Haluatteko itse kantaa tai antaa lapsenne kantaa tämän miehen kuvaa:

http://www.therealcuba.com/MurderedbyChe.htm

Happoradio tuntee Chen taustat. Miettikää siis hetki heidänkin motiivejaan sanoille.

Niin siis mäkin olen jo ainakin kerran tänne kirjoittanut että idioottimainen biisi. Miten siihen voi muka pukeutua? Biisissä EI sanota että guevaran kuvalla varustettuun paitaan tai muuhun rättiin, vaan guevaraan. Tarkoittaa siis kaveria itseään. Minusta tässä siis on kyse pahemmanlaatuisesta yllytyksestä hautarauhan rikkomiseen; miehen pitäisi mennä, tonkia guevaran maalliset jäännökset ylös ja jotenkin pukeutua niihin. Huh.

CHE GUEVARA ON JUURIKIN LAULUSSA VERTAUSKUVA! Chetä ihannoidaan nykypäivänä ja pidetään jollaintavalla jännittävänä historiallisena persoonana( jota en mene kieltämään etteikö olisi) Hänen elämäänsä ja tekoja "kunnioitetaan" , hän kuvastaa kapinallisuutta ja VAPAUTTA!

Laulussa sanoista saa sen kuvan että laulaja haaveilee ihmisestä joka elää suhteessa , joka ei välttämättä toimi parhaiten / näyttää tasapaksulta ..jolloin laulaja "kehoittaa" tätä henkilöä pukemaan miehensä Che guevaraksi joka kuvastaa vapautta, kapinallisuutta,jännitystä jne...

Kuka hemmetin vaikkukorva noita sanoituksia tänne pukkaa. Vatsassa vääntyi? :) Oisko se kuitenkin tarinaa ihan jostain muusta kuin kebabin aiheuttamasta vatsan vääntelystä.

che guevara on niinku kapinallisuuden ikoni, ja sit pitämällä che paitaa voi leikkiä hurjaa sängyssä vaikka eläis kun pikkuporvari

mainio laulu mustasukkaisuudesta ja katkeruudesta

Alkuperäinen kirjoittaja radion kuuntelija:
laulu menee näin: Käske miestäsi pukeutumaan Che Guevaraan.

Miten siihen voi pukeutua kun se on sen miehen nimi? Che Guevara on argentiinalaissyntyinen mies joka johti vallakumousta kuubassa...

En tajua! Kertokaa mulle

Jotkut taitavat ottaa asiat vähän liian hmm.. tosissaan? Ei oo niin big deal, mihi ketkäki pukeutuu. Jos se kuva sattuu viehättämään, nii mitä sitten? Kyllä uskoisin, että monet tietävät Guevarasta paljonkin, kun käyttävät paitaa, joten minusta on vähän turhan 'ilkeää' yleistää, että kukaan ei tiedä mistään mitään, minä olen oikeassa-tyylillä. Itse olen lukenut jonkun verran Guevarasta, niin paikkaansa pitävää, kuin huhujakin..

Hyvin samoilla linjoilla lapsettoman vierailijan kanssa. Kertoo nuoruuden ideologisuudesta ja siitä miten koskaan ei haluttu osaksi systeemiä. Nostalgiaa aikaan, jolloin kaikki tuntui mahanpohjassa ja elettiin jatkuvasti veitsen terällä. Sitten toinen "kasvoi aikuiseksi" ja rupesi elämään tavallista elämää. Ja entinen toveri miettii, että kaipaako tyttö enää koskaan entisiä aikoja ja tuntuuko tästä mikään enää miltään. Tämän biisin ymmärtäminen vaatii ehkä tietyn iän ja tietynlaisen nuoruuden. Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Che Guevaaran paita on pelkkä symboli siitä kaikesta mihin on ikävä ja mitä ei enää saa takaisin. Harvat paidan käyttäjät aikoinaan varmastikaan tiesivät mitä heppu oli oikeasti puuhaillut. Ja biisissä ei siitä ole kysymyskään. Ainoastaan siitä mitä se paita symboloi.

Alkuperäinen kirjoittaja Toope:
Niin siis mäkin olen jo ainakin kerran tänne kirjoittanut että idioottimainen biisi. Miten siihen voi muka pukeutua? Biisissä EI sanota että guevaran kuvalla varustettuun paitaan tai muuhun rättiin, vaan guevaraan. Tarkoittaa siis kaveria itseään. Minusta tässä siis on kyse pahemmanlaatuisesta yllytyksestä hautarauhan rikkomiseen; miehen pitäisi mennä, tonkia guevaran maalliset jäännökset ylös ja jotenkin pukeutua niihin. Huh.

:D :D :D
Ja jos joku pukeutuu ruutuun tai raitaan, niin tokihan sillä on silloin päällä ruutu tai raita. Mutta mistä ja millainen? Leikattu jostain? Vähän tarkkuutta ilmasuun ihmiset!!!
:laugh:

Biisillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä che guevaran kanssa. Kohdalla "käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan" tarkoitetaan, että kyseinen nainen muistaisi ne ajat jolloin he kapinoivat yhdessä ja jakoivat ajatuksiaan.

Biisihän on ihan paska, mut selitys on ihan yksinkertainen. Biisissä viitataan rage against the machinen t paitaan jossa on che guevaran kuva. oli bändin juttu aikoinaan. Käsketään naisen puetuttaa uusi mies siihen paitaan josko se toisi muistikuvia nuoruuden villeistä ajoista jolloin laulaja ja nainen olivat vielä yhdessä. Rage against the machineen viitataan sanoilla...ja sitä konetta vastaan raivosimme. Eli ei kovin helvetin vaikeaa, eikä kannata kovin kaukaa hakea tarkotusta tähän.

Yhteistyössä